HarrieSkoda
Forumguru
Hierbij ook mijn verslag na een bezoek aan TVS / DSG-Dokter;
De heenreis:
Afgelopen maandag was het dan zover; op het programma stond de chiptuning op maat en de DSG optimalisatie. Na een reis van 1,5 á 2 uur kwamen we aan in Varsseveld. Nog even goed gelet op het ‘standaard (rij)gedrag’ van de O3, omdat dit na de tuning wel eens heel anders kon zijn, had ik mij voorgenomen na alle grafieken die ik had gezien en verhalen die ik gelezen.
Gedurende de dag(en):
Dag 1:
Al vrij snel was de software aangepast en kon ik een proefrit gaan maken om te kijken of het mij aanstond. Vervolgens heeft Ronald gereden waar ik langs zat (met de laptop op schoot), om wat waardes te bekijken. Ronald was nog niet tevreden en zag wat afwijkingen in de ontstekingstijd.
Tegen de avond ging de O3 de testbank op, om te kijken wat hij nou precies doet en wat informatie aan de hand van de grafieken te lezen. Het gewenste resultaat werd alsmaar niet gehaald, omdat er een behoorlijke dip aan het einde van de grafiek zat, waar Ronald niet over te spreken was. Tijdens deze dip liep de auto ook schraler, waar motorschade door veroorzaakt zou kunnen worden, dus dit moest hoe dan ook opgelost worden.
Mijn mening is dan dus ook dat je beter voor een chip op maat (+ testen vermogensbank) kunt gaan dan een ‘standaard chip’, waarbij je niet precies weet hoe de auto hierop reageert.
Inmiddels waren de deuren van TVS figuurlijk al een aantal uurtjes gesloten, waarna Ronald me voorstelde om de O3 achter te laten zodat hij meer tijd zou hebben om hem optimaal af te stellen. Omdat mij het een slim idee leek dat het ‘probleem’ verder uitgezocht werd, besloten om de O3 bij TVS te laten logeren.
Dag 2:
Gedurende de dag werd ik op de hoogte gehouden van de vorderingen van de O3. Dit vond ik erg prettig, en dan weet je ook precies waar je aan toe bent, top service! Ook werd alles netjes overlegd voordat er daadwerkelijk veranderingen werden toegepast.
In de middag kreeg ik het verlossende telefoontje dat alles is opgelost en dat de O3 super lekker loopt.
Vol verwachting weer richting Varsseveld gereden om de O3 op te kunnen halen. Hier aangekomen waren ze alsnog druk bezig met de ‘finetuning’ ervan. Kortom is er uitvoerig getest totdat hij optimaal liep.
De terugreis:
Eenmaal aan de terugreis begonnen, voelde ik al direct verschil. Ongelooflijk wat ze met zo’n 1.2 TSI kunnen doen, een werkelijke transformatie. Omdat er wel weer wat ruimte in de tank was vrijgekomen, besloten om via Duitsland te rijden. In Duitsland aangekomen even een ARAL pomp opgezocht en de O3 beloond met Euro Super Plus 98.
Daarna koers gemaakt richting huis (zuiden des land), alwaar zich verschillende verkeerssituaties voordeden waarmee ik de O3 kon uittesten. Het inhalen van een vrachtauto op een provinciale weg is geen enkel probleem en binnen een oogwenk ben je er voorbij.
Ook de DSG-schakelmomenten zijn nu anders. Waar ik eerst met een slippende koppeling in zijn 2e versnelling bij een verkeerslicht wegreed, is er nu weer een echte 1e versnelling.
Qua verbruik is hij op de terugweg al zuiniger geweest als dat hij eerder was. Bij kortere stukjes wat ik merendeels rijd heb ik dit nog niet goed kunnen testen.
Het resultaat:
Ja, het resultaat. Waar hebben we het nou allemaal voor gedaan? Nou kijk zelf maar!
Kortom; een héle strakke lijn en een vermogen qua PK & Nm waar je U tegen zegt!
Ik zit voortaan met een grijns in de auto .
Conclusie:
Mocht je wat extra vermogen willen en een DSG met een langere levensduur? Aarzel dan niet en laat je auto chiptunen (op maat) en je DSG software optimaliseren!
TIP:
Mocht je dan toch in Varsseveld zijn, vraag dan gelijk of ze je start-stop functie om kunnen coderen. Wat houdt dit in? Nou, dan is je start-stop standaard UIT, maar als je op de knop drukt activeer je hem juist.
Omgedraaide functie dus! Vers van de pers en dus pas sinds afgelopen week toepasbaar!
De heenreis:
Afgelopen maandag was het dan zover; op het programma stond de chiptuning op maat en de DSG optimalisatie. Na een reis van 1,5 á 2 uur kwamen we aan in Varsseveld. Nog even goed gelet op het ‘standaard (rij)gedrag’ van de O3, omdat dit na de tuning wel eens heel anders kon zijn, had ik mij voorgenomen na alle grafieken die ik had gezien en verhalen die ik gelezen.
Gedurende de dag(en):
Dag 1:
Al vrij snel was de software aangepast en kon ik een proefrit gaan maken om te kijken of het mij aanstond. Vervolgens heeft Ronald gereden waar ik langs zat (met de laptop op schoot), om wat waardes te bekijken. Ronald was nog niet tevreden en zag wat afwijkingen in de ontstekingstijd.
Tegen de avond ging de O3 de testbank op, om te kijken wat hij nou precies doet en wat informatie aan de hand van de grafieken te lezen. Het gewenste resultaat werd alsmaar niet gehaald, omdat er een behoorlijke dip aan het einde van de grafiek zat, waar Ronald niet over te spreken was. Tijdens deze dip liep de auto ook schraler, waar motorschade door veroorzaakt zou kunnen worden, dus dit moest hoe dan ook opgelost worden.
Mijn mening is dan dus ook dat je beter voor een chip op maat (+ testen vermogensbank) kunt gaan dan een ‘standaard chip’, waarbij je niet precies weet hoe de auto hierop reageert.
Inmiddels waren de deuren van TVS figuurlijk al een aantal uurtjes gesloten, waarna Ronald me voorstelde om de O3 achter te laten zodat hij meer tijd zou hebben om hem optimaal af te stellen. Omdat mij het een slim idee leek dat het ‘probleem’ verder uitgezocht werd, besloten om de O3 bij TVS te laten logeren.
Dag 2:
Gedurende de dag werd ik op de hoogte gehouden van de vorderingen van de O3. Dit vond ik erg prettig, en dan weet je ook precies waar je aan toe bent, top service! Ook werd alles netjes overlegd voordat er daadwerkelijk veranderingen werden toegepast.
In de middag kreeg ik het verlossende telefoontje dat alles is opgelost en dat de O3 super lekker loopt.
Vol verwachting weer richting Varsseveld gereden om de O3 op te kunnen halen. Hier aangekomen waren ze alsnog druk bezig met de ‘finetuning’ ervan. Kortom is er uitvoerig getest totdat hij optimaal liep.
De terugreis:
Eenmaal aan de terugreis begonnen, voelde ik al direct verschil. Ongelooflijk wat ze met zo’n 1.2 TSI kunnen doen, een werkelijke transformatie. Omdat er wel weer wat ruimte in de tank was vrijgekomen, besloten om via Duitsland te rijden. In Duitsland aangekomen even een ARAL pomp opgezocht en de O3 beloond met Euro Super Plus 98.
Daarna koers gemaakt richting huis (zuiden des land), alwaar zich verschillende verkeerssituaties voordeden waarmee ik de O3 kon uittesten. Het inhalen van een vrachtauto op een provinciale weg is geen enkel probleem en binnen een oogwenk ben je er voorbij.
Ook de DSG-schakelmomenten zijn nu anders. Waar ik eerst met een slippende koppeling in zijn 2e versnelling bij een verkeerslicht wegreed, is er nu weer een echte 1e versnelling.
Qua verbruik is hij op de terugweg al zuiniger geweest als dat hij eerder was. Bij kortere stukjes wat ik merendeels rijd heb ik dit nog niet goed kunnen testen.
Het resultaat:
Ja, het resultaat. Waar hebben we het nou allemaal voor gedaan? Nou kijk zelf maar!
Kortom; een héle strakke lijn en een vermogen qua PK & Nm waar je U tegen zegt!
Ik zit voortaan met een grijns in de auto .
Conclusie:
Mocht je wat extra vermogen willen en een DSG met een langere levensduur? Aarzel dan niet en laat je auto chiptunen (op maat) en je DSG software optimaliseren!
TIP:
Mocht je dan toch in Varsseveld zijn, vraag dan gelijk of ze je start-stop functie om kunnen coderen. Wat houdt dit in? Nou, dan is je start-stop standaard UIT, maar als je op de knop drukt activeer je hem juist.
Omgedraaide functie dus! Vers van de pers en dus pas sinds afgelopen week toepasbaar!