Fluittoon bijgeluid

combiii

Nieuw lid
Sinds we onze Skoda hebben, zijn wij ook bekend met dit fluit/piep geluid. Maar ik heb het altijd maar genegeerd. Toen ik vorige week met een andere vraag bij de dealer kwam, heb ik gevraagd of er inmiddels ook een oplossing was voor het fluitgeluid aangezien ik hier meer mensen over heb zien klagen.

Volgens de dealer zou het probleem kunnen liggen aan een slang voor de brandstoftankontluchting naar het adsorptiekoolfilter. De volgende dag hebben ze dit vervangen, was met 15 minuten gebeurt en warempel ik heb geen fluitje meer gehoord. Nu hoor ik alleen nog wat geborrel van de airco.
 

Berry1912

Forumguru
Ik had hetzelfde probleem maar een goede zoektocht gaf wel de oorzaak weer.
1432394683-0.jpg
 
Zo dat is alweer een tijdje geleden. Inmiddels in bezit van een Fabia 3 1.2 tsi Drive.
Maar nu al meteen weer inhaken op het topic.
Nog net de dealer verlaten met mijn nieuwe aanwinst, valt me het volgende op.
Als ik de auto netjes op temperatuur heb gereden, en de auto stationair laat draaien, dan maakt hij een ontzettend irritante piep/fluittoon.
Dus als de motor net onder de 800 toeren komt, dan begint het. geef ik ook maar het geringste gas bij, dan is het geluid acuut weg.
Hoorbaar buiten de auto, maar ook zeker aan de binnenkant.
zelfs zo luid dat het zachte muziek overstemd.
Dealer laten luisteren, en erkennen het met een constructieve (fout) van de dynamo.(daar in de buurt hoor je ook het geluid.)
Er wordt dus aangegeven dat het geluid bekend is, maar er vooralsnog geen oplossing is.(als die er al gaat komen):pieker:
Wie herkent dit?

Oja, het geluid moet je je voorstellen als een toon van zo'n 2000hertz
 

Dick1976

Nieuw lid
Onze Fabia maakt als we ongeveer 80-85 rijden op de cruise control ook een vervelend hoog fluitend geluid.
Ik ben er afgelopen maandag mee naar mijn dealer (Hoogenboom Spijkenisse) gegaan maar werd daar helaas niet echt serieus genomen.
Ze belden mij al snel dat het met mijn nieuwe banden te maken zou hebben...
Dit terwijl ik het geluid al veel langer heb. Nadat ik het probleem nogmaals uitgelegd heb zouden ze er nog een keer mee gaan rijden.
Ik heb hierna niets meer gehoord van ze en toen mijn vrouw de auto kwam halen was er alleen nog maar iemand van de verkoop die van een briefje voorlas dat er niks gevonden was.
 

ReinderC

Nieuw lid
Wij hadden slechts 25 km gereden met onze nieuwe Fabia combi 1.2tsi DSG (zie profielfoto) toen we ook een irritante fluittoon hoorden uit het vooronder en/of dashboard.
Bleek een kapotte aircopomp te zijn. Als je de airco uitzette was de fluittoon weg. Direct onder garantie vervangen en sindsdien geen problemen meer hiermee gehad.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik rij in de F3C Style 1.2 81 kW / 110 pk TSI 7 versn. DSG.
Benzine dus, en ik heb geen last van enig fluitbrommend bijgeluid.
Zit in die uitvoering mss ergens meer isolatie verwerkt?

Ook rij ik in de F2C van 2008 , 110pk/5 versn. en heb daarover ook geen klacht.
Blijkbaar bof ik?
Wel zijn de deurrubbers van de F3C vervangen omdat die niet goed aansloten en lawaai maakten.Het geluid daarvan leek eerst onder de motorkap vandaan te komen.
 

Dick1976

Nieuw lid
Wij hadden slechts 25 km gereden met onze nieuwe Fabia combi 1.2tsi DSG (zie profielfoto) toen we ook een irritante fluittoon hoorden uit het vooronder en/of dashboard.
Bleek een kapotte aircopomp te zijn. Als je de airco uitzette was de fluittoon weg. Direct onder garantie vervangen en sindsdien geen problemen meer hiermee gehad.


Dat is het bij mij helaas niet, als ik de airco uitzet blijft de fluittoon helaas wel aanwezig.
 

Dick1976

Nieuw lid
Ik ben benaderd door de dealer (Hoogenboom Spijkenisse) en teruggeweest. Het was inderdaad de slang voor de brandstoftankontluchting naar het adsorptiekoolfilter. Dat is de enige slang die geribbeld is en dat zou de fluittoon veroorzaken. De nieuwere Fabia's hebben al een nieuwe slang maar onze First Edition had dit dus nog niet. De slang is inmiddels vervangen en het geluid is weg!
 

fraction1

Nieuw lid
Ik ben benaderd door de dealer (Hoogenboom Spijkenisse) en teruggeweest. Het was inderdaad de slang voor de brandstoftankontluchting naar het adsorptiekoolfilter. Dat is de enige slang die geribbeld is en dat zou de fluittoon veroorzaken. De nieuwere Fabia's hebben al een nieuwe slang maar onze First Edition had dit dus nog niet. De slang is inmiddels vervangen en het geluid is weg!

Goedendag Dick, ik heb helaas exact de zelfde klacht, bestaat er wellicht de mogelijkheid dat u een foto van het betreffende onderdeel kunt maken, het liefste van het onderdeel nummer (ivm bestellen) hier wilt posten? alvast vriendelijk dank voor uw reactie.
 
D

Deleted member 26486

Nu 30.000km gereden met een 1.2 TSI 90 pk uit 2017, geen bijgeluiden, piepjes, rammels of gekraak.

Uit nieuwsgierigheid @Dick1976 welk bouwjaar is jouw en vanaf wanneer werd het andere type slang voor de brandstoftankontluchting toegepast? Dan weet of ik al dan niet alert moet blijven op dut geluid.
 

EdK

Forumguru
Dat is de enige slang die geribbeld is en dat zou de fluittoon veroorzaken.
Klinkt enigzins logisch ! Neem maar stuk 16mm flexibele elektrapijp en draai die in rondte of blaas erin
Krijg je ook een fluitgeluid, en ook nog een irritant hoge toon.
 

fraction1

Nieuw lid
Had zelf ook het fluitsignaal / fluittoon uit mijn fabia 3 uit 03-2015 1.2 TSI

deze is inderdaad afkomstig van de geribbelde slang (voor de brandstoftank ontluchting naar het absorptie koolfilter) onder andere nav dit forum aangemeld en het probleem is vandaag opgelost, men heeft een nieuwe gladde slang gemonteerd.
de oude geribbelde slang:
full


de nieuwe gladde slang:

full


let op: er is vanuit Skoda nederland een protocol voor mensen met deze klacht. De fluit toon uit het youtube filmpje, was exact het zelfde wat ik er eerder ervaarde.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan