Gecupte banden

Giant

Forumguru
Na het steeds duidelijker hoorbare en irriterende geluid dat van de wielen leek te komen ben ik met mijn Suberb combi 140 pk diesel langs de dealer geweest. Een monteur reed even mee en die wist het 2 straten verder al: gecupte banden. Op internet staat veel informatie over dit fenomeen, zie o.a. Gecupte banden / zaagtandslijtage? | CARFECKT. Hoewel er op internet een paar mogelijke oorzaken voor worden genoemd, zijn de meeste informatiebronnen het erover eens dat dit (mede) ontstaat doordat de wielen op de achteras niet exact 0 graden vooruit gericht zijn, maar circa 1 graad naar binnen staan voor een betere rechtuit stabiliteit. Maar daardoor torderen de banden enigszins, waardoor aan de binnenkant van de band ongelijkmatige bandenslijtage ontstaat en je dat hinderlijke geluid te horen krijgt bij het rijden. Ik heb 16" winterwielen met dito banden en daar heb ik (nog?) geen problemen mee. Die schijnen er ook minder gevoelig voor te zijn door de kleinere velgmaat en de andere samenstelling van de rubber compound. Maar de 225/45/R17 Pirelli's P7 Cinturato zomerbanden die om de originele Skoda velgen lagen toen ik die mee bestelde met de auto hebben er dus wel behoorlijk last van. Oplossing dealer: niet aan storen of anders nieuwe banden (€ 800,00 verder voor banden die daar minder last van hebben, inclusief bandenwissel en afvoer oude banden). Terwijl het profiel misschien nog niet tot de helft versleten is!

Ik heb nu de volgende vragen:
* Herkennen jullie dit als Superb rijder, omdat naar zeggen de VAG auto's de achterwielen standaard met enig toespoor uitlijnen?
* Zou zoiets onder garantie of een coulanceregeling vallen? Ik heb die wielen gekozen met banden die de dealer voorgesteld heeft als 'prima banden'.
* Gespecialiseerde bandenspecialisten schijnen het spoor waar het gecupte effect aanwezig is te kunnen afslijpen, heeft iemand daar ervaring mee?
* En als ik er niet aan ontkom, wat zou een goed advies zijn voor nieuwe banden waarmee ik niet weer tegen deze ellende aan loop?
 

mikehotel

Actief lid
Bij mijn S2C herken ik het niet, wel uit het verleden met andere VAG modellen. De ene band is er wel veel gevoeliger voor dan de ander, hardheid rubber en profiel maakt nogal wat uit. Coulance kun je denk ik vergeten, toon maar aan dat je zelf de banden altijd perfect hebt behandeld (bandendruk, geen stoeprandje, etc). Regelmatig banden van voor naar achter omleggen zorgt er voor dat het slijtagepatroon niet extreem doorzet. Heb je nu even niets aan, maar wellicht een tip. Heb er zelf nu conti sportcontact 3 onder liggen en die hebben nog nergens last van; ik voel in ieder geval niets wanneer ik met de vlakke hand over het loopvlak ga.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals hierboven al aangegeven banden van voor- en achteras af en toe omwisselen (om ca. 10-15 k wordt aangeraden), afhankelijk van de km's die je maakt, kan dit misschien door de winterbanden die vorig jaar op de vooras zaten, dit jaar te wisselen met de achteras (en natuurlijk hetzelfde voor de zomerbanden).

Verder spelen zaken mee als merk en type band, in combinatie met de bandenspanning en de belading van de auto. Ik heb wel eens horen beweren dat het verschijnsel vooral veel voorkomt bij combi's, die het merendeel van de km's maken met weinig gewicht op de achteras. (combi's hebben vaak wat stuggere achtervering zodat ze de extra belading goed op kunnen vangen.

Wat bandenadvies betreft: ik dacht dat Pirelle en andere banden met zacht rubber er wat gevoeliger op zijn dan andere merken, maar dat kun je beter nog even checken bij anderen. Ik weet niet welk merk/type banden je er nu onder hebt?
 

Chatslet

Forumguru
Wat Pirelli banden betreft kan ik bevestigen dat die gevoeliger zijn. Pirelli banden worden veel gebruikt in de (amateur) racerij vanwege de wegligging. Dit komt omdat ze inderdaad van zacht rubber zijn en daardoor meer contact hebben met de weg. Het nadeel hier van is dat ze minder lang mee gaan dan andere banden en dit gaat voor zowel circuit gebruik als normaal weggebruik op. Door dat ze meer contact met de weg hebben slijten ze harder en zorgen ze voor een kleine toename in brandstofverbruik. Juist door dat ze sneller slijten zijn ze gevoeliger voor het cuppen omdat de sporing op de achterwielen altijd iets naar binnen loopt en de banden daar door schuin afslijten. Hier is eigenlijk niets aan te doen, behalve dan in beperkte mate de sporing wat meer richting de 0 graden te laten zetten maar pas hier mee op want het weggedrag van de auto wordt onder bepaalde omstandigheden anders. Zo kan de auto sneller gaan "zoeken" als je hem met een flinke snelheid door een bocht haalt en heeft de auto over de gehele linie heen eerder de neiging om in de bocht uit te breken.
Een andere oorzaak kan zijn dat je bijvoorbeeld regelmatig je bandjes laat piepen door snel op te trekken of door stevig door de bochten te gaan. Het rubber van de banden kan dan op bepaalde plaatsen harder worden waardoor het lijkt als of er een wiellager aan zijn einde is. Dit komt overigens wel vaker voor op de aangedreven wielen. Ik heb dit zelf vaak op mijn circuitwagen als het even een dagje heel spannend is geweest. De banden kun je dan weg gooien want dat is niet meer te herstellen.

Mochten je banden inderdaad gecupt zijn, laat dan de banden eens zoals cordoba zegt van voor naar achter om wisselen. Dan pomp je ze lekker hard op, zeg maar 0,5 bar hoger als normaal en dan ga je 's nachs eens lekker een stukje rijden naar een lege N weg zonder flitspalen. Als je motor dan goed warm is zet je de ASR uit en trek je gewoon een paar keer gruwelijk hard met piepende banden op. Het beste doe je dit door bij stationair toerental de koppeling op te laten komen en zodra hij voor de helft aan grijpt en de wagen vooruit begint te rollen de koppeling in een keer los te laten en het gas vol in te drukken. Op deze manier zorg je er voor dat het toerenverschil tussen motor en koppeling minimaal is en je je koppeling dus niet te zwaar belast en de banden eerder gaan spinnen (wel ASR uit zetten). Als je dan eenmaal bent opgetrokken gewoon even een minuut of 10 blijven rijden zodat je banden weer op normale temperatuur komen en dan nog 1 a 2 keer herhalen. In de meeste gevallen wordt het dan vanzelf minder. Komt er geen verbetering dan raad ik je aan om er iets anders onder te hangen dan Pirelli. Je kunt dan beter voor Michelin of Vredestein gaan en dan dus niet de sport versies. Dat zijn de banden die het langste mee gaan en ook nog redelijk wat comfort bieden.
 

hemi24

Forumguru
Probleem is bij mij (helaas) ook bekend: mijn laatste O2 heb ik het met de 225/45R17 niet gered om ook maar één setje af te kunnen rijden, ondanks dat ik met verhoogde druk reed een netjes elke 10k wisselde.
Auto is minstens 2 keer door verschillende partijen gechecked op juiste uitlijning.
Eerste set af-fabriek waren Bridgestone Potenza's: prima wegligging, maar het rubber wordt na verloop van tijd hard en gaat dan heel snel cuppen. (vervangen met 5½ mm restprofiel).
De leasemij heeft vervolgends Michelin HP Primacy laten monteren, stukken beter, maar na 50k, met nog ca 4mm restprofiel op de schroothoop gegooid. Reden: cuppen...

Gek genoeg met de winterbanden (16" Michelin) geen last.

Remedie: als je dan toch 17" (of groter) wilt rijden onder een dergelijke auto, kies dan een band met een lagere snelheidsindex. De clou is dat de wagen simpelweg te licht is voor het formaat banden...
 
Herken het volkomen!! Heb dezelfde pirrelli banden, zelfde maat, zelfde effect! Wat ik eraan ga doen, weet ik nog niet...beurt afwachten denk ik.
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik herken dit ook wel. Had ik met mijn vorige set banden op de S2 (conti sportcontact 2) ook last van alleen gingen die er af toen het hinderlijk begon te worden (profiel was op). Bij mijn Octavia had ik hier ook last van met de 17 inch 225 banden en bij de Seat Toledo die ik daarvoor had ook. Typische VAG kwaal. Ik heb ze er tot nu toe in overleg met de leasemaatschappij op tijd af weten te krijgen...
 

hemi24

Forumguru
Helemaal met TDI_DSG eens; de laatste keer heb ik tijdens het rijden de leasemij gebeld met de vraag of mijn probleem aan de andere kant doorkwam. Vraag die terugkwam was of ik in een helikopter zat of in een trein...
 

Chatslet

Forumguru
Tja, het is natuurlijk wel een beetje een probleem wat mensen zelf creëren. Velgen moeten het liefst zo groot mogelijk, liefst 17 inch of 18 inch waarom? Omdat anders je remschijven er niet in passen? Die passen ook wel in 15 inch velgen en de trommelremmen achter hebben daar ook vast geen probleem mee.
Vervolgens hebben we dus lekkere platte banden er onder in combinatie met een sportonderstel, voor het confort? Nou nee we gaan lekker klagen over de vering van de auto dan we ieder hobbeltje voelen. Gek he? Op advies van de dealert/garage gooien we er nog wat "sport" banden op omdat we op de Nederlandse wegen toch zeker wel 130 rijden hebben we die ook absoluut nodig, vooral in de tarzanbocht op de A2 ter hoogte van Utrecht. Vervolgens zijn we massaal verbaast dat die banden zo snel slijten. Sport banden zijn ook niet gemaakt om lang mee te gaan en ook zeker niet voor comfort.

Men laat zich gek maken met sport meuk en grote velgen maar ondertussen heeft het allemaal niets meer met comfort en duurzaamheid te maken omdat het stuk voor stuk allemaal zaken zijn die niet meer gebruikt worden waar ze voor zijn, namelijk de racerij. Ik zou het persoonlijk niet onder mijn normale auto willen hebben. Daar ga ik puur voor comfort en duurzaamheid. Bij mijn circuit auto weet ik dat ik ieder hobbeltje voel en dat ik aan de lopende band nieuwe banden kan kopen. Bij mijn normale auto verwacht ik dat een set banden zeker 2 jaar mee gaat en dat ik zeer comfortabel en zelfs op belgische wegen zonder hobbeltjes te voelen 4 uur lang kan rijden zonder rare ongemakken. Niet heel vreemd toch?
 

Canon-Eye

Forumguru
Velgen moeten het liefst zo groot mogelijk, liefst 17 inch of 18 inch waarom?
Nou gewoon - staat lekker stoer... [NOT - :crazy:]

Vrijheid = blijheid, daar niet van. Als ik 't maar niet hoef te snappen!
 

michelover

Forumguru
Rij nu al jaren op 18 inch en heb van het hele cuppen nog geen last gehad. Nu onder de Superb voor de zomer en winter Conti's. Wissel overigens wel keurig de voor en achter wielen bij elke wissel tussen zomer en winter banden. Overigens was de vraag volgens mij niet hoe "dom" mensen zijn door 17 of 18 inch onder hun auto te doen. Maar ja als je zelf in een Fabia rijd kan ik geloven dat je dat te groot vind. Want die past namelijk makkelijk in mijn velg inclusief mijn remklauw.
 

Noord26

Forumguru
@ Chatslet:

Ik heb zelf gecupte banden ervaren in de maat 185/60R14 onder een Honda Civic. Dat bleek te komen door de combinatie van de hardheid van de band en het profiel (Michelin nogiets). Dat heeft toch niets te maken met racerij? De Civic had stalen velgen en reed 95% snelweg kilometers.
 

Chatslet

Forumguru
Nee, er kunnen uiteraard andere oorzaken zijn waar door banden gaan cuppen maar naar verhouding voor de auto te grote (SUV formaat) velgen in combinatie met brede platte banden is toch wel een de voornaamste. Het is niet voor niets dat je met extreme maten (19 inch onder een Golf bijvoorbeeld) bent aangewezen op bandenmerken als Nang-Kang of andere vage meuk. Serieuse bandenmerken wagen zich daar gewoon niet aan want die weten dat daar gezeik van komt.

Als je dan echt met grotere velgen dan normaal wilt rijden en soms kan dat, mits binnen proporties ook best mooi zijn, maar leg er dan geen sportieve banden onder want dan weet je dat die snel slijten. Ga dan eerder voor wat duurzamere banden en hou er dan ook rekening mee dat de bandenspanningstabel in het boekje of de tankdop vaak niet meer klopt en dat deze vaak hoger moet zijn. Een goede bandenboer zal je dat ook zeker tot in detail kunnen vertellen. De meeste dealers hebben hier gewoon geen kaas van gegeten en denken van goh dat zal er wel cool uit zien en laten we dan even een A merkje sport banden er onder zetten dan komt het wel goed.
Banden, de sporing van de auto en alles wat daar bij hoort, is gewoon een vak appart en dat vind je doorgaans terug bij een echte bandenboer. Het is niet voor niets dat die je auto vaak beter uit kunnen lijnen en beter kunnen balanceren dan de dealer. Ook zal een bandenboer in de meeste gevallen het juiste aandraaimoment voor je velgen hanteren waar een dealer ze er gewoon met een luchttol op ramt. Er zijn overigens ook genoeg merkdealers die dit soort zaken simpelweg uitbesteden.
 

Noord26

Forumguru
Je maakt er een lang verhaal van met diverse nuttige mogelijke kritiekpunten. Nergens zie ik terug waarom er toch in een kleine standaard bandenmaat, met eigen voorbeeld 185/60R14, (A-merk Michelin) last had van gecupte banden? De volgende set, ook Michelins, heeft het volgehouden (zonder uitlijning) zonder te cuppen. En ook is die set elke winter gedemonteerd geweest icm wintersloffen.

De TS wil een oplossing voor zijn probleem, maar wat ik tot nu toe lees betekend dat niemand er direct de vinger op kan leggen waardoor het komt?
 

hemi24

Forumguru
Als je dan echt met grotere velgen dan normaal wilt rijden en soms kan dat, mits binnen proporties ook best mooi zijn, maar leg er dan geen sportieve banden onder want dan weet je dat die snel slijten. Ga dan eerder voor wat duurzamere banden en hou er dan ook rekening mee dat de bandenspanningstabel in het boekje of de tankdop vaak niet meer klopt en dat deze vaak hoger moet zijn. Een goede bandenboer zal je dat ook zeker tot in detail kunnen vertellen. De meeste dealers hebben hier gewoon geen kaas van gegeten en denken van goh dat zal er wel cool uit zien en laten we dan even een A merkje sport banden er onder zetten dan komt het wel goed.

Haha, dat dacht je..!

Bij sommige merken weten ze dat zelf nog niet eens: zo heb ik laatst bij de Opel Astra die ik nu rijdt de bandenspanning toch maar verlaagd, aangezien ik bij de spanning zoals Opel die voorschrijft last heb dat de banden in het midden van het loopvlak meer slijten dan de zijkanten van het profiel...
 

Chatslet

Forumguru
@Noord26: Ik heb toch een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen genoemd voor gecupte banden op grote velgen dacht ik zo? Bij de TS is het gewoon voor de hand liggend de combinatie auto/velg/pirelli banden. Waarom jij met kleine velgen gecupte banden hebt weet ik niet, ik kan me daar bij niets voor de hand liggends bij bedenken, behalve een te verkeerde bandenspanning maar daar zie ik je niet voor aan als ik jou zo in schat. Het lijkt me ook een totaal andere situatie dan bij de TS. Misschien had je wel gewoon maandagochtend banden.
 

TDI_DSG

Senior Member
@chatslet: ik heb onder mijn S2 gewoon een band / velg combinatie zit die door de fabrikant geleverd wordt voor de S2 namelijk de 18 inch met 225 banden eronder en ja ik heb ook nog een sportonderstel. Mij hoor je niet klagen over de hobbeltjes, je weet dat dat stug is zo'n sportonderstel.

Echter met de banden vind ik het een ander verhaal. In de folder staat niet dat je de banden moet vervangen omdat ze gecupt zijn en niet omdat ze versleten zijn en het wordt er denk ik ook niet bij verteld als je de optie aanvinkt. Als het zoals jij zegt 'erom vragen is' moeten ze het toch niet verkopen?
 

mikehotel

Actief lid
@Chatslet:
Mijn Toledo TDI uit 2000had ookvgewoon last van gecupte banden. Grote velgen? Nee, gewoon 15". Meukbanden? Nope, Michelin en Continentals. Oorzaak: geometrie van achterwielophanging waarbij minste of geringste afwijking tot cuppen leidde. Grote velgen met platte banden gevoeliger? Niet op basis van mijn ervaringen. Met mijn Leon Cupra (feitelijk een Toledo zonder "kont" maar met een andere achterwielophanging vanwege 4wd) nooit last gehad van gecupte banden, zelfs nooit tussentijds omgezet van voor naar achter. Vorm van profiel (V-vorm bijvoorbeeld) is veel gevoeliger.
 

s-line

Forumguru
Maar die was 4 wiel aangedreven zeg je,dus dan klopt het dat ze dan niet kuppen.
Want alleen niet aangedreven wielen kuppen. Dus moet je de niet aangedreven wielen af en toe naar voor wisselen.

Gr.michiel
 
Bovenaan Onderaan