Gekraak bij nemen van drempels

Bakkertje

Forumguru
Mijn Passat (ook MQB platform) doet het ook. Mijn vorige Superb heeft het gedaan, de octavia die ik daarvoor had deed het, zelfs mijn 98'er passat (van vroeger) deed het ook. Is een bekende VAG kwaal en is telkens door de dealer eenvoudig opgelost.

Bij de oude passat zat het probleem overigens in de rubbers van de stabillisatorstang.
 

Smeeuwis

Donateur
Bij de oude passat zat het probleem overigens in de rubbers van de stabillisatorstang.

Klopt, het is een vrij algemene en hardnekkige VAG kwaal. Mijn Passat 3C (2006) en de drie 3B's (2000 - 2004) die mijn schoonvader heeft versleten hadden er allemaal last van en het was inderdaad de stabi stang voor. Mijn huidige O3 heeft nergens last van, nog niet althans.
 

hemi24

Forumguru
Mijn Golf 7 (eveneens MQB) heeft het ook, echter bij het nemen van verkeersdrempels en i.c.m. remmen; vrij rollend over een verkeersdrempel hoor je (vooralsnog) geen afwijkende geluiden uit de (voorwiel)ophanging...
 

MacManiac78

Forumguru
Als een auto wordt verlaagd komen er wat krachten op de rubbers te staan als deze niet een klein beetje gedraaid zijn tijdens het verlagen. Dit geeft het geluid. Als de auto niet verlaagd is, dat komt het door het droog worden van de rubbers OF krimp van de rubbers door de temperatuur. Even wat erop sprayen en kijken of de kraak weg gaat. Houdt er wel even rekening mee dat het een rubber vriendelijk goedje moet zijn!
 

JXX

Senior Member
Dag.

Mijn O3 geeft een krakend geluid tijdens het remmen bij lage snelheid. Morgen afspraak bij de garage. Was 2 weken langs geweest maar konden niet direct iets vinden. Auto is nu 7 maanden, remschijven en remblokken zijn zeker nog ok na 9700Km. Bij verkeersdrempels geen gekraak.
 

boontjeRS

Forumguru
Gewoon rubberspray zal wel volstaan zeker? Kan je er uw deur- en raamrubbers ook mee inspuiten tegen dat het vriest dan zodat ze soepel blijven. Doe ik voor en na elke winter. :-)
.
 

JXX

Senior Member
Dag.

Net terug van de garage. Krakend geluid bij remmen is opgelost.
Ze hebben de vier remmen uit elkaar gehaald, zittingen zuiver gemaakt en ingevet met kopervet.
Krakend geluid is volledig weg, :dankje:
Volgens de garage kan dit gebeuren, omdat dit slecht wordt gedaan in de fabriek.:banghead:
 

pr0mo

Lid
Hier ook het zelfde probleem als TS. Geluid komt rechtsvoor vandaan en icm Eibach bij het nemen van drempels.
 
Bij mijn Greenline hetzelfde probleem. Vorige winter heeft chef werkplaats meegereden en zo het leek, was het hem geen bekend probleem. De oplossing was hier dan weer wel bekend, namelijk het invetten van de rubbers. Echter na 1-2 weken begon ik het kraken weer waar te nemen en zijn we nu één winter verder zover dat het gekraak weer heviger wordt zodat het bij vrijwel alle hobbels, drempels e.d. waar te nemen is.

Ik ga het wel weer melden, maar blijkbaar is invetten niet (altijd) consistent.
 
Net wezen rijden, moet hem nog ophalen, maar chef vermoedt dat ik met de bodemplaat de grond raak. Hij staat nu op de brug, hij vet de rubbers in. Blijft het weg, dan rubbers vervangen, hoor ik het nog dan zou het de bodemplaat moeten zijn. (maar die moet dan ook vol krassen zitten lijkt me)
 
Jep, en ik herken het ook niet als schapen over de stoep. Me broer die ontzettend veel sleutelt aan auto's herkende het ook als rubbers. Maar met een paar dagen zullen we het (zeker) weten, vindt hem vandaag al stiller.
 
Vanochtend de auto achtergelaten bij de garage om het probleem te laten verhelpen (samen met monteren winterwielen). Ze gaven aan dat ze nieuw (speciaal) vet gekregen hebben om dit specifieke probleem op te lossen en dat het een bekende kwaal is.

Hopelijk ben ik er na vanavond vanaf !
 
Heb het sinds het invetten niet meer gehoord, ga morgen maar is terug. Garage had het er bij mij over om de rubbers te vervangen, dus invetten was maar een tijdelijk oplossing wat ik begrepen heb.
 
Bovenaan Onderaan