Gestrand in zuid Frankrijk

isonic125

Actief lid
Tijdens reparatie in Frankrijk heeft mij Google translate geweldig geholpen.
translate.google.com/
Op een PC die op de balie stond konden werkplaatschef en ik om beurten stukje tekst intypen in eigen taal en daarna vertalen.

Natuurlijk gaan de auto technische zaken niet zo goed maar alle randzaken zijn zo prima over te brengen.

Vooral zaken als contact op laten nemen met leasemaatschappij, aangeven dat auto opgehaald gaat worden voor transport naar NL, etc
 

Juan

Nieuw lid
Heb inmiddels weer internet vandaar de wat late reactie. Inmiddels is de auto gerepareerd het bleek dat de bougiekabel van cilinder 3 defect was nadat deze was vervangen draaide hij weer als een zonnetje.

Nog een klein vraagje is het verstandig om later de overige bougiekabels ook te vervangen uit voorzorg?
 

Juan

Nieuw lid
Nog even een aanvulling de auto is niet gemaakt bij de skoda in Bayonne maar in Spanje in San Sebastian

De auto werdt pas om 16:00 uur gebracht bij de garage in Bayonne ze gaven aan dat ze aan dat niet meer naar de auto gingen kijken het duurde volgens hun wel drie kwartier aan de computer en daar hadden ze geen tijd voor.
En het probleem zou volgens hun wel aan het gas systeem liggen, ik gaf aan dat het gas systeem niet storingen gaf. Maar ze waren helaas niet op andere gedachten te brengen ik gaf aan dat ik dan naar een andere dealer ga als ze niet even naar kijken maar het bleef nee.

Dus uiteindelijk gehobbeld naar San Sebatian 50 km verder op een hele uitdaging maar gelukkig goed gegaan.
Daar aangekomen kon de auto meteen de garage (drie kwartier voor sluitingstijd) in rijden en gingen ze meteen kijken of ze het meteen konden oplossen, binnen 10 minuten was de storing bekend.
Helaas hadden ze de kabel niet maar de volgende dag hadden ze de kabel en was de auto gerepareerd.
Ze belde voor ons een hotel in de buurt en werden zelfs door hun naar het hotel gebracht echt TOP service. De volgende dag werdt zelfs de auto bij het hotel afgeleverd wel een verschil met de behandeling die we in Bayonne hadden
 

Monteurtje

Forumguru
Vandaag kreeg ik een PB van een forumlid die ook in dit topic reageert. Met de vraag over bougiekabels en mijn reactie hier te plaatsen. Heb dit topic verder niet helemaal gelezen.

Vraag was of er inmiddels bougiekabels zijn die hittebestendig zijn en zo ja vanaf wanneer en hoe het te zien is.
De eerste kabels zijn inderdaad gevoelig voor de hitte van de koelvloeistof- en olieleiding die naar de turbo gaan.
Je kunt dat vaak zien als ze al wit uitgeslagen zijn en poreus zijn. Ze breken zo door midden. Vervelend met vervangen van de bougies en het verwijderen van de kabels. Dan wil er wel eens eentje sneuvelen.
En de kabels zijn een lekkernij voor de steenmarter.
Er is een wijziging gekomen en dat is een afdekkap over de kabels en de bobine. En het gedeelte van de bougiekabel vanaf de kap naar de bougiedop is extra beschermd met een plastic buisje. (Zag ergens een foto voorbij komen waarop te zien was dat iemand 4 nieuwe kabels heeft en daar zie je dat er plastic geribbeld buisje omheen zit)
Het oude type kabel is ook niet meer te krijgen, als je nu een nieuwe kabel krijgt dan is dat het nieuwe type.
Deze is steenmarter proof denk ik en hitte bestendig? Het zal wel helpen maar plastic buisje wordt ook heet. Dus dat zal moeten uitwijzen.
De wijziging is in modeljaar 2013 of heel misschien 2012 in gegaan, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
 
Laatst bewerkt:

Skoody Boo

Actief lid
Dank voor je antwoord, monteurtje!

Ik heb al wel de nieuwe kap, maar ik zie geen geribbelde buisjes om de kabels heen. Ik heb de auto bij de dealer opgehaald januari 2012. Betekent dit dat ik ook nog kwetsbare bougiekabels heb?

Plaatje bij het praatje:
 
Apart weer dat ze het altijd op de LPG installatie proberen te gooien. Ik heb dit soort reacties zelf ook meegemaakt. De storingen die ik heb gehad hebben uiteindelijk nooit aan de LPG installatie gelegen. Zelfs de "speciale gasbougies" (peperduur overigens, NOOIT kopen!) gingen stuk, terwijl de originele bougies gewoon blijven functioneren.
 

Cordoba

Forumguru
@Juan Je kunt straks naar je eigen dealer gaan, en vragen of ie de bougiekabels wil checken. Weet wat de oorzaak was, van het probleem met je bougiekabel? Was ie te warm geworden (door de hete leiding), of had ie last van corrosie, of wat anders? Bij bepaalde motoren, en uit een bepaalde periode komt het ook voor dat 1 of 2 bougiekabels corroderen en dan na 1 of 2 jaar al niet meer goed functioneren. De oorzaak zit bij de corrosie zit dus echt in een fabricagefout in de bougiekabel.
 

RefleCs

Forumguru
Persoonlijk vind ik dat de bougiekabels ook onder redelijke spanning staan doordat ze zo extreem kort zijn. Het past allemaal precies. Ik denk ook dat de boel daar een opdonder van krijgt. Ik heb wel de kabels met een buisje eromheen (vorige keer bij de vervanging zijn die geplaatst) en ook die gaan dus stuk. Dat is mij een paar weken geleden dus overkomen in Duitsland.

Precies zoals ik eerder ook al aangaf. Ik ga met deze auto niet meer op vakantie maar als ik dat wel had gedaan had ik uit voorzorg bij de dealer een set kabels en een bobine geregeld en een kleine cursus hoe ze zelf te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan