Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

Noord26

Forumguru
Er zijn legio variabelen die niet uitgesloten kunnen worden.

Onder aan de streep blijft het een feit dat een sterkere motor helemaal niet meer hoeft te verbruiken als een minder sterke variant. Het kan zelfs in het nadeel werken van de kleinere motor als die vaker hoger belast wordt als aan werd genomen tijdens de aanschaf. Daar zijn genoeg praktijkvoorbeelden van te vinden.
 

Ronbe

Senior Member
Als je kijkt op spritmonitor.de dan zie je dat het daadwerkelijk gemiddeld gebruik van de 1.2 tsi bij de sterkere variant hoger is. De journalist van Autoweek zuigt inderdaad zomaar wat uit zijn duim.
1.2 tsi 86pk over de periode 2011t/m2014 hebben 254 mensen hun verbruik geregistreerd. Gemiddeld 6,31 liter
1.2 tsi 105pk over de periode 2011t/m2014 hebben 118 mensen hun verbruik geregistreerd. Gemiddeld 6,73 liter
Natuurlijk zullen er mensen zijn die met de 105 pk zuiniger rijden als met de 86 pk, maar dat zullen er niet zoveel zijn.
Over de vernieuwde 90pk en 110pk zijn nog niet voldoende gegevens bekend.
 

CDK

Forumguru
wat @Noord26 aangeeft dat een kleinere motor soms meer verbruikt, dat komt toch regelmatig voor, om dezelfde versnelling te halen zal de lichtste motorvariant zich het meeste moeten inspannen en zal de turbo z'n werk moeten doen, vaak dit gaat ten koste van het verbruik en dus een gevalletje turbo läuft und turbo säuft ;)
 

Skoody Boo

Actief lid
wat @Noord26 aangeeft dat een kleinere motor soms meer verbruikt, dat komt toch regelmatig voor, om dezelfde versnelling te halen zal de lichtste motorvariant zich het meeste moeten inspannen en zal de turbo z'n werk moeten doen, vaak dit gaat ten koste van het verbruik en dus een gevalletje turbo läuft und turbo säuft ;)

Punt is nou juist dat de verschillen tussen de beide tsi's in vermogen genoemd in het blaadje dat Noord26 citeert slechts terug te voeren zijn op dat de turbo in de sterkere variant bij vanaf een bepaald toerental harder werkt dan die bij de minder sterke variant, en dat is ook echt het enige verschil naast de versnellingsbak natuurlijk.
 
Ook denk ik dat de sterkere variant vaker op z'n staart wordt getrapt en dus pittiger mee wordt gereden . Wat resulteert in een hoger verbruik ..

Btw erg jammer dat de 1.4tsi niet verkrijgbaar is
 

Ron467

Actief lid
de sterkere variant is gewoon zuiniger!
geen appels met peren vergelijken.
mijn sterkere variant had ik nog sterker gemaakt (105 --> 140+) en werd met zelfde rijstijl nog zuiniger (of minder onzuinig). gemiddeld 1:15 over 95.000 km
Met zelfde rijstijl had de minder krachtige variant onzuiniger geweest of zelfs de gemiddelde snelheid niet gehaald.....

met een 1.8 had ik mogelijk ook nog zuiniger gereden als met mijn 1.2 TSI+ (bijvoorbeeld met aanhanger continu >130 km/h op Franse autowegen, ja ook berg op)

de 1.4 of zelfs 1.6 of 1.8 had mogelijk geweest als NL niet via een achterdeurtje vast had gehouden aan de (door de Europese unie illegaal verklaarde) BPM.......:mad:
 

EdK

Forumguru
Ik zie hier op t forum oa Yeti's langs komen die met hun 1.2 tsi meer verbruiken als hun 1.4 (op papier de grotere drinker) broer.
Wel ik ben benieuwd van wie die dan waren , want ik kom niet beter uit dan de 1 op 13,7 Km
En dit is met een rustige rijstijl.

En er waren en zijn velen met een 1,2TSI Yeti die echt zuiniger rijden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd dat haalde ik. Was precies mijn gemiddelde, met vnl snelweg kms.
Vergelijken van slechts enkele gevallen heeft weinig zin omdat eea sterk afhangt van rijstijl en vooral het soort ritten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens kun je de verdeling rond het gemiddelde mooi bekijken op spritmonitor.
Er is best sprake van een behoorlijke spreiding rond het gemiddelde. De factoren welke ik eerder noemde zijn hieraan debet.
 

EdK

Forumguru
Je grote vriend @Rosinfield haalde die 1 op 13.7 niet met de 1.2

Goh @Rosinfield dat heb ik nu nooit geweten...dat ik je grote vriend ben.... ???!!!!

Maar goed als je dan mijn virtuele vriend Menno neemt met zijn rijstijl en de mijne dan kan ik je verklappen dat daar een hemelsbreed verschil in rijstijl in zit
Als ik zijn rijstijl zou aannemen dan kom ik net aan op een verbruik van 1 op 11
 

Noord26

Forumguru
Goh @Rosinfield dat heb ik nu nooit geweten...dat ik je grote vriend ben.... ???!!!!

Maar goed als je dan mijn virtuele vriend Menno neemt met zijn rijstijl en de mijne dan kan ik je verklappen dat daar een hemelsbreed verschil in rijstijl in zit
Als ik zijn rijstijl zou aannemen dan kom ik net aan op een verbruik van 1 op 11

Dat vraagt om en praktijktest zonder te weten welke motor er in je bolide ligt.
 

EdK

Forumguru
Wel regel 2 Yeti's voor @Rosinfield en mijzelf en regel tevens een goed en redelijk uurloon en dan nog een mooie locatie zodat we de boel eens onder vrienden kunnen uittesten.

We zien de vliegtickets met ons salaris wel tegemoet komen....:cheers:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Op die manier regelde ik vroeger nog wel eens uiterst plezierige dienstreizen. Met een wat uitgebreider verhaal met onderbouwing, maar volgens hetzelfde principe
 
Wat @internetboarder al opmerkte is vaak het geval: je koopt doorgaans niet de sterkere en duurdere motorvariant om er vervolgens als een slak mee te gaan rijden. De verbruiksvergelijking is dus los van een individuele rijstijl extra moeilijk te maken.

Ikzelf rij met de 110 pk /DSG beheerst maar wil hem ook wel eens onder druk snel door de 7 versnellingen horen gaan om te genieten van de DSG techniek met de turbo achtergrondmuziek.....

Motor is nog niet geheel "los" bij 1700 km., denk ik, maar buiten extra lange trajecten, zal het verbruik niet anders worden dan 1:15. Ennne,....die blauwe verbruiken gewoon meer..

[ Drive less, Fab more! ]
 
Laatst bewerkt:
Het is voor de automakers de kunst om de juiste pk/gewichts verhouding te maken . Dat is met de Fabia goed gelukt denk ik , wel zal als topmodel een 1.4 tsi niet misstaan .
Vroeger had ik voor me eigen een stelregel dat een auto van 0 tot 100 km/uur in 10 seconden moest kunnen rijden . Daarboven is langzaam en daar onder snel . En natuurlijk is het verbruik daar aan gekoppeld , let wel in rustige normale rijstijl ..
 
Bovenaan Onderaan