Fluittoon bijgeluid

RiSc911

Actief lid
Ik gooi het even over een andere boeg: zou het de turbo kunnen zijn? Die draait ook een aardig toerental, en fluit ook wel eens goed hoorbaar...
 

servies

Forumguru
Alles leuk en wel dat jullie dingen zitten aan te dragen, maar als jullie het topic hadden gelezen dan waren jullie tot de conclusie gekomen dat dat allemaal al is uitgesloten en dat het echt aan een onderdeel van de motor ligt.
Nu zitten jullie bij wijze van spreken alleen maar verwarring te zaaien...
 

servies

Forumguru
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik zie het wel vaker gebeuren en zeker niet alleen hier op het Skodaforum...
Er is al een uitslag/conclusie bekend en ineens beginnen een aantal mensen zonder het topic te lezen (of onvoldoende te lezen) de hele discussie weer van voor af of beginnen gigantisch af te dwalen of het topic te kapen met hun eigen (afwijkende) vragen...
Hiermee raakt dan het oorspronkelijke onderwerp enorm vervuild en soms gewoon onleesbaar (door alle verwarrende informatie)...

Om er even op terug te komen:
het fluitende geluid treed op wanneer de motor continue draait(cruise-control aan bijv.) zonder zware belasting.
Trap je het gaspedaal of de koppeling in, dan is het geluid direct weg. Zodra de snelheid weer terug is op die van de cruise-control, dan is de fluittoon er weer...
 

RiSc911

Actief lid
Ik snap je punt, @servies en ik ben het helemaal met je eens. Alleen heb ik wel het hele topic gelezen en niet echt een duidelijke oorzaak gevonden. Wel dat het uit de motor moet komen, met mogelijke oorzaak het koolfilter. Maar ik kan me voorstellen dat het ook de turbo kan zijn. Die draait dan ook op een constant toerental.
 
Tja , en soms is de oplossing heel simpel en dichtbij.
Bijvoorbeeld , eer ik er achter kwam dat bij mij me zonnebril in het zonnebril bakje lag te rammelen ..

Maar goed , ik hoop dat het euvel snel duidelijk is en opgelost wordt..
 

Tijg

Actief lid
Ook 1.2 TSI, 81 kW.
Ik ervaar het meer als een piepende toon. Hij verschijnt als ik een tijdje op CC rijd. Ik heb geen koppeling die ik kan intrappen maar als ik de CC er af gooi, is de piep weg. Zet ik de CC weer aan, dan verschijnt na een seconde of vijf de piep weer.
Het lijkt voor mij van rechtsvoor te komen, bijvoorbeeld een aandrijfas. (?)
 

servies

Forumguru
Ook 1.2 TSI, 81 kW.
Ik ervaar het meer als een piepende toon. Hij verschijnt als ik een tijdje op CC rijd. Ik heb geen koppeling die ik kan intrappen maar als ik de CC er af gooi, is de piep weg. Zet ik de CC weer aan, dan verschijnt na een seconde of vijf de piep weer.
Dat is natuurlijk precies het moment dat je op de cruise snelheid aankomt...
 

Tijg

Actief lid
Dat is natuurlijk precies het moment dat je op de cruise snelheid aankomt...
Nee, dat is daar onafhankelijk van. Ik heb vandaag weer opgelet.
Het treedt ook op met de limiter. Als ik 50 instel en "plankgas" geef en dus precies 50 rijd, piept hij. Laat ik het gas los, dan stopt het gepiep onmiddelijk. Geef ik weer gas, dan zit ik binnen twee seconden weer op die 50, maar het gepiep komt pas na 5 tot 10 seconden. Eerst aarzelend en dan luider. Er zit een cadans in, het is dus geen constante toon maar een met een interval van 1,5 Hz (zwakker-sterker-zwakker-sterker). De toonhoogte zou ik op 800 à 1000 Hz schatten.
 

Supernaturol

Actief lid
Ik heb ook een soort gelijk probleem met een caddy. (Bouwjaar 2016 2.0tdi) Bij constant 120km per uur rijden hoor ik ook een een fluit toon. Maar als ik dan de koppeling in trap is het weg. Rij ik 123km of 119km per uur is het ook weg.

Vandaag was de caddy de hele dag bij de dealer.
Ze hebben op verschillende momenten gereden en kon niets horen! vinden
Dus auto weer meegekregen. En ik kon zelf ook niets waarnemen.

Morgen staat een lange rit op de planning.
Dus ff goed luisteren.
 

_Q_

Nieuw lid
Sinds ik mijn Fabia II in gberuik heb was mij deze toon ook opgevallen. Alleen met ingeschakelde CC, en vooral op de snelweg. Net een mail gestuurd naar de dealer met vermelding van dit topic en de opmerking #13 over het filter.
Verder een prima auto :thumbsup:

**Update: Binnen 20 minuten na het versturen van de mail werd ik gebeld door de dealer met een uitnodiging om de klacht te laten verhelpen :thumbsup:**
 
Laatst bewerkt:

Atria

Actief lid
Herkenbaar, ik heb het ook gehad in min vorige seat Leon tsi met 125 pk. Bij constant rijden (ook zonder CC) een soort pulserende hoge piep als je heel goed luistert. mijn huidige 1.4 tsi act met 150 pk heeft dit niet.
 

Atria

Actief lid
kwam toevallig dit filmpje tegen vandaag op het web (zet het geluid goed hard):


Dit is wat ik ook hoorde bij rijden met constante snelheid, lage motorbelasting (hoge pieptoon, soms constant, soms pulserend) in mijn Leon 1.4 tsi 125 pk en pas in een Rapid 1.2 tsi (90pk). Heel zacht maar op een stille weg zonder radio wel te horen.
 
Laatst bewerkt:

RiSc911

Actief lid
Dat lijkt niet op wat ik bedoel. Helaas is de microfoon van mijn telefoon eergisteren stuk gegaan. Als ik iets beters heb zal ik het geluid ook eens opnemen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
 
ik storend geluid van binnenspiegel, plastiek kapje kon je 1cm naar links en 1cm naar rechts schuiven, daar ik over kasseiweg reed irritant geluid gezoom, dealer isolatietape ertussen en probleem opgelost, ook kapje versnellingspook losgekomen door warmte ook gefixt door dealer. nu bijna 8500 km
 

Chatslet

Forumguru
Is het niet gewoon de opvoerpomp van de brandstoftank? Die zit onder je achterbank. Is bij mij onder garantie vervangen. Dat ik over de fluittoon begon wisten ze bij de dealer meteen wat het was.
 

De Haan

Nieuw lid
Geacht Forum,

Sinds augustus 2015 ben ik in het bezit van een Fabia (III) Combi -Ambition/1200cc/66kW.

Ook ik hoor het in het filmpje van Atria te horen geluid. Het treed op tijdens het gebruik van mijn cruise control (Cctr), soms zelfs als de Cctr uit staat. Een pulserende piep uit het vooronder. Voornamelijk bij snelheden tussen de 50 en 60 km/u en tussen de 80 en 90 km/u. Misschien dat het ook bij snelheden boven de 100 optreed, maar door het motor/banden/windgeruis kan ik dat niet horen.

Als je de Cctr aanzet bij bovengenoemde snelheden begint binnen ca. een minuut het piepje. Als je op een vlakke weg rijdt zonder bochten blijft de piep vrij constant van hoogte. Moet het systeem gaan regelen, omdat je jouw ingestelde snelheid gaat verstellen, of je bv een flauwe bocht draait, of je een helling op/af gaat, dan hoor je het piepje hoger/lager worden. Als alles weer stabiel is dan blijft de piep weer constant. Zeer irritant als je relaxed op je Cctr aan het rijden bent.

Vergeleken met toontjes op een audio test CD die ik heb, is het volgens mij een piep van 4000 á 5000 hertz. Eenzelfde soort piep (iets andere frequentie) hoor je ook wel bij sommige opladers voor mobiele telefoons, tijdens het opladen.

Oorzaak??: de elektronische unit van Cctr, of de voeding daarvan, of de Cctr stoort de elektronica van de auto??

Wie kan mij advies geven over wat ik hiermee moet doen. Ik zit nog ruim in de garantie.
 

Bert50

Nieuw lid
Wat betreft het fluitende geluid wat bij bepaalde snelheden te horen is en soms erg irritant kan worden: Mijn eigen dealer wist het niet, daarna naar een andere dealer gegaan en klacht was daar gewoon bekend, onder de motorkap zit links een geribbelde benzinedampafzuigslangetje wat vervangen moet worden door een gladde slang en zowaar de klacht was over. Wel vreemd dat deze dealer meldde dat het een bekende klacht was en in het landelijke systeem vermeld staat en dat andere dealers dit niet weten ?
 
Bovenaan Onderaan