Gebruiks ervaring Octavia 3

auriga

Forumguru
On topic:
Eerste indruk na 1000km in de GL BL combi (lease)
Opties: Columbus , pluspakket (lichtpakket minus xenon, sunset, verwarmde voorstoelen),
Chrome lijsten, zilverkleurige dakrails
Kleur : zwart pareleffect
Trekhaak (dealer) deze bleek tot mijn verrassing zelfs afneembaar.


Pluspunten
Veeeel ruimte, en praktische dingetjes (simply clever gehalte)
Koeling in dashboardkastje (zal van de zomer getest moeten worden)
Veel mogelijkheden op Columbus qua instellingen.
Maxidot kleuren display,
goede telefoon integratie
Stoelverwarming werkt snel
verlichting (standaard halogeen) is ruim voldoende
Instapverlichting op buitenspiegels (chique uitstraling)
Eenmaal op snelheid rijdt ie heerlijk.

Paar minpuntjes
De motor voelt niet als 110pk maar behoorlijk geknepen, had onderin wat meer koppel mogen hebben. Je moet vaker terugschakelen. (Overbrengingsverhoudingen van de 2e en 3e versnelling passen niet echt bij het karakter van de motor vind ik)
Brommerig en sloom onder de 1500rpm
Stoelzitting had iets langer gemogen (ik ben 1,83m), zitcomfort is redelijk.
Bandengeruis is vrij prominent aanwezig (ben michelin gewend, nou PON: bedankt...)

Voor de volledigheid: dit zijn mijn **persoonlijke** ervaringen tot nu toe.
 

Remakil

Forumguru
Dat bandengeluid kan ook komen van kneiterharde banden. Ze pompen er gewoon 3 bar in om de rolweerstand laag te houden. Zet ze rondom op 2,4 of 2,5 en het zal beter aanvoelen...
 

canth

Actief lid
Ik heb mijn wagen (2.0 EBL Combi in Laser White) afgelopen donderdag in ontvangst mogen nemen. Ik kom uit een Octavia 1.8TSI/DSG (O2FL Elegance). Mijn eerste ervaringen:

Ruimte voor de achter passagiers lijkt iets meer dan bij de O2FL. Bagagepakket ben ik voorlopig heel tevreden mee. Columbus is helemaal top. Qua uitrusting niveau is deze auto duidelijk een stapje hoger dan de oude Octavia.
Persoonlijk vind ik de dynamic stoelen van de O3 iets minder dan de dynamic stoelen van de O2. Bij de O2 werd je echt in de stoel geklemd, de O3 biedt wat meer zijdelingse speling.
Rijgedrag van de O3 lijkt veel minder strak dan van de O2. Nu had de O2 een dynamic pakket, waar ook een sportonderstel bij ingbegrepen was. Dat lijkt wel erg uit te maken. Ik vermoed dat ik zeer binnenkort ook eens ga informeren naar Eibachs. Dan de versnellingen. Dat is even wennen, komende van een 7-traps DSG. De versnellingen zijn erg lang. Ik moet soms terug naar de eerste versnelling om drempels te nemen. De derde versnelling gaat tot 120 km/u. Als ik 120 rijdt in de 6 heb ik nog geen 2000 toeren. Dit betekent dat er behoorlijk met de versnellingen geroerd moet worden om de vaart er een beetje in te krijgen. Vooral bij tussen acceleraties moet er zeker 1 of 2 versnellingen worden teruggeschakeld omdat er anders gewoon niet genoeg power is. Zal vooral een kwestie van wennen zijn, op zich is de motor echt krachtig genoeg.
Ik heb nu een kilometer of 400 gereden en het brandstofverbruik is al erg prettig. Met een mix van snelweg en b-wegen (en weinig stadsverkeer/files) kom ik nu al ongeveer op de 1 op 18 uit. Dit is volgens de boordcomputer, ik ga op spritmonitor mijn daadwerkelijke verbruik bij houden.
Voorlopige oordeel:
+ Uitrusting, ruimte
- rijgedrag, lijkt veel meer op comfort afgestemd en rijdt wat minder strak dan mijn vorige auto
+/- Versnellingen, met wat oefening zou ik niet heel veel trager moeten zijn dan met de vorige auto :)
 

MikeyMan

Actief lid
@auriga; ik moet zeggen dat ik de greenline pittig zat vind. Je moet wel boven de 1500rpm blijven, das even wennen. Maar dat gaat vanzelf :)

Ik begin me overigens wel hoe langer hoe meer te ergeren aan de ruitenwissersensor. Ding werkt echt voor geen meter. Op de meest gevoelige stand staat ie fulltime aan, en de rest van de standen loopt ie wat mij betreft sowieso achter. En na wegrijden met natte ruiten werkt het überhaupt voor geen meter.
 

RBMaurice

Nieuw lid
Heb mijn O3 HB GL BL nu 3 maandjes en de eerste 11000 KM erop zitten. Op zich nog steeds super tevreden maar die Admunsen blijft toch wat traag starten vergeleken met hetzelfde systeem in de Golf 7 die ik hier voor had. Heeft iemand al eens geprobeerd de navigatie software op een snellere SD kaart te zetten?
 

auriga

Forumguru
@MikeyMan ik kom van een 1.9TDI 96kW PD motor met 310 Nm
Die had er vanaf iets boven stationair al zin in.
Je moet inderdaad niet onder de 1500rpm komen, dus het eco schakeladvies compleet negeren.
Tussensprintjes/inhaalacties kosten in ieder geval meer moeite dan eerst.
Ik hoop echt dat de motor nog wat losser komt naarmate er wat meer km op de klok staan.
 

Rene C

Forumguru
Ik ga me gaandeweg toch steeds meer irriteren aan de werking van de regensensor van de O3. Bij de meest langzame stand zie idd bijna niets meer alvorens hij gaat wissen en zet je hem 1 of 2 standjes verder gaat hij bij het de minste of geringste druppel al vegen of in overdrive modus.

Die in de seat senseo wat toch wel veel beter. Heb hem nu in de O3 zelfs maar uitgezet en op normale interval. :mad:
 

Darkside

Forumguru
Zowel in de O2 als in de G7 de sensore op standje 2 staan. 1 vind ik meestal net te langzaam.
En 2 werkt over het algemeen goed vind ik. Alles hoger dan 2 wordt hij te zenuwachtig.
 

canth

Actief lid
Ik heb de regensensor op standje 1 of 2 staan. Dit is de eerste auto waarbij ik echt verschil merk tussen de standen. Mijn vorige twee octavia's (en een Leon) hadden ook regensensoren, maar daarbij had ik niet het idee dat er veel verschil zat tussen de standen.

Update: Ik heb overigens geen enkel probleem met de regensensor, vindt dat er precies op de juiste momenten wordt gewist.
 
Laatst bewerkt:

Gizzmo

Forumguru
Ik vind inderdaad ook de regensensor knullig werken, en weinig peil op te trekken, soms veels te laat. soms zenuwachtig en vaak voor niets. Was bij mijn Astra (j) veel beter
 

Falcon

Donateur
Kan dus langzamerhand richting "kinderziektes o3" topic? Of is dat het pas, als dit ook wordt beaamd door de dealer/pon?
 

YUe59GMU-OA6

Actief lid
Nog geen ervaring mee, maar ben wel blij te horen dat je deze in 3 standen kan regelen; bij Citroen kan dat niet. De dealer kan de snelheid ook niet aanpassen.
 

Antera

Donateur
Vind hem in de O1 al irri was al in staat om hem uit te zetten zodat ik maar gewoon weer de interval stand krijg
 
Bovenaan Onderaan