Gecupte banden

Noord26

Forumguru
Aanstaande dinsdag laat ik de banden alsnog afdraaien. Hopelijk heeft het hetzelfde effect als bij Giant en is de auto weer een stuk stiller. En voortaan dus vaker onderling wisselen, is nu het devies.

Wat mij opviel bij de winter- naar zomerbanden wissel van vandaag is dat de achtersloffen net zoveel profiel over hebben als de voorbanden. Terwijl het echt geen 4x4 is. Regelmatige slijtage over het gehele loopvlak overigens. Iemand enig idee hoe dat kan bij een voorwiel aangedreven auto?

We rijden op Conti's type SportContact 5 met 2,5bar voor en 2,8bar achter. Zit tussen de opgegeven waardes in van weinig belading en volle belading, aldus de gegevens aan de binnenkant van de tankdop. Bij licht belading 2,1 voor / 2,3 achter en volle belading 2,8 voor en 3,1 achter (bij 18" sloffen).

Van cubben hier geen enkel spoor. Auto is wel eind vorig jaar uitgelijnd geweest vanwege vervangen van een lager waardoor ophanging uit elkaar moest. Dat is zeker toch wel een aanrader als je banden een niet regelmatig iets vertonen. Maar wat ik lees voorkom je cubben er niet mee helaas.
 

CDK

Forumguru
blijkbaar heb je banden met veel grip voor de omstandigheden waar je mee te maken gehad hebt? heel rustig gereden? veel lange afstanden? of een combi van deze factoren?
bij mij is het ook zo, maar ik heb wél een 4x4 dus dan is het wél weer logisch en verklaarbaar.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 heeft men misschien een keer de banden van voor en achteras gewisseld? (sommige garages doen dit, én om cuppen te voorkomen én om zo gelijkmatige slijtage van 4 banden te krijgen). Mogelijk is er ook bij winter-/zomerbanden wissel een keer zo'n wissel van as geweest, of mogelijk zijn bijvoorbeeld achterbanden van zijde gewisseld, waarbij je dan direct na het wisselen ook even versnelde slijtage krijgt, tot de banden zich aangepast hebben aan hun nieuwe plaatsje.
 

Michel

Forumguru
@Noord26: vorig jaar is mijn auto al een keer op mijn verzoek uitgelijnd, omdat ik niet helemaal tevreden was over de rechtuitstabiliteit. De auto spoort nadien beter, maar blijkbaar is dat geen garantie dat de niet-aangedreven wielen op den duur gaan cuppen...
 

Noord26

Forumguru
@Noord26 heeft men misschien een keer de banden van voor en achteras gewisseld?

Dat is onmogelijk. Velgen en banden (zowel winter als zomercombinatie) hebben wij bij aanschaf nieuw bij de auto gekocht/onderhandeld en ik wissel zelf de zomer- en wintersloffen. De strepen van de banden stonden er nog op bij alle 8 stuks. Bij wisselen zet ik aan de binnenzijde op elke velg waar hij hoort te zitten en tot op heden zijn ze daar alleen op terug gezet.

@Corné de Kluijver: rustig rijden valt ook tegen, zeker na de laatste aanpassingen met optrekken. Het werkt verslavend. Wellicht toch wat meer slijtage achter door bochtjes rap te nemen?
 

floyd2

Forumguru
Even een hersenkronkel van mij,nog een mogelijkheid om cuppen tegen te gaan die alleen werkt bij niet richtingsgebonden profiel is de band omdraaien op de velg.
Je gaat dan de zaagtand die er in gesleten is wegslijten en de andere kant op zetten.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee???
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@floyd2 ik heb daar in zoverre ervaring mee dat ik dat toepas op de banden van mijn (vrachtwagen)trailer, dat werkt prima en verlengt de levensduur aanzienlijk.
 

Cordoba

Forumguru
@floyd2 als je de band andersom op de velg legt, wissel je dan tegelijk de linker- en rechtervelg? (om op die manier de draairichting van de band gelijk te houden, en de slijtage minimaal te houden). Als je de linker en rechtervelg niet verwisselt bij het omdraaien van de band op de velg, kun je net zo goed het linker met het rechterwiel wisselen, dan hoef je ze niet te draaien op de velg.
 

andrehj

Forumguru
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee???
Ik gebruik het volgende standaard patroon voor mijn banden (Google maar eens op "tire rotation pattern"). Tot op heden heb ik geen last van cuppen en mijn banden slijten zeer gelijkmatig.
Het linker patroon gebruik ik voor mijn (looprichting gebonden) winterbanden (Michelin Alpin A4 in 205/55R16 94V).
Het rechter patroon gebruik ik voor mijn zomerbanden(Michelin Energy Saver in 205/55R16 94V).
Tire-Info-Rotation.jpg

Tussendoor wisselen doe ik niet. Alle wielen zitten een heel seizoen op de zelfde plek, en het volgende winter/zomerseizoen op de volgende. Om dit bij te houden heb ik gewoon al mijn wielen een nummer gegeven (ingeschreven aan de binnenkant van de velg) en een simpel tabelletje in Excel doet de rest.
 

Desperado

Forumguru
Of je zet bij het eraf halen gewoon de plek op de band waar hij volgend seizoen heen moet. Hoef je niet met ingewikkelde programma's gaan werken :D
 

floyd2

Forumguru
@floyd2 als je de band andersom op de velg legt, wissel je dan tegelijk de linker- en rechtervelg? (om op die manier de draairichting van de band gelijk te houden, en de slijtage minimaal te houden). Als je de linker en rechtervelg niet verwisselt bij het omdraaien van de band op de velg, kun je net zo goed het linker met het rechterwiel wisselen, dan hoef je ze niet te draaien op de velg.

Als je de eerste optie zou nemen dan blijf je dat zaagtandprofiel houden mijns inziens.
En als je optie twee neemt,dan moet ik inderdaad niet te moeilijk denken maar gewoon rechtsachter naar linksachter doen en viceversa.
Daardoor slijt de band dan een zaagprofiel de andere kant op na wel eerst langs een optimaal punt te zijn gegaan waar de band mooi vlak is.
Hij slijt daardoor in het begin wel wat harder natuurlijk bij gecupte banden en kan je dit niet doen met richtingsgebonden profiel.(is in ieder geval niet aan te raden)
Eigenlijk zoals in het rechter schema van Andrehj(alhoewel daar één paar wielen niet snel van kant wisselt)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Eh, nee dat is nu juist de truc: zaagtandprofiel zit meestal aan één zijde van de band (dus óf de binnenzijde, óf de buitenzijde). Door én de band andersom op de velg te leggen, én links/rechts wisselen blijft de draairichting wel gelijk, maar wordt wat eerst de buitenzijde was, nu de binnenzijde, en zal het zaagtandprofiel aan de andere kant van de band gevormd worden, terwijl de zaagtand aan de andere kant van de band, juist wat gelijkmatiger (dus minder zaagtand) zal slijten.

Overigens bij banden zonder voorgeschreven rijrichting maar met voorgeschreven binnen/buitenzijde kun (lees 'mag') je die niet andersom op de velg leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
Mijn Superb is helaas ook slachtoffer van het cup monster geworden. En ik spreek al uit eerdere ervaring, want bij mijn Octavia II met Bridgestone Potenza's speelde dit probleem al bij een relatief lage kilometerstand op.
Bij de 60.000 km beurt van mijn Superb heb ik de dealer verzocht om de banden onderling te wisselen. Ik wist al dat de achterbanden zo langzamerhand meer lawaai gingen maken en eigenlijk hadden ze al veel eerder naar voren moeten worden verhuisd, maar door allerlei andere prioriteiten was dit er steeds niet van gekomen.

Mijn dealer attendeerde mij er al op dat ik de nodige herrie op de koop zou moeten nemen, zeker omdat het geluid nu van voren komt, maar dat dit weer weg zou moeten gaan omdat de banden zich weer zouden "zetten". Dat laatste geloof ik niet en ik heb geweten wat de gevolgen van mijn keuze (de bovengenoemde wissel) zijn geworden. Alsof ik bij het remmen in een Amsterdamse tram zit...

Aanstaande dinsdag laat ik de banden alsnog afdraaien. Hopelijk heeft het hetzelfde effect als bij Giant en is de auto weer een stuk stiller. En voortaan dus vaker onderling wisselen, is nu het devies.

Lees ik dat goed? 60.000km:pieker: dat heb ik nog nooit gehaald met een paar banden, eerder de helft, maar ik weet wel dat als je zolang met je bandjes wilt doen, wissel ze dan even elke 5-10.000 km dan hou je de "vervorming" binnen de perken, perfect is het niet dat weet ik, maar het is wel beter, overigens rij ik altijd station met verlaging, cuppen gebeurd wel maar blijft erg binnen de perken moet ik zeggen.
 

CDK

Forumguru
@Cordoba, +1 helemaal correct, dit kan afhankelijk van je kilometrage zomaar 6 maanden verschil in levensduur opleveren.
 

Michel

Forumguru
@micky: Met mijn vorige Octavia heb ik met één bandenset al eens 80.000 km gereden. Toen ik de auto inruilde met deze banden, hadden ze nog steeds voldoende profiel. Een kwestie van regelmatig wisselen van voor/achter en een redelijk behoudende rijstijl er op nahouden.
 

andrehj

Forumguru
Of je zet bij het eraf halen gewoon de plek op de band waar hij volgend seizoen heen moet. Hoef je niet met ingewikkelde programma's gaan werken :D
Maar stel nou dat je ook nog per band elke keer de profieldiepte bijhoudt, dan gaat dat wel een stuk makkelijker als ze allemaal een uniek nummertje hebben.
Overigens volgt uit die profieldiepte data dat ik deze banden waarschijnlijk al bij 60 a 70.000 km moet gaan vervangen. Dan zit ik op zo'n 2.5 a 3 mm. Een dergelijke snelle slijtage ben ik van mijn vorige auto (Renault Laguna van slechts 1285 kg) niet gewend. Daarmee haalde ik makkelijk de 80 a 90.000 km. Hierin kun je toch zien dat de Superb bijna 300 kg zwaarder is.
 

Joske

Forumguru
"al" vervangen bij 70000km??!

:tegek:

dat heb ik nog nooit meegemaakt met een bandenset hoor! en absoluut geen rare rijstijl en de banden worden ook regelmatig gewisseld van voor naar achteren..
 

Desperado

Forumguru
Stelletje gaspedaalverkrachters. Ik haal die km standen ook zonder problemen en rij ook wel graag een beetje door. Maar banden slijten het snelst bij optrekken en afremmen. Rustig optrekken en nooit remmen dus. Want gang is alles en remmen is angst :deuk:
Toen ik de Zafira kocht had die op de achterbanden nog 3 mm. Daar heb ik toen nog 40k mee gereden. Toen zaten ze op 1.6 mm en was het winter met ijzel, dus snel laten vervangen.
 
Bovenaan Onderaan