Geen trekhaak mogelijk onder SuperB combi iV Sportline?

Na veel lease Octavia’s te hebben gereden wordt het nu tijd voor een eigen auto. Het oog is gevallen op een S3 iV combi. Er zit geen trekhaak onder de auto. Dit zou, zou je zeggen, geen groot probleem moeten zijn.

Dealer gebeld en die geven aan dat er geen trekhaak (zwenkbaar of afneembaar) beschikbaar is voor de combi’s geleverd tussen 03/2020 en 07/2020. De aftermarket specialist geeft aan dat er wel een trekhaak van Westfalia onder kan, maar advies is om wel even naar het trekgewicht te kijken. Nu staat dit normaal op het kentekenbewijs, maar aangezien de auto nog op kenteken moet komen is dit dus nog niet bekend.

RDW gebeld en op basis van VIN nummer de auto bekeken. RDW zegt dat er geen trekgewicht bekend is bij deze auto. Alles bij elkaar dus een lastig verhaal.

Iemand tips? De auto zou ik erg graag willen kopen, maar een trekhaak is voor mij een pré. En dan wel eentje die ook op papier wat mag trekken. Aan de techniek twijfel ik nl. niet, of ik zou al iets over het hoofd moeten zien.
 

hemi24

Forumguru
De wagen heeft een CoC-document (af-fabriek), waarin staat of deze wagen iets mag trekken of niet; dit zou de verkopende partij je moeten kunnen tonen.

Maar als ik het zo lees, kun je beter even verder zoeken en gaat deze wagen nooit een trekgewicht vermeld krijgen door het RDW...
 

Slider

Forumguru
Snap dat het niets officieels is, maar als ik op Autoweek kijk (je noemt geen motorisering) mogen de 1.5 TSI en 1.4 TSI PHEV beide 1600Kg trekken.
Ik zie even snel 32 Superb combi's benzine uit 2020 op Autotrack met trekhaak, sommige binnen die periode Maart-Juli 2020 (vooral Juni) , maar allen zijn geïmporteerd zeer recent, geen idee hoe zich dat vertaald als ze uit het buitenland komen met trekhaak mogelijkheden.
Elk van die gevonden kentekens zegt de RDW ook 1600Kg trekgeweicht (geremt uiteraard).

Hoe dat zit als er niets bij de RDW genoteerd staat, heb ik geen idee van.
 
Het gaat specifiek om de 1.4 TSi iV. Ik ben dus wel benieuwd waarom de ene S3 combi iV een haak mag en de ander weer niet. Overigens heb ik de verkopende partij gevraagd om dit na te gaan op het CVO, helaas nog geen reactie. Vond het verhaal nogal bijzonder en vandaar dat ik ook de vraag hier even neerleg.
 

Slider

Forumguru
Ja, ik lees het nu ook, ken de aanduidingen van de Superb niet goed haha. Dacht dat iV romijns was voor Superb 4 ofzo :unsure:
Dus dan alleen de 1.4 TSI zoals je zegt.

@hemi24 Ja, dat snap ik deels. Mijn manager rijdt een Prius 1 14 jaar oud ding en mag inderdaad geen trekhaak, omdat de hele auto niet geschikt is verklaard. Die kentekens zeggen ook inderdaad: Niet geregistreerd.

Maar deze Superb iV is wel degelijk geschikt gebouwd en bevonden voor een trekhaak en 1600Kg trekgewicht, blijkt uit alle andere kentekens er van bij de RDW.
Nu staat dit normaal op het kentekenbewijs, maar aangezien de auto nog op kenteken moet komen is dit dus nog niet bekend.

RDW gebeld en op basis van VIN nummer de auto bekeken. RDW zegt dat er geen trekgewicht bekend is bij deze auto. Alles bij elkaar dus een lastig verhaal.
Als hij nog op kenteken moet komen, ga ik er vanuit dat het een import auto is?
Is het niet een kwestie van wachten op dat kenteken voor de RDW hem goed kan ophalen? Alle andere duidelijk geïmporteerde Superbs op de sites hebben ook allemaal juiste RDW specs gekregen.
 
@Slider, dat wil ik de verkoper ook voorstellen. Maar vind het zo bijzonder dat een selecte groep wagens niet uitgevoerd kan worden terwijl er waarschijnlijk niets is veranderd in de hele bouw en constructie van de auto.
Wilde dus nu vooral uit nieuwsgierigheid weten waar dit in zit zodat we na het weekend een deal kunnen sluiten en er een blije SuperB rijder bij is :)
 

hemi24

Forumguru
@Slider: elke auto heeft een CoC-document bij het verlaten van de fabriek, waar o.a. het trekgewicht staat vermeld.
In sommige landen worden wagens geleverd met een vermelding van 0 kg trekgewicht (om welke reden dan ook...).
De RDW zal dit document hanteren bij het vaststellen van o.a. het trekgewicht.

Zie het als een soort geboorteakte die bij de wagen wordt geleverd door de fabrikant...
 

hemi24

Forumguru
Wilde dus nu vooral uit nieuwsgierigheid weten waar dit in zit
Wordt in sommige landen zo geleverd, zal waarschijnlijk een fiscale/financiële reden hebben....
Of soms is het gewoon een hele serie die foutief bij de importeur is besteld, volgens mij is dat ook al een keer voorbij gekomen hier op het forum met een aantal Octavia's uit een bepaalde periode.
 

Berrychello

Forumguru
Wij hebben hetzelfde gehad met een Ford Tourneo Courier: blijkbaar was de fabrikant bij de eerste serie vergeten om een trekgewicht aan te vragen bij de typegoedkeuring, daarom heeft de eerste serie geen trekgewicht op kenteken. Nu hadden we voor mijn vader zo eentje gekocht, en daar kwamen we pas achter na import... Uiteindelijk met behulp van de fabrikant en importeur is er toch een trekgewicht op kenteken gekomen, maar dat had veel voeten in aarde.
Ik zou inderdaad doorzoeken naar een exemplaar met een trekgewicht op kenteken.
 
Morgen contact leggen met de verkopende partij. Ik kan voorstellen dat hij de deal wil sluiten nu, ondanks dat het kenteken er niet is. Stel hem voor om als ontbindende voorwaarde het trekgewicht (1600kg) op het NL’se kenteken te hebben.

Houd jullie op de hoogte.
 

boess

Nieuw lid
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag mijn Superb Combi iV Sportline opgehaald. Auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en heeft een eerste toelating daar van 05/2020 . Zat ook geen trekhaak onder, maar de dealer heeft een afneembare trekhaak eronder gezet zonder op of aanmerkingen.

Ik zie bij de RDW gegevens echter ook "Niet geregistreerd" staan bij aanhangwagen geremd en ongeremd...
 

Slider

Forumguru
Dan heb je een serieus probleem als je die trekhaak ergens voor wilt gebruiken :confused:
Wel goeie info voor @Ronny1978, ik zou het niet doen en voor een andere Superb gaan. Kans is dus groot dat het niet goed gezet kan worden bij de RDW en dan (aan)hang je.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

boess

Nieuw lid
Ik ga inderdaad even contact opnemen met de dealer, want het is juist de bedoeling dat er een caravan achter komt te hangen.
 

Slider

Forumguru
Heb wat verder onderzoek gedaan, kwam dit tegen:
Link

Zoals @hemi24 al vermeldde, lijkt het er op dat bv de O4 ook dit probleem heeft gekend. Niet elke Octavia 4 heeft aanhanger specs geregistreerd staan.
Heb aantal random kentekens ingevoerd van Autotrack adv. en vond er snel 2 die geen aanhanger specs geregistreerd hebben staan.

Als voorbeelden:
Octavia 4 1.5 TSI First Edition van Aug 2020: X-940-KB (import)
Octavia 4 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus van Dec 2020: S-245-RJ (import)

Lijkt niet een periode ding te zijn bij de O4, andere uit zelfde maanden hebben het wel netjes vermeldt staan. Bij org. NL voertuigen is het wel goed. Bij geïmporteerde auto's gaat het dus fout.

Dat valt wel op.

Aanvulling:
Vond nog 2 imports die WEL goed staan, maar die zijn heel recent pas geimporteerd.
X-882-LG
X-478-RP


Beide zeer recent geïmporteerd, Dec 2023 en Jan 2024. Zou het een import probleem zijn geweest bij RDW voorgaande jaren en nu niet meer ofzo?
 
Laatst bewerkt:

boess

Nieuw lid
Tijdens mijn zoektocht naar een Superb viel het mij 1 keer ook op dat er bij een advertentie stond dat er geen trekhaak onder de auto gemonteerd kon worden. Dat leek mij echter raar, en zag ik maar 1 keer.

Hier heb ik duidelijk aangegeven dat de trekhaak voor een caravan gebruikt zou moeten worden, ik had nog specifiek gevraagd of de geschakelde plus aangesloten werd. Verkoper vermeldde wel dat er geen trekhaakvoorbereiding onder de auto zat en daardoor de iets duurdere trekhaak optie nodig was.

Hopelijk is het administratief aan te passen, op de rdw site staan wel procedures, maar ik wacht eerst even af wat de dealer ervan zegt.
 

TDA

Actief lid
Volgens mij is het inderdaad zoals @hemi24 zegt;
In bijvoorbeeld Duistland heb je de keuze om een auto mét of zonder geregistreerd trekgewicht te bestellen. Dit wordt af fabriek op het CoC document weergegeven en is een definitieve actie welke niet (of alleen met goedkeuring/instemming van de fabriek) teruggedraaid kan worden, maar dat heeft aardig wat voeten in de aarde begreep ik (lees: niet te doen).

Als je dus een auto importeert moet je vooraf nagaan of er een trekgewicht is gespecificeerd. Als dat niet zo is dan zal de RDW dit ook zo overnemen. Ik heb zelf een Duitse import O4 van februari 2022 met een trekgewicht van 1500 kg. Dit heb ik ook vooraf laten checken.

Advies aan @Ronny1978; Overslaan en op zoek naar een andere auto die wel een geregistreerd trekgewicht heeft.
Advies aan @boess; Zeker even terug naar de Dealer. Als je nu gaat rijden met een caravan dan rijd je met een illegale combinatie.
 
Ik had nog een ander draadje gevonden hier op het forum.


Lijkt er dus idd op dat er bepaalde modellen zijn zonder trekgewicht. Geen idee wat daar de reden voor is geweest.

Ik heb met de verkoper overleg gehad en we hebben besloten om de auto te laten staan. Baal hier ontzettend van, want dit was wel een pareltje die ik tegen kwam. Maar hé, geen hand vol maar een land vol Skoda's dus we zoeken rustig verder. Mijn huidige Octavia moet er medio juni/juli pas uit dus heb nog even tijd.

@boess, idd even terug naar de dealer. Ik heb ook contact gehad met het RDW en die gaven mij al aan dat indien het niet op het CVO staat, dat de fabrikant dan een verklaring moet geven voor het trekgewicht. Persoonlijk vind ik dat dit in jouw geval een actie is voor de dealer. Zij hebben je immers iets verkocht wat technisch wel werkt, maar wettelijk niet is toegestaan en dan vind ik het ook hun verantwoording om het op te lossen. Overigens, de fabriekvraag heb ik zelf nog bij PON in Leusden gedropt, zodra ik daar een antwoord van krijg laat ik het ook even weten :)
 

boess

Nieuw lid
Ik maak mij ook nog niet zoveel zorgen, auto is bij een grote merkdealer gekocht en zij hebben zelf de trekhaak geïnstalleerd. Het is echter wel apart.

Wel stom toeval dat ik dit draadje op het forum tegen kom. Was op zoek naar de afmetingen van de kofferbak (gevonden op het forum ook)
 
Bovenaan Onderaan