Giant
Forumguru
Na het steeds duidelijker hoorbare en irriterende geluid dat van de wielen leek te komen ben ik met mijn Suberb combi 140 pk diesel langs de dealer geweest. Een monteur reed even mee en die wist het 2 straten verder al: gecupte banden. Op internet staat veel informatie over dit fenomeen, zie o.a. Gecupte banden / zaagtandslijtage? | CARFECKT. Hoewel er op internet een paar mogelijke oorzaken voor worden genoemd, zijn de meeste informatiebronnen het erover eens dat dit (mede) ontstaat doordat de wielen op de achteras niet exact 0 graden vooruit gericht zijn, maar circa 1 graad naar binnen staan voor een betere rechtuit stabiliteit. Maar daardoor torderen de banden enigszins, waardoor aan de binnenkant van de band ongelijkmatige bandenslijtage ontstaat en je dat hinderlijke geluid te horen krijgt bij het rijden. Ik heb 16" winterwielen met dito banden en daar heb ik (nog?) geen problemen mee. Die schijnen er ook minder gevoelig voor te zijn door de kleinere velgmaat en de andere samenstelling van de rubber compound. Maar de 225/45/R17 Pirelli's P7 Cinturato zomerbanden die om de originele Skoda velgen lagen toen ik die mee bestelde met de auto hebben er dus wel behoorlijk last van. Oplossing dealer: niet aan storen of anders nieuwe banden (€ 800,00 verder voor banden die daar minder last van hebben, inclusief bandenwissel en afvoer oude banden). Terwijl het profiel misschien nog niet tot de helft versleten is!
Ik heb nu de volgende vragen:
* Herkennen jullie dit als Superb rijder, omdat naar zeggen de VAG auto's de achterwielen standaard met enig toespoor uitlijnen?
* Zou zoiets onder garantie of een coulanceregeling vallen? Ik heb die wielen gekozen met banden die de dealer voorgesteld heeft als 'prima banden'.
* Gespecialiseerde bandenspecialisten schijnen het spoor waar het gecupte effect aanwezig is te kunnen afslijpen, heeft iemand daar ervaring mee?
* En als ik er niet aan ontkom, wat zou een goed advies zijn voor nieuwe banden waarmee ik niet weer tegen deze ellende aan loop?
Ik heb nu de volgende vragen:
* Herkennen jullie dit als Superb rijder, omdat naar zeggen de VAG auto's de achterwielen standaard met enig toespoor uitlijnen?
* Zou zoiets onder garantie of een coulanceregeling vallen? Ik heb die wielen gekozen met banden die de dealer voorgesteld heeft als 'prima banden'.
* Gespecialiseerde bandenspecialisten schijnen het spoor waar het gecupte effect aanwezig is te kunnen afslijpen, heeft iemand daar ervaring mee?
* En als ik er niet aan ontkom, wat zou een goed advies zijn voor nieuwe banden waarmee ik niet weer tegen deze ellende aan loop?