Golf variant 2.0 TDI of Skoda Superb Combi clever edition 1.6 TDI

SkodaNoob

Actief lid
De Superb heeft trouwens schakel peddals.

Ook kwestie van accepteren dat de Superb voor echte comfort is. Anders kun je ook een tesla model 3 nemen. Proefrit daar in gedaan en dat was snel..... maar goed, ik zie je wel op de parkeerplaats bij ikea
 

leon-cupra

Forumguru
Misschien met een caravan of als je een flinke load hebt?
Autostrade als je 120 rijdt in 6 en even wilt accelereren. Dan is hij "dood". Alle paardjes liggen dan te slapen. Moet je ze even wakker maken door terug te schakelen. Uiteraard bij dsg gaat dit minder "vervelend" zijn aangezien je enkel het gaspedaal dient te bedienen. Dsg zal wel zelf terugschakelen.
 

SkodaNoob

Actief lid
Ik ga sowieso van handgeschakeld naar dsg. Wereld van verschil. De keren dat ik heb teruggeschakeld van 6 naar lager om meer acceleratie te pakken zijn op 2 handen te tellen in 2 jaar tijd. Misschien wat overdreven, maar bedoel meer.. denk niet dat ik vaak de volle pk s heb gebruikt in de v40
 
@SkodaNoob

Ik lees dat je een lease rijder bent. Mag je geen benzine? Wij moeten namelijk allemaal over op benzine.
Er staan namelijk nog genoeg superbs met de 1.5 tsi 150pk.
 

Rallye

Forumguru
Iedereen die niet genoeg zegt te hebben aan 120 pk woont kennelijk op een circuit.

Lekker genuanceerd, en ik hoor toch iets van veroordeling in je opmerking. Jij mag genoeg hebben aan 120pk, ik vind dat voor een relatief zware auto als een Superb niet genoeg. Ik gebruik die pk’s voor de veiligheid - acceleratie kan je uit onvoorziene omstandigheden redden. Heb je die pk’s niet, ook goed, maar veroordeel anderen dan niet. En ja, deels zijn die pk’s ook voor de lol, bijvoorbeeld op de Duitse Autobahn. Zal ook wel weer worden veroordeeld, want lol en auto’s mag je in Nederland niet meer combineren.....
 

SkodaNoob

Actief lid
Snelheid zorgt ook voor onveiligheid. Dat zit niet zo zeer in de pk’s maar in de rijder van de auto. Je hebt echt idioten in slome autos en snelle autos.

Vaak zat zie je gasten met snelle autos die de gedachten hebben “oh dat red ik nog wel”. Ja jij wel ja. Of slome gasten met de gedachten “gewoon gaan”.

Ik snap wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Uiteindelijk is elke auto een mogelijk moordwapen als de rijder het verkeerd inzet
 

Bakkertje

Forumguru
Octavia - golf : meer beenruimte in de Octavia, uitrustingsniveau zal ongeveer hetzelfde zijn, afwerking mss tikkeltje beter in Golf, rijden zal niet veel verschillen

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, een VW is per definitie straffer geveerd dan de skoda's en hebben achter minder overhang, daardoor zakt ie veel minder door zeker met belading.
In mijn geval gaat er een caravan aan de haak en 3 opgroeiende kinderen op de achterbank (en de toebehoren in de kofferbak) bij de Skoda (Superb) zat ik regelmatig met de trekhaak aan de grond, bij de Passat (en nu de Touran) niet. De VW's zijn voor mijn gevoel ook stabieler in dergelijke situaties.

Maar goed, om daar aleen je keuze van af te laten hangen.. en daarbij die vering kun je prima aan laten passen bij een Skoda...

@SkodaNoob Smartlink werkt echt heel fijn (bij mij in (met iOS device) in ieder geval wel)
En ja dat keuze proces.... Mijn wederhelft wordt er ook telkens helemaal gek van en dan worden er lijstje ter vergelijking gemaakt enzo.. Dat duurt dan net zo lang totdat vrouwlief het helemaal beu is ...
 

SkodaNoob

Actief lid
Wat dat betreft ben ik net jouw vrouw dan haha uiteindelijk maar gewoon knoop door gehakt... maar denk wel goede keuze
 

Bakkertje

Forumguru
@SkodaNoob in chronologische volgorde:
- Skoda Superb Greenline Twindoor 1.6 TDI 105 pk 250 Nm (handgeschakeld 5 versnellingen)
- VW Passat Sedan 1.6 TDI 120 pk 250 Nm (handgeschakeld 6 versnellingen)
- Touran 1.5 TSI 150 pk 250 Nm DSG-7

Caravan is een 1500 kg wegende Wilk en alle 3 de auto's konden er me overweg, waarbij de Superb er van de 3 het meeste moeite mee had.
De Touran is het fijnst, maar dat komt vooral door de gewichtsverhouding. De Touran is het zwaarst van de 3..

Bij het rijden met zware lading heb je vooral behoefte aan koppel en niet zozeer aan pk's ..
 

Bakkertje

Forumguru
Dat ga ik je niet vertellen @SkodaNoob want dan ga je wellicht weer twijfelen hahahahaha

Zonder gein, de 120 pk TDI vind ik een hele fijne motor die, zeker als je alleen onderweg bent, prima voldoet.
De 1.5 TSI is een benzine ipv een diesel en dat is moeilijk te vergelijken, die moet toeren maken en rijd daardoor anders..
Die is uiteraard wel vlotter maar vooral de DSG ben ik erg blij mee
 

2015a3

Lid
Eerder kwamen we ook gewoon in Italië aan met een Renault 19 met 65 PK en een caravan aan de haak, de standaard ligt gewoon veel hoger tegenwoordig. En ik heb nog nooit een moment meegemaakt dat vermogen mij gered heeft uit onvoorziene gevaarlijke situaties, mijn remmen wel..

No worries!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
4 jaar lang met een Opel Astra 1.6 CDTI met 110 pk en 1300 kilo aan de haak naar Zuid-Frankrijk gereden. Wel pech en storingen gehad, maar op zich reed het prima en trok hij de caravan met gemak.
Nu met de O3 1.0TSI 3-cylinder ook naar Frankrijk gegaan, ging wederom prima.
Bottom-line: haak de hut achter de Superb en gewoon gaan!
Op zich geeft het wellicht wat rust als je de ervaringen van anderen leest. Maar meestal lijkt het net of je alleen met een 3-liter bi-turbo-diesel met 200+ pk en 400nm koppel prima uit de voeten kan en dat alles daaronder "problemen" geeft of niet kan. Het lijkt zo wel een race naar de top. Lijkt soms wel het nadeel van de aanwezigheid van forums of "caravantrekker.nl".
 

SkodaNoob

Actief lid
Het ging mij ook vooral om de stap terug zoals ik deze ervaarde van 190 pk handgeschakeld naar 120 pk dsg. Maar na proefrit denk ik dat het te verwaarlozen is omdat de dsg zo sterk is.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De DSG is in principe niet sterk, maar die zorgt er voor dat de motor vrijwel altijd in zijn ideale toeren gebied zit om zo dus maximaal gebruik te maken van het potentieel van de motor.
Als je in een handgeschakelde diesel rijdt, dan trek je ongemerkt toch vaak te lang door in de toeren en kom je in het gebied waarbij de motor niet meer op zijn sterkst is. De DSG heeft dan al lang teruggeschakeld.
 

SkodaNoob

Actief lid
Precies, en 12 seconde van 0 naar 100 terwijl 4,7 mogelijk zou moeten zijn met de Volvo haha ik had het gevoel dat ik sneller weg was met de Skoda
 
Bovenaan Onderaan