Fabia BKY 1.4 start niet / wel, weer niet / wel, helemaal niet meer

Hakar

Donateur
Contactslot heb ik proberen uit te sluiten door de stuurstroomkabel van de startmotor te halen er een spanningzoeker op aan te sluiten en vrouwlief meerder keren met beide sleutels de startprocedure te laten doen.
In alle gevallen, ik denk in totaal een twintig keer met tussendoor wisseling van sleutels stroom op het draadje.

Wanneer ik de spanningzoeker op de dikke plus draad aan de startmotor zet, is de hele oprit in enen verlicht, dus ga er vanuit dat daar voldoende prik op zit.

Lijkt er dus op dat aan het einde van het startcircuit zich de problemen voordoen.

@Cordoba Zowel in het manuele en of digitale handboekje als in de documenten die ik ooit van jou heb mogen krijgen zie ik een verwijzing naar een zekering van de startmotor.
Of de startmotor moet daar een andere benaming in hebben, maar ik zie het niet staan.
 

Hakar

Donateur
Werkt jouw wagen nog met een startrelais ?
ZO ja is die niet rot ?
@Tees heb jij nog niet schema's liggen ? Of misschien dat @Cordoba nog een andere optie heeft dan de startmotor !?

Ik zou het niet weten.
Bovenop de startmotor zie ik zolang die is ingebouwd alleen maar de bendix zitten volhens mij, en geen relais.
Als er een relais zou zijn, denk dat die ook op een plaats zou zitten waar die iets beter beschermd wordt dan open in de motorruimte.
Mogelijk ergens in de auto, maar waar?

Edit Poosje later, heb mijn Elsawin geactiveerd, en daar volgens mij het stroomloopschema van de Fab gevonden.
Als ik hier naar kijk zit er volgens mij geen relais tussen contactslot en startmotor.

Stroomloopschema-2.jpg
https://i.postimg.cc/wv0fxspG/Stroomloopschema-2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@EdK en @Cordoba
Jullie opmerkingen over de nacht door mijn brein laten gaan, en vanochtend even overleg met vrouw gehad.
Zij assisteerde mij toen ik de spanningzoeker op het stuurstroomdraadje hield.
Ze heef tiedere keer gewacht tot er geen overbodige geluiden meer waren zoals bijvoorbeeld het op druk komen van de brandstofpomp, en probeerde ze te starten.
Bij het doordraaien naar start hoorde ze een klik.
Dus wanneer er zich in het binnen compartiment een relais zit, schijnt die wel te werken.

Ik waag me straks buiten in een poging de startmotor te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Nieuwe startmotor gehaald na demontage van de oude.
Gemonteerd, alles aangesloten, sleutel omdraaien ..

Niet starten.

Beetje achter op mijn hoofd zitten krabben en beetje struinen op het web
Toen maar eens op de alternatieve manier proberen de startmotor rond te krijgen.
Schakeldraadje op de startmotor gemaakt, en deze aan de + pool gehouden.
Startmotor draait rond.
Die is nieuw, dus nu moet ik zoeken waarom er dan geen start volgt.
Op het draadje wat normaal de stroom naar de startmotor stuurt na het draaien aan de contctsleutel staat bij starten 11.96V en als vrouwlief de sleutel even vasthoudt 12,11V.
Lijkt mij genoeg om te starten, maar hij doet het niet.
 

Tees

Donateur
Dit wordt wel een ingewikkelde zo...:pieker:
Er komt dus wel spanning op de startmotor, maar hij doet niets. Als je de startmotor met een losse schakeldraad direct op de accu aansluit draait ie wel.

Dus de verbindingen tussen de startmotor en de accu/massa zijn in orde. De aansturing van t relais in de startmotor vindt niet plaats als je normaal start, wel als je m direct op de accu zet. Het enige wat ik nu kan bedenken is dat je wel spanning meet, maar dat er niet voldoende stroom gaat lopen (door een kabelbreuk oid?) om het relais te schakelen. Hoe heb je de spanning gemeten, tussen de schakelplus en een massapunt?
 

Hakar

Donateur
@Tees Voor een eerste indicatie de spanning tussen schakeldraad en massapunt gemeten met een spanningzoeker met lampje gisteravond.
Mooi helder opgloeiend spiraaltje.
Vanochtend spanning gemeten met multimeter tussen schakeldraad en min pool accu.
Met bovengeneomde waarden.
Zojuist nog voor de zekerheid het massapunt op de draagbalk links voor in de motorruimte grondig schoon gemaakt en weer gemonteerd.
Massapunt aan het blok vanochtend gedaan toen de oude startmotor er uit was.
Had ik mooi ruimte om dat te doen.
Na het schoonmaken van het punt op de draagbalk weer een poging gedaan, maar helaas bij doordraaien geen sjoege.

Zou het ook nog verschil kunnen maken dat ik de accu buiten de auto heb staan en de accuklemmen verbonden heb d.m.v. startkabels?
Lijkt me stug, maar niet gevraagd is nog stugger.

P.S. ga even de hond uit laten en zal dan eventuele reacties weer lezen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Je kan nog eens meten tussen schakeldraad en massaaansluiting van de startmotor, dan weet je zeker dat er geen spanningsverlies elders plaatsvindt door een kabelbreuk oid. Heb recent ergens gelezen over de 4V-meting, Google dat even, dan snap je misschien beter wat ik bedoel.
Als dat niets oplevert, dan ben ik ook een beetje aan het einde van m'n Latijn...
 

Hakar

Donateur
@Tees
Ben nog even weer bezig geweest.
Maffe is dat ik met de multimeter op het massapunt dus lagere waarden deed meten.
Eerst nog even, met multimeter in de schakeldraad en op de min pool meet ik 11.96 tot 12.11V
Met de aansluiting op de massa aan het blok zakt de spanning eerst naar 3.85V om daarna naar 11 a 12 V te schieten
Op het massapunt op de draagbalk idem

Toen van een stukkie 220 draad een bypass tussen massapunt blok en de minpool accu gemaakt, en weer gemeten
Waarden 11.96 tot 12.11V

Poging doen om te starten, maar helaas.

Dat van die 4V meting heb ik even gelezen, maar bij het lezen van de tweede zin was ik zin 1 al weer vergeten.
Is ook al een poosje geleden dat ik echt gestudeerd heb.....
 

Tees

Donateur
Dit doet toch vermoeden dat er ergens een kabelbreuk zit, ik zou zelf denken in de kabel van de signaaldraad (dat is een enkele draad als ik je stroomdiagram zo zag). Je kan kijken of je daar ergens een aftakking/bypass kan maken om dat te testen.
 

Hakar

Donateur
Zelf begon ik ook het vermoeden te krijgen van of een breuk in de massakabel of toch nog slecht contact over die massakabel tussen de beide massa punten.
Vandaar die greep naar het 220 draadje.
Mogelijk daar wel goede waarden te meten wanneer er onbelast gemeten wordt, maar niet voldoende om onder belasting goed te werken.

Signaaldraad zou natuurlijk ook kunnen, maar omdat er via het aangelegde draadje tussen blok en min pool wel dezelfde waarden werd gemeten wil ik daar nog niet naar toe.
Verder is het zo'n kort stukje draad, dat ik denk de bundel open te moeten maken in de hoop hem dan vrij te kunnen leggen.
 

EdK

Forumguru
Ik kan momenteel ff niet helder denken !
Komt niet door de alcohol, maar gehele dag buiten bezig geweest in hagel / sneeuw en zon
Dus de grijze massa is in overlevingsstand en nu net gegeten en ben bang dat ik me ogen nog kwartier open kan houden .....
Maar even op je relais wat je wel hoort tikken.
Ook met verkleefde contacten kun je hem horen klikken maar komen de contacten niet altijd mee.
Vloegel kon je ze open maken en de contacten even schoonpoetsen met wat staalwol en dan gingen ze weer jaren mee.
Heden ten dagen is dat helaas niet meer het geval en is het vervangen.
Je zou het relais op kunnen zoeken en een 12V op de spoel zetten en kijken of die dan wel start
Doet deze het dan is relais goed tot aan de startmotor, en zit het in het stuk van accu tot aan relais.
 

Tees

Donateur
Geeft niet hoor @EdK, we snappen t wel, die digitale vrijmibo's tegenwoordig zijn ook killing :cheers:

Maar te zien aan t stroomloopschema dat Hakar eerder postte zit er alleen een relais in de startmotor, en die is al vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Euh, @EdK bedoel je dat er buiten dat relais boven op de startmotor (wat nogal eens bendix wordt genoemd) nog ergens een relais zou moeten zijn?

En dat van die oogjes gun ik je hoor.
Eerlijk :jaja: ja ik heb net ook even een tukkie gedaan.
En dat was niet alleen vanwege de hele dag in de hagel regen sneeuw en zon.
 

Cordoba

Forumguru
Ik moet het ook even teruglezen, en rustig nadenken: na een week slecht slapen (vorige week door de rug gegaan op het werk) denk ik ook niet meer zo helder. Ik heb wel het idee dat als de oplossing is gevonden het achteraf heel simpel en duidelijk is.
 

Hakar

Donateur
Ik geef jullie alle tijd om even helder te worden hoor.
Vanavond doe ik toch niets meer buiten.
Als morgenochtend DE oplossing online staat, ga ik het wel even fiksen en jullie uiteraard bedanken.
 

EdK

Forumguru
Als ik je schema bekijk dan is het contactslot vandaar uit naar een schutbord connector en dan naar startrelais.
Als startrelais word aangetrokken doordat je de sleutel omhaalt dan word de plus vanaf accu naar startmotor aangetrokken en start dus de motor.
Zoek de draad ( kan kleur niet lezen. ) op die van contactslot naar spoel van relais loopt op en zet een 12V spanning op de draad, dan zou de startmotor dus moeten gaan draaien.
Als dat geval is dan zou het in het contactslot moeten zitten lijkt mij !?
Blijft het probleem zich dan toch voordoen dan zit het mijn inziens in de draad van contactslot naar spoel relais.
Dus maw als je van de plus accu een draad neemt en die op contact zet van de spoel en de startmotor doet het dan moet je het in de bekabeling in schutbord vinden of in de connector waar misschien een corrosie is ontstaan.

Ale gevallen niet koop dan maar een touwtje en hang mij dan maar op !!!!:D:cheers:
 

Hakar

Donateur
Nee @EdK zo zat ben ik je nog lange niet.
Heb er een opdracht bij voor morgen, Draadje zoeken bij de startmotor is het probleem niet.
Die heb ik de laatste dagen zo vaak gezien dat ik hem zelfs nu in het donker kan vinden.
Wordt wel een uitdaging om die stekkerverbinding op het schutbord te vinden.
In Elsa zie ik 2 stuks 11 polig staan, de ene met aanduiding blauw de andere rood
Daarnaast nog een 18 polige met aanduiding bruin

In het motorcompartiment vind ik alleen maar zwarte connector dozen en de ECU tegen het schutbord.
Of ben ik nu helemaal verdwaald?
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat het bij jouw BKY net anders zit dan destijds bij mijn BBY, maar als ik het me goed herinner zitten er rechts bij het binnenscherm ook wat draden en aansluitingen. Oude foto's heb ik ergens apart opgeslagen dus niet direct op te zoeken op de laptop.
 
Bovenaan Onderaan