Golf variant 2.0 TDI of Skoda Superb Combi clever edition 1.6 TDI

Bakkertje

Forumguru
Precies, en 12 seconde van 0 naar 100 terwijl 4,7 mogelijk zou moeten zijn met de Volvo haha ik had het gevoel dat ik sneller weg was met de Skoda

Je bedoeld 7,4 seconde voor de Volvo :deuk:

Voor mijn gevoel zijn de Volvo's niet zo bar snel en zijn het vooral papieren waardes.. Want die D4's kon ik met mijn 120 pk Passat aardig bijbenen en ik denk dat ik met de 8,9 seconde Touran ze makkelijk voor blijf (met de stroomlijn van een bus)

Maar goed, die Superb met 120 pk en DSG gaat helemaal goed komen @SkodaNoob
 

SkodaNoob

Actief lid
Oh 7,4 dan haha maar inderdaad @Bakkertje , dat gevoel had ik dus ook. Wel snel hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar doet dus niet veel onder aan een auto met een zeer goede motor en automaat. Is dan ook niet gek als het gaat om een verschil van “maar” 4 seconde op papier
 

Bakkertje

Forumguru
Net even op youtube 2 filmpjes opgesnord van 0 - 100 in een 190 pk v40, dan lijkt het eerder 9 seconde dan 7,4 ..
Andersom zijn er ook filmpjes waar 6,9 seconde uitkomt ..
Een Golf GTD (184 pk) daarentegen doet het minder dan 7 seconden..
 

SkodaNoob

Actief lid
@Bakkertje dan ben ik dus zo gek niet dat ik weinig verschil merkte. Negen seconde is natuurlijk niets vergeleken met 11 waar je altijd in de juiste toeren zit.

Jouw opmerking over golf geloof ik ook gelijk. Ik ben in aanraking gekomen met de golf station omdat ik in een golf 7,5 2.0 TDI met DSG een proefrit gedaan heb. Ik durfde te zweren dat deze even snel was als de Volvo.

Op de stoelen na is de Volvo eigenlijk ook niet fijn. De stoelen zijn echt fantastisch, stuur is heerlijk in de hand en hij is snel genoeg. Maar hij is gebouwd om sportief te zijn. Ik lees hier weleens commentaar op de vering van de Superb combi, maar vraag me af of die mensen weleens in de v40 gereden hebben. Erg stug waardoor je alles voelt. Je wordt erg betrokken in het rijden noem ze dat volgens mij op de marketing afdeling
 

SkodaNoob

Actief lid
@2015a3 wat leer ik toch veel hier
Kickdown is volledig doortrappen? En dat is minder snel dan niet doortrappen? Ik had juist andersom verwacht
 

BJF

Senior Member
Lekker genuanceerd, en ik hoor toch iets van veroordeling in je opmerking. Jij mag genoeg hebben aan 120pk, ik vind dat voor een relatief zware auto als een Superb niet genoeg. Ik gebruik die pk’s voor de veiligheid - acceleratie kan je uit onvoorziene omstandigheden redden. Heb je die pk’s niet, ook goed, maar veroordeel anderen dan niet. En ja, deels zijn die pk’s ook voor de lol, bijvoorbeeld op de Duitse Autobahn. Zal ook wel weer worden veroordeeld, want lol en auto’s mag je in Nederland niet meer combineren.....
Ongenuanceerd: ja, veroordeling: nee.

Ik ben niet vies van pk’s maar heb ook nog de tijd meegemaakt dat ik met 75pk (VW Scirocco TS, eerste model Scirocco) de koning te rijk was. Mijn huidige Octavia heb ik laten chippen, stage 1, bij VVT, vooral vanwege net wat meer koppel tijdens de tussenacceleraties. Geeft wat meer lol en comfort.

Wat ik wilde zeggen is dat pk’s nogal relatief zijn en voor mij nooit hét argument voor een bepaalde keuze.
 

Jewepe

Forumguru
Eens met @BJF . Het hogere koppel (van 250 naar 320 Nm) en het betere verloop hiervan was voor mij ook één van de belangrijkste redenen om de Passat te chippen. Gevolg: een soepelere èn snellere acceleratie. Komt vooral van pas bij het invoegen op de snelweg.
 

MarcoO2

Forumguru
De DSG is in principe niet sterk, maar die zorgt er voor dat de motor vrijwel altijd in zijn ideale toeren gebied zit om zo dus maximaal gebruik te maken van het potentieel van de motor.
Was het maar waar :D de realiteit is dat de DSG er tegenwoordig vooral vaak voor zorgt dat er (heel) veel te snel opgeschakeld wordt. Ik rijd net 55 en dat zit'ie al in zijn 7e versnelling... dat wil je echt niet. Dus maar in de S rijden in plaats van in de D.

Niet voor niets worden er heel veel DSG-bakken getuned door DSG-dokter en anderen.
 

Renkie

Forumguru
@2015a3 wat leer ik toch veel hier
Kickdown is volledig doortrappen? En dat is minder snel dan niet doortrappen? Ik had juist andersom verwacht

Komt doordat de DSG software (standaard) er wat bijzondere schakelmomenten op na houdt waardoor je bij vol gas op toerentallen uitkomt waarbij een TDI echt niet meer het snelste vooruit gaat.....
 

sitechris

Donateur
DSG was 10 jaar geleden de benchmark maar die voorsprong zijn ze inmiddels allang kwijt. Vooral de droge platen DSG (DSG-7) vind ik echt een matige bak. Vooral bij wegrijden zwaar oncomfortabel. Los van betrouwbaarheidsissues en dergelijke die bij deze bak ook voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan