F3 met Eibach veren

ronald_j

Actief lid
Enige tijd geleden zag ik op autotrack een sportievere uitvoering van een fabia II combi met voor en achter schijfremmen en de 77kw 1.2TSI. De leek ook een stuk lager te staan. Kan dat betekenen dat skoda zelf ook een set wat sportievere veren voert? Ik zou benieuwd zijn hoe die dan is. Ben zelf voor de fabia 2 ook op zoek naar iets waardoor het deinen minder wordt, zonder dat je bij elk hobbeltje in de weg je rug breekt.

Canon-Eye

Donateur
Kan dat betekenen dat skoda zelf ook een set wat sportievere veren voert?
Het betekent vooral dat er waarschijnlijk verlaagd is - maar niet noodzakelijkerwijze met Skoda-materiaal natuurlijk. Kan net zo goed Eibach of een ander merk zijn.

Zelf heb ik Skoda OEM hulpveren achter laten monteren, na aanschaf van een caravan. Daarmee werd ook de onbeladen wegligging wat strakker en kwam de achterkant iets omhoog. Dat laatste staat 'm niet verkeerd trouwens (naar mijn smaak dan), de kont oogt iets minder 'afgezakt' dan origineel.

ronald_j

Actief lid
Bij de Fabia I had ik ook andere veren achterin omdat er een LPG tank inzat. Maar ik zie vooral een probleem met de voorwielen. Deze lijken bij mijn Fabia II zowaar nog hoger te staan dan de achterwielen. In vergelijk tot de Fabia I vind ik de Fabia II wiebelig. Als je schuin over een drempel rijd dan wip je een of twee keer links-rechts of andersom. En als het waait op de snelweg is hij wat instabieler. Dat had ik niet met de Fabia I. De dempers lijken hun werk wel goed te doen, maar blijf je het voelen.

Die versie waar ik het over had leek een speciale uitvoering te zijn. Iets van Dynamic of Sprint of zoiets. Daarom dacht ik dacht er misschien ook officieel verlaagde versies zijn.

@Skodako: Ik vraag toch even voor de zekerheid. Zijn dat dan ook veren voor de Fabia II combi? Ik zit immers eigenlijk verkeerd op de afdeling Fabia 3.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb Eibach's onder de F II. Een wereld van verschil in wegligging. Zolang er sprake is van goed wegdek prima. Bij minder goed wegdek wel wat bonkerig. En bij sommige drempels af en toe een klap. En al eens de veerpootlagers moeten laten vervangen. Komt blijkbaar vaker voor na verlaging, maar hoeft niet. Maar voordeel van betere wegligging weegt daar wat mij betreft ruimschoots tegenop.
Wamneer ik de wegligging van de a.s. F III acceptabel vind, laat ik het zo.

EdK

Forumguru
In vergelijk tot de Fabia I vind ik de Fabia II wiebelig.
Oorzaak hiervan kan ook wel eens wezen dat de Fab 2 wat hoger en smaller is dan de Fab 1 en dat je dit ook met zijwind zal dit merkbaarder zijn.
Of je dit rijgedrag verbeterd met bv Eibach , dat kan ik je niet uit ervaring vertellen.
Maar als ik in algemeen hier lees van leden die een verlaging met eibach hebben uitgevoerd dan praten ze allen over een rijgedrag verbetering met hun Fabia en andere modellen....

ronald_j

Actief lid
Trouwens, ik las dat de Fab1 zowel voor als achter 30mm lager wordt met de Eibachs. De Fab2 voor 30mm en achter 20mm. Dat lijken me dan verschillende veren, maar het kan misschienook aan veerpoten liggen?

Skodako

Senior Member
De Fab I had ik ook met een gastank en niet verlaagd, betere wegligging dan de Fab III in de bochten. Nu stuurt de FIII als een scheermes met de Eibach veertjes.
Maar ik wil de speciaal afgestemde set eronder en daarom komen er bij mij de Bilstein dempers onder voor een ultieme wegligging. :maakmegek:
Toen ik onlangs met een forumlid de KW street comfort set mocht ervaren op een FIII was ik daar erg van gecharmeerd. :thumbsup:

CDK

Forumguru
Dat lijkt me een redelijke combinatie @Skodako. Ik ken iemand die dat bij een O3 heeft en er tevreden mee is. Nu heeft de Fabia wel een torsi as die meer op een starre as lijkt als op een torsi as met stug en bonkig weggedrag tot gevolg, maar het kan gelukkig eigenlijk alleen maar beter worden. Hopelijk ben je er ook tevreden mee.

Hallo iedereen, ik heb besloten de fabia te verlagen maar ik zit nog met een aantal twijfels. Zoals de meeste hier zal ik dit doen met een set veren van Eibach. Volgens mijn garage is er geen schroefkit beschikbaar voor de Fabia Combi, maar voor zover ik lees zijn er hier wel mensen met een schroefkit.... Wat als ik toch ga voor de eibach kit, hoe is de samenwerking tussen de eibach veren en standaard schokdemper ? Zijn er ook vlaamse fabia rijders onder ons ? Hoe is jullie bevinding over de combinatie op onze Belgische snelwegen ?

Bovenaan Onderaan