Formaat bagageruimte Octavia combi III (en II) vs Superb combi II

Beste Forumleden,

Ergens in mijn achterhoofd begint het te kriebelen om de Octavia II Combi in te ruilen en misschien te vervangen door een Octavia III of Superb II (of III als die snel zou komen?). Ik heb echter wel een eis aan de kofferruimte. Die moet groot genoeg zijn om een kinderrolstoel in te vervoeren. Dat gaat heel goed in de octavia II, maar er moet altijd meer mee zoals andere hulpmiddelen, bagage etc. We zijn nog niet toe aan een bus (vooral mentaal...) want het in de auto zetten van dochter gaat nog goed, en het in de auto tillen van rolstoeltje ook. En zolang we in een "normale" auto kunnen rijden heb ik dat liever dan een busje. Om allerlei redenen.

Bottom line... De vraag is of de kofferruimte van de Superb II combi veel groter (niet alleen volume, maar ook afmetingen) is dan van de Octavia II/III en zo ja, is die extra ruimte even praktisch of gaat er niet veel boven de praktische ruimte in een Octavia combi?

Ben heel beniewd naar jullie reacties. Als het goed is zijn er diverse forumleden overgestapt van Octavia Combin naar Superb Combi en andersom...

groeten
Johan
 

Noord26

Forumguru
De kofferbak van een S2 of een O3 doen eigenlijk weinig voor elkaar onder. Het is voornamelijk de ruimte op de achterbank wat bij een S2 ruimer is en wat ik persoonlijk ervaar is dat de S2 comfortabeler is door een prettige combinatie van veren/dempers (O3 is net wat stuiteriger en vangt hobbels minder goed op) en een S2 is wat beter in geluidsisolatie. Als je voor je gevoel 70-80km/h rijdt kan de meter zo maar 110km/h plus aangeven. Dat had ik in de O3 dus niet.

Verschil zit vooral in het gevoel van comfort. Waarbij ik tijdens proefrijden in de S2 het gevoel had alsof er aardig wat mensen aardig wat tijd gestoken hadden in het onderstel, was dat het eerste wat op viel wat ik miste toen ik een dagje de O3 mee kreeg als leenauto. En Mijn S2 is dan nog standaard verlaagd vanuit de fabriek, terwijl die O3 op normale (comfortabelere) hoogte stond.

Gaat het je puur om de kofferbak-ruimte: geen winnaar. Al is op papier de ruimte van de S2 in de kofferbak iets groter, in de praktijk ga je dat niet merken. Nu moet ik opmerken dat ik niet hoef te werken met een rolstoel, maar met een kinderwagen en normale boodschappen.
 
Laatst bewerkt:

eddiea

Forumguru
De Superb is echt de betere keus. Mijn dochter zit ook in een rolstoel en de Superb combi was de perfecte wagen voor ons. De kofferbak is groter dan de Octavia maar dat is niet het grootste verschil. De extra ruimte op de achterbank is voor jezelf zo prettig met het maken van een transfer. De portieren zijn veel groter waardoor er veel meer bewegingsvrijheid is voor jezelf. Ik heb de Superb zelf vervangen door een Outlander PHEV maar heb daar nog dagelijks spijt van.
 

eddiea

Forumguru
Ik heb naar de O3 combi gekeken als vervanger maar de kofferbak is echt minder bruikbaar met rolstoel dan de SII.
 

Darkside

Forumguru
Wat je nodig hebt zijn denk ik de specifieke maten.
De hoeveel cm van links -> rechts. En van bumber tot achterbank. En van vloer tot afdekzeil zeg maar.

Mijn ervaring is dat liters alleen niet zoveel zeggen. Mijn vorige auto had "slechts" 500 liter tov de 580 die de octavia heeft. Maar de kinderwagen en reiswieg konden mooi niet naast mekaar in de O2 terwijl ik dat wel gewend was.
Als er mensen zijn die die de afmetingen kunnen doorgeven kan je denk ik zelf thuis e.e.a nameten en kijken of het goed gaat passen.
 

andrehj

Forumguru
Ik ben het met @Noord26 eens: Twee vrienden van mij hebben een O2, en die kofferbak is nagenoeg even groot als die van mijn S2, in de praktijk merk je het verschil niet.

De verschillen die je wél merkt, zijn:
  • De S2 heeft handige bagagerails, zodat je kleine bagage makkelijk vast zet.
  • De S2 heeft de afgesloten vakken in de zijkant.
  • Bij de S2 rolt het afdekzeil automatisch terug bij het openen van de kofferbak.
  • De verlichting van de kofferbak van de S2 is veel beter (door de lichten in de klep).
En dan natuurlijk nog de rest van de auto:
  • De achterbank van de S2 is enorm veel ruimer dan die van de O2, zeker als je, zoals ik, 2 m lang bent.
  • De S2 voelt als een grotere en luxere auto.
Nadelen heeft de S2 echter ook:
  • Hij is zwaarder dan een O2 (en zeker een O3), waardoor je prestaties verliest en meer wegenbelasting betaalt.
  • De achterbank is dieper. Dit merk ik met opgroeiende kinderen die niet meer in een stoeltje hoeven of passen. Hun bovenbenen zijn eigenlijk (nog) te kort voor de achterbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RaceVrs

Banned
Hier ook rolstoel (geen inklapper) in de kofferbak en duo kinderwagen + zittingen. Past allemaal net wat lekkerder in de O3 dan in de S2.

Mijn gezin en ikzelf vind de O3 lekkerder rijden dan de S2.
 

skodaboy

Forumguru
een superb is idd een stuk ruimer achteraan dan de octavia..;)
een mooie superb ingeruild voor een SUV ding voor de zo genaamde extra ruimte..:nono:
ik persoonlijk zou dit niet doen,want dat kan ik mijn VAG-hart niet aan doen..:D

moest ik dezelfde situatie hebben als de TS en Skoda zou niet (meer) voldoen aan de verwachtingen of eisen.
dan kijk ik bij een ander merk uit de VAG-stal maar ik blijf bij VAG..:jaja:
 

RaceVrs

Banned
Daar heb ik geen vergelijking in.. Enkel tussen de Superb 1.8 Tsi DSG elegance bsl en de RS.

Maar wat betreft ruimte en comfort wint de O3 (RS) het tov de Superb.


Geen optie om beide wagens eens te testen een dagje?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Termen als 'lekkerder of 'slechter' zijn persoons-afhankelijk. Het is maar net wat je zoekt in een auto.

@RaceVrs: precies wat ik bedoel dus, want ik ervaar de S2 comfortabeler en ruimer als een O3?
 

CDK

Forumguru
Vandaar dat ik en later @Noord26 al aangaf dat het persoonlijk is.

Ook persoonlijk is mijn irritatie aan het windgeruis boven de 100km/h bij laag volume of uitstaande radio.
 

RaceVrs

Banned
? Doe ik je aan iemand denken? :D

Maar je kan best even passen en meten wat jou het beste past. Heb zelf ook de rolstoel even in alle wagens gegooid en gekeken hoe het uitkwam. In mijn geval bijzonder gunstig!
 

Bakkertje

Forumguru
On topic maar weer?
De afmetingen van de O3:
Skoda-Octavia_Combi_2014_800x600_wallpaper_7d.jpg

En die van een Superb:
Superb-Combi-Zijaanzicht.ashx

Superb-Combi-Achteraanzicht.ashx


Helaas even niet zo snel een plaatje van de breedte van de Superb.

Op papier is de kofferbak van de O3 dus zelfs groter dan die van de Superb. Ook op de achterbank is de O3 ruimer geworden dan de O2. Rationeel gezien is dat de betere keus.
Overigens ben ik het qua comfort ervaring met de eerdere berichten eens. De Superb rijdt als je het mij vraagt echt een klasse comfortabeler, stiller met name. De nieuwe Superb komt overigens in Q2 2015.
 

s-line

Forumguru
Ik heb ze vergeleken maar volgens mij is die van de superb toch echt groter, nu heb ik bewust ook geen dubbele bodem gekozen omdat ik de ruimte belangrijker vind als de mooie afwerking. Ook zijn bij mij de zij vakken open, dit is alleen dicht bij de elegance ,waardoor de bak op een of ander manier groter lijkt/is als bij een elegance. Al met al denk ik dat de superb toch echt de betere keuze is voor iemand met een rolstoel zeker op de achterbank.
Ik ben zelf aan het rond kijken voor de opvolger van de mijne,maar door de binnenruimte ben ik toch echt wel verpest hoor, zeker met 3 kinderen op de achterbank(13 en 11 en 7 jaar) en allemaal best lang voor hun leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan