Firmware update Columbus

Mill88

Forumguru
Gisteravond ook de update naar 0411 gedaan, bedankt voor de informatie @Disaster-Master .
Echter wel de Software Version Management error gekregen in de Infotainment module, maar dit gelukkig zelf op kunnen lossen met VCDS en de hulp van Briskoda :D
 

Mill88

Forumguru
VCDS CODING



1) 5F (Infotainment) module, Adaptations, channel: 'Confirmation of installation change'

2) Note your current coding

3) Start Windows calculator and set it to 'Programming mode' and select 'HEX' option

4) Calculation: (current coding) XOR C9D2

5) Change the adaptation channel to the new (just calculated) code

6) VCDS main screen, 'Auto-Scan'

7) Check for fault codes (generated by the update) and clear them (software version, interrupted communication, etc.)

8) Note that VCDS shows your code on the adaptation channel with a space ('xx xx' format).You have to remove the space before you calculate your new code. At the point you enter your new (calculated) code, insert the space again.





EXAMPLE (don't use these values):

· '1A 1A' (original coding of the adaptation channel)

· 1A1A XOR C9D2 equals D3C8

· Enter it as 'D3 C8' (with space) on the adaptation channel

· If your original code starts with zero(s) just remove them before calculating (if it's 0AFB for example calculate with AFB)


Hier te vinden: https://www.briskoda.net/forums/topic/417533-columbus-mib1-0409-firmware/?page=3
 
Wanneer kwam de foutmelding bij jou?
Ik had ook een foutmelding verwacht, had idd gelezen dat met VCDS de aangepaste software versie geschreven zou moeten worden. Echter na het annuleren drukken en daarmee de foutcode te accepteren (Zie vorige pagina met een na laatste foto) had ik wel een fout verwacht.

Maar ik heb na het updaten het contact van de auto niet meer aangehad en ook niet meer gereden. Misschien komt hij nog als ik het contact weer aan zet. Dan zoek ik idd wel even iemand in de buurt mocht dat gebeiren. Had idd over gelezen en de informatie van briskoda bewaard naar wat er gecodeerd moest worden..
 

Mill88

Forumguru
Wanneer kwam de foutmelding bij jou?
Ik had ook een foutmelding verwacht, had idd gelezen dat met VCDS de aangepaste software versie geschreven zou moeten worden. Echter na het annuleren drukken en daarmee de foutcode te accepteren (Zie vorige pagina met een na laatste foto) had ik wel een fout verwacht.

Maar ik heb na het updaten het contact van de auto niet meer aangehad en ook niet meer gereden. Misschien komt hij nog als ik het contact weer aan zet. Dan zoek ik idd wel even iemand in de buurt mocht dat gebeiren. Had idd over gelezen en de informatie van briskoda bewaard naar wat er gecodeerd moest worden..

Je krijgt inderdaad geen foutmelding op het display van de columbus zelf.
Echter als je 5F (infotainment) uitleest kun je die melding wel krijgen.

De code zal niet schadelijk zijn, maar ik heb een gloeiende hekel aan foutcodes als ik de auto uitlees:sterretjes:
 

Pamanoto

Nieuw lid
Goedenavond,

Ook ik haak graag even in op dit topic.
Vanmiddag V15 voor de RNS510 gedownload en via map tools klaar gezet op een sd-card.

Mijn vragen:
1. Is het handig/wenselijk om voor de tijd de firmware te updaten?
2. Tot welke firmware-versie kan ik upgraden?
De huidige versie info geeft dit aan:
HW-version H70
SW-Version 4120

Bij voorbaat hartelijke dank voor jullie input!


_______________________
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI (2011)
 
Ahja okee. Zal eens kijken met mijn OBD2 of ik wat zie. Als het idd het geval is dan ga ik even langs voorschoten (wie was dat ookalweer) om het met VCDS te wijzigen..
 

Jasper-RS

Forumguru
Ik wou net firmware update op mijn Columbus installeren. Alleen krijg ik een foutmelding. Wat doe ik fout. Ik ben een leek op dit gebied. Ik heb 0411 gedownload van de link hierboven en op een Sd card gezet.

Wie weet raad.

IMG_1133.JPG IMG_1132.JPG
 

MaxN

Donateur
Ik wou net firmware update op mijn Columbus installeren. Alleen krijg ik een foutmelding. Wat doe ik fout. Ik ben een leek op dit gebied. Ik heb 0411 gedownload van de link hierboven en op een Sd card gezet.

Wie weet raad.

Bekijk bijlage 65150 Bekijk bijlage 65151
Je moet het bestand uitpakken (meestal een optie via de rechtermuisknop) op de sd-kaart.
Je hebt nu het ingepakte bestand erop gezet.
 
lol :)

Okay; even de hulp modus aan:

@Jasper-RS ;
Ik zie aan je screenshot dat het RAR bestand niet herkent word door Windows.
Er staat geen icoontje voor namelijk. Dus je zult eerst een uitpakker moeten hebben. Ga hiervoor naar rarlab.com en kies even de juiste taal uit de lijst.

Dan het spul uitpakken op je SD kaart.

Ten tweede zie ik dat je in het verkeerde menu zit voor de update op je columbus.
Waar je nu in zat was het menu om kaarten bij te werken.
Je moet de menu toets lang ingedrukt houden om de firmware bij te werken.

Je geeft aan een leek te zijn. Die indruk krijg ik ook en dat is niet erg. Maar je moet met het updaten van de firmware wel een beetje begrijoen wat je aan het doen bent. Je wilt immers het systeem niet bricken want dan ben je 2000 euro verder.
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
lol :)

Okay; even de hulp modus aan:

@Jasper-RS ;
Ik zie aan je screenshot dat het RAR bestand niet herkent word door Windows.
Er staat geen icoontje voor namelijk. Dus je zult eerst een uitpakker moeten hebben. Ga hiervoor naar rarlab.com en kies even de juiste taal uit de lijst.

Dan het spul uitpakken op je SD kaart.

Ten tweede zie ik dat je in het verkeerde menu zit voor de update op je columbus.
Waar je nu in zat was het menu om kaarten bij te werken.
Je moet de menu toets lang ingedrukt houden om de firmware bij te werken.

Je geeft aan een leek te zijn. Die indruk krijg ik ook en dat is niet erg. Maar je moet met het updaten van de firmware wel een beetje begrijoen wat je aan het doen bent. Je wilt immers het systeem niet bricken want dan ben je 2000 euro verder.

Super, bedankt voor je help. Ik ben erg handig maar heb absoluut geen verstand van een pc haha. Had al ff info opgevraagd bij een vriend van mij en vertelde ook dat ik op rarlab.com ff een uitpakker moest downloaden. Hij helpt mij morgen even. (Lijkt mij ook het verstandigste haha ;). De menu knop lang indrukken was nieuw voor mij. Als we het op deze manier doen kan er toch niks misgaan?
 
In principe niet. Maar in theorie kan alles ;)
Wel geduld hebben. Tussendoor herstart het systeem en blijft het scherm zwart. Kan zomaar 30 seconde “niets” gebeuren. Maar dus niet aan knoppen gaan zitten draaien etc.
 

Michelv.

Forumguru
En na het updaten moet eigenlijk de columbus opnieuw gecodeerd worden, het is niet zo dat het apparaat dan niet goed werkt maar met uitlezen van de foutcodes met bv VCDS komt er een foutmelding tevoorschijn.
 
Bovenaan Onderaan