Fabia Combi II

le-duc

Nieuw lid
Ik heb op 19 januari mijn nieuwe Fabia Combi Sport 1.9 TDI Black Magic Pearl besteld en de verwachting is levering in week 10. Als het allemaal klopt, dan zijn dat dus 7 weken tussen bestelling en levering. :473:
 

Fabia

† In Memoriam
Er worden een hoop Fabia Combi's besteld. Volgens mij is de Sport uitvoering erg favoriet. Gefeliciteerd met de aanschaf en welkom :aangenaam: op dit gezellige forum.
 

higgy

Forumguru
Gisteren bij SCU ff om de Fabia II combi heengelopen en erin gezeten. Conclusie: stuk leuker dan de huidige combi (no offence, maar opwindend kun je de Fabia I combi onmogelijk noemen), door de kont wel wat minder 'kèk' dan de hatchback.
Desalniettemin: met de Fabia II combi gaat Skoda erg goed scoren, vermoed ik. Grote bagageruimte!
 

joergarms

Senior Member
Ik wil 'm eerdaags ook gaan bekijken, ben alleen bang dat ik het mezelf dat erg moeilijk maak, hij ziet er op papier/ monitor al zo leuk uit, laat staan als ik er ff in ga zitten.
 

Desperado

Forumguru
Ik wil 'm eerdaags ook gaan bekijken, ben alleen bang dat ik het mezelf dat erg moeilijk maak, hij ziet er op papier/ monitor al zo leuk uit, laat staan als ik er ff in ga zitten.

Smaken verschillen, ik vindt hem er niet uitzien op papier.
Ik had er veel meer van vewacht, maar nee, het is het net niet.
 

joergarms

Senior Member
dat word bestellen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


ssst, houd je mond maar, anders heb ik direct ruzie met mijn vriendin/ verloofde. Dan komen er ineens hele vreemde dingen in de huwelijkse voorwaarden te staan:baby012:
bijv. jij een auto ik een keuken, paar jaar daarop, jij een auto ik een badkamer.
Nee ik zal het tegen die tijd heel taktisch moeten gaan brengen.........
 

Tallguy

Forumguru
ssst, houd je mond maar, anders heb ik direct ruzie met mijn vriendin/ verloofde. Dan komen er ineens hele vreemde dingen in de huwelijkse voorwaarden te staan:baby012:
bijv. jij een auto ik een keuken, paar jaar daarop, jij een auto ik een badkamer.
Nee ik zal het tegen die tijd heel taktisch moeten gaan brengen.........
:ot:
ik een auto, jij een strijkbout
ik een auto, jij een grasmaaier
ik een auto, jij en stofzuiger
ik een auto, jij een scheiding ;)

zo..dat was ff lekker offtopic :)
 

!Škoda!

Actief lid
ssst, houd je mond maar, anders heb ik direct ruzie met mijn vriendin/ verloofde. Dan komen er ineens hele vreemde dingen in de huwelijkse voorwaarden te staan:baby012:
bijv. jij een auto ik een keuken, paar jaar daarop, jij een auto ik een badkamer.
Nee ik zal het tegen die tijd heel taktisch moeten gaan brengen.........
:ot:

Een betere verdeling:

Ik de auto rijden, jij de auto betalen.

Hebben jullie allebei wat aan de auto :)
 
Vandaag las ik een rij-impressie van de Fabia Combi in de Autoreview van januari 2008.
De rij-impressie vondt plaats in een Fabia Combi met de 1.2 L 69 pk uitvoering. Men was over de motor en de auto nogal te spreken.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de 3 cilinder 1.2 L. Op papier zijn het ongeveer 200 cc en 17 pk minder t.o.v 1.4 L. De acceleratie is 2.6 seconde langer. Het verbruik is 1:16,9 voor de 1.2 en 1:15,4 voor de 1.4.
Hoe is er in de praktijk met deze krachtbron te leven, is het een optie voor de 1.4 L ?

Gezien het in verhouding kleine prijsverschil raad ik altijd aan voor een 1.4 te gaan. Fabia's met 1.2 motor blijven over het algemeen langer staan voor ze verkocht zijn en dit zal dan ook zeker te merken zijn bij de inruilprijs later. Persoonlijk vind ik dat geroffel van een 3cylinder ook niet om aan te horen.
 

van_der_P

Senior Member
Gezien het in verhouding kleine prijsverschil raad ik altijd aan voor een 1.4 te gaan. Fabia's met 1.2 motor blijven over het algemeen langer staan voor ze verkocht zijn en dit zal dan ook zeker te merken zijn bij de inruilprijs later. Persoonlijk vind ik dat geroffel van een 3cylinder ook niet om aan te horen.

Dat klopt, maar van de andere kant zijn er ook voordelen te noemen.
Het verbruik is lager, de wegenbelasting is lager voor de combi. de verzekering zal ook lager zijn.
Die lagere inruilprijs zal voor een deel gecompenseerd worden door minder dan gemiddeld aantal kilometers.
Het is een moeilijke afweging.
Wij hebben de auto niet nodig om naar de zaak te gaan, dat doen we op de fiets of snorfiets. De auto is dan alleen nodig om de wekelijkse boodschappen te halen. En familiebezoek of iets dergelijks.

Maar in de nabije toekomst zullen er toch verandering plaats vinden, en is het verstandig daar op te wachten.
 
Dat klopt, maar van de andere kant zijn er ook voordelen te noemen.
Het verbruik is lager, de wegenbelasting is lager voor de combi. de verzekering zal ook lager zijn.
Die lagere inruilprijs zal voor een deel gecompenseerd worden door minder dan gemiddeld aantal kilometers.
Het is een moeilijke afweging.
Wij hebben de auto niet nodig om naar de zaak te gaan, dat doen we op de fiets of snorfiets. De auto is dan alleen nodig om de wekelijkse boodschappen te halen. En familiebezoek of iets dergelijks.

Maar in de nabije toekomst zullen er toch verandering plaats vinden, en is het verstandig daar op te wachten.

Ik gok dat de verschillen qua verzekering te verwaarlozen zijn tussen een 1.4 en een 1.2 .

Qua verbruik moet de 1.2 moet harder werken dan een 1.4 om voorruit te komen. Ik heb helaas geen klanten ervaringen om dit te staven maar ik denk dat ook dit verschil te verwaarlozen is.

Ik raad toch aan om met beide auto's is goed proef te rijden en daar u keuze dan ook op te baseren want mocht het later toch tegenvallen is een Fabia met 1.4 motor een prijsverschil van meen ik uit mijn hoofd iets van 900euro minus een +/- 500euro lagere inruilprijs een extra kostenpost van 400euro. Er van uitgaande dat u met de fabia 4 jaar wil doen (a 48mnd) kost u dit € 8,33 per maand.

Dus als de 1.2 tegenvalt ergert u zich elke keer dat u in de auto stapt. Laten we stellen dat u 4x per week de auto gebruikt (4x 52 = 208 x 4 = 832x ergeren.. ) €400,- / 832 = € 0,48

Betekend dat u elk moment van irritatie kan voorkomen voor slechts 48 euro cent door toch voor een 1.4 te kiezen!!

....

Maargoed gewoon proefrijden is het advies want geen mens is gelijk. :)
 

Hetzer

Forumguru
Fabia's met 1.2 motor blijven over het algemeen langer staan voor ze verkocht zijn en dit zal dan ook zeker te merken zijn bij de inruilprijs later.

Dit is toch een probleem van de dealer en niet van de eigenaar??? Ik heb bewust gekozen voor de een 1.2 12v motor in mijn Roomster, gewoon omdat ik het een fijn motortje vind, die ik iedereen kan aanraden hij is voor mij als particuliere koper, goedkoper is in aanschaf en is onder normaal gebruik bij de normale snelheden echt wel veel zuiniger!! Mijn vorige Fabia Combi ,was een SDI, die zou ook veel meer afschrijven dan een TDI, nou geloof me, daar heb ik niets van gemerkt ik heb er toch een mooi bedrag voor terug vgejkergen destijds bij aanschaf van mijn huidige Roomster. Ook zo bij een collega van mij, die reed in een Fabia Sedan, die zou ook minder gelieft zijn dan de HB, ook hij heeft daar bij z'n inruil niets van gemerkt..
 

van_der_P

Senior Member
Ik raad toch aan om met beide auto's is goed proef te rijden en daar u keuze dan ook op te baseren want mocht het later toch tegenvallen is een Fabia met 1.4 motor een prijsverschil van meen ik uit mijn hoofd iets van 900euro minus een +/- 500euro lagere inruilprijs een extra kostenpost van 400euro. Er van uitgaande dat u met de fabia 4 jaar wil doen (a 48mnd) kost u dit € 8,33 per maand.



....

Maargoed gewoon proefrijden is het advies want geen mens is gelijk. :)

IK zal toch t.z.t. een proefrit proberen te maken met beide motoren.
De verkoper van mijn dealer vond het een goede motor alleen vertelde hij dat het wat onregelmatiger loopt dan een 4 cilinder. Dat is natuurlijk begrijpelijk.
Maar ik denk dat Hetzer daar een goed oordeel over geven kan.
De motor is natuurlijk belangrijk maar dat is een leuke uitrusting ook. Als je er bijvoorbeeld een sportinterieur bij besteld, maxidot, stoelverwarming enz. dan wordt het denk een heel ander verhaal. Ik heb aangegeven waar ik de auto voor ga gebruiken, hoofdzakelijk voor stadswerk.
En als we dan toch aan het vergelijken zijn, voor deze Roomster die we nu hebben, hadden we een Fabia Combi I met een 1.4 motor met 75 pk 126 nm.
Deze auto had een gewicht van, uit mijn hoofd 1070 kg. In die auto hebben we geen moment het idee gehad dat we onder gemotoriseerd waren.
De nieuwe Combi weegt met 1.2 motor 1045 kg, heeft 69 pk en 112 nm. Zo groot zijn de verschillen niet.
Dan nog een belangrijk punt bij deze dealer zijn we 10 jaar klant als we voor de Fabia Combi II gaan wordt dat de vierde auto van dit bedrijf. Als die een slechte inruilprijs geeft is die ons als klant kwijt, en dat weten ze bij de dealer.
 
Dit is toch een probleem van de dealer en niet van de eigenaar??? Ik heb bewust gekozen voor de een 1.2 12v motor in mijn Roomster, gewoon omdat ik het een fijn motortje vind, die ik iedereen kan aanraden hij is voor mij als particuliere koper, goedkoper is in aanschaf en is onder normaal gebruik bij de normale snelheden echt wel veel zuiniger!! Mijn vorige Fabia Combi ,was een SDI, die zou ook veel meer afschrijven dan een TDI, nou geloof me, daar heb ik niets van gemerkt ik heb er toch een mooi bedrag voor terug vgejkergen destijds bij aanschaf van mijn huidige Roomster. Ook zo bij een collega van mij, die reed in een Fabia Sedan, die zou ook minder gelieft zijn dan de HB, ook hij heeft daar bij z'n inruil niets van gemerkt..

Tja ik weet niet wat de achterliggende gedachte bij die dealer dan is natuurlijk. Wij houden er zeker wel rekening mee. En om maar aan te geven als een auto langer blijft staan bij de dealer kost zo'n auto gewoon meer geld voor de dealer omdat hoe langer een auto staat hoe meer geld het kost aan rente etc.. Dit merk je over het algemeen wel in de inruilprijs.

Overigens of een klant een inruilprijs als goed bestempeld wisselt ook vaak nogal per klant. Zelfde als zuinigheid. Ik persoonlijk vind mijn prive auto ook zuinig ook al heb ik de 1 op 10 nog nooit gehaald met die auto. Ik weet niet wat jou Roomster bijvoorbeeld verbruikt. En is dat dan weer gemeten op de boordcomputer of gewoon berekend aan de hand van het echt aantal liters wat je getankt hebt??
 

Hetzer

Forumguru
Ik weet niet wat jou Roomster bijvoorbeeld verbruikt. En is dat dan weer gemeten op de boordcomputer of gewoon berekend aan de hand van het echt aantal liters wat je getankt hebt??

Ik ga altijd uit van de echte liters die ik tank omdat de boordcomputer slechts een leuke indicatie geeft, en ik zit altijd rond de 1 op 16 , 1 op 16,5 zeg maar 6 liters op de 100 km. Nu moet ik wel zeggen als je met de Roomster 1.2 12v de snelweg opgaat en de snelheden daar boven de 120 km uitgaan komen dat het verbruik wel aanzienlijk toeneemt, maar dit doen we eigenlijk nooit de auto rijd eigenlijk vaak binnen de bebouwde kom en op 80 en 100 km wegen.

Ik heb veel plezier met deze motor mede door deze prestaties. En aan het begin van dit topic heb ik het ook al aangegeven, ik vind de 1.2 12v motor echt onterecht ondergewaardeerd hier in Nederland
 

van_der_P

Senior Member
Het verbruik van onze Roomster met de 1.4 motor ligt tussen ongeveer 1:14.5 en 1:15.5 , Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt, en de temperathuur buiten. Deze waarden reken ik telkens na het tank uit.

Dan nog even terug komen op die 1.2 .
De tijd dat ik de klinkers uit de straat trok ligt alweer een tijdje achter me. Het hoeft niet meer zo snel.

Maar ik ben van mening als je op een verstandige manier met die 1.2 omgaat dan is dat een goede motor. Je moet niet het onderste uit de kan halen, want dan loopt die stuk. Als je daar 140 of 150 mee gaat rijden en je doet dat regelmatig, dan gaat die olie gebruiken en is het zo afgelopen.
Maar voor mijn situatie zou die 1.2 een goed alternatief zijn.
 
Ik en mijn broer hebben meerdere testritten gedaan met een 1.2 en een 1.4 en toch uiteindelijk een 1.4 gekozen...

reden: als je met een 1.2 iets sportiever rijdt (en dan bedoel ik helemaal niet gek) dan lijkt het toch alsof het motortje alle ogenblikken door je motorkap kan komen gesprongen. Dit gevoel hadden we met de 1.4 helemaal niet alhoewel het ook een luidruchtige motor is...

1.2 = luidruchtig ongezond
1.4 = luidruchtig sportief

cheers
B
 
Bovenaan Onderaan