Firmware update Columbus

peterhuppertz

Forumguru
Ik blaas deze thread toch nog even nieuw leven in. Ik vind een boel informatie waarvan ik denk dat 'ie nuttig is, en die wil ik toch even tegen jullie aanhouden.

Mijn radio is een 3TO035680E:

upload_2018-3-16_22-28-0.png

Op http://www.my-gti.com/3983/volkswagen-rns-510-hardware-and-software-firmware-versions zie ik alle modelnummers, met dien verstande dat ze allemaal met 1TO beginnen. Ik neem aan dat dat de VW-modellen zijn, en verder identiek.
Ik kom op die lijst de 1T0035680E tegen:

upload_2018-3-16_22-30-20.png

Interessant gegeven: Support for 2TB SDXC cards.
Manufactured 06-2011 to unknown - dat kan kloppen; mijn Octavia is van 2012. Het modelnummer is C11.

OK... op naar http://www.my-gti.com/3868/volkswagen-rns-510-firmware-download-repository.

"Hardware C6 to C12 can use firmware versions to 5274."

Dat zou dus betekenen dat ik firmwareversie 5274 zou moeten kunnen installeren, toch?

Okee. Deze pagina zegt verder: Modified firmware generally has fixes for Regensburg syndrome, MP3 VBR Resume, Test Mode and fixes for Gateways. Dat impliceert dus dat ik RNS_510_FW_5274_update_modified.rar moet downloaden. Dat ben ik dus maar aan het doen.

Waarschuwing:
However there are some custom modified update images that may perform other tasks like re-enabling the setup or re-partitioning the hard drive and this may wipe your music and maps so always make sure you have a copy of anything that you need.

Okee, de muziek op de hard disk zal me werkelijk worst wezen, die moest er toch af. Maar hangende de verwerving van nieuwe kaarten is het toch de moeite waard om de oude nog even te bewaren.

En dan nu de hamvraag:
Op zichzelf ben ik niet ontevreden met de oudere firmware. Kan ik het ding, wanneer de nieuwe bugs bevat, gewoon weer downgraden?
En welke versie van de firmware heb ik nodig om met de nieuwe kaarten, inclusief POI's, te kunnen werken?

Enne... mag ik aannemen dat, wanneer ik deze firmwareversie installeer, mijn auto niet ineens een Volkswagen geworden is volgens het opstartdisplay?

Moeilijke vragen allemaal. Ik hoop dat er iemand is die hier meer van weet dan ik (dat is niet heel moeilijk).
 

Rofffel

Forumguru
Ik wilde dus graag mijn MIB(2?) updaten.
Nu heb ik de bestanden van Briskoda gedownload zijnde software versie 4.11

Als ik de update wil doen krijg ik deze melding:
360.jpg


Ik heb deze versie:
360.jpg


Iemand die mij kan helpen?
 

fonz1975

Nieuw lid
Beste mede gebruikers van de Columbus (rns 510). Ik heb onlangs de laatste kaarten geïnstalleerd op mijn systeem. Maar ook de firmware ge-update. Ik wil geen reclame maken maar wil wel zeggen dat ik door de persoon APNS op marktplaats goed geholpen ben. Zoek naar kaart updates van de rns 510 / Columbus. Hij komt uit Eindhoven en heeft mij goed geholpen. Jammer dat deze optie niet zit op marktplaats anders had ik hem aangeraden en positief beoordeeld.
Kortom hij heeft volgens mij veel verstand van de radio.
 

Rofffel

Forumguru
De 0411 is voor de MIB 1, is dus niet voor de MIB 2
Maar heb ik dan een MIB2?
De O3 is van juli 2015 dus zat enigszins in het kantelpunt.
Mijn stemherkenning werkt namelijk heel slecht en hoopte hier met een update verandering in aan te brengen.
 

Rallye

Forumguru
@Roffel Als je je gegevens (m.n. VIN) invult in de MySkoda-app, zie je bij de wageninformatie de exacte bouwdatum van je auto. Alles na wk 22 2015 is MIB2.
 
Inmiddels ook de 0411 firmware gedownload voor mijn Columbus. Mijn actuele firmware is 0292. Maar eigenlijk is het best een rare dwang.... :jaja: Ik heb eigenlijk helemaal geen problemen maar toch wil je die update erop zetten. En, ik moet toegeven dat ik wel wat moet overwinnen om het te doen. Ik deins normaliter absoluut niet terug voor een firmware update en heb het bij tientallen apparaten gedaan. Maar bij de Columbus ben ik om een of ander reden wat terughoudender. Zou het de moeite waard zijn? Ik heb wel een Canton set en heb ergens gelezen dat dit in de nieuwe firmware verbeterd is. Zou het natuurlijk bij de dealer kunnen laten doen maar volgens mijn vrouw kan ik beter naar de psych voor mijn update dwang dan naar de dealer voor mijn Columbus die het prima doet:maakmegek:

Of toch maar denken, "if it ain't broken, don't fix it".
 

kwillems

Donateur
Ik herken dit wel. En laat ik zeggen: vroeg of laat ga je hem toch updaten. Daar is geen houden aan. Uiteindelijk wordt je anders gek van de gedachte dat je de update niet heb toegepast en dan moet je definitief naar de psychiater.
Is een soort van 'compulsieve updatestoornis', zeg maar. Het enige dat dat enigszins zou kunnen compenseren is een oppositionele ontwikkelingsstoornis, zo van 'Ik mag updaten, maar ik moet niks'. Maar daar hoor ik je niet over.
Ik zie verder weinig andere opties.

Voor je eigen gemoedsrust: ZET ZO SNEL MOGELIJK DIE UPDATE EROP!
En verder: denk aan dat heerlijke gevoel als het, ondanks negatieve voorboden, wel gelukt is!

:sterretjes:

PS
Ik zie dat we hetzelfde interieur in onze Octavia's hebben.
Interessante onderzoeksvraag: willen mensen met een Octavia met beige interieur vaker updaten dan met grijs interieur?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik de verleiding tot updaten uiteindelijk toch niet kan weerstaan :D Maar voordat ik ervoor ga heb ik een paar vragen waar hopelijk iemand antwoord op heeft. Als ik een kaart ga updaten laat ik gewoon de Columbus aan staan met het contact uit. Dan stopt hij na +/- 30 min en schakelt uit. Dan is hij precies halverwege. Dan weer opstarten en hij gaat verder waar hij gebleven is. Werkt allemaal prima. Maar als je firmware gaat updaten en hij gaat na 30 min uit zichzelf uitschakelen terwijl de update nog niet klaar is word je denkelijk heel erg ongelukkig. En daar ben ik dus zo bang voor. Je kunt je apparaat daarmee onbruikbaar maken. Weet iemand hoe lang het updaten ongeveer duurt? Of is het wenselijk het contact aan te laten met een acculader aangesloten?
Misschien toch het advies van mijn vrouw opvolgen en me laten behandelen voor de compulsieve update stoornis :tegek:
 

kwillems

Donateur
Jij gaat echt wel updaten.
Maar zorg ervoor dat je de procedure eerst even 'droog' goed doorneemt, zodat je niet voor verrassingen wordt geplaatst.
 

EdK

Forumguru
Misschien toch het advies van mijn vrouw opvolgen en me laten behandelen voor de compulsieve update stoornis :tegek:
Kijk dat kan nooit kwaad natuurlijk....:D

Maar firmware files zijn in algemeen niet zo groot tov de kaart update
Maar met een draaiende auto of lekker een ritje maken in de regen kan zeker geen kwaad als je op zeker wil spelen.

Kan een lange maar ook een korte rit worden dus......:pardon:
 

Logixa

Lid
Ik heb het 1 en ander nu gelezen maar snap niet precies welke firmware versie ik nu moet hebben. Kan iemand mij uitleggen of ik nou de 411 of 62xx versie moet hebben voor mijn auto.?

 

spikehome

Forumguru
Zou ik mijn discover pro ook kunnen updaten met de nieuwe firmware?
Nieuwste kaart staat er al op.
En waar kan je die downloaden?
 
zou ik je niet durven zeggen @spikehome .
De firmware zou generiek kunnen zijn voor alle VAG modellen; en zo op die manier de juiste onderdelen installeren zodat je geen groen skoda logo te zien krijgt in je VW. OF: de firmware is wel specifiek skoda en dan zal het niet gaan denk ik. Ondanks dat de hardware in principe het zelfde is.

Maar wat je zou kunnen doen is de 411 firmware uitpakken op een sd kaart, en dan kijken welke melding je krijgt als je hem erin steekt. Herkent hij hem en zou hij willen gaan updaten of zou hij zeggen deze versie matcht niet ?

Zou er een beetje mee oppassen wel. Ding is duur heh? als je hem brikt ben je 2000 euro verder.
De download links staat een pagina terug. (weet niet of ze het nog doen)
 
@spikehome .

Zou er een beetje mee oppassen wel. Ding is duur heh? als je hem brikt ben je 2000 euro verder.
De download links staat een pagina terug. (weet niet of ze het nog doen)

En dat is voor mij dus ook nog de reden waarom ik de verleiding tot updaten tot nu toe nog heb weten te weerstaan. :itwasntme:Vorige week nog een firmware update bij een oude Samsung tablet gedaan die niet goed afgelopen is terwijl ik zeker weet dat het de goede firmware was. Er is dus altijd een kleine kans dat er iets mis gaat. Is bij die ouwe tablet niet zo erg maar bij m'n mooie Columbus wel. :jaja: Maar wellicht verliest het verstand het toch een keer van de moeilijk te onderdrukken update dwang.
 
Bovenaan Onderaan