Geen trekhaak mogelijk onder SuperB combi iV Sportline?

In mijn geval ging het specifiek om de Sportline. Ook omdat ik juist dat model/uitvoering zou willen hebben. Kennis van mij heeft dus eenzelfde van 2/2020, import uit Dld en daar is achteraf bij de dealer een wegklapbare haak onder geplaatst. En met 1600kg trekgewicht.

De aftermarket leverancier levert wel een afneembare trekhaak (Westfalia). In hun systeem staat vermeld dat deze geschikt is voor alle SuperB’s. Ook voor de iV en ook voor de Sportline. Echter staat er ook de opmerking dat het trekgewicht moet worden gecontroleerd op het kentekenbewijs. En zo is dit balletje/dit draadje dan weer gaan rollen.
 

Berrychello

Forumguru
Heb je de kentekens? En wat zijn de verschillen qua auto? Want dan ga ik eens kijken welke letters anders zijn in het veld 'uitvoering' bij de RDW (Zie mijn opmerking onderaan de vorige pagina).
 

Slider

Forumguru
Dat weet ik, maar voor (bijna) alle auto's zonder trekhaak staat dat niets, dan weet ik nog niet zeker of er een trekhaak onder mag. Dat staat nl. niet in OVI maar in CoC dat helaas niet online is te raadplegen.
Dat is niet waar, het gaat hierbij vooral om import auto's. Daar gaat het meestal fout (maar ook niet altijd).

Mijn O3 is een NL auto zonder trekhaak of voorbereiding, maar heeft netjes 1300Kg geregistreerd staan. Onlangs dus een trekhaak gemonteerd zonder problemen.
Als test een Autotrack lijst gepakt van O3's, maar is voor de Superbs net zo. Elke org. NL auto heeft een trekhaak gewicht zonder trekhaak aanwezig.
Maar bij import gaat het meestal fout.
 
@Berrychello, ik heb de kentekens helaas niet. Van die kennis van mij weet ik het zo niet. De auto die ik wilde aanschaffen moest nog een NL kenteken krijgen. Schijnt dat de auto inmiddels wel verkocht is.
Beide auto’s waar ik het over heb zijn Duits import, Sportline en panoramadak.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@Ronny1978: voor jou is het dus belangrijk om alleen te kijken naar Duitse import auto's die al zijn voorzien van een NL kenteken. Zonder NL kenteken blijft het een hele grote gok. Of je moet duidelijk inzage kunnen krijgen in het CoC document van de betreffende auto, maar ik vraag mij af of dat zo makkelijk is in te zien bij een gemiddelde handelaar/dealer.
 

Berrychello

Forumguru
Dat is niet waar, het gaat hierbij vooral om import auto's. Daar gaat het meestal fout (maar ook niet altijd).

Mijn O3 is een NL auto zonder trekhaak of voorbereiding, maar heeft netjes 1300Kg geregistreerd staan. Onlangs dus een trekhaak gemonteerd zonder problemen.
Als test een Autotrack lijst gepakt van O3's, maar is voor de Superbs net zo. Elke org. NL auto heeft een trekhaak gewicht zonder trekhaak aanwezig.
Maar bij import gaat het meestal fout.
Nee niet dus, zie vorige pagina. Ook origineel Nederlandse exemplaren hebben soms geen trekgewicht. Gemene deler is de beginletter van het veld Uitvoering in de RDW data.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
@RichTrip, betreffende verkoper was gelukkig wel meedenkend. Heeft gelijk contact gelegd met een (ik vermoed) bevriende Skoda dealer en op basis van VIN te weten gekomen dat de auto geen typegoedkeuring heeft.

Is nu voor me aan het zoeken naar een Duitse met trekhaak af fabriek.
 

Berrychello

Forumguru
Ik ben wat te koop staande auto's aan het bekijken en opzoeken wat de code is.
Met eenzelfde uitvoeringscode zie ik een L&K met panodak, en een Sportline Business zonder panodak. Best bijzonder dus.
De exemplaren met als één na laatste karakter een 7 ipv 0 hebben een gemiddelde eerste registratiedatum in 2020. De rest een datum in 2022. De exemplaren zonder trekgewicht komen dus veelal uit 2020. De exemplaren uit 2020 die wel trekgewicht hebben (3 gevonden te koop) hebben een af fabriek trekhaak of een aftermarket trekhaak. Misschien dat die laatste de optie 'trekhaakvoorbereiding' had? Eentje met een af-fabriek trekhaak heeft een panodak, dus dat is het niet.
Als je er eentje hebt met een eerste registratie vanaf half 2021 (modeljaar 22) dan heeft ie 99% zeker een trekgewicht op kenteken.
 

jmartens

Nieuw lid
Ja, als er geen trekhaak onder zit, weet ik dan nog niet of ik er mee mag trekken als ik er een onder monteer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@RichTrip, betreffende verkoper was gelukkig wel meedenkend. Heeft gelijk contact gelegd met een (ik vermoed) bevriende Skoda dealer en op basis van VIN te weten gekomen dat de auto geen typegoedkeuring heeft.

Is nu voor me aan het zoeken naar een Duitse met trekhaak af fabriek.

Dat laatste is volgens mij geen vereiste. Ook als er geen trekhaak onder zit wil het niet zeggen dat die er niet onder mag. Uiteraard weet je het met een af-fabriek trekhaak natuurlijk wel helemaal zeker ;)
 
@RichTrip, dat klopt natuurlijk. Er kan altijd een trekhaak onder. Maar of je er dan ook iets mee mag trekken, daar is tijdens dit topic wel gebleken dat dat niet altijd zo is. .
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat weet ik ook, maar stel dat je een pracht van een Superb tegen komt, maar zonder trekhaak, dan kun je nog altijd via die bevriende dealer het chassisnummer laten controleren (VIN check of CoC check). Want dat is de les van dit topic, koop nooit een Duitse Superb zonder deze controles uit te (laten) voeren. Bij een auto op NL kenteken kun je dat zelf controleren.
 

jmartens

Nieuw lid
Uiteraard weet je het met een af-fabriek trekhaak natuurlijk wel helemaal zeker ;)
En daar twijfel ik nu dus toch. Ik heb een Skoda Superb bekeken en proefgereden die uit het buitenland afkomstig is en nog niet op kenteken staat. Heb uitvoeringscode, typegoedkeuring en variantcode eens door de opendata van de RDW gehaald, helaas komt er ondanks de af fabriek gemonteerde trekhaak geen trekgewicht terug voor de uitvoeringscode.
Enig idee wat de RDW op het kentekenbewijs zal zetten? Wel of geen trekgewicht?
 

jmartens

Nieuw lid
Net de RDW gebeld en die zeggen het volgende:
We nemen de gegevens over van het kentekenbewijs uit het land van oorsprong. Staat daar geen trekgewicht op dan komt er ook geen trekgewicht op het kentekenbewijs. Er kan een aanvraag tot wijziging worden gedaan, maar ze kunnen niet verzekeren of dat gehonoreerd wordt. Blijft dus een onzekere factor zo. Ga de verkoper maar eens bellen om te kijken wat die nog kan achterhalen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Als je al die codes hebt én al proefgereden hebt, dan moet het toch ook mogelijk zijn om de CoC in te zien? Degene die m importeert zal dat sowieso moeten tonen bij de RDW om m op kenteken te krijgen. Óf de goedkeuringsdocumenten uit het land van herkomst, daar zou het ook op moeten staan.
 

jmartens

Nieuw lid
Als je al die codes hebt én al proefgereden hebt, dan moet het toch ook mogelijk zijn om de CoC in te zien? Degene die m importeert zal dat sowieso moeten tonen bij de RDW om m op kenteken te krijgen. Óf de goedkeuringsdocumenten uit het land van herkomst, daar zou het ook op moeten staan.
Ja, dat weet ik, heb ook met de verkoper gebeld en deze heeft de papieren nagekeken en in dit geval zou het goed moeten gaan omdat er ook op de originele papieren een trekgewicht staat.
 
Wat ik heb begrepen is dat wanneer een auto reeds een buitenlands kenteken heeft gehad, dat een CVO/CoC niet aanwezig hoeft te zijn om een Nederlands kenteken te verkrijgen. Correct me if i’m wrong hoor. .

@jmartens, is het zeker dat de gereden auto een trekhaak heeft die af fabriek komt?
 
Bovenaan Onderaan