Fabia Combi II

van_der_P

Senior Member
Vandaag las ik een rij-impressie van de Fabia Combi in de Autoreview van januari 2008.
De rij-impressie vondt plaats in een Fabia Combi met de 1.2 L 69 pk uitvoering. Men was over de motor en de auto nogal te spreken.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de 3 cilinder 1.2 L. Op papier zijn het ongeveer 200 cc en 17 pk minder t.o.v 1.4 L. De acceleratie is 2.6 seconde langer. Het verbruik is 1:16,9 voor de 1.2 en 1:15,4 voor de 1.4.
Hoe is er in de praktijk met deze krachtbron te leven, is het een optie voor de 1.4 L ?
 

Hetzer

Forumguru
lees eerst dit dan maar

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5105

Wij waren bewust op zoek naar de 1.2 versie (we hadden al positieve ervaring met deze motor)
Natuurlijk is hij op papier minder snel dan de 1.4. maar hij voelt gewoon een stuk pittiger aan, en het geluid van de 3-cilinder , die roffel klinkt zo heeeeeeeeeerlijk, kijk en als je hem op toeren houd is hij toch lekker vlot, ik bedoel je kunt dan goed mee komen hier in dit vlakke landje, als je hem niet al te veel op toern houd, kun je toch wel wat gunstiger cijfers boeken omternt het verbruik, en dan verbruikt hij aanzienlijk minder dan de 1.4
Darbij komt ook kijken dat de 1.2 versie natuurlijk ook goedkoper is in de aanschaf..
Nee wij hebben gekozen voor de Roomster met de 1.2 in het vooronder, als we voor de Fabia-2(combi) hadden gekozen hadden we de zelfde motor genomen!

Ik zou zeggen dit is zeer zeker een optie t.o.v de 1.4
 

joergarms

Senior Member
Toen ik nog VW reed, kreeg ik ooit als leenauto de toen nieuwe FOX mee, ik had even zoiets van; oude vrouwen autootje met die 3 cilinder.
Maar toen ik er de eerste kilometers in gereden had, zat ik met een grijns achter het stuur. De 3 cilinder klinkt inderdaad prachtig, met een beetje fantasie lijkt het zelfs op een oude Porsche, lekker rauwig en best gretig op het gaspedaal.
Echt een lekker toerendraaiertje, helemaal niets mis mee.
 

van_der_P

Senior Member
Toen ik nog VW reed, kreeg ik ooit als leenauto de toen nieuwe FOX mee, ik had even zoiets van; oude vrouwen autootje met die 3 cilinder.
Maar toen ik er de eerste kilometers in gereden had, zat ik met een grijns achter het stuur. De 3 cilinder klinkt inderdaad prachtig, met een beetje fantasie lijkt het zelfs op een oude Porsche, lekker rauwig en best gretig op het gaspedaal.
Echt een lekker toerendraaiertje, helemaal niets mis mee.

Om te kunnen ervaren of het een goede keuze is moet je dus een proefrit kunnen maken.
Helaas zijn er niet zoveel dealers die een 1.2 demo hebben. Ik heb nog tijd, eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
 

joergarms

Senior Member
ALs een dealer serieus z'n best doet, kan hij best een demo auto laten komen.
Bedenk wel dat de Fox een stuk lichter is dan de Fabia, dus ik wil die 2 niet vergelijken, het ging mij er puur om de motor te beschrijven.
 

Hetzer

Forumguru
Om te kunnen ervaren of het een goede keuze is moet je dus een proefrit kunnen maken.
Helaas zijn er niet zoveel dealers die een 1.2 demo hebben. Ik heb nog tijd, eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

waarschijnlijk moet er toch wel een Fabia-2 1.2 te regelen zijn via de importeur !!,de Roomster daar en tegen zal wat moeillijker te vinden zijn ,kijk maar eens op het internet, ik denk dat ik ook een van de wenige originele Nederlandse 1.2 heb, die paar 1.2 Roomsters die nu op b.v Autotelegraaf.nl staan zijn allemaal import auto's uit Duitsland, want daar word de 1.2 wel weer goed verkocht, typisch!!!
 

joergarms

Senior Member
Inderdaad vreemd dat in Duitsland de 1.2 goed verkocht wordt. Je zou zeggen, het land met de eeuwige snelwegen heeft behoefte aan zwaarder materiaal, ook omdat men daar niet zo bestraft wordt op een TDI ofzo, maar toch is de 1.2 daar populair.
 

Hetzer

Forumguru
Inderdaad vreemd dat in Duitsland de 1.2 goed verkocht wordt. Je zou zeggen, het land met de eeuwige snelwegen heeft behoefte aan zwaarder materiaal, ook omdat men daar niet zo bestraft wordt op een TDI ofzo, maar toch is de 1.2 daar populair.

:ot:
Veel Duitsers gaan toch echt wel bewust om met geld, en willen graag zo goedkoop mogelijk autorijden, de 1.2 is natuurlijk gewoon prijstechnisch aantrekkelijk, hier onder zie je de Duitse prijzen;

voor de Roomster Classic

1.2 51 kW 12.990,00
1.4 TDI 51 kW 15.290,00
1.4 TDI 59 kW 16.090,00
1.4 TDI DPF 59 kW 16.690,00
1.4 63 kW 14.390,00

en de prijzen voor de Fabia-2 Combi Classic

1.2 44 kW 10.740,00
1.4 TDI 51 kW 13.540,00


In Duitsland is dus wel de 44 kw versie leverbaar in tegenstelling tot in ons land, de 1.2 motor is dus in totaal leverbaar (geweest) in 4 uitvoeringen, de 40 kw en de 44, 47 en 51 kw, de laatste 3 allemaal 12V
 

Bijlagen

  • 12htp47kw-a_medium.jpg
    12htp47kw-a_medium.jpg
    25 KB · Weergaven: 24
  • 004__scaled_600_032.jpg
    004__scaled_600_032.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 16
  • A141_07_8.jpg
    A141_07_8.jpg
    44 KB · Weergaven: 18
  • roomster_1.jpg
    roomster_1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 18
  • img2.jpg
    img2.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 17

van_der_P

Senior Member
Toch blijf ik het vreemd vinden dat, die 1.2 in verhouding tot die 1.4 zo slecht in de markt ligt. Je zou toch denken met de benzineprijzen van nu dat er meer 1.2 verkocht zouden worden.
Skoda denkt zelf ook dat de 1.4 de beste motor voor de Fabia/Roomster is getuigen de verschillende uitvoeringsvarianten. De Classic, Ambiente, Sport en de Elegance zijn allemaal met de 1.4 motor verkrijgbaar.
De combinatie 1.2 Sport en Elegance bestaat niet in Nederland, dat is jammer.
Zeker de sport uitvoering is het meest kompleet.
 

Hetzer

Forumguru
Toch blijf ik het vreemd vinden dat, die 1.2 in verhouding tot die 1.4 zo slecht in de markt ligt. Je zou toch denken met de benzineprijzen van nu dat er meer 1.2 verkocht zouden worden.
Skoda denkt zelf ook dat de 1.4 de beste motor voor de Fabia/Roomster is getuigen de verschillende uitvoeringsvarianten. De Classic, Ambiente, Sport en de Elegance zijn allemaal met de 1.4 motor verkrijgbaar.
De combinatie 1.2 Sport en Elegance bestaat niet in Nederland, dat is jammer.
Zeker de sport uitvoering is het meest kompleet.

:ot:

Nederlanders hebben denk ik op auto gebied veel vooroordelen, een Alfa roest nog steeds al in de folder, elke Citroen heeft nog steeds van die luchtvering, Skoda is nog steeds afkomstig uit het Communistische Oostblok en een lpg auto is een drama.
Een echte verstokte Golf rijder zal nooit in een Polo gaan rijden omdat die veel kleiner is, en dat terwijl de nieuwe Polo even groot is als een Golf-3.....:crazy:

Ik denk ook dat het voor de motor-inhoud geld er zijn hier legio mensen die een vooroordeel hebben en dat als ze kunnen kiezen tussen een 1.6 en 2.0 liter motor met het zelfde vermogen en voor nagenoeg de zelfde prijs, toch gaan voor de 2.0 liter enkel en alleen om het "gevoel" (en om misschien tijdens verjaardag feestjes te kunnen zeggen dat zij wel een 2.0 liter ,motor onder de kont hebben.:grin: )

Dit speelt misschien wat minder in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Frankrijk, Tjechie of Kroatie daar waar ze wel bergen en echte heuvels hebben en daar waar ze al jaren veel 1.2'tjes verkopen.
Sterker nog de meeste 1.2' tjes zijn daar zelfs van de lichtste variant (1.2 6V) met 40kW, die hier in Nederland nauwelijks geleverd is geweest.

En of Skoda zelf vind dat de 1.4 de beste motor is voor bijvoorbeeld de Fabia, dat denk ik niet, in het buitenland is er bijvoorbeeld wel een 1.2 Sport leverbaar (check zelf maar, http://www.skoda.de/index.php?e=1-9 )

,dus dat er geen 1.2 F-2 Sport of Elegance leverbaar is in Nederland leverbaar is , ligt toch denk ik aan onze Importeur...(Pon), de F-1 was overigens in de Elegance (L&K) uitvoering wel nog te krijgen met 1.2 12V

En misschien, heel misschien verdient de Dealer/Pon wel meer met de verkoop van een 1.4 omdat de marge daar wat groter op is.:winkie:
 

van_der_P

Senior Member
Misschien wacht ik toch nog maar even tot de 1.2 FSI motor leverbaar wordt in de Fabia. Die komt in 2009 in de Polo.
 

Hetzer

Forumguru
Misschien wacht ik toch nog maar even tot de 1.2 FSI motor leverbaar wordt in de Fabia. Die komt in 2009 in de Polo.

Dat zal nog wel even duren voordat hij in de Fabia/Roomster komt, hij debuteert inderdaad eerst in de Polo, dan zal hij waarschijnlijk pas een jaar later in de Fabia/Roomster verschijnen, vaak verschijnen deze nieuwe motoren tegelijkertijd met een Face-lift
Maar deze motor staat ook zeker op mijn verlanglijstje voor de volgende Skoda
 

Hetzer

Forumguru
Ben ook erg benieuwd welke motor ze gaan gebruiken voor de RS versie.

misschien wel de nieuwe 1.4 T(F)SI, de nieuwe 1.2 FSI zal denk ik ronde 75/80 pk zitten de nieuwere 1.2 T(F)SI zal ook met net 100pk toch wel iets te karig zijn voor een echte RS

citaat:

De 1.2 liter met turbo en zonder compressor zal ongeveer 105 pk opbrengen, en is daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld de 1.2 turbo uit de nieuwe Renault Twingo GT (100 pk). Deze kleine motoren zitten qua verbruik en emissie uiteraard erg goed en gaan de oude motoren met meer cilinderinhoud dan ook vervangen.

bijlage overzicht werking 1.4/1.2 T(F)SI motor

bron Volkswagen.nl
 

Bijlagen

  • Volkswagen%201_4%20TSI%20werking.jpg
    Volkswagen%201_4%20TSI%20werking.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 18

van_der_P

Senior Member
De 1.2 zonder compressor maar wel met de turbo levert die 105 pk ? Als daar dan nog een compressor bij komt krijg je wel een hele sterke 1200. Als dat laatste het geval is krijg je wel overlapping met de 1.4 .
Deze ontwikkeling is wel leuk, ik geniet er van.
In 2009 in de Polo, in 2010 in de Fabia/Roomster ?
Dan is mijn Roomster 3 jaar dan wordt het langzaam tijd voor iets anders
 

Hetzer

Forumguru
Tsjongejonge, Hetzer, ben je zo snel uitgekeken dat je nu al weet wanneer je de volgende gaat bestellen??:D

uitgekeken, nee dat niet, maar ik ken me zelf een beetje ,ik begin na 3 jaar tot 4 jaar toch altijd wel weer uit te kijken naar een andere, verandering van spijs doet.....:D
 
Bovenaan Onderaan