Fout in aandrijfsysteem melding

Goede avond,

Bij ons is de auto sinds vorige week weer terug. Op dit moment lijkt het erop dat Jos uit Dieverbrug zijn reputatie waar maakt.

Ik zeg bewust ‘op dit moment’. Gezien de ervaring van hetisweergezellig. Inmiddels heeft de auto iets meer dan 600km gelopen sinds teruggave en voorlopig zonder probleem. Bedoel trouwens niet dat ik aan Jos twijfel, wel aan evt gedrag van VAG techniek.

Ik ben van plan Jos de exacte details te vragen maandag of iig deze week. Het was weer is irritant druk (auto kwam terug de dag voor ik weer een aantal dagen in het buitenland was) dus nog niet heel uitgebreid mee bezig geweest. Wat ik voor nu begreep is dat het in het motormanagement zat. Daar zat een code in die zij (als VW expert) niet kende. Deze hebben ze overschreven met een code die ze wel kennen en toen liep hij ineens prima.

Zodra ik meer weet of het toch weer fout gaat laat ik van mij horen.

@Paul1985 dst is dus onze ervaring ook met de dealer. De naam wil ik inmiddels best noemen. Van den Brug in Drachten. Wat heel jammer is want tot dit euvel vonden we het een fijn bedrijf. Voorlopig lijkt het dus op alleen als alles goed gaat. Zodra het lastiger wordt geven ze niet thuis en ligt alles aan jou…..

@Paul1985
Jeetje wat een gedoe! Vreemd dat jouw de schuld geven. Goedkope benzine slaat natuurlijk nergens op want in de handleiding staat niet dat er minimaal euro 98 in moet.... Verder is het inderdaad zo dat het probleem zich steeds vaker voor doet (totdat de garage een bepaalde reset uitvoerde en het probleem tijdelijk, in mijn geval ongeveer 2000 km, weer weg was). Uiteindelijk doet het probleem zich elke rit voor. Op dat moment kunnen ze toch zelf met een ritje ook constateren dat dit echt niet normaal is?

Nu moet ik zeggen dat het bij mij ook geholpen heeft dat ik een filmpje had gemaakt, daarna gingen ze het ineens een stuk serieuzer nemen en nadat ze er zelf in gereden hadden en ook tegen de storing aanliepen heeft de garage erkend dat dit niet normaal is en dat ze de auto niet verkocht zouden hebben als ze dit geweten hadden. Dus misschien een idee om dat ook te doen? (Uiteraard dat iemand anders filmt ;)).

Mijn dealer heeft in samenwerking met de fabriek (ik neem aan Skoda) geconstateerd dat het dus een software fout is en dat daarvoor een fix beschikbaar moet komen. Deze is dus helaas nog niet gereed.

Hoe het ook zij. Ik wens jullie veel sterkte met het juridische traject en ik hoop dat de koop ontbonden kan worden en dat jullie je geld terugkrijgen zodat je wat anders uit kan zoeken! Maar wat een gedoe! Ik snap precies hoe je je voelt.

Paul1985

Nieuw lid
@Hetisweergezellig
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie en het meedenken. We herkennen veel in jouw verhaal. Wat fijn dat jouw dealer uiteindelijk erkende dat het probleem serieus is en dat ze de auto niet zouden hebben verkocht als ze dit hadden geweten. Dat voelt toch als een vorm van erkenning waar wij tot nu toe alleen maar van kunnen dromen.

In ons geval houdt de dealer helaas vol dat het probleem te wijten is aan een combinatie van software en onze rijstijl. Ze hebben de fout weten te reproduceren door de auto onbelast rond de 2500 toeren te gebruiken, bijvoorbeeld bij snel manoeuvreren of invoegen. Misschien houdt dat verband met wat jij beschrijft als druk verkeer of systemen zoals lane assist (onze auto beschikt daar overigens niet over).

Sinds het onverwachte en gevaarlijke wegvallen van vermogen bij het invoegen op een drukke snelweg met onze twee jonge kinderen achterin gebruiken we de auto alleen nog in noodgevallen. We zijn er behoorlijk van geschrokken en het vertrouwen in de auto is eigenlijk volledig verdwenen. Ondanks dat we de auto inmiddels bijna 2,5 jaar hebben hebben we er nog geen 15.000 km mee gereden.

Het is frustrerend dat de fabrikant en dealer zich blijven verschuilen achter vermeend gebruikersgedrag terwijl, zoals de ervaringen op dit forum duidelijk maken, er gewoon sprake lijkt te zijn van een structurele softwarefout. Hopelijk rijden we binnenkort allemaal weer met een gerust gevoel rond.

Paul1985

Nieuw lid
@Matthijs van der Poel
Dank voor het delen van jouw ervaring, en fijn om te horen dat de auto voorlopig goed loopt. Hopelijk blijft dat zo. Interessant ook wat je schrijft over die onbekende code in het motormanagement en dat de vervanging daarvan effect lijkt te hebben gehad. Mocht je daar nog meer over horen van Jos, dan zouden wij het erg waarderen als je dat hier zou willen delen.

Wat je zegt over de houding van je dealer klinkt helaas erg herkenbaar. In ons geval (Skoda Octavia TSI 1.0, gekocht in 2023, bouwjaar 2021). Ook bij ons was het contact aanvankelijk prettig, maar zodra het serieus werd, veranderde de toon. Geen erkenning van het probleem, nauwelijks bereidheid tot zoeken naar een oplossing, en een vervangende auto die niet paste bij onze gezinssituatie (we konden er letterlijk de kinderwagen niet in kwijt). Het vertrouwen is daardoor flink geschaad.

In ieder geval veel dank voor het delen, en we hopen voor jullie dat de auto zich goed blijft gedragen.

@Paul1985
Ik heb hem weer even laten resetten en heb gevraagd wat dit inhield. Ze legden mij het uit als volgt. Ze rijden de auto naar binnen, sluiten de laptop aan. Wissen alle foutcodes. Koppelen de laptop los, koppelen de laptop nogmaals aan om te kijken of de codes wegblijven en klaar.

Dus dat geeft wel hoop dat de oplossing van @Matthijs van der Poel iets permanenter is.

Bovenaan Onderaan