Foam'en

Noord26

Forumguru
Je moet idd niet de lans vrijwel tegen de auto aanhouden. Maar elke shampoo (wasbeurt) is slecht voor je waxlaag hoor. Vrijwel elke shampoo (of het nu voor je auto of jezelf is) heeft een hoge pH-waarde. Met uitzondering van een aantal producten. Maar dat zijn juist de producten die meestal niet zo erg goed werken.
 

micky

Forumguru
@Corné de Kluijver , met carnauba gaat het om de hoeveelheid die erin zit, een beetje stopt iedereen er in voor de naam, maar een hoog percentage geeft een hoge prijs, de toplaag wax die ik aanbreng is van http://www.bellacarrozza.nl/index.php?id=12,0,0,1,0,0

aristoclass, dit is geen polish, alleen een wax met een hele hoge carnauba %, het resultaat is echt onvoorstelbaar.
het ergste is nog dat je door de speciale (onbetaalbare) uitpoets doeken echt een resultaat krijgt waar je u tegen zegt :)

zeker mijn DS (snoek) krijgt daardoor een uiterlijk als nieuw en spiegelglad, zelfs een poetsdoek glijdt van je motorkap na het poetsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
zelfs in de autoshampo van de action zit carnauba wax verwerkt en kost 3x niets

Het is idd net de hoeveelheid dat men op de verpakking mag zetten dat het er in zit. Maar dat het effectief is: helemaal niets.

Mijn vriendin ontwerpt huismerk shampoo's voor oa Kruidvat en daarbij gebeurd dat de hoeveelheid die erin zit exact voldoende is om het op de verpakking te mogen gebruiken. Maar effectief kan het in die hoeveelheid niet zijn.

Leuk als er groot hydraterend op staat: maar dan zit er gewoon minimaal zoveel water in (als voorbeeldje).

Er zijn volledige merken die groot zijn geworden van marketing; denk aan DOVE..

Met shampoo van de Lidl is niet mis. Sterker nog, er zitten waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid effectieve middelen als van andere merken die wel reclame maken voor hun product. Lidl kan in grotere hoeveelheden in kopen (merkloos). Vandaar dat ze ook goedkoper kunnen zijn en toch dezelfde kwaliteit kunnen leveren.

Maar dan komt je weer in het gebied waar ook de minder bekende slechte merken tussen de goede minder bekende merken zitten en zonder reclame is jezelf onderscheiden in de menigte uiterst moeizaam.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

smutzkanone

Forumguru
die bilthammer lost meteen alle wax op ja ,zeker als je er nog APC doorheen mengt.
Als ik vlug ff het stof van de auto af wil spuiten meng ik gewoon de goedkoopste shampoo ( kruitvat ofzo,wat ik nog heb staan van vroeger) in de foamgun, en spuit ik op de auto, stof weg en glans weer terug.
Die foamguns die standaard bij een hogedrukspuit zitten, of van die toevoegmiddel tankjes zijn niks waard.
die spuiten een waterig sop mengseltje.
de echte foamguns spuiten echt schuim (heeft met de luchttoevoer te maken).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Een echte goede autoshampoo weekt het vuil los, zonder de beschermlagen sealant/wax al teveel aan te tasten.

Back on topic: echte goede foamguns hebben niet alleen water en foam aansluiting, maar hebben ook nog een perslucht aansluiting om betere/stabieler schuim (met minder water, blijft daardoor langer schuim, dus langer plakken) te maken, zoals smutzkanone ook al globaal aangeeft.

Carnauba wordt vooral gebruikt voor wat ook 'showglans' wordt genoemd: de standtijd is niet geweldig lang, maar de mooie glans (wet look) is voor competities/shows enz. belangrijker dan de standtijd.

@smutzkanone naar boven spuiten, levert geen regen van schuim op? (dan kunnen kleine meisjes namelijk ook de bovenkant van de auto in schuimen) Dat omhoogspuiten is ook de methode die ik op het werk vaak gebruik: dan hoef ik minder te lopen met gun met zware/stugge slang.
 

Joske

Forumguru
Het verbaast me dat ik de Nilfisk die jij ook hebt kan kopen online voor 135 euro. Waarom kost een Kärcher met vergelijkbare werkdruk en waterdebiet 300 euro in de gamma/brico/hubo?

Ziet er mij geen verkeerd toestel uit alleszins.
 

Cordoba

Forumguru
Kärcher maakt veel (dure) reclame, en heeft vooral een goed imago bij mensen die er niet zoveel van weten. Als je wat meer op de hoogte bent, weet je dat er ook andere merken zijn die zeker zo goed zijn en minder kosten. (overigens heb ik me nooit echt in dit onderwerp verdiept, omdat ik het in mijn situatie te lastig vind om te gebruiken - ik bedoel afstand auto/huis, er specifiek een HD apparaat voor aan moeten schaffen enz.)
 

micky

Forumguru
Een echte goede autoshampoo weekt het vuil los, zonder de beschermlagen sealant/wax al teveel aan te tasten.

Back on topic: echte goede foamguns hebben niet alleen water en foam aansluiting, maar hebben ook nog een perslucht aansluiting om betere/stabieler schuim (met minder water, blijft daardoor langer schuim, dus langer plakken) te maken, zoals smutzkanone ook al globaal aangeeft.

Carnauba wordt vooral gebruikt voor wat ook 'showglans' wordt genoemd: de standtijd is niet geweldig lang, maar de mooie glans (wet look) is voor competities/shows enz. belangrijker dan de standtijd.

@smutzkanone naar boven spuiten, levert geen regen van schuim op? (dan kunnen kleine meisjes namelijk ook de bovenkant van de auto in schuimen) Dat omhoogspuiten is ook de methode die ik op het werk vaak gebruik: dan hoef ik minder te lopen met gun met zware/stugge slang.

perslucht heb ik, kun je adviseren wat er dan te koop is voor een karcher met perslucht? het is voor mij namelijk helemaal niet dit fenomeen :)
 

micky

Forumguru
Kärcher maakt veel (dure) reclame, en heeft vooral een goed imago bij mensen die er niet zoveel van weten. Als je wat meer op de hoogte bent, weet je dat er ook andere merken zijn die zeker zo goed zijn en minder kosten. (overigens heb ik me nooit echt in dit onderwerp verdiept, omdat ik het in mijn situatie te lastig vind om te gebruiken - ik bedoel afstand auto/huis, er specifiek een HD apparaat voor aan moeten schaffen enz.)

Ik snap je punt "deels" maar als je de juiste verkopende partij vind heb je een karcher ook voor heel weinig geld vind ik en wat betreft de kwaliteit, ik heb een zeer goede ervaring (mijn oudje doet het zelfs nog).
maar goed, de nilfisk heb ik ook bekeken en de beste prijs/prestatie was in mijn geval de Karcher, daarom heb ik hem weer gekocht, maar dit had evengoed dus een nilfisk kunnen zijn:thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Nilfisk is zo'n merk dat ik regelmatig tegenkom bij detailing verhalen, en er zijn er nog een paar, maar kan ze zo niet noemen @Corné de Kluijver

@micky het precieze weet ik er niet van. Op het werk hebben we een apart systeem: een dubbele HD pomp die het water (na onthardingsinstallatie) op hoge druk brengt voor de complete verdieping met productieruimtes. Daar staat ook het schuimmiddel dat zonder perslucht gewoon door onderdruk in het pistool wordt meegezogen met het water onder HD (dat gebeurt pas in het pistool, dat kan betekenen, dat het door alle slangen wel zo'n 100 meter moet afleggen voor het bij het pistool is), en in eerste instantie hadden we het probleem dat het schuim te waterig was. Daarom is later op de keuzeklep (zit in iedere productieruimte, en hiermee kies je tussen foam, water, of 'niets') een persluchtaansluiting toegevoegd, en is alles opnieuw afgesteld en was het schuim echt stukken stabieler. Ik vermoed dat het schuimmiddel, via perslucht bij de keuzeklep bijgevoegd wordt, en niet meer via de onderdruk van het stromende water. Doordat het water niet meer voor onderdruk hoeft te zorgen, kun je vervolgens de mengverhouding schuimmiddel en water fors veranderen (veel minder water), en bovendien gelijk al wat perslucht toevoegen, waardoor je veel luchtiger schuim krijgt. De echte details heb ik me nooit in verdiept, dus kan ik je ook niet vertellen.

@micky grotere volume dat karcher op de markt heeft, stelt ze tegenwoordig ook weer in staat, om concurrerend te zijn, maar voordat karcher groot was, moesten de reclamekosten door relatief weinig klanten opgehoest worden. Ik heb begrepen dat vooral de nieuwe karchers uit kostenbesparing op essentiele punten kunststof onderdelen gebruikt, waar andere goede merken metalen onderdelen gebruiken. En ik ben absoluut geen kenner/expert op het gebied van HD-apparaten, dus als er iemand is, die het wel precies weet, dan neem ik aan dat ie het beter weet dan ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Op het werk gebruiken we Dibo als dubbele HDpompen @Cordoba

Wel geen schuim.. Jammer want de vloeren kunnen ontvetten had nochtans handig geweest.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik tijd heb zal ik wel eens foto van m'n telefoon uploaden: heb nog ergens mooie 'foam-foto' waarbij je duidelijk kunt zien dat dikke schuimvlokken op de vloer blijven liggen (en niet gelijk uitzakken, tot dunne schuim/waterlaag) en zelfs mooi blijft plakken op RVS deurposten.
 

CDK

Forumguru
Zojuist een onderstaande hogedruk reiniger aangeschaft, Nilfisk E140.3-9 PAD X-TRA, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. :D
Er zit zo'n reservoir bij om te foamen, maar als er nog tips zijn voor betere alternatieven die aan te sluiten zijn op deze spuitlans hoor ik dat graag.
Voor de liefhebbers, staat bijna overal voor €339,- te koop, behalve bij Wehkamp daar in de aanbieding voor €258,-

image.jpg

Artikelomschrijving

Nilfisk E140.3-9 PAD X-tra hogedrukreiniger
Productinformatie
Bestelnummer: 862-06-889 Meer Nilfisk


Of u nu het terras, de auto of caravan, boot of stenen muur moet reinigen, voor de Nilfisk E 140.3-9 PAD X-tra is het een peulenschil. De Excellent range van Nilfisk is geschikt voor regelmatig gebruik. De E 140.3-9 PAD X-tra is prestatie gericht en is uiterst vriendelijk in gebruik. Voorzien van een inductie motor i.c.m. aluminium pomp en voorzien van degelijke wielen. De Nilfisksk E 140.3-9 PAD is het meest complete model in deze serie en dus een echte aanrader !



Complete uitrusting

De E140.3-9 PAD X-tra hogedrukreiniger is uitgerust met 9 mtr HD-slang op een haspel die met 1 vinger is op te rollen, een Patio Plus Cleaner, een rioolslang van 8 meter en een roterende wasborstel. De soft grip op het pistoolzorgt voor comfortabel werken met deze hogedrukreiniger. Verder zorgt het Click & Clean systeem voor het snel en gemakkelijk verwisselen van de toebehoren.



Specificaties

- Werkdruk: 130 bar

- Wateropbrengst: 500l/u

- Vermogen: 2100 Watt

- Pomp: Aluminium

- Lengte HD slang: 9 meter op haspel

- Garantie: 5 jaar
 
Laatst bewerkt:

smutzkanone

Forumguru
kijk eens op bv carclean.nl, daar staat de foamgun voor nilfisk/alto voor 45,-
kannetje foam erbij bestellen en je kan foamen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Lijkt me een mooi en multi-inzetbaar apparaat @Corné de Kluijver Die wasborstel zou ik hooguit voor de velgen gebruiken, niet voor de lak van de Superb (krijg je per definitie swirls van).

Als je ook de klassieke lans erbij hebt, zoals Nilfisk dat omschrijft, moet je daar wel eerst mee leren omgaan: bijna aan het einde zit een vrijwel haakse bocht, dat betekent bij inknijpen spuitpistool, dat je een forse reactiekracht krijgt, zeker als je niet geoefend bent in het gebruik van zo'n gebogen lans, en er niet op berekend bent, betekent dat bij de meesten dat de spuitmond 30-40 cm omhoog zwiept bij inschakelen (als je tenminste naar beneden richt). Op het werk een aantal lansen zelf gebogen, en om die reden ook korter bij het pistool gebogen: kleinere arm, dus minder reactiekoppel op het pistool.

@smutzkanone aanbieding bij Carclean is toch alleen de lans, met mengbeker, dus niet het HD-apparaat zelf, dus een lastige vergelijking met wat Corné heeft aangeschaft.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan