Gecupte banden

Neptukker

Forumguru
Tja, het is natuurlijk wel een beetje een probleem wat mensen zelf creëren. ?

Niet (geheel) mee eens. Tuurlijk weet je dat je op punten inlevert maar ik bestel een auto in een bepaalde uitvoering (qua luxe) en Skoda monteert dan standaard 17" bij die uitvoering. Ik krijg vervolgens geen keuze over de banden en wordt vervolgens opgescheept met Bridgestone Potenza's die niet samen blijken niet samen te gaan met het onderstel/velgcombinatie. Who's to blaim? Je moet geen producten verkopen waar je niet achter kunt staan. Cuppen is iets anders als ongemak op comfort gebied.
 

Neptukker

Forumguru
???? Cuppen is een proces. Bij een proefrit van een nieuwe auto is de boel echt niet gecupt hoor! Krijg een beetje stuurlui aan wal gevoel nu......
 

mikehotel

Actief lid
@s-line:
De Leon heeft - net als de Skoda's - een Haldex AWD systeem. Dit betekent feitlijk dat je voor het overgrote deel gewoon niet-aangedreven achterwielen hebt.
 

Giant

Forumguru
Allen, op de eerste plaats is het voor mij leuk en nuttig om te lezen dat het onderwerp klaarblijkelijk nogal leeft, want 23 reacties in 3 dagen tijd. Ik trek er een paar conclusies uit:
- VAG auto's lijken hier inderdaad nogal gevoelig voor te zijn
- sommigen vinden dat 17" (al?) een bovengemiddeld grote velgmaat is en vragen om problemen als cuppen is
- trimmen van de gecupte banden een optie is

Nog even ter verduidelijking dan. Ik heb een hele nette rijstijl, getuiige het brandstofverbruik en de variabele interval die over de 30.000 Km gaat en hoe lang ik met een set banden doe. Ik pomp de bandenspanning hoger op als ik zakelijk naar Polen of Tsjechië moet en daarbij Duitsland op nogal hoge snelheid doorkruis. Eenmaal terug in Nederland zet ik ze weer terug op de instructie boekjes spanning. Spinnen? Kom niet voor bij mij, noch het met onder- of overstuur nemen van bochten. Toch cuppen de banden en daar baal ik gewoon van, terwijl het profiel nog heel goed is. Voor mij komen er kijkend naar de reacties 2 adviezen uit naar voren:
- kijk of je de banden kan laten trimmen, wat ik zeker ga onderzoeken
- kies bij de volgende set banden een minder zachte band en laat je op dat gebied voorlichten door banden specialisten en niet door je Skoda dealer, ook dat advies neem ik ter harte

Andermaal bewijst dit forum zijn nut, met dank aan allen die reageerden en wellicht ook hierna nog reageren.
 

Neptukker

Forumguru
- kies bij de volgende set banden een minder zachte band en laat je op dat gebied voorlichten door banden specialisten en niet door je Skoda dealer, ook dat advies neem ik ter harte
De ellende is dat heel veel 'normale' banden niet als bv 225/45/17 geleverd worden. Fabrikanten maken in die velgmaat vooral de 'sportieve' banden dus je wordt ook gedwongen tot een keus. Ik heb nu Vredesteijn Ultrac Sessanta en die bevallen vooralsnog erg goed. Het voordeel is o.a. dat deze band geen draairichting heeft en de velg met band dus op alle vier hoeken van de auto terecht kan komen. Dit wisselen kan helpen om cuppen te voorkomen. Verder hebben ze een erg goede waterafvoer, zijn stil en hebben een erg mooi profiel.
 

hemi24

Forumguru
- kies bij de volgende set banden een minder zachte band en laat je op dat gebied voorlichten ...

Dat zou ik juist weer niet willen adviseren, aangezien de 'deskundigen' er eigenlijk over eens zijn dat het uitharden van rubbersamenstellingen bij het ouder worden van de band, juist het cuppen in de hand werkt!

Een in mijn ogen veel belangrijker advies: neem een band met een profiel wat (juist aan de binnenzijde) kleinere 'profielblokken' heeft.
 
Misschien een domme vraag maar hoe merk/zie je dat je banden gecupt zijn? Ikzelf rijd ook met een S2 combi met 225/45R17 Pirelli rubbers en ik merk, vooral als het wat warmer is, gerommel dat van onderaan lijkt te komen. Niet gehoord toen ik met de 205/55R16 winterbanden (Goodyear Ultragrip 8) reed. Tijdens de zomerwissel banden vooraan/achteraan laten switchen. Even niets gehoord maar nu is het weer van dat. De dealer is er ook van op de hoogte maar heeft het probleem zelf nog niet gehoord bij m'n wagen en dus kan hij er niets aan doen zegt hij. Kan ik iets controleren bij de banden zelf?
 

hemi24

Forumguru
Misschien een domme vraag maar hoe merk/zie je dat je banden gecupt zijn?

Drie manieren:

1. Luisteren; het geluid dat gecupte banden lijkt op dat van een kapot wiellager, alsof je in de trein zit of een beetje als een helicopter.
2. Voelen; je krijgt waarschijnlijk wel vieze handen, maar voel met de vlakke hand aan de binnenkant van het profiel, er zit hoogteverschil tussen de opeenvolgende nokken.
3. Kijken; waarneembaar hoogteverschil tussen de nokken aan de binnenkant van het profiel.

Het laatste kun je heel goed herkennen als je de auto tijdens nat weer in een garage rijdt met een gladde vloer, niet alle nokken zijn waarneembaar in de afdruk op de vloer.

Bijgevoegd nog een plaatje wat ik een tijdje geleden gemaakt heb. Je kunt zien dat de achterste nokken aan beide zijden van de schokbreker veel verder zijn afgesleten dan die ertussenin.

10452-bridgestone-potenza-225-45r17-cuppende-achterbanden-2.jpg
 
Ja..voelen over de band..aan binnen en buitenkant van het loopvlak...voel je duidelijk hoogteverschil...dan cuppen ze!
 

Cordoba

Forumguru
Het is niet voor niets in dit topic al 'zaagtand-slijtage' (of zoiets) genoemd. Als je met je hand over het loopvlak van de band voelt, voel je bij een gecupte band, dat bij de overgang van het ene profielblokje naar het volgende blokje (in de rijrichting, niet overdwars) er een hoogte verschil zit tussen de profielblokjes. Dit komt omdat de profielblokjes scheef zijn afgesleten, de voorkant, en de achterkant van een profielblokje zijn niet evenhoog.

Edit: 3 reacties in een goede minuut, dan moet het toch duidelijk worden? :rockon:
 

Giant

Forumguru
Daar ben ik weer met de melding dat het probleem geheel opgelost is. Een Skoda dealer wees me op de mogelijkheid de banden te laten afdraaien. Dus ik naar een specialist (Karelsen in Soest) en die hebben fantastisch werk geleverd! Ik moest mijn kop koffie nog leegdrinken toen ze alweer kwamen melden dat het gefikst was! Na 3 kwartier wachten hadden ze van alle 4 de banden een heel klein beetje rubber profiel afgedraaid. Toen ik weg reed wist ik ineens weer wat wél normaal is. Heerlijk om weer zonder dat ergerlijke geluid rond te rijden. € 35,00/wiel, inclusief balanceren en BTW. Ik zeg: daar koop ik geen nieuwe banden voor:laugh:.
 

Fabia

† In Memoriam
Doe jij drie kwartier over een kop koffie:winkie:? Gelukkig is het probleem verholpen en hopelijk heeft het ook effect op de lange termijn.
 

Clipstra

Nieuw lid
Beste forumleden,

Dit topic is al weer wat verouderd, maar ik ga het toch weer nieuw leven in blazen. Ook ik heb last van cupping. Maar dit is ontstaan nadat ik de achterbanden verwisseld had met de voorbanden (bij de omwisseling van winter naar zomerband).

Ondanks dat ik het erg vervelend vind, is het geen ramp want de achterbanden (oude voorbanden) zijn toch redelijk aan het eind van hun latijn. Dus heb ik besloten 4 nieuwe te kopen. Maar de vraag is welke band en waar (de voordeligste prijs)?

Ik heb 17" inch 235/45. Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Bedankt alvast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de auto goed is uitgelijnd, hoort er geen cupping op te treden. Of de wielen nu voor/achter omgewisseld zijn behoort wat dit betreft niet uit te maken.

Iets anders in dit verband: het is veiliger om - als er verschil is - de banden met het meeste profiel achterop te leggen. Vooral onder slechte omstandigheden (nat, papsneeuw e.d.) wordt daarmee de kans verkleind dat je achterkant je in een bocht onverwacht voorbijkomt.
Overigens is niet iedereen die mening toegedaan, er is dan ook veel over geschreven (ook op dit forum). Ik hou me daarom maar vast aan de vele deskundigen op dit terrein waarmee ik in mijn beroepspraktijk - veiligheids- en kwaliteitszorg in het tankautovervoer van chemische produkten - veel te maken heb gehad.
Dus bij mijn voorwielaandrijver komen er in voorkomend geval twee nieuwe banden achterop en gaan de nog goede achterbanden ( vers gebalanceerd) dan naar voren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Als de auto goed is uitgelijnd, hoort er geen cupping op te treden. Of de wielen nu voor/achter omgewisseld zijn behoort wat dit betreft niet uit te maken.

Iets anders in dit verband: het is veiliger om - als er verschil is - de banden met het meeste profiel achterop te leggen. Vooral onder slechte omstandigheden (nat, papsneeuw e.d.) wordt daarmee de kans verkleind dat je achterkant je in een bocht onverwacht voorbijkomt.
Overigens is niet iedereen die mening toegedaan, er is dan ook veel over geschreven (ook op dit forum). Ik hou me daarom maar vast aan de vele deskundigen op dit terrein waarmee ik in mijn beroepspraktijk - veiligheids- en kwaliteitszorg in het tankautovervoer van chemische produkten - veel te maken heb gehad.
Dus bij mijn voorwielaandrijver komen er in voorkomend geval twee nieuwe banden achterop en gaan de nog goede achterbanden ( vers gebalanceerd) dan naar voren.
helemaal mee eens!
 

EdK

Forumguru
Denk eens aan onze economie en kies Vredestein banden.
We doen er als ollanders altijd wel lacherig over maar de Vredestein banden zijn kwalitatief ook goede en stille banden.
Rij momenteel nog met de Dunlop van fabriek af banden , maar zodra deze versleten zijn komen er dus de Vredesteins onder.
 

Michel

Forumguru
Mijn Superb is helaas ook slachtoffer van het cup monster geworden. En ik spreek al uit eerdere ervaring, want bij mijn Octavia II met Bridgestone Potenza's speelde dit probleem al bij een relatief lage kilometerstand op.
Bij de 60.000 km beurt van mijn Superb heb ik de dealer verzocht om de banden onderling te wisselen. Ik wist al dat de achterbanden zo langzamerhand meer lawaai gingen maken en eigenlijk hadden ze al veel eerder naar voren moeten worden verhuisd, maar door allerlei andere prioriteiten was dit er steeds niet van gekomen.

Mijn dealer attendeerde mij er al op dat ik de nodige herrie op de koop zou moeten nemen, zeker omdat het geluid nu van voren komt, maar dat dit weer weg zou moeten gaan omdat de banden zich weer zouden "zetten". Dat laatste geloof ik niet en ik heb geweten wat de gevolgen van mijn keuze (de bovengenoemde wissel) zijn geworden. Alsof ik bij het remmen in een Amsterdamse tram zit...

Aanstaande dinsdag laat ik de banden alsnog afdraaien. Hopelijk heeft het hetzelfde effect als bij Giant en is de auto weer een stuk stiller. En voortaan dus vaker onderling wisselen, is nu het devies.
 

Desperado

Forumguru
Wat wel eens wil helpen is de banden op 5 bar zetten en een rit maken van een paar 100 km. Daarna natuurlijk wel de spanning weer omlaag brengen :D
 
Bovenaan Onderaan