Gecupte banden

Michel

Forumguru
Vandaag zijn de banden getrimd. Net als Giant heb ik dat bij Karelsen banden in Soest laten doen. Wat een verschil! Eindelijk hoor ik weer een bescheiden geluid van de motor als ik optrek en niet meer die continue zoemtoon.
 

Petrolhead

Forumguru
Als ik alle info hier en verder op het internet goed lees is de "niet geheel rechte stand" van de achterwielen één van de belangrijkste oorzaken van het cuppen van de achterbanden onder onze Skoda's.
Ik snap ook dat de fabrikant dit bewust heeft gedaan, veiligheid/rijeigenschappen in het grensbereik zullen daar mee te maken hebben denk ik.

Maar even puur technisch bekeken: deze wielstand kun je toch aan laten passen zodat de wielen weer recht staan?
Wie zou dat kunnen, een goede uitlijner?
 

hemi24

Forumguru
Puur technisch: NEE!

Bij de toegepaste geometrie voor de wielophanging hebben de ontwerpers een compromis moeten sluiten tussen veiligheid, comfort, prestaties, etc., etc. ... (waarbij een band op zichzelf al één en al compromis is).
Wielgeometrie/uitlijning is meestal in beperkte mate / range instelbaar.

Cuppen is trouwens niet alleen bij Skoda (of VAG) aan de orde: veel Mercedessen en BMW's hebben hier veelvuldig last van aan de voorwielen (in geval van achterwielaandrijving).
Kortom het is een probleem wat zich manifesteert bij niet-aangedreven wielen op een voertuig.
 

floyd2

Forumguru
zo,het was afgelopen weekend tijd voor de zomerbanden en mijn set banden hadden ook nogal last van het cuppen dus tijd voor wat geexperimenteer.
Aangezien de banden niet richtingsgevoelig waren maar wel met een bepaalde kant naar buiten moesten heb ik ze maar eens gewoon van kant gewisseld.
Nadat ze de eerste 100km een beetje funny reden(kan ook zijn omdat ik de winterbanden nog gewend was)rijdt alles zoals het zou moeten.
Geen bijgeluiden,getril of wat dan ook.
 

floyd2

Forumguru
Mooi dat dit werkt. Alternatief hiervoor is een standaard rotatie-patroon, zoals ik hierboven in mijn vorige post heb gepost.

Dat schema wou ik aanhouden maar ik wou de beste banden achter houden vandaar.
Ik ga in ieder geval opletten bij de aanschaf van nieuwe banden dat ze niet richtingsgevoelig zijn.
Dat scheelt me een hoop werk omdat dit wat flexibeler wisselen is.
 

andrehj

Forumguru
Dat schema wou ik aanhouden maar ik wou de beste banden achter houden vandaar.
Goed argument. Het schema werkt eigenlijk alleen lekker als je hiermee begint met nieuwe banden. Dan werkt het ook fantastisch, bij de laatste bandenwissel weer gemeten, en het verschil tussen de minst en de meest versleten band zit bij zowel de zomer- als de winterbanden onder de 0.2 mm, en van cuppen geen last.
 

Giant

Forumguru
Tijdje geleden dat de aanstichter dezes draadje zich meldde. De banden die gecupt waren hadden ook langsgroeven en mijn dealer meldde me dat dit ook niet bevorderlijk werkt om cuppen tegen te gaan. Mijn zomerbanden zijn draairichting gevoelig dus ik kan niet wisselen van links naar rechts. Geleerd uit dit draadje om voortaan banden te kopen die niet draairichting gebonden zijn, waardoor je ze dus ook zijdelings kunt wisselen en je de eventuele beginnende cupvormige slijtage andersom kunt laten slijten. Dat helpt - naaste het wisselen dat altijd al gebeurde bij het wisselen van de seizoensbanden/velgen - ook weer wat mee. Het blijft een leerzaam forum
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

DeVisdude

Senior Member
Ik heb op mijn 18" velgen laatst nieuwe winterbanden gekregen van Kleber. Hier kreeg ik rond de 90km/u een soort zingend/zoemend geluid mee. Toen is er een monteur mee gereden en heeft besloten dat de banden niet goed waren. Vervolgens heb ik weer 4 nieuwe Kleber banden gekregen...met de zelfde klachten...
Zou dit ook het begin van gecupte banden betekenen?

Nu ben ik aan het wachten op nieuwe Michelins. Ben benieuwd wat die banden gaan doen
 

micky

Forumguru
@DeVisdude , nee, nieuwe banden zijn niet gecupt en zo snel gaat dat ook niet, de michelins (pilot alpin4) die je krijgt, heb ik er al zo'n 7000 km onder zitten, ze bevallen mij heel goed.
 

CDK

Forumguru
Misschien die Klebers (wat overigens helemaal geen klevers zijn) links laten liggen en een premium merk laten monteren of in geval boven budget een Toyo of desnoods een Hankhook, die gaan je beter bevallen als Klebers ;)
 

s-line

Forumguru
Vaak maken winterbanden een ligt zoemend geluid, dat komt door al de lamelletjes die open gaan om de sneeuw er uit te laten vallen. Als ik naar mijn werk fiets hoor ik ook precies welke auto op winterbanden rijd en welke niet.
 

DeVisdude

Senior Member
Yup I know. Ik had liever ook gelijk A merk banden gehad, maarja met een lease auto heb je t soms niet voor t zeggen ;) Ik was ook echt niet blij toen ik zag dat het Klebers waren.
Mbt dat geluid.. Sja ik heb wel ervaring met winterbanden, maar dit is echt een doordringend geluid wat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
 

Desperado

Forumguru
En ik maar denken dat het de kaboutertjes waren die aan het zingen waren tijdens het openzetten van die lamellen ;)
 
Bovenaan Onderaan