Firmware update Columbus

Is er iemand bekend met een firmware update van het multimedia systeem Columbus? Ik rijd een Octavia FL style business van juni dit jaar. Wanneer ik de menu knop lang ingedrukt houdt krijg ik een soort 'verborgen menu' in beeld waarbij ik de update van het gehele systeem (indien in bezit) kan uitvoeren.

Helaas kan ik niet nagaan of er updates zijn en wat eventueel de changelog is. Zijn er mensen die al een nieuwere versie dan mij bezitten?
Foto 05-11-17 14 49 35.jpg Foto 05-11-17 14 49 29.jpg
 

Michelv.

Forumguru
Moet je eerst de Update hebben en die geeft de dealer/pon niet vrij, ik heb mijn MIB1 wel geupdate maar dat is een wat ouder systeem en daar zwerven wel wat updates voor op het net.
Buiten dat is jouw systeem zo nieuw dat er waarschijnlijk geen nieuwere versie is voor de jouwe, en of het nou allemaal veel uitmaakt?
 
Beide mee eens. Echter de jeugd van tegenwoordig (hoor ik ook bij) wil alle updates er graag z.s.m. op hebben. Wij verkeren in de veronderstelling dat alles wat nieuw is, beter, sneller en mooier is. Dat een nieuwere versie van de software op de Columbus mooier is, laat bijgevoegde foto zien.
 

Bijlagen

  • Foto 22-10-17 09 32 18.png
    Foto 22-10-17 09 32 18.png
    1,1 MB · Weergaven: 643

Stuiver

Forumguru
Ik heb de nieuwe software. Ik herken het onderste plaatje als de look-and-feel van mijn anderhalve week oude Columbus. Voor die versie zijn zowieso weinig how-to’s beschikbaar die changelogs weergeven.

Waarom vraag je het niet gewoon de dealer?
 

Michelv.

Forumguru
Er zijn maar weinig Dealers die een audiosysteem gaat updaten zonder dat er problemen met het apparaat zijn. Wat als het updaten nu fout gaat? Dan zou de dealer die ff een update doet een nieuw systeem in de auto moeten zetten, dus dat risico nemen ze niet.
 

Stuiver

Forumguru
Op de websites van skoda staat bijna letterlijk: geen zin om te updaten? Vraag het je dealer.

Dus updaten willen ze echt wel. Daarnaast is de dealer verbonden aan de importeur, en die moet de changelogs hebben....
 

Rallye

Forumguru
@Stuiver Beetje kort door de bocht. Dat gaat om de updates die je zelf ook kunt doen, zoals kaarten, radiologo’s, bluetooth; te downloaden via de Skodasite. Die kun je zelf doen, of aan de dealer laten (tegen betaling). Het gaat dus niet over updates die in principe niet beschikbaar zijn voor het publiek, zoals de firmware-updates waar het hier over gaat.

186A669C-60BE-4FF3-9F92-19B6C7431C72.png
 

Stuiver

Forumguru
Dat ben ik niet met je eens. Zoals @Ruudjuh laat zien is er nieuwe software voor de columbus. Dat bevestig ik, want ik heb de nieuwe. Ik weet alleen niet of er buiten de grafische weergave nog meer is gewijzigd. Wie weet dat wel? De dealer, en die heeft anders de ingangen om bij Skoda na te gaan wat er veranderd is.

Dat de dealer voor een eventuele update betaald willen worden, lijkt mij niet zonder reden, en aan de commerciele handigheid van topicstarter om dat rond te maken bij eventuele deal. Maar de dealer zal niets vragen voor het uitzoeken van de changelog.
 

Rallye

Forumguru
Even taaltechnisch: je verwijst naar wat op internet staat. Op internet staat “laat de update over aan uw servicepartner” alleen bij de vrijgegeven updates, niet bij de “stille” updates (die staan namelijk niet op internet). Dus: ja mogelijk is er wel nieuwe firmware. Valt dit onder de uitspraak op internet “laat de update over aan uw servicepartner”? Nee.

Een firmware-update als door @Ruudjuh bedoeld wordt slechts bij uitzondering door de dealer uitgevoerd, zo is mijn ervaring in meer dan tien jaar op dit forum. En ook de ervaring van @Michelv., zo te zien. Een dealer de changelog (ook nog gratis) laten uitzoeken is, ook weer in mijn ervaring, voor de meeste dealers een brug te ver. Ze weten niet waar het over gaat......
 

Stuiver

Forumguru
@Rallye Mijn dealer heeft 4 jaar lang alle updates uitegvoerd die ik er op wilde hebben. En meestal zijn de heren van de service balie dan ook echt wel even zoet met uitzoeken.

Ik heb andere ervaringen dan jij, en dus spreken we allebei de waarheid.
Ik denk dat als je een auto van deze prijsklasse koopt, je best bepaalde zaken bij de dealer neer mag leggen en mag verwachten. En mijn dealer begrijpt dat ik er zo over denk, en stelt me daarin niet teleur.
 

Mali

Forumguru
Ik heb problemen met de nieuwe Columbus en de dealer geeft aan dat er nog geen firmware voor is, anders hadden ze deze uitgevoerd om te kijken of daar het probleem mee verholpen zou zijn.
Problemen zijn;
1- kaart navigatie een keer zwart scherm maar wel verkeersborden
2- geluid car-( microfoon)kit de ene keer goed en de andere keer slecht
3- soms geluid van radio niet aan kunnen zetten

Nu hebben ze de “mijn Skoda” module losgekoppeld op 9-11-2017 om te kijken of het daardoor komt, afgesproken met de dealer dat ik er even mee door rij om te kijken of het in de door Pon gemonteerde module zit.

Resultaat tot nu toe , Columbus start sneller op en de drie klachten zijn tot nu toe weg dus ziet er goed uit.
Maar nog even door rijden.
 
@Michelv. de update waar jij het over hebt; is dat toevalig de 407 welke te verkrijgen is via een duits forum? Gericht op de discovery pro voor de golf7.

Ik weet niet of de firmware afwijkend is? Een discovery pro / columbus mib1 zijn naar mijn idee gelijk..
 

Michelv.

Forumguru
Ik heb Firmware 0411 voor de MIB1 er nu op zitten, is de laatste firmware voor de MIB1, is vooral van belang als je Canton hebt en achteruitrijcamera, voor de rest zal het niet zoveel uitmaken heb ik het idee.
 
Ahja. Canton heb ik idd. camera niet. Toevallig nog een link waar je de software vandaan hebt ?

Edit:
Inmiddels even wezen zoeken op mib 411; kwam ik hierop uit en heb hem daar vandaan gedownload..
https://www.briskoda.net/forums/topic/417533-columbus-mib1-0409-firmware/

Edit2:
Na zoeken op ervaringen met die 411 en een door google van uit russich vertaalde pagaina lees ik diverse berichten dat het canton systeem er beter van is geworden. Dus ik ben benieuwd. Ik weet niet welke software versie ik nu heb; maar ik las over een probleem dat met het harder zetten van het volume de volume schuif wel hoger gaat maar het volume zelf niet. En dit ervaar ik dan weer met telefoongesprekken; kan bijna wel het volume volluit zetten maar het word niet veel harder. Laatste bluetooth patch vanuit de update portal van skoda zit erin en het volume op de telefoon staat op zijn luidst. dus ben benieuwd of dit dan ook verholpen word.
 
Laatst bewerkt:
Was binnen een half uurtje gepiept..
Motor aan, verbruikers uit, start stop gedeactiveerd en het systeem zijn werk laten doen.

Ik ben benieuwd wat ik ervan ga merken. Een hoop onderdelen en de daaronder liggende sub onderdelen zijn in versie veranderd. Alles leek veder te werken maar ik test het later nog wel uitgebreider.

Ben van 0292 nu naar 0411.
Alleen de een na laatste afbeelding wist ik niet wat te doen. Uiteindelijk na 5 minuten op Annuleren gedrukt. Daarna herstarte het systeem naar de normale modus en was de update klaar.

EB3E3799-7171-4BC4-9121-CAA8FF734094.jpeg

23BBFCE8-277D-4BD4-AB44-204E4C8796DC.jpeg

B7B3F0C3-B222-4B4E-9DCC-4BCF39C59E43.jpeg

647F284C-2946-4BBC-BAC7-91B66A609DB7.jpeg

524B418D-933F-45B2-9D1B-57C0B4887A1A.jpeg

C6CF62CF-9201-43B6-BB52-12D3E18AF4FE.jpeg

A6C3FA63-FA8E-4D70-973B-96DF445709C4.jpeg

0BCA8E86-FBF9-452D-8BC0-6738EEB7EADB.jpeg

69E20A2F-E94E-4A2E-B7CD-A43280AD08EC.jpeg

CA06CC03-A5D8-4E2F-8C39-80D88250F299.jpeg
 
OK, dan wil ik graag ook even inhaken op dit topic. De Columbus van mijn nieuwe tweedehands Octavia is niet geupdate van de oorspronkelijke versie, 196. Nu heb ik na wat zoeken de laatste versie 411 gedownload en als ik lees over de verbeteringen dan gaat het met name over de Canton audio (dik ik wel heb) en camera (die ik niet heb).

wat ik niet kan vinden is of er tussen 196 en 411 nog andere verbeteringen zijn geweest die dit een must-have maken. Is er iemand die dat wel weet?
 
Geen idee van zaken die je niet echt merkt; maar diverse sub onderdelen onder bijv MMX, behoorlijke lijst, zijn allemaal nieuwere versies voor. Dus er zal het e a verbeterd zijn maar of je dat merkt is iets anders.

Voor de andere gegadigden; de link naar 0411 is van 20 januari en staat hier

1.3GB groot. Uitsluitend voor columbus MIB1
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan