Geen trekhaak mogelijk onder SuperB combi iV Sportline?

Berrychello

Forumguru
Ik heb even met de RDW Open Data zitten rommelen, maar ik zie geen relatie met het typegoedkeuringsnummer. Dat verbaast mij wel:

Typegoedkeuringsnummertotaal
1600kg​
0kg​
e8*2007/46*0317*08
255​
248​
0​
e8*2007/46*0317*09
205​
183​
0​
e8*2007/46*0317*10
82​
81​
0​
e8*2007/46*0317*11
52​
34​
13​
e8*2007/46*0317*12
451​
254​
92​
e8*2007/46*0317*13
73​
25​
38​
e8*2007/46*0317*14
71​
37​
31​
e8*2007/46*0317*15
121​
61​
44​
e8*2007/46*0317*16
61​
27​
25​
e8*2007/46*0317*17
166​
140​
0​
e8*2007/46*0317*18
517​
485​
0​
e8*2007/46*0317*19
226​
210​
0​
e8*2007/46*0317*20
519​
502​
0​
e8*2007/46*0317*21
205​
205​
0​
e8*2007/46*0317*23
544​
542​
0​
e8*2007/46*0317*24
550​
550​
0​
e8*2007/46*0317*25
19​
19​
0​

Wat het dan wellicht wel makkelijker maakt is om trekgewicht op kenteken te krijgen, omdat je kan verwijzen naar andere voertuigen met exact hetzelfde typegoedkeuringsnummer.
 

Tees

Donateur
Goed bezig @Berrychello! @hemi24 neem aan dat dat het totaal aantal autos met dat typegoedkeuringsnummer is. Telt niet volledig op, wat betekent dat er ook nog autos met een ander trekgewicht zijn.

Dit biedt idd wel hoop voor degenen zonder trekgewicht. Je mag aannemen dat elke auto met eenzelfde typegoedkeuringsnummer eenzelfde technische bouw heeft. Dus dan zou er geen reden moeten zijn waarom de een wel en de ander geen trekgewicht mag hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
@hemi24[/USER] neem aan dat dat het totaal aantal autos met dat typegoedkeuringsnummer is. Telt niet volledig op, wat betekent dat er ook nog autos met een ander trekgewicht zijn.

Leuke aanname, maar dat zal niet mogelijk zijn; het is het trekgewicht volgens typegoedkeuring, of anders 0/niet geregistreerd.

Je mag aannemen dat elke auto met eenzelfde typegoedkeuringsnummer eenzelfde technische bouw heeft. Dus dan zou er geen reden moeten zijn waarom de een wel en de ander geen trekgewicht mag hebben.

Dergelijke reden is er dus wél en heb ik al vaker genoemd: CoC..!
 

Tees

Donateur
Volgens mij kan je zo als ambtenaar aan de slag @hemi24! "Nee meneer, het staat niet op t briefje. Nee, dat het technisch kan, betekent niet dat het mag. Computer says no."

Ik sluit me volledig aan bij @Canon-Eye, als het louter een administratieve zaak is, moet dat toch ook opgelost kunnen worden.
 

hemi24

Forumguru
@Tees : dat is precies waar je terecht komt met deze vraag: bij de ambtelijke molen van de RDW en die zullen het daadwerkelijk zo behandelen... :arghh:
 

Rallye

Forumguru
Juist als het enkel een administratieve zaak is kan het niet (praktisch) opgelost worden? Zoals ik het begrepen heb moet het CoC van de auto worden aangepast. Daarvoor moet je terug naar de fabriek en die, zo lijkt het, gaat dat niet doen. Voor die ambtenaar die jij noemt lijkt daar geen handelingsvrijheid te bestaan. Dat ligt niet aan hem, maar aan de regels waarmee hij moet werken en uiteindelijk dus bij (niet-ambtenaar) Skoda.

Aan de andere kant: als je zelf een auto bouwt moet hij ook gekeurd worden: daar bestaat wel vrijheid. Maar mogelijk is dat een tijdrovend en duur proces alleen voor een trekhaak.
 

Berrychello

Forumguru
Die getallen zijn het aantal idd. Gek dat ie niet optelt, want ik dacht eigenlijk dat ik alleen 1600 en leeg zag (leeg heb ik vervangen door 0) bij deze typegoedkeuringsnummers. Zal binnenkort nog eens kijken. Heb t even wat snel gedaan en zeker met filters in Excel kan je snel verkeerde aannames doen. Heb daarna wel formules gebruikt uiteraard, maar eerste schifting was met filters.
En ik denk dus echt dat het een administratief dingetje is. Laat de RDW of de fabrikant maar uitleggen waarom een auto met hetzelfde typegoedkeuringsnummer een ander trekgewicht heeft.
Bij de eerder genoemde Tourneo Courier kregen we een trekgewicht obv een ander typegoedkeuringsnummer omdat de fabrikant het trekgewicht bij de eerste serie dus was vergeten te laten registreren. Binnen een typegoedkeuringsnummer zou het naar mijn idee sowieso geen issue moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat laatste (oplopende) nummer heeft te maken met een change op de bestaande goedkeuring. Indien de fabrikant een kleine wijziging aanbrengt aan de auto (of opties toevoegd) dan wordt bekeken of deze wijziging invloed heeft op de typegoedkeuring. Indien dat zo is dan zijn er twee opties: de change is te groot en dan moet er een nieuwe typegoedkeuring komen of de wijziging is niet zo groot en dan wordt het een uitbreiding op de bestaande typegoedkeuring, lees: verhoging van het nummer.
 

jmartens

Nieuw lid
Ik overweeg een (tweedehands) Superb IV aan te schaffen, maar rijd nog wel eens met aanhanger.

Ik heb gepoogd te achterhalen of deze auto als trekauto kan worden ingezet en wat het toegestane trekgewicht is. Echter op de Skoda site kan ik het niet makkelijk vinden, steeds kom ik weer uit bij de normale benzine uitvoering.

Ik heb vandaag eens gebeld met Wealer en de beste verkoper daar kon het ook niet makkelijk vinden. Hij meldde me wel dat het bij sommige uitvoeringen niet zou kunnen/mogen en dat dit sterk afhankelijk was van uitvoering en bouwjaar. Hij meldde onder andere dat de SportLine uitvoeringen helemaal niet voorzien mogen worden van trekhaak, zelfs niet als alleen gebruikt als lastdrager (fietsdrager etc.).

Zijn suggestie was voor iedere occasion via de RDW voertuig database te controleren. Veel werk is en als de auto geen trekhaak heeft staat daar vaak ook geen trekgewicht of een trekgewicht van 0kg, waar ik dan dus ook niet veel wijzer van wordt.

Weten jullie of er een overzicht is van modellen/bouwjaren met trekgewicht?
 

boess

Nieuw lid
Contact met de dealer gehad, deze had met het RDW en met Skoda contact gehad. Hij gaf aan dat Skoda met een bepaalde serie hybrides problemen gehad heeft het de trekgewichten. Hij gaf aan dat dit o.a. door het panorama dak kwam. Later is dit allemaal opgelost blijkbaar en hebben ze wel gewoon trekgewichten.

Maar hierdoor is de auto niet te registeren met een trekgewicht. Mijn auto gaat dus terug naar de dealer en we zoeken naar een passende oplossing. Jammer, de auto voldeed aan al onze wensen verder.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat is balen voor jullie! Hopelijk zal er een oplossing komen waar jullie (meer dan) tevreden mee zullen zijn.

Het houdt dus eigenlijk in dat deze problemen lijken te zijn opgelost vanaf typegoedkeuringsnummer e8*2007/46*0317*17

Misschien dat de Superbs met typegoedkeuringsnummers e8*2007/46*0317*11 t/m e8*2007/46*0317*16 EN 1600kg trekgewicht bijvoorbeeld geen panorama dak hebben.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@jmartens Het trekgewicht op het kentekenbewijs staat los van het aanwezig zijn van een trekhaak.
Op de RDW site kun je eenvoudig zien of er een trekgewicht op het kenteken staat.
Dit staat volledig los van bouwjaar, en waarschijnlijk ook van de uitvoering......er loopt al een topic over.
Dit topic dus: ik heb je vraag hierheen verplaatst.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zijn suggestie was voor iedere occasion via de RDW voertuig database te controleren. Veel werk is en als de auto geen trekhaak heeft staat daar vaak ook geen trekgewicht of een trekgewicht van 0kg, waar ik dan dus ook niet veel wijzer van wordt.
1) Het is voor NL auto's niet veel werk. Installeer de RDW Voertuig app op je telefoon. Kenteken intikken en dan is het een kwestie van seconden 2 tikken om naar de gewichtentab te gaan.
2) Als daar een aantal kilos geremd en ongeremd is vermeld, dan is dat duidelijk (ook als het 0/nul is), ongeacht of er nu wel of geen trekhaak is gemonteerd. Als daar "niet geregistreerd" staat, dan zou ik ervan uitgaan dat die auto niets mag trekken. Heel misschien is het mogelijk om dit gewijzigd te krijgen, maar dát is dan pas echt veel werk, dus beter laten staan...
 

jmartens

Nieuw lid
@jmartens ....er loopt al een topic over.
Dit topic dus: ik heb je vraag hierheen verplaatst.
Hmmm, ik had met opzet een nieuw topic gemaakt, dit topic ging expliciet over sportline uitvoering, mijn vraag is generieker. N
u verzuipt deze in dit topic en is voor latere naslag (op basis van ontwerp of zoekfunctie) vermoedelijk ook minder snel terug te vinden.

Zal nu van maar even moeten grasduinen in de reacties.
 

jmartens

Nieuw lid
1) Het is voor NL auto's niet veel werk.
Nee, maar het maakt het zoeken op bijv. gaspedaal.nl er niet makkelijker op. Als ik bijzonderheden als bouwjaar/ specifieke gekoppelde opties uit optiepakketten etc zou kunnen gebruiken hoef ik niet ieder voertuig individueel na te kijken in de OVI en kan ik ze in- of uitsluiten in de zoekopdracht.

Daarnaast is dit verre van volledig en staan de gegevens voor geïmporteerde auto's er vaak (nog) niet in omdat ze nog niet op een Nederlands kenteken staan.
 

jmartens

Nieuw lid
@jmartens Het trekgewicht op het kentekenbewijs staat los van het aanwezig zijn van een trekhaak
Dat weet ik, maar voor (bijna) alle auto's zonder trekhaak staat dat niets, dan weet ik nog niet zeker of er een trekhaak onder mag. Dat staat nl. niet in OVI maar in CoC dat helaas niet online is te raadplegen.

Dit staat volledig los van bouwjaar, en waarschijnlijk ook van de uitvoering.....
Van dat laatste ben ik nog niet zeker, zie de problemen v de topic starter met de SportLine uitvoering en de opmerking van de vermoorde zoals ik schreef in mijn post:
Ik heb vandaag eens gebeld met Wealer en de beste verkoper daar kon het ook niet makkelijk vinden. Hij meldde me wel dat het bij sommige uitvoeringen niet zou kunnen/mogen en dat dit sterk afhankelijk was van uitvoering en bouwjaar. Hij meldde onder andere dat de SportLine uitvoeringen helemaal niet voorzien mogen worden van trekhaak, zelfs niet als alleen gebruikt als lastdrager (fietsdrager etc.).
 

Canon-Eye

Forumguru
Die specifieke functies zijn nu eenmaal niet universeel voor alle uitvoeringen van een bepaald type, dus die hoop kun je gerust laten varen. Zo is het trekgewicht voor mijn huidige auto 1100 kg, maar ik kom er ook genoeg tegen met dezelfde motorisering en hetzelfde bouwjaar die maar 1000 kg mogen trekken. Ik heb nog steeds niet kunnen achterhalen waar dat verschil nou precies op gebaseerd is. Als een bepaald aspect echt van belang is, dan zit er niets anders op om de individuele auto te (dubbel)checken.
Op gaspedaal / autotrack etc. zijn kentekens vaak afgeplakt, maar niet zelden staat het toch ergens bij de specificaties vermeld. En anders is wordt het gewoon bellen en navragen...
 

Berrychello

Forumguru
Waar zou ik in de RDW data een Sportline op kunnen herkennen? Ik denk dat dat erg lastig is.
Het ontbreken van trekgewicht zie ik zowel op origineel Nederlandse exemplaren, als geïmporteerde exemplaren. Mooi vergelijk is de H546VD (geen trekgewicht) met de H617VD (1600kg trekgewicht). Gewicht voertuig is gelijk, BPM is gelijk, registratiedatum is gelijk, typegoedkeuringsnummer is gelijk (*12). Enig verschil is de uitvoering: OFD6FD6DD0014BLSTN1B7B (0kg) versus NFD6FD6DD0014BLSTN1B7B (1600kg).
Heb daarmee waarschijnlijk gevonden waar het in zit. Want alles met 0kg heeft een code die met O begint, alles met 1600kg heeft een code die met N begint. Nu nog weten wat die code betekent...

Heb nog even de cijfers bekeken: ze tellen niet goed op omdat ik inderdaad specifiek keek naar de typegoedkeuringsnummers en trekgewichten van de Superbs vanaf 01-01-2020 met 1395cc, maar dat typegoedkeuringsnummer komt ook voor bij Superbs met een andere cilinderinhoud.
Ben destijds via mn werk bij het introductie event in Spanje geweest, dat was begin december 2019, dus ik denk dat er in 2019 nog geen PHEV is geleverd in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan