Foam'en

CDK

Forumguru
@smutzkanone zo'n kannetje foam is dat vergelijkbaar met gewone autoshampo? Of is dat wateriger? Anders zou ik het eerst proberen met gewone shampo denk ik.... Hoeveel ml verbruikt dat ongeveer per wasbeurt?
 

Cordoba

Forumguru
speciale foam werkt volgens de gebruikers veel beter @Corné de Kluijver Overigens doen de die hards eerst foamen, en dan gewoon wassen met shampoo, het foamen is bedoeld om vuil los te laten weken, en met minimale kans op swirls te verwijderen. De ultieme werkwijze, voor zover ik weet: eerst infoamen, dan poosje laten inweken, zodat het schuim zijn werk kan doen, dan afspuiten met water (HD spuit), en vervolgens normaal wassen met shampoo.

Overigens eerst even goed kijken voor je iets gaat gebruiken. Dit is bijvoorbeeld de begeleidende tekst bij Auto Finesse Avalanche (één van die kannetjes foam):
Avalanche is ontwikkeld op basis van de populaire Citrus Power. Deze foaming pre-wash is perfect om in de wintermaanden pekel, rijvuil, modder en vet veilig van het lakwerk te verwijderen.

Vul een foamliterfles met 2.5-5cm Avalanche en de rest met water.

Bevat natronloog en is niet geschikt voor PET-flessen. Let op: pH waarde is zeer hoog, niet veilig voor wax of sealant.

Gezien de zeer hoge PH-waarde van 13, loop je ook het risico dat dit middel in onverdunde vorm kunststoffen aantast!! Op het werk gebruiken we ook middelen met een pH van 13-13,5 en moeten we elke 5-6 weken alle kunststofslangen van de doseerinrichting preventief vervangen (als je 1-2 weken langer wacht, zijn de slanger dermate gedegradeerd, dat ze spontaan gaan lekken), waarbij ik wel moet aantekenen dat die installatie 7 dagen per week wordt gebruikt, en de middelen ook continue in de slangen aanwezig zijn).

Overigs zijn termen als 'zuurvrij' regelrecht voor de gek houden van de klant: dit gaat namelijk om logen, en die zijn dus per definitie basisch en niet zuur. Zo'n uitspraak is net zoiets als zoutvrije suiker, of suikervrij zout: dat is niets bijzonders, maar in geval van foam is het dus niet zo onschuldig als veel mensen denken bij de vermelding 'zuurvrij'.

Een voorbeeld van een foam die niet je wax/sealant grof aantast, of deze (helaas tijdelijk uitverkocht).
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Cordoba ja ik zat dat dus net te bekijken, er zijn inderdaad vrij 'agressieve' foams, maar dat lijkt me niet zo noodzakelijk? Ik zoek meer iets wat wel een goede reinigende werking heeft, maar wat niet de aanwezige wax / sealant aantast...., anderzijds is dat wél weer handig als je je auto opnieuw gaat detailen en je toch gaat kleien.....
 

Cordoba

Forumguru
Als je gaat kleien haalt de klei alle nog aanwezige sealant/foam wel van je lak, maar om je klei zo effectief mogelijk te laten zijn, kun je die lagen ook strippen door goedkope autoshampoo te gebruiken, of goede autoshampoo in overmaat te doseren. (goedkope shampoo mag je in zo'n geval natuurlijk ook extra doseren).

@Corné de Kluijver ik heb wat linkjes van neutralere shampoo's toegevoegd, maar ze hebben er meer. Je kunt ze ook gewoon bellen of mailen voor advies, maar je kunt er tijdens openingstijden ook langsrijden om je te laten adviseren en spullen direct afhalen en meenemen (ze zitten in Berkel-Rodenrijs, bijna op zichtafstand van Zestienhoven).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
@Corné de Kluijver :

Bij deze een instructiefilmpje:


Belangrijkste:

.......................
.......................
........................
.........................
..........................
...........................
............................
.............................
............................
.............................
..............................
.............................
....................................

Heb je al zo'n t-shirt besteld zoals die gozert aanheeft ??? :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat micky al gezorgd heeft dat Corné weer op het juiste spoor zit.

@ertromp nou had ik bij het bekijken van het filmpje toch even het idee dat ie die gallonverpakkingen onder die blauwe vitrage met nippels aan ging sluiten op de foamgun.:tegek:
Die gozer komt me trouwens bekend voor, ik geloof dat het één of andere detailing-goeroe is.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@Joske, pin jezelf niet vast op cijfertjes. Ik zou een leuke aanbieding scoren als ik jou was. Of je nu 120 of 130 bar hebt, dat gaan echt geen verschil maken in de praktijk.

Wat mij op valt is dat die Amerikanen van die drukspuiten met een benzinemotor als vermogens-leverancier hebben waarmee de druk opgebouwd wordt. Echt overdone: typisch Amerikaans. Ook allemaal van die lange stelen. Dat werkt in mijn optiek juist niet makkelijk met een erg hoge druk?
 

turboturbo

Forumguru
Interessant topic!
Nu eerst eens een huis met oprit / oprijlaantje, en een Skoda met iets frissere lak, dan bestel ik mezelf ook eens zo'n pistooltje :)
 

Cordoba

Forumguru
@Joske, pin jezelf niet vast op cijfertjes.

Helemaal juist Noord26, de combinatie van debiet (hoeveelheid water) en druk bepaald de effectiviteit. Als je een nozzle in je spuit hebt met een (te) groot gat, dan heb je veel meer druk nodig om echt met hoge druk te kunnen spuiten, en voor het foamen is de druk al helemaal niet zo interessant.

Een lange lans is handig voor moeilijk bereikbare plekken, dan kun je bijvoorbeeld het velgbed van je velgen inschuimen vanaf de voorkant of de achterkant van de auto, dus onder de bumpers door, tegen de binnenkant van de velgen. Een lange lans met een hele sterke knik aan het eind, is lastig te controleren als je begint met spuiten (dus bij het inknijpen van het pistool).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
T-shirt nog niet besteld @ertromp ;) maar aan mijn Nilfisk zit wel een slang van 9 meter, dat is wel een aandachtspunt @Joske ik zag dat die jij op het oog hebt maar 6 meter slang heeft, zoals je in het filmpje kan zien komen ze een stukje te kort ;)
 

smutzkanone

Forumguru
ik heb ook een 220 bar HD van stihl op krachstroom,en 15 meter zwaar gewapende slang, en met wat andere koppelingen erop persen had ik daar ook een foam gun op aan kunnen sluiten.
Maar dat is alleen maar onhandig.
die nilfisk is een lekker klein licht machientje,dun soepel slangetje en kan ook niet snel de auto beschadigen met afspuiten.

Als je de mengstel knop op maximaal draaid kan ik met 200 ml foam op een volle fles warm water makkelijk 1 auto foamen en krijg ik een dikke laag foam.

Het is geen wondermiddel van,: foam erop,ff laten weken,afspuiten en klaar.
Het grove vuil wordt door de werkende kracht van het schuim losgeweekt, maar de vuilvlekken blijven gewoon zichtbaar.Dus gewoon na-wassen is echt noodzakelijk.

Met autoshampoo als middel krijg je meer een waterig sopje,dat druipt/loopt ook vrij snel van de auto.
het gaat er echt om dat je het schuim/foam laat werken.

bovenop alles ziet het er gewoon gaaf uit :D
 
Bovenaan Onderaan