Fabia BKY 1.4 start niet / wel, weer niet / wel, helemaal niet meer

Hakar

Donateur
Gisteren blij gemaakt met dit fenomeen.
Stukje gereden, auto geparkeerd, terug bij auto instappen sleutel omdraaien alee lampjes op dashboard uit behalve EPC handrem en motormanagement lampje.
Sleutel terug en weer proberen, zelfde resultaat.
Dit een keer of vijf herhaald en toen maar weer een ommetje gemaakt.
Terug bij auto instappen sleutel en jawel starten.

Daarna niet meer gereden en vanochtend met mijn Ali V-gate uitgelezen.
Code 01598, en volgens Speek batterij probleem.

  • Slechte contacten van/naar de accu
  • Dynamo defect
  • Spanningsregelaar defect
  • Accuspanning is (tijdelijk) te laag geweest
  • Accu is ontladen, defect
Mogelijke oorzaken:

Mogelijke verschijnselen:
  • Auto start niet

Auto gestart en nu deed ie het zonder problemen.
Multimeter aan de accu gehangen voor het starten, netjes boven de 12 volt, bij starten rond de 10 V en na het starten bij draaiende motor op 14,45V
Code gewist met de intentie volgende weer te checken voor eventueel dezelfde code.

2 uurtjes later, hond in auto, laarzen en jas er in, ik er in en sleutel draaien.
Niets.
Andere sleutel er bij gehaald, draaien en ook niets.
Alles er weer uit en maar een ommetje in de buurt gemaakt.
Daarna alle zekeringen gecheckt op accu en in dashboard, geen defecten gevonden.
Opnieuw proberen, weer niets.
Motordeksel verwijderd en wat tikjes op startmotor gegeven, sleutel omdraaien weer niets.

Bij het draaien van de sleutel gaan alle lampjes op het dashboard aan en bij doordraaien om te starten bijna alles uit op epc handremlichtje en motormanagementlampje na.
Wanneer ik even wacht totdat alle lampjes uit zijn behalve de hierboven genoemde, en de brandstofpomp ook geen geluid meer maakt, hoor ik niets klikken wanneer ik de sleutel doordraai naar startpositie.

Ik vrees dat de startmotor het heeft begeven, maar mogelijk hebben jullie nog andere (goedkopere) suggesties

Edit 10 minuutjes later.
Heb de accu afgekoppeld en probeer het over een half uurtje weer.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik gok ook op een slecht contact van een massakabel ergens. Een defecte startmotor kan natuurlijk ook, maar dat ie dan soms werkt en soms helemaal niets doet vind ik dan wel raar.
 

Hakar

Donateur
Uurtje later, dit kabeltje dat getoond wordt op 50 seconden in het filmpje tussendoor even gecheckt wat volgens de Youtuber ook vaak voor problemen zorgt.


@Tees hij doet nu helemaal niets meer, ook niet nadat de accu weer was aangekoppeld :cry:

@Peter-036 Bedoel je dan de massakabel van blok naar carrosserie?
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ja, die! Omdat de auto "stroomloos" wordt wanneer je de sleutel naar start draait (de lampjes gaan uit), zou dat een verdachte kunnen zijn.
Het bendix van je startmotor is een goede 2e, da's een electromagneet, dus die kan ook heel veel stroom trekken.
 

Tees

Donateur
12V in rust en bij starten niet onder de 10V klinkt me anders als een prima accu. En een accu doet het niet soms wel en soms niet, die laadt niet op wondere wijze opeens bij tussendoor. Massakabel of startmotor is waarschijnlijker.
Je kan een probleem met de massakabel eventueel controleren door een andere (dikke!!) kabel van de startmotor direct naar de massa van de accu te trekken. Heb dat volgens mij wel eens bij de Wegenwacht gezien als check.
 

Hakar

Donateur
Excuus, de lampjes die normaal uitgaan na het starten gaan uit, alleen die van de EPC, handrem en Motormanagement blijven branden.

Uit post 1
Multimeter aan de accu gehangen voor het starten, netjes boven de 12 volt, bij starten rond de 10 V en na het starten bij draaiende motor op 14,45V.

En ook bij de poging na het afkoppelen van de accu, de multimeter er op gehad, alleen startte de auto niet.
Bij het omdraaien van de sleutel naar start bleef de multimeter een mooie waarde aangeven van 9.95 tot 10.25V

Begin zelf onderhand ook naar de startmotor (bendix) te neigen, hoewel ik mijn gedachten ook laat gaan over een niet correct werkende startonderbreking, of relais daarvan.
Punt is echter eerst uit te vinden waar eventueel een relais zich bevindt, en hoe een startonderbreker te testen zonder dat de auto neiging heeft om aan te slaan.
 

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner grijpt de startonderbreker net wat laat in, dus dan draait je startmotor heel eventjes en dan wordt ie afgesloten. Je kan ook nog meten of er stroom op de kabel naar de startmotor komt.
 

Hakar

Donateur
Die laatste is ook nog een goede optie, hoewel stuurstroomkabeltje moeilijk bereikbaar is toch even een poging wagen.
Net met de hond terug, dus startkabels optie ook nog niet geprobeerd.
Eens zien of ik in het donker genoeg uit de voeten kan met hulp van kunstlicht.
 

Hakar

Donateur
Startkabel op zowel massapunt op het blok dicht bij de startmotor als op een punt elders op het blok gehad en gekoppeld aan de minpool van de accu.
Sleutel omdraaien en geen enkele reactie.
Toe het draadje voor de stuurstroom naar de bendix er uit gewroet op een nette manier wel te verstaan.
Mijn lieverd er bij gehaald om de startprocedure te simuleren en ontdekt met een spanningsmeter dat er in ieder geval stroom naar de bendix wordt gestuurd wanneer de sleutel naar startpositie wordt doorgedraaid.
En op beide sleutels nog wel.
Hiermee denk ik de startonderbreking te kunnen uitsluiten en morgen de uitdaging mag aangaan om de startmotor te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dan heb je t meeste wel uitgesloten lijkt me, ben bang dat je idd aan een nieuwe startmotor moet. Je kan nog eens proberen een goede klap met een hamer op de startmotor te geven, ook zo'n trucje van de Wegenwacht. Als ie het dan weer doet weet je iig zeker dat het aan de startmotor ligt.
 

Hakar

Donateur
@Tees Wegenwachttrucje had ik al meerdere keren geprobeerd met vrouwlief aan het stuur om op het moment dat ik sloeg (op de startmotor) zij de sleutel omdraaide om te starten.
Jammer maar helaas.

@EdK het gebeurt niet vaak maar nu was ik je een slag voor, hoewel ik 99,99% van je ludieke antwoorden kan waarderen hoor :jaja::jaja::jaja:
 

EdK

Forumguru
HEb je nog een tweede goede accu binnen handbereik ?
Of kun je er één lenen van bv de buurman/vrouw
Dan je eigen kabels los van de accu, dan de klemmen van de startkabel op jouw losgenomen kabels klemmen met deken eronder ivm kortsluiting
En dan op de accu van de buurman koppelen en proberen te starten op zijn accu.
Zijn de problemen dan weg dan kan het toch heel goed zijn dat het de accu is
We zitten momenteel natuurlijk wel in een seizoen dat de accu's gewoon door de mand vallen door de lage temperaturen.
Of anders bij een accuboer / anwb je accu even laten controleren met hun meet apparatuur die speciaal voor accu's is
 

Hakar

Donateur
@EdK inmiddels jouw tip ook gevolgd, en de accu van de vette Mercedes 320 van de buurjongen er op gehad.
Makkelijk trouwens die Mercs, accu in de achterbak, kun je zo makkelijk bij en om de accupolen te ontkoppelen kun je er bij wijze van spreken languit bij gaan liggen.
Ff op de oprit voor de Fab geparkeerd, maar helaas op die accu ook geen sjoege.
 

EdK

Forumguru
Werkt jouw wagen nog met een startrelais ?
ZO ja is die niet rot ?
@Tees heb jij nog niet schema's liggen ? Of misschien dat @Cordoba nog een andere optie heeft dan de startmotor !?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb net even het topic doorgenomen: de spanning valt naar mijn smaak toch net even te ver terug bij starten, en 12V vóór starten houdt ook niet over, maar dan had ie het op de andere accu gewoon moeten doen. Startonderbreker laat de auto gewoon starten, maar auto slaat dan vrijwel direct weer af (binnen 2 seconden) zodat je er geen meter mee kunt rijden, maar dit zijn andere symptomen.

Ik vraag me af of er wel stroom loopt naar de startmotor zelf (of misschien intern in de startmotor een breuk in het circuit). Andere optie is dat het contactslot niet goed meer werkt, en niet altijd de juiste onderdelen stroom krijgen bij starten.

Boven op de accu zitten een aantal zekeringen in de vorm van metalen plaatjes, en volgens mij zit de zekering voor de startmotor daar ook bij, check even welke zekering dat is, en controleer of daar geen breukje in zit (bij tegen elkaar komen loopt er stroom, komen de breukvlakken niet tegen elkaar start ie niet).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan