Formaat bagageruimte Octavia combi III (en II) vs Superb combi II

Snor

Lid
Ben benieuwd wat mijn ervaringen zullen zijn.. Begonnen (2006) in de OII 1.9Tdi, daarna 2 jaar gereden in een SII 1.9Tdi (stiller, comfortabeler dan de O2), daarna 2,5 jaar in mijn huidige SII combi 1.6Tdi ABT (weer stukje stiller dan mijn vorige SII, wel harder i.v.m. 18" en verlaging). Ik wacht nu op een O3 2.0Tdi Elegance businessline metal gray met 18". De proefrit in de O3 was ongeveer 2 km. Volgens mij ga ik er wel gelukkig mee worden. De kofferbak scheelt echt bijzonder weinig (nagemeten). Ik geloof dat de diepte 1 of 2 cm scheelde. Dat was voor mij belangrijk omdat ik mijn buitenboord motor er in kwijt moet kunnen. Dat past precies! De ruimte achterin een SII is natuurlijk belachelijk (te) groot. Mijn zoon van 9 kan prima leven op de achterbank van de OII.
 

BSdV

Actief lid
Wij twijfelden ook tussen S2 en O3. Vonden uiteindelijk de O3 lekkerder rijden, allemaal iets direkter en vlotter. Wat geluidservaring aangaat, daar ben wellicht wat verwend.. Zowel de S2 als de O3 klinken met 2.0tdi als een tractor in vergelijking tot onze vorige honda 2.2diesel. Daar is de honda diesel toch echt een hele dikke klasse beter.
Wat kofferbak aangaat gaat mijn voorkeur naar de S2 boven de O3. Op papier misschien niet zo'n verschil, maar gevoelsmatig steekt ie toch een stukje beter in elkaar.
Op de cijfers alleen afgaan zou ik niet doen. Onze honda had een kofferbak van "maar" 518 liters, maar alles paste op de een of andere manier er altijd in. Nu in de O3 sta ik soms bij de bouwmarkt wat beteutert de auto in te pakken. Krijg er echt minder in.
Nog een nadeel van de O3 vindt ik het zicht. Voor mij is het rondom zicht niet al te super, denk dat dit een stuk beter is in de S2. Vooral door de b-stijl die iets verder naar achteren is geplaatst.

Wat is belangrijk...de voor en nadelen van de S2 en O3 kunnen wel aardig tegen elkaar weggestreept worden denk ik.. Erg persoonlijk.
En zoals ik al eens eerder gemeld heb. Ik hoor iedereen altijd over die fantastische ruimte op de achterbank van de S2. En hier ben ik best een klein beetje jaloers op, maar in combinatie met een panoramadak kan iemand van grofweg >1.90 niet meer achterin de S2 zitten... dat kan in de O3 dus lekker wel...
Maar...hoe vaak zit ik nu achterin........
 

CDK

Forumguru
Toch pas ik met m'n 2.03m in m'n S2 precies achter m'n eigen bestuurdersstoel (ingesteld op mijn eigen zitpositie) qua hoofdruimte past het precies en beenruimte ook :)
 

BSdV

Actief lid
Toch pas ik met m'n 2.03m in m'n S2 precies achter m'n eigen bestuurdersstoel (ingesteld op mijn eigen zitpositie) qua hoofdruimte past het precies en beenruimte ook :)
Met of zonder panodak? Ik met mijn 1.93m kan met geen mogelijkheid achterin S2 zitten als deze een panodak heeft. Zonder panodak heb ik uiteraard geen enkel probleem.
 

KJvO

Forumguru
Vreemd, ik had laatst iemand van net geen 2 meter achterin zitten en hij voelde zich als een koning te rijk achterin mijn S2 met panodak
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ik heb een sedan en dus geen panodak helaas! In de O3 hatchback is dat wel leverbaar, maar mag eigenlijk ook weer niet de naam van panodak dragen, maar mooi is het wel!
 
Dank allemaal voor de reacties tot nu toe. Zoals ik al aangaf gaat het mij nu om de praktische bruikbaarheid. Mooie looks is mooi meegenomen en fijne rijeigenschappen zijn denk ik voor mij in beide gevallen prima voor elkaar. Ik rij nu O2 Combi greenline businessline en hoewel er best wel beter rijdende auto's zullen zijn ben ik tevreden.

Ik ben wel benieuwd naar hoe @eddiea de transfers ervaart. Of zijn dochter zelf ook een beetje mee helpt, onze dochter vooralsnog niet. Wij weten niet hoe dat voor onze dochter van bijna 5 jaar zal gaan. Nu is ze nog niet zwaar en is de transfer goed te doen, maar voor hoe lang...
 
Beste @eddiea ,

Dank voor je berichten/antwoorden op mijn vraag over het verschil tussen O2/3 en S2 mbt rolstoel. Ik zou graag van jou, als ervaringsdeskundige wat willen weten, als je daar iets over kwijt wilt.

Onze dochter is bijna 5 en weegt zo'n 17 kg. Het in en uit de rolstoel tillen gaat nu nog prima, en de transfer naar haar autostoel, die kan draaien naar buiten toe, gaat nog prima. De rolstoel past ook nog goed in de kofferbak van onze O2 Combi. Omdat wij nu in het proces gaan om eventueel de overstap naar een rolstoelbus te overwegen, maar ik liever in een normale auto zou blijven rijden, eventueel de O2 te vervangen door iets groters, wilde ik aan jou vragen hoe groot/oud/zwaar jouw dochter is. En hoe lang het nog goed te doen zou zijn om de transfer te maken.

Zou je daar iets over kwijt willen? wellicht via PM of via dit forum?

Ik hoor graag van je.

mvg
Johan
 
Bovenaan Onderaan