Front Assistant standaard op Elegance en Elegance Businessline!

MothMan

Actief lid
Na 3000km sinds twee week geleden nu ook erg blij met de FA. Al een paar keer een signaal gekregen bij het inrijden van een file.

Hoe groter het snelheidsverschil, hoe eerder de FA ingrijpt. Zeer veilig!
 
En hij werkt! Schrok me vanmiddag dood.... Ik ging van de linker naar de rechterbaan vlak achter een vrachtwaggel langs. Het systeem greep in, rood waarschuwingsteken, piepsignaal en vol in de ankers. Heel veilig, alleen vanmiddag niet nodig.... :pieker::D
 

roeldewinter

Actief lid
Ik krijg alleen regelmatig melding dat ik te dicht op mijn voorganger rijd. Meer soms is de afstand kleiner en verschijnt er niets. Ik heb al een paar keer geprobeerd het systeem tot een waarschuwing te verleiden maar niets... Hoe dol moet je het maken voor het systeem iets gaat doen? Uiteraard staat alles ingeschakeld.
 

MothMan

Actief lid
Ik krijg alleen regelmatig melding dat ik te dicht op mijn voorganger rijd. Meer soms is de afstand kleiner en verschijnt er niets. Ik heb al een paar keer geprobeerd het systeem tot een waarschuwing te verleiden maar niets... Hoe dol moet je het maken voor het systeem iets gaat doen? Uiteraard staat alles ingeschakeld.
Snelheidsverschil tussen jou en voorligger verhogen. Hoe groter het verschil, hoe eerder een rood scherm!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ging van de linker naar de rechterbaan vlak achter een vrachtwaggel langs. Het systeem greep in, rood waarschuwingsteken, piepsignaal en vol in de ankers.
Volgende keer misschien toch maar ietsje meer ruimte laten, dan...?
Je kunt tenslotte niet weten of die vrachtwagenchauffeur misschien ook ineens moet remmen omdat er weer eens één of andere jandoedel plotseling uit zijn rechter dode hoek (die jij vanuit jouw positie ook niet kunt overzien) voor hem langs probeert in te voegen of zo. En dan kan het zelfs voor je Front Assistant wel eens nèt te krap worden!
 

CDK

Forumguru
er worden nog veel mensen wakker geschud op deze manier, zo kom je er dus achter dat je te vaak te weinig remafstand bewaard :jaja:
 

Jvhensbergen

Nieuw lid
Houdt er dan ook maar rekening mee dat de persoon achter je niet de FA heeft, dan kan je voorkantje mooi blijven maar iets achterin is ook niet prettig...
 

Canon-Eye

Forumguru
dan kan je voorkantje mooi blijven maar iets achterin is ook niet prettig...
Als je zelf voldoende afstand houdt, dan kun je ook wat rustiger afremmen en daarmee de kans op ongewenst bezoek van de achterburen verkleinen. Meer kun je toch niet doen - behalve hopen dat die achterligger ook FA heeft...

Terzijde: dat is één van mijn standaardreacties als er iemand te dicht achter me rijdt (naar mijn smaak dan). Ik neem zijn/haar remafstand er gewoon extra bij...
 

Thorgal

Forumguru
Houdt er dan ook maar rekening mee dat de persoon achter je niet de FA heeft, dan kan je voorkantje mooi blijven maar iets achterin is ook niet prettig...
Daarom kunnen er dus problemen zijn van de trekhaak icm FA. Maar hoe weten ze dat er alleen maar octavia's achter elkaar rijden? :sterretjes:

Serieus: idd goede zaken om ervoor te zorgen dat je voldoende afstand hebt dat geeft rust in het hele verkeer en dus minder files
 

CoesDoes

Forumguru
Helemaal mee eens! Ik probeer zelf ook altijd tijdens remmen het achteropkomend verkeer zoveel mogelijk ruimte te geven als dat nodig is.

Volgens de regel is de 'staart' bij een kop-staart botsing altijd aansprakelijk, maar van mij mogen ze mensen die meerdere keren per jaar van achteren aangereden worden ook wel een keertje (op zijn minst) bijles geven...
 

CoesDoes

Forumguru
Helaas bestaan dat soort mensen echt..., heb ooit iemand horen zeggen dat hij echt heel veel pech had omdat hij dat jaar al 6 keer van achteren aan was gereden..., en dat was in Juli... :sterretjes::fool:
 

CoesDoes

Forumguru
En je weet zeker dat dit niet op de kermis was gebeurd? :D
Dan zou het inderdaad verklaarbaar zijn..., helaas zou hij dan een lease botsauto hebben, aangezien hij tijdens het verhaal zei dat de leasemaatschappij het ook wel vervelend voor hem zou vinden....

De betreffende persoon rijd dus nog steeds, zich van geen kwaad bewust..., rond... (Ik hoop dat mijn Front Assistent het doet als ik deze persoon ooit op de weg tegen kom. ;) )
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik hoop dat mijn Front Assistent het doet als ik deze persoon ooit op de weg tegen kom
Hem tegenkomen lijkt me niet het grootste probleem - 'm vóór je hebben, dát vereist een extra ruime remafstand!
Zou de verkeersbordenherkenning via VAGCOM of zo ook afgericht kunnen worden op zijn kenteken? :D
 

frisok

Senior Member
Wat ik me afvroeg. Ik heb ook de standaard Front Assist. Vanwege 1.6 TDI kon ik de ACC niet kiezen. Is het iemand al gelukt om dit alsnog aan de praat te krijgen? Evt met ander hendeltje. Of moet ik het niet willen? (is misschien al ergens besproken)
 

makal

Lid
Wat ik me afvroeg. Ik heb ook de standaard Front Assist. Vanwege 1.6 TDI kon ik de ACC niet kiezen. Is het iemand al gelukt om dit alsnog aan de praat te krijgen? Evt met ander hendeltje. Of moet ik het niet willen? (is misschien al ergens besproken)
Wat bedoel je precies met aan de praat krijgen? ACC of FA?

FA kan je simpelweg uitvinken in het menu?
 
Bovenaan Onderaan