Ervaringen van mensen met getunde motoren

michelover

Forumguru
Net 2 uur geleden mijn Superb 1.8TSI laten chippen bij JD. Eerste indruk is :xyxthumbs: Auto reed al lekker maar dit is echt te gek, auto blijft gaan in welke versnelling dan ook. Als je af en toe je auto even wil uitlaten is dat met deze gechipte 1.8TSI een leuke bezigheid. Zal binnenkort even naar de oosten buren gaan om hem volledig uit te testen.

Race Eend

Forumguru
Hey Michel,

Goed te horen dat het bevalt! :xyxthumbs:

Mooie auto ook om te zien (beetje verlaagd toch)!

Groeten,
Mark

MarcoO2

Forumguru
Superervaring he, die getunede motor... ik heb er inmiddels alweer bijna 50k mee gereden, en tot volle tevredenheid!

Octavarium

Actief lid
Zeker!! :super:

Die van mij is inmiddels ook door de mangel gehaald. Man, wat een verschil! Hij is nu zo aggressief dat het af en toe eng wordt hoe hard het gaat!! Ik moet wel uitkijken met dit weer, want ik rij op zomerbanden met 2mm profiel wat betekent dat de voorbanden zelfs bij 80 per uur nog doorslippen bij flink trappen!

De 1.8TSI is standaard al vlot, maar nu is het echt een sportwagen (qua motor dan). Wel grappig om een op het eerste oog brave, onopvallende gezinswagen te hebben die de meeste GTI'tjes rake klappen uitdeelt! :grin:

..totdat er een bochtje komt dan

[MODERATORBREAK]Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

bobby45

Actief lid
na 3 ton turbo aan gort

kennis heb ik de intercooler vervangen gescheurd en de turbo was op stuk verbrand.

was en diesel 105 naar 160 pk getunend :mad:

Octavarium

Actief lid
Bij een collega van me is dit ook gebeurd bij een ongetunede 2.0 commonrail TDI. Dmv. koud roodgloeiend trappen vervolgens roodgloeiend wegzetten kom je met alle turbomotoren een eind. Zeker met een getunede turbomotor die wat meer op z'n tenen loopt. Verhoogde turbodruk betekent ook meer warmteontwikkeling, waardoor je lagers nog meer te verduren krijgen als je je trapbak afzet..

Ik krijg af en toe krullende tenen van collega's die de koude motor van hun leasewagen doorhalen tot aan de begrenzer. Dat is vragen op problemen. Het is een wonder dat je niet vaker hoort van motorschade bij leasewagens. Kudos aan VAG voor de betrouwbaarheid wat dat betreft!

De vraag blijft natuurlijk altijd of dit soort motorschade werkelijk aan het chiptunen is te wijten en of de turbo niet sowieso een foutje in bijv. het lagerwerk had (dit komt voor), waardoor het sowieso een tijdbom was. Leasemaatschappijen hebben het er moeilijk mee in het geval van schade..

Volgens mij kunnen gechipte motoren namelijk makkelijk even lang mee als ongechipte varianten, zolang je maar met beleid ermee om gaat!

[MODERATORBREAK]Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

EdK

Forumguru
En nu heellllllllll gauw sparen voor bandjes met meer profiel !
Want je bent onverantwoordt bezig met deze weersomstandigheden, 2mm profiel..................!
En dat is een persoonlijke mening

FredV

Banned
En ik begreep dat leaserijders altijd netjes met hun auto's omgingen. Dit beeld bevestigt toch het tegendeel lijkt me.
Maar ja, de baas betaalt, en uiteindelijk de klant..:) so what...

plaza

Forumguru
De 1.8TSI is standaard al vlot, maar nu is het echt een sportwagen

Op een Octavia ben ik het met je eens, maar de 1.8 TSI in combinatie
met een Superb Combi is naar mijn mening niet erg vlot, zeker met
4 personen en bagage erin.
Een chip is meer dan welkom in deze grote , zware auto.

Gieliovd

Forumguru
Lease rijders altijd zuinig met hun auto? Laat me niet lachen. Het is triest hoe die mensen omspringen met de techniek.

Mijn broer bijvoorbeeld, technisch als de neten, veel gevoel voor de techniek... veel zorg, bouwt eigen motoren etc...

Maar met zijn lease bak, starten en gas weg. Dan zitten mijn tenen ook krom in de schoenen! Vanaf dag 1, knallen met dat ding.

Race Eend

Forumguru
Ach, leaserijder of niet, ook niet-leaserijders zijn vaak genoeg slopers.

Koud meteen stampen en liefst met nog rollenende wielen de motor uit zetten is vragen om turbo problemen.

Toerenbegrenzer een keer raken is overigens totaal geen probleem, als de motor maar goed op temperatuur is.

sitechris

Donateur
Wat wel helpt met goed warmrijden is een olietemperatuur meter. Erg prettig dat de Octi en andere VAG auto's deze optie bieden in de uitgebreide boordcomputer.

Race Eend

Forumguru
Inderdaad, olie temp is een fijne optie.

Heeft de auto dit niet, dan kun je watertemp = 90 graden + 5 minuten aanhouden.

sitechris

Donateur
minimaal, als het koud is duurt het zelfs nog wel eens 10 minuten voordat de olie de gewenste 90 graden aantikt.

Race Eend

Forumguru
Als olie 70 graden is, smeert het ook wel hoor, als je een diesel niet wat steviger rijdt, worden ze vaak niet eens warmer dan 70 graden als het vriest..

hemi24

Forumguru
Inderdaad, olie temp is een fijne optie.

Heeft de auto dit niet, dan kun je watertemp = 90 graden + 5 minuten aanhouden.

Bij het weer van vandaag en de mensen die vrolijk/zenuwachtig met angstzweet in de handen 30km/h gaan rijden op een weg die absoluut niet glad is :mad:, ben ik al blij dat mijn watertemp de 70 haalt!!!

Octavarium

Actief lid
iets genuaneerder

@ EdK: Maak je geen zorgen. Volgende week krijg ik m'n nieuwe bandjes. Met mijn leasecontract moet ik nu eenmaal door tot het bittere eind (2.0mm), anders mogen ze niet worden vervangen :-)

@ FredV en Gieliovd: Ik denk niet dat het zo zwart wit is en dat het één het ander niet uitsluit wat betreft de samenhang tussen leaserijder danwel eigenaar en sloper. Zoals Race Eend al zegt: sommige mensen, leaserijder of niet, hebben gewoon geen respect of begrip voor techniek en doen maar wat, zoals koud trappen. Maar ik weet wel uit de praktijk dat sommige mensen geneigd zijn zuiniger met hun eigen materiaal om te gaan dan met dat van anderen, wat erg triest is om te zien.
Ik zelf heb ook een leasewagen, maar zorg daarvoor zoals ik ook voor mijn eigen wagens zorg.

Daar tekenen de meeste leaserijders overigens ook voor in het leasecontract, iets in de trant van: "ga ermee om zoals een goed huisvader betaamt". Blijkbaar zijn de meningen nogal verdeeld over wat het begrip "goed huisvaderschap" inhoudt..

Mvg,
een goed huisvader, weliswaar met een binaire gasvoet (maar alleen bij een warme motor):2133:

bobby45

Actief lid
olie is zooooo goed

Waar maak je je druk om warm rijden / koud rijden is voor mij 5 km onder de 2000 tpm maar de n33 is voor mij 100 km/u dus is de belasting alleen maar tijden uit het dorp rijden en bij mijn werk weg rijden.

ruiten schoon en starten en rijden maar

lees dit maar eens en fabia met problemen een van hier?/:koffie:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=713547

http://www.112inbeeld.nl/page/Nieuwsdetail/6255/motor-even-warmdraaien-auto-gestolen

http://books.google.nl/books?id=WMU...6AEwAjgK#v=onepage&q=warmdraaien anwb&f=false

Bovenaan Onderaan