Grotere Velgen op Fabia Greenline mag niet?

djmshell

Senior Member
Hallo Beste forum lezers,

Zojuist contact gehad met mijn dealer om andere velgen te laten monteren als onze faab geleverd wordt.

Maar er is dus een probleem aldus mijn dealer: Gezien het huidige belasting voordeel op de faab GL willen ze niet meewerken aan het plaatsen van andere velgen.
Ik wilde er graag 17'' Gigaro velgen onder.
Maar dit kan dus niet.
Want aldus de dealer: Stel er komt controle van de douane of in het ergste geval er vind een aanrijding plaats dan zien ze dus dat de auto niet volgens specs is ( 15'' antares met banden met lage rolweerstand) en dat betekend dan een boete en alle andere gevolgen ( zoals toch MRB moeten betalen)

Mijn vraag is nu:Wat moet ik nu???
Waar doe ik goed aan, toch elders proberen de velgen te pakken te krijgen ( andere dealer)
of gewoon de standaard banden en velgen gebruiken.
Wat zijn volgen jullie de risico's, Ik ben nu namelijk heel erg aan het twijfelen

Alvast bedankt voor jullie adviezen en meedenk werk.

Gr. Djmshell
 

Fabia

† In Memoriam
Is onzin, type goedkeurig is afgegeven op de huidige velgen en mag gewijzigd worden. Kan geen naheffing opleveren. Check het forum maar eens, we hebben het er al eerder over gehad.
 

Noord26

Forumguru
Er zijn geen risico's aan verbonden. Anders ga ik de auto opnieuw laten testen mijn mijn 14" winterbanden. Wellicht komt hij dan wel op de 85gr CO2 per km en kan ik belastingvrij blijven rijden..

:super:
 

djmshell

Senior Member
Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties.


tis dat de auto al in bestelling is. anders had ik een andere dealer genomen. maar ja je komt wijzer van de markt ........

Maar ik weet wel dat ik gewoon als we de auto eenmaal hebben er gewoon bij een andere Dealer 17' onder ga leggen
deze dealer deed ook al moeilijk over reserve wiel.

Nu heb ik straks toch zelf 2 setjes wielen kan er zomers een winterband in als reserver en viseversa in de winter.

Vraag me gelijk af zou ik hierover eens een mailtje sturen naar PON kijken wat die er over te zeggen hebben. Wat vinden jullie....
 
Nog even voor de zekerheid, wou je dat de velgen er vanaf de fabriek onder zitten of achteraf vervangen?
Dat laatste moet zeker kunnen, dat eerste waarschijnlijk niet.
 

Jkz

Lid
Waarschijnlijk mag je wel zeggen zeker niet want dan voldoet hij niet aan de eisen.
Achteraf kan altijd en zo'n set zal iedere dealer je graag willen verkopen.
We zijn tenslotte Nederlanders en die willen altijd verkopen lees geld verdienen.
Veel plezier met je nieuwe auto en welkom op ons forum.

Gr.
 

djmshell

Senior Member
@ scoop: ik heb de dealer gevraagd om zodra de auto bij hun is geleverd er 17'' op te leggen en mijn antares te voorzien van winterbanden.

En daar werkt het bedrijf om de reden zoals eerder beschreven niet aan mee. ( dus omdat de auto MRB vrij is met de specs zo hij geleverd wordt.) en daar volgens hun niets aan veranderd worden.
Kwam nog aan met ze staan toch in de accesoires folder van de fabia. zeggen ze leuk maar niet ik het foldertje van de green line. daar staan alle toegestane opties in.

dus in theorie betekend dat dus ook dat er GEEN dorpellijsten op mogen :uitlachen: want die staan ook niet iin de folder van de Faab GL
 
Belachelijk! Die willen gewoon geen geld verdienen.

Ik heb ook nog wat losse accessoires gekocht van de Fabia (brillenhouder, vakjes in kofferbak, rubber mat, enz) daar doen ze ook niet moeilijk over.

Zit er niet een andere Skoda dealer in de buurt? Misschien willen die je wel helpen met velgen.
 

djmshell

Senior Member
@scoop: Heb net nog contact gehad met andere dealer( koop avond) die willen wel leveren. Dus zodra mijn auto er is, rijd ik daar langs om te monteren. Op de antares leg ik dan winterbanden als die dealer de velgen niet wil overnemen tegen enige korting op de 17".
En dan misschien daar de auto ook in onderhoud. Maar dat zie dan wel.



Maar volgens jullie hoef ik me niet druk te maken over een evt naheffing.
of moeilijk gedoe van oom agent stel dat er aanrijding zou plaatsvinden met mijn GL ( gelijk ff afkloppen)
 

FabiaGL

Actief lid
Wat een onzin zeg, er is in Nederland nog niet 1 Fabia Greenline afgeleverd met de originele lagerolweerstandsbanden waar de typegoedkeuring voor afgegeven is en er heeft nog niemand een naheffing gekregen omdat de auto niet origineel is.
 

RefleCs

Forumguru
Wat een onzin zeg van die dealer. Wat mijn dealer zei is dat ze af fabriek niet anders mogen leveren. Maar dat achteraf alles aangepast kan worden. Kortom af fabriek zitten de kleine velgjes met de lage rolweerstandbanden erop en die gaan er bij de dealer af en hops de andere velgen erop. Ik weet niet waar de dealer die dit roept zijn kennis op basseert maar ik zou m'n auto er niet eens in onderhoud willen hebben....
 

erik2907

Actief lid
..............................er is in Nederland nog niet 1 Fabia Greenline afgeleverd met de originele lagerolweerstandsbanden waar de typegoedkeuring voor afgegeven is ......................................................

De mijne is nog steeds helemaal origineel wat banden betreft, echter wel met alle denkbare accessoires uit de bestellijst juli 2010 (met uitzondering van NAVI).
 

erik2907

Actief lid
@djmshell

TIP, vraag het eens na bij de belastingdienst. Dit is wat zij schrijven:

Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.


Grotere velgen, bredere banden zouden tot een hogere CO2-uitstoot KUNNEN leiden, immers de rolweerstand wordt groter. Het is aan de eigenaar wat hij met zijn auto doet en of hij het risico wil lopen. Weliswaar spreken ze over 'indien de motor is aangepast', maar vraag het eens na bij de afdeling 'leuker kunnen we het niet maken'.


 

djmshell

Senior Member
@ Erik2907:

Bedankt voor de tip. zal inderdaad van de week eens bellen met de balastingdienst en het eens navragen.

Zoals het op hunsite staat moet het wel snor zitten. Ik verander immers niets aan de MOTOR.
 

cali05

Forumguru
@djmshell

TIP, vraag het eens na bij de belastingdienst. Dit is wat zij schrijven:

Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.


Grotere velgen, bredere banden zouden tot een hogere CO2-uitstoot KUNNEN leiden, immers de rolweerstand wordt groter. Het is aan de eigenaar wat hij met zijn auto doet en of hij het risico wil lopen. Weliswaar spreken ze over 'indien de motor is aangepast', maar vraag het eens na bij de afdeling 'leuker kunnen we het niet maken'.



De afgelopen 30 jaar ben ik inderdaad regelmatig aangehouden door politie en belastingdienst om te checken of mijn velgen klopten, m'n auto getunde was, de banden inderdaad de juiste rolweerstand hadden (en de juiste spanning), de imperial van m'n auto af was (meer luchtweerstand), het gewicht klopte etc. etc. Komop mensen laten we het nu niet gekker maken.

Onze fabia wordt over 2 weken geleverd. Wij hebben leer en stoelverwarming besteld (is dat van invloed op het gewicht en op de CO2 uitstoot? want dan moet ik opletten bij de volgende politiecontrole :winkie:) De originele velgen worden vervangen door 16 inch. Van de dealer begreep ik dat de meeste GL's die hij geleverd had helemaal niet voorzien waren van speciale banden maar van continental sport .....

Gewoon je auto zo maken als je een 'm wilt hebben en je er de meeste plezier van hebt.
 

van_der_P

Senior Member
Het gaat er in deze discussie over of het mag of niet mag volgens de wettelijke regels. En niet over wat GL rijders doen, want dat is immers ieders eigen verantwoordelijkheid.
Volgens mij mag het niet, want het verbruik wordt hoger door de bredere banden. En daardoor klopt de CO2 uitstoot niet meer die in de typegoedkeuring is vast gelegd, en waar de BPM/MRB vrijstelling voor verleent is.
Problemen met de politie krijg niet. Eerder met de belastingdienst/douane.
 
Bovenaan Onderaan