Gekraak bij nemen van drempels

sebmar

Actief lid
Hoi allemaal,

Na een hoeveelheid heerlijke kilometers (dankzij de eibach verlaging door @Antera) valt me sinds een week of wat op dat voortrein kraakt bij het (op gepaste snelheid) nemen van drempels. Het lijkt vooral van rechtsvoor te komen. Verder ook soms wat geluid bij in stilstand verdraaien van het stuur. Zou dit een gebroken veer kunnen zijn?
De veren zijn er niet door de dealer ondergezet en ben ietwat huiverig om er daar naar te laten kijken. Kunnen de beschreven symptomen komen door een gebroken veer ?

Alvast bedankt!
 

MeneerB

Forumguru
Afgelopen 2 winters had ik bij lagere temperaturen dezelfde symptomen. Ik heb er (nog) niet naar laten kijken omdat het weer warmer werd en deze symptomen weer verdwenen. Een dealer bezoek zonder dat er een reproduceerbare fout in zit doe ik niet zo snel.
Een gebroken veer zal het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet zijn..
 

tha a

Senior Member
de mijne heeft het (nu) ook weer. Ook Eibach eronder. Alleen in de voortrein. Achter niet. Ik ga er niks mee doen.
 

Xander

Senior Member
Mijn vorige Octavia had het ook als het buiten wat kouder werd. Kwam verder jaren lang door de APK zonder problemen, dus waarschijnlijk niets ernstigs.
 

Marcooctavia

Forumguru
Heren het heeft niets met jullie vering te maken.
Het zijn de draagarmrubbers die kraken/piepen.
Dit is een bekend probleem.
En ja het klopt met bepaald weer is het weg.
Vandaag ben ik voor dit probleem naar de dealer geweest.
Ze hebben de draagarmen losgehaald en de rubber er uitgehaald en ingevet en weer terug geplaatst.
Nu heb ik de auto om 16:00 opgehaald en heb nog niets gehoord,maar dat moet ik nog na een paar dagen horen of het weg is.
Oja bijna vergeten te vermelden ik heb de standaard vering onder mijn auto.

Marco.
 
Laatst bewerkt:

widojo

Actief lid
Was bij mij net zo, zowel voor als achter. +/- 2 weken geleden bij de 1e beurt deze klacht vermeld en tot nu toe heb ik het geluid niet meer gehoord. Oplossing bestond uit het invetten van diverse delen, heb verder geen navraag gedaan wat ze hebben ingevet.
 

sebmar

Actief lid
Okay, bedankt voor de reacties. Als het gekraak blijft vermeld ik het, dan kunnen ze er bij de eerstvolgende beurt wat aan doen.

Thanks!
 

Antera

Donateur
Interresant topic in ieder geval. Had dit nog niet eerder gehoord en ben benieuwd of dit alleen bij de verlaagde auto's zijn of ook bij diegene die niet verlaagt zijn?
 

Marcooctavia

Forumguru
Interresant topic in ieder geval. Had dit nog niet eerder gehoord en ben benieuwd of dit alleen bij de verlaagde auto's zijn of ook bij diegene die niet verlaagt zijn?


Antera ik heb de auto niet verlaagd.
Ik had het probleem al vaker gehoord toen dacht ik nog ik hoor niets.
Maar het is nu opgelost zal mij benieuwen of het na een jaar terug komt.

Marco.
 

Antera

Donateur
dus eigenlijk een klein kwaaltje. natuurlijk word alles harder en dus meer kans op kraken maar had er nog niks over gelezen vandaar
 

Troebels

Actief lid
Volgens mij heeft dit niets te maken met een verlaging. Ik heb dit met mijn 508 ook gehad. Dacht eerst dat het van mijn banden kwam (heb geen standaard Peugeot velgen) maar bleek idd het invetten van bepaalde delen te zijn. Zodra dit gebeurt was, was het weg.
Ik gok dat dit bij jullie ook het geval zal zijn.....
 

Smeeuwis

Donateur
Mijn Passat 3BG van 2006 had hetzelfde euvel. Rubbers ingevet, klaar. Jaarlijks terugkerend fenomeen. Ik heb het afgelopen winter met mijn O3 nog niet gehad, ben benieuwd de komende winter. Geen verlaging overigens, standaard sportonderstel van de Greenline. Wat voor mij uitstekend voldoet.
 

XX_Alexander_XX

Actief lid
Mijn vorige O2 heeft dat ook gehad. Beetje krakend/kreunend geluid bij inveren drempels/hobbels. Heb altijd gedacht dat het de rubbers zijn van de ophanging of veercomponenten oid en verder geen aandacht aan besteed. De auto was ca. 150.000 kilometer oud en nooit problemen mee gehad.
 
Ah herkenbaar dit, ook hier een on-verlaagde O3 welke af en toe kraakt. Als ik het parkeerterrein op me werk op draai hoor ik het regelmatig, zit net een lichte verzakking in de weg en dat in combi met een flinke stuuruitslag zorgt voor het nodige gekraak.
Soms ook op de betere drempels hoor ik het vooronder geluid maken, maar dit verklaard het dus. Als ik het consequent kan reproduceren ga ik er wel meer terug. Voor een 1 jaar oude auto vindt ik het "matig" en zeker net nodig.
 

jos_br

Actief lid
Kraken van de vooras is alweer een oud verschijnsel. De voorste rubbers van de draagarmen zijn voor 90% de boosdoener. Het vervangen is ietwat lastig omdat deze erin geperst zitten. Heel vaak worden alleen de achterste (blokken) rubbers vervangen aangezien dit makkelijk gaat en worden de voorste maar daar gelaten.....

Jos.
 

widojo

Actief lid
Ah herkenbaar dit, ook hier een on-verlaagde O3 welke af en toe kraakt. Als ik het parkeerterrein op me werk op draai hoor ik het regelmatig, zit net een lichte verzakking in de weg en dat in combi met een flinke stuuruitslag zorgt voor het nodige gekraak.
Soms ook op de betere drempels hoor ik het vooronder geluid maken, maar dit verklaard het dus. Als ik het consequent kan reproduceren ga ik er wel meer terug. Voor een 1 jaar oude auto vindt ik het "matig" en zeker net nodig.

Was bij mij ook maar af en toe. Maar omdat de auto toch een beurt nodig had heb ik dit gemeld. Garage deed er niet moeilijk om, sterker kreeg de indruk dat men direct snapte wat ik bedoelde en het vanzelfsprekend was dat dit werd gemeld. Lijkt mij dan ook niet nodig dat het geluid consequent aanwezig moet zijn.
 

sebmar

Actief lid
Precies dat lijkt mij ook. Van de week gaan de winterbanden eronder en zal ik het melden, en meteen zeggen dat ze er bij de eerstvolgende beurt even naar moeten kijken. Als het betekent dat er iedere beurt met de vetpomp / spray gewerkt moet worden is dat maar zo. Soms lijkt het wel een postkoets...
 
Bovenaan Onderaan