Ford Fiesta ST (2020)

leon-cupra

Forumguru
Begrijpelijke reacties als niet liefhebber of er nooit mee gereden te hebben.
Toen ik van de RS naar de MX5 ging keken er ook wel wat raar.
Meer is niet altijd beter.
 

sitechris

Donateur
ja eens, ik heb er ook geen enkele moeite mee als mensen dat zeggen/vinden. Ieder mag zijn mening hebben. Ik heb vaak genoeg ook een uitgesproken mening over andermans auto ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, zag het Chris. Kan me er helemaal in vinden. Wanneer ik een echte hot hatch wilde voor de fun, zou ik een andere auto kiezen, waarbij de Fiesta hoge ogen gooit, ook gezien het prijskaartje. Wil je, zoals ik een snelle auto die ook zeer geschikt is als daily drive, dan is de Polo GTI een goede keus. Wel even laten chippen inderdaad, daar knapt hij zeer van op.
 

sitechris

Donateur
Met iedere auto kun je dagelijks rijden, maar het maakt wel een verschil. Fiesta ST is wel een vrij stugge auto. Ook zijn de Recaro's heel krap. Een rit van 8 uur betekent kramp. De Polo is gewoon wat rustiger/stiller en comfortabeler. Nogmaals, daar heb ik auto niet voor gekocht, maar als ik elke dag 100 km zou rijden op saaie wegen zou ik toch voor Polo kiezen. Ik overweeg wel om dit jaar polo 1.0 tsi van vriendin in te ruilen voor polo gti. Dan heb ik best of both worlds :)
 

leon-cupra

Forumguru
Een rit van 8u ... doe je idd dagelijks ;)
En recaro’s krap of jij te ... :D

Tja een Polo is ook een volledige andere insteek dan een ST hé. Lijkt mij ook eerder een imago-wagen terwijl de ST echt onder handen is genomen door de ingenieurs.
 

sitechris

Donateur
Polo wil ik niet direct een imago-auto noemen. Het is met alle respect 'maar' een Polo. Insteek van de auto is anders. Meer allround. Niets mis mee hoor, hij is goed in het allrounden. Is ook een kwaliteit.

En wat betreft de stoelen: ja, ik ben paar kilootjes te zwaar en ook na 1.5 uur krijg je al de eerste krampjes ;).

Overigens kies ik zelf echt voor de Fiesta ST als ik tussen deze twee moet kiezen. Zonder twijfel. Ik rijd de auto louter voor fun dus dan is het een A-B-Ctje.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn inziens heeft vw er gewoon de 2.0 erin gelepeld, gti-sausje erover, prijs een stuk duurder en hopla ... verkopen. Dat bedoel ik eerder met “imago-wagen”.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn echt nog wel wat meer verschillen dan een sterkere motor; heb regelmatig zo'n 95pk Polo als leenauto meegehad en dan is het echt duidelijk een totaal andere ervaring qua rijden. Van buiten verschilt het nauwelijks en mij boeit dat ook totaal niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sitechris

Donateur
Ja klopt. Mijn vriendin rijdt 95 pk R-line en onderstel van de GTI is in alle opzichten beter. Betere handling uiteraard maar ook betere dempers (comfort!). Is echt een groot verschil.
 

sitechris

Donateur
Recent gereden met het grote broertje van de Fiesta ST. De Ford Puma ST. Technisch gelijkwaardig. Zelfde motor, handbak, Quaiffe sper, Recaro's, kleppenuitlaat. Het zit er allemaal in. De overenkomsten zijn legio, de verschillen opmerkelijk klein. Ja, de Puma is iets zwaarder, de zitpositie is hoger en de setting is iets meer allround dan de Fiesta. Die is wat wilder, speelser en heftiger.

Maar als totaalpakketje is de Puma ST echt een leuke auto. Echt verrassend. Jammer van de bpm alleen.

https://driveaholic.nl/rijtest-ford-puma-st-2021/
 

sitechris

Donateur
Tijd voor een kleine update. Inmiddels 12.000 km gereden en nog steeds dolgelukkig met het autootje. Ik doe er eigenlijk alleen maar funritjes mee (en heel af en toe even een boodschapje) omdat ik nog steeds voor 99% thuiswerk. Dus ik maak best nog wel wat funkilometertjes.

Het blijft een goddelijk autootje waarmee je ook op relatief lage snelheden al heel veel plezier kunt hebben. Opritje snelweg of juist volgas pakken en op tractiegrens rijden dankzij sper) zoals een snelle FWD-er, of auto heel hoekig in de bocht gooien en dan jezelf trakteren op wat lift-off overstuur. Ook op nat is dit een geweldige auto om lekker mee te scheuren. Eigenlijk nog wel leuker, omdat alle grenzen wat meer uitvergroot worden en onder- en overstuur wat sneller opkomen. Echt een verslavend leuk autootje en ook qua vermogen heb ik nog geen seconde naar meer verlangd. Zelfs op de Autobahn (vanaf zondag mogen we weer de grens over) is het gewoon leuk sturen.

Kleine update: ik heb de standaarduitlaat vervangen door een Milltek en dan de meest milde variant (vanaf de catback met behoud OPF). Geen seconde spijt van gehad. Hele fijne upgrade en echt al flink luid. Maar niet te luid. Ook heb ik de auto op de rollerbank gezet. Was wel benieuwd wat motortje deed. Meting kwam uit op 210 pk/320 nm (op Aral 102).

Meer info en filmpje van uitlaatgeluid:
https://driveaholic.nl/duurtest-ford-fiesta-st-milltek-uitlaat/
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooi geluidje hoor. Bij mij (zonder OPF) klinkt de catback wat donkerder. Waarschijnlijk kwestie van aantal cilinders.
Vermoed dat het ook een non resonated is? De resonated klinkt nauwelijks anders dan stock bij de Polo.
 
Bovenaan Onderaan