Fabia BKY 1.4 start niet / wel, weer niet / wel, helemaal niet meer

Hakar

Donateur
@Cordoba je bedoelt dan in de passagiersruimte aan de rechterzijde wanneer je op de stoel zit en door de voorruit in rijrichting kijkt?
 

Hakar

Donateur
Wat ik eigenlijk morgen als eerste wil afvinken is of het echt geen massa probleem is.
Ga met behulp van startkabel zoeken of ik een goede verbinding kan maken, desnoods tussen blok en min pool van de accu.
Als dat het niet is maar eens op zoek naar de connectors.
 

Hakar

Donateur
Hijsoog op het blok blank geschuurd, startkabel tussen oog en min klem op accu verbonden en weer geprobeerd.
Helaas niet starten.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba je bedoelt dan in de passagiersruimte aan de rechterzijde wanneer je op de stoel zit en door de voorruit in rijrichting kijkt?
Inderdaad.

Wat je aanpak betreft: ik ben er ondertussen ook wel van overtuigd dat er óf een massaprobleem is, óf dat toch ergens de stroomvoorziening naar de startmotor niet goed is, alleen wáár zit het probleem?
 

EdK

Forumguru
dat toch ergens de stroomvoorziening naar de startmotor niet goed is, alleen wáár zit het probleem?
Ik gok toch in één van de connectors tussen contactslot en de startmotor.
Of een ingewaterde kabelboom in/bij de parafaan...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zit in t straatje van Ed, de stroomvoorziening is toch al uitgesloten door los +12V op de schakeldraad te zetten?
 

EdK

Forumguru
Als ik schema bekijk dan heb je 2 stroom circuits
De eerste is de hoofdstroom, dus van accu met een dikke plusdraad via een zekering (vermoed ik ) rechtstreeks naar startrelais op startmotor.
Tweede circuit is het stuurstroomdeel dus vanaf de plus accu naar je contactslot vandaar naar de spoel van het start relais wat op de motor zit.
Komt op de spoel de stroom te staan dan trekt hij het relais in en zouden de contacten aangetrokken worden en komt er dus stroom op de startmotor te staan.

Want het contactslot kan nooit zulk hoge stromen aan wat de startmotor trekt bij starten (draaien)
 

Hakar

Donateur
In de tussentijd niet stilgezeten, maar buiten koude tenen en vingers gekregen.
Inmiddels dat massa ding geprobeerd te tackelen, maar helaas mocht ook dat geen oplossing bieden.
Van lieverlee de panelen onder het dashboard aan bestuurderszijde weggenomen, en daar een flinke hoeveelheid spaghetti en bruine rode gele stekkers dan wel kastjes zien zitten.
Dashboardkastje er uit gesloopt, en wat ik daar zie zitten is volgens mij allemaal kachel gerelateerd.
Bekleding zijpaneel rechts welke door @Cordoba werd genoemd weggenomen maar geen stekkerverbindingen kunnen vinden alleen die van richting de deuren gaan.

De spaghetti onder het dashboard wordt me wat te veel, en heb contact met de garage gehad waar de Fab ook haar niet door mij uit te voeren onderhoud krijgt, met liefde wordt omhuld als ze weer een keuring moet ondergaan.
Voor hen zal het ook zoeken geblazen zijn, maar zij staan wat warmer en meer beschut.

Morgen gaat ze er heen, en ik hoop dat we haar in de loop van volgende week weer op mogen halen.

@EdK een ingewaterde kabelboom denk ik niet aan, die was eventueel van toepassing bij de modellen ik meen tot aan 2003.
Deze kabelboom ligt mooi en is ook veel opener ingepakt.
 

Hakar

Donateur
Oh ja, om de voiture daar te krijgen moet ze wel kunnen rollen en over voldoende stroom beschikken.
Alles in de motorruimte maar weer ingebouwd waar het hoort, en auto op contact, en met bypass van stroom voorzien om de startmotor te activeren.
Ze doet het dan zonder tegenstribbelen, en ze loopt op dit moment rustig rond op de oprit.

Spul wel zo gemonteerd dat het een kwestie is van kappie open, dekseltje van de accubak open, contact inschakelen, draadje prikken en starten maar.
 

Tees

Donateur
Je was zo dichtbij @Hakar! Ik denk dat je met behulp van t stroomloopschema en een bypass buitenom al veel info had kunnen krijgen. Die bundels zien er idd heel indrukwekkend uit, maar als je weet wat welke kleur heeft e.d., kom je nog wel een eind. Al snap ik t ook wel dat je t risico niet wilt nemen hoor :jaja:
 

Hakar

Donateur
Je hebt het echt koud he ?? Denk dat je overmorgen bedoeld ?
Nee hoor zo koud ben ik nog niet geworden vandaag.
Deze garagist ken ik al jaaaaren en weet ook waar de brievenbus van zijn achterhuis is.
Wij brengen de auto naar de garage, parkeren um bij wijze van spreken voor de deur.
Doen hem of haar dan netjes op slot en brengen de sleutel bij de man in de brievenbus van zijn achterhuis.
Kunnen ze er maandag indien mogelijk gelijk mee aan de slag en hoeven ze niet op duo Hakar te wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
@Hakar Misverstand: ik bedoelde in de motorruimte, tussen parafan en rechterkoplamp, daar loopt volgens mij ook een kabelboom. Het probleem is dat je geen goede sleutelruimte hebt, en met dit weer buiten moet sleutelen. Een DHZ-garage geen optie @Hakar?

Dichtstbijzijnde die ik zo kan vinden is in Drachten: Ben's garage
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
In een Peug 205?!? :nono: ;)

Jawel :jaja::jaja::jaja:;) kenteken afgegeven in 97, bij ons gekomen met 47 k op het klokkie in 2005.
Doet het bijna altijd.
Die enkele keer dat hij het niet deed was de accu leeg omdat de dynamo het had begeven.
Simpel te meten en binnen een halve dag hersteld.
Vorig jaar het bekende TU symptoon aangepakt en blok een nieuwe koppakking gegeven.
Kop laten vlakken en oppoetsen voor alle zekerheid en inmiddels al weer een 12 k mee gereden.

:bloemen:
 

Hakar

Donateur
@Cordoba bedankt voor het meedenken.
Misschien heeft de garage daar nog wat aan, hoewel ik de monteur die ik ook al een jaar of dertig in die garage zie de instelling heeft "er gaat geen auto de deur uit die het niet goed doet".
Alle auto's die we de afgelopen 3 decennia hebben gehad zijn daar voor reparatie (als ik geen tijd of mogelijkheid had) geweest en nooit teleurgesteld.
Daaronder ook VW Passat.

DHZ was misschien optie geweest, maar begon mijn grenzen en tijdnood te merken.
Heb vanaf maadag een 7 daagse werkweek, en vrouwlief zou aanstaande woensdag de Fab weer in gebruik moeten nemen.
Vroeger hadden we hier in het dorp een DHZ garage, en als die er nog was geweest weet ik wel wat ik had gedaan.
 

Hakar

Donateur
Het was het blokje achter het contactslot.
Wordt ook wel dashboard switch genoemd.
Bijbehorend nummer op het doosje 662156 voor wie er wat aan heeft.
Originele nummer van Skoda voor dit blokje is 4B0905849

2,5 uur werk voor de garage, maar zij stonden droog en beschut.
Ik ben nog fris van de dagen buiten, een ander zou het misschien koud noemen.
 

Tees

Donateur
Ook wel de startschakelaar genoemd. De prijs voor het juiste antwoord gaat naar @EdK! Altijd zo jammer dat ze 2.5u werk hebben om een onderdeel van een tientje te vervangen, maar jij bent iig weer geholpen!
 

EdK

Forumguru
Tsja @Tees doordat je dat nu weer zo hard roept heb ik weer gaten in me sokken......bedankt hoor !!:cry:

Maar @Hakar ben blij voor je dat t verholpen is, kun je weer ontdooien....
 
Bovenaan Onderaan