Ervaringen Skoda Rapid Spaceback 2016

TurboT

Forumguru
Ik begrijp je punt. De stoelen zijn iets harder dan bij bijvoorbeeld franse auto's. Ik heb zelf geen last van mn rug. Het is maar net hoe het afgesteld is. Ik krijg zelf makkelijk last van nekklachten. Dit heeft meer te maken hoe het afgesteld is.

De eerste 3 vernellingen van de DSG lopen bij mij minder soepel dan 4-7. Ik heb zelfs een TVS kuurtje gedaan. Auto is overigens van maart 2016.
De DSG heeft mij positief verrast.

Ik vind het een prima auto. Helemaal qua prijs kwaliteit verhouding. Enig nadeel is dat de Rapid's onderstel de oneffenheden slecht opvangt. Waar het aan ligt? Type onderstel, platte bandjes? De auto kan soms op zandweggetjes flink heen en weer schudden.

Mijn vorige auto, Ford Focus had een sportonderstel. Deze gaf een veel stabieler indruk bij slecht wegdek.

Verder zaken via VCDS aangepast zoals,
Ramen bestuurderskant open/dicht als de auto uit staat
Geen foutmelding kenteken ledlampjes
Cornering functie uit zetten
Standaard achterlichten aan icm DRL
Bijtank hoeveelheid
Needle sweep
Laptimer

Verder nog het volgende gedaan:
Merk/type aanduiding verwijderd
Zwarte omlijsting grill frame
Zwarte spiegelkappen
Instaplijsten
Footpedal rest
 

sitechris

Donateur
Tsja na één keer een UP meegekregen te hebben bij een servicebeurt van mijne yeti heb ik ook geklaagd
En nu krijg ik altijd de Bentley van de Directeur mee....... directeur rijd met de UP naar huis die dagen.....

Hoe je dat voor elkaar krijgt ??? gewoon de juiste opmerking op juiste moment plaatsen tegen zo'n directeur....:D

Ik ga Muntstad belonen door er nooit meer een euro heen te brengen. Er gaat bij die dealer overigens altijd wel iets mis.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Ik citeer je:
Soms erger ik me aan een relatief klein detail en verpest dit de beleving. En scoort de auto relatief laag. Het kan zomaar zijn dat jij wel volmaakt gelukkig kan worden met een auto die ik matig beoordeel.

Zou dit citaat ook niet een beetje meespelen in je ervaring nu ?? :pardon::pardon::dankje:
En nee ik heb geen belangen in Muntstad want ik weet niet eens waar ze gevestigd zijn !!
 

Wodkadrinker

Actief lid
Heb mijn Rapid nu bijna 2 maanden en ongeveer 1300km gereden hiermee.
Totaal nog geen probleem ondervonden met de auto ook niet met de stoelen.
Ik ben 1.85 mtr. en 130 kg dus dit zou een uitdaging moeten zijn echter al es gaat goed ook bij de langere ritten
Tot nu toe zeer tevreden met de auto dus.

Groet :Cor
 

Fabia 123

Forumguru
Ze zullen wel een doorgezakte stoel er speciaal voor je ingezet hebben......


En nu krijg ik altijd de Bentley van de Directeur mee....... directeur rijd met de UP naar huis die dagen.....

Hoe je dat voor elkaar krijgt ??? gewoon de juiste opmerking op juiste moment plaatsen tegen zo'n directeur....:D
En heeft die Bentley net zo mooie stoelen als de Up?
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Ik heb in het begin ook zitten worstelen met de stoelen (ben zelf 2.02 mtr.) Kussentje in de rug, kussentje onder de knieën. Hielp ook niet echt.
Echter na een paar maanden (zit nu na 7 maanden op de 20.000 km.) totaal geen last meer (zonder kussentjes)
Het is dus denk ik een kwestie van "inzitten". In de vakantie ruim 3.500 km gereden zonder problemen.

Last van de middenconsole heb ik niet, beentjes netjes onder het stuur.

Zit regelmatig te kijken naar auto's maar voor dit geld (net geen € 20.000) kan je echt geen andere auto met zoveel opties, ruimte (voornamelijk achterin, dochter is 1.82 mtr.) en automaat vinden (of ik heb niet goed gekeken)

Enig nadeel is dat de Rapid's onderstel de oneffenheden slecht opvangt. Waar het aan ligt? Type onderstel, platte bandjes? De auto kan soms op zandweggetjes flink heen en weer schudden.

Ligt aan de lange wielbasis en het relatief lage gewicht. Met 4 personen in de auto rijdt hij merkbaar beter.
 
Laatst bewerkt:
Niemand is hetzelfde dus zal iedereen een stoel anders ervaren. Behalve het fysieke deel heeft ook iedereen andere voorkeuren, zo heb ik niks met sportstoelen omdat ik, bij in- en uitstappen, mijn kont over de rand moet tillen.
Toegegeven, ik heb in auto's gezeten waarvan de stoelen echt heerlijk zaten, maar die zaten wel in een andere prijsklasse. De Rapid stoelen ervaar ik als simpel, goed genoeg en zonder poespas. Als het sportstoelen oid waren dan had ik nu geen Rapid gehad, zie boven.
Begin dit jaar ben ik naar Oostenrijk gereden, tijdens de reis alleen gestopt om te tanken/lunchen. Waarom niet vaker? Toen we aan rusten dachten reden we Oostenrijk al binnen. Geen centje pijn dus en naar huis was het ook 1x stoppen en voor de rest lekker autobahnen. Maar dat is mijn ervaring. In de jaren 90 kroop ik als een soort van Quasimodo uit mijn Opel, na amper 2 uur, terwijl men in die tijd erg te spreken was over Opel stoelen. Het blijft dus iets persoonlijks.

Mijn overige ervaringen na bijna een jaar in de Rapid?

Eerst de slechte:
- Het start/stop systeem, grrrrrr, zwaar irritant, de motor slaat echt direct af op het moment dat je stopt, dus ook als je een kaartje trekt in de parkeergarage of als je even iemand laat oversteken.

- De overijverige DSG, bij 60 al in de hoogste versnelling en steevast een versnelling te hoog (dus geen power) bij het uitkomen van een bocht.

Voor de rest is het een heerlijke wagen, die me iedere keer weer laat glimlachen als ik instap.
 

Okki

Donateur
Mijn overige ervaringen na bijna een jaar in de Rapid?

Eerst de slechte:
- Het start/stop systeem, grrrrrr, zwaar irritant, de motor slaat echt direct af op het moment dat je stopt, dus ook als je een kaartje trekt in de parkeergarage of als je even iemand laat oversteken.

- De overijverige DSG, bij 60 al in de hoogste versnelling en steevast een versnelling te hoog (dus geen power) bij het uitkomen van een bocht.

- Als je stilstaat, maar de rem niet helemaal intrapt, slaat de motor niet af (ff oefenen tot je het juiste drukpunt heb gevonden). Knop handmatig uitzetten (doe ik meestal in de file) of helemaal uit laten schakelen kan ook.

- DSG schakelmomenten aan laten passen doet wonderen.
 

Okki

Donateur
Om geen nieuw topic aan te maken deze even afstoffen:

Mijn baas heeft (wegens omstandigheden) afgelopen zondag een dagje met mijn auto gereden. Hij rijdt zelf een BMW X6 530dM

Zijn bevindingen met de Rapid:

-stille auto
-comfortabel
-goede wegligging
-goede stuureigenschappen
-pittig genoeg (standaard 95 pk)

Dat laatste kan ook aan zijn rijstijl liggen...ik had van tevoren de verbruikscijfers even op nul gezet. Waar ik normaal gesproken tussen de 1 op 18/20 rij...was zijn verbruik over iets meer dan 100 km 1 op 12! Flink gas gegeven waarschijnlijk :-)
 

FabiaLicious

Actief lid
sinds kort ook in het bezit van een Rapid Drive 1.0 95 pk met DSG, moet nog wel wennen aan DSG en kan me nog niet precies voorstellen wat er dan anders gaat met DSG update
wat ik niet lekkerr vindt gaan is als ik voor een stoplicht sta met de voet op de rem en motor uit, en het licht op groen springt en ik daarna de rem loslaat en meteen gas geef die nogal hortend en stotend vooruit schiet.
denk er wel over de start/stop uit te laten schakelen want ik vindt het nogal lastig dat met de rem te doseren.
verder bezig met LED/Xenon voor dimlicht, aanschakelen achter licht bij DRL, en heb de stoel aan de voorkant 22 mm opgehoogd, echt een betere zit(ik ben bijne 1.90mtr)
verder dik tevreden
oudjaardag uit Praag komen rijden, nood gedwongen met de thuiskomer, en niet harder dan 100 km/h met een verbruik van 1 op 20
 

Okki

Donateur
Als je niet als eerste voor het verkeerslicht staat....of de verkeerslichten een beetje kan "lezen" (oftewel...weten wanneer die (ongeveer) op groen gaan) dan heb je tijd genoeg om de auto te laten starten/in te laten schakelen en soepel weg te rijden.

Als je de rem loslaat en gelijk gas geeft gaat het inderdaad vaak gepaard met een schok...

Kwestie van wennen...behalve in kruipende files heb ik de Start Stop altijd aanstaan, en dat bevalt met prima.

DSG optimalisatie betekend dat de auto wat later opschakeld, dus bijv net boven de 50 pas naar 5 en boven de 80 pas naar 7.

Ik ben wel benieuwd hoe je de stoel hebt (laten) verhogen. Heb je daar fotos van?
 

sitechris

Donateur
Om geen nieuw topic aan te maken deze even afstoffen:

Mijn baas heeft (wegens omstandigheden) afgelopen zondag een dagje met mijn auto gereden. Hij rijdt zelf een BMW X6 530dM

Zijn bevindingen met de Rapid:

-stille auto
-comfortabel
-goede wegligging
-goede stuureigenschappen
-pittig genoeg (standaard 95 pk)

Dat laatste kan ook aan zijn rijstijl liggen...ik had van tevoren de verbruikscijfers even op nul gezet. Waar ik normaal gesproken tussen de 1 op 18/20 rij...was zijn verbruik over iets meer dan 100 km 1 op 12! Flink gas gegeven waarschijnlijk :-)

Haha, als hij zegt dat een baggerauto is weet hij meteen dat diezelfde medewerker om een nieuwe auto gaat vragen ;)
 

i2Paq

Senior Member
Ik heb mijn Rapid nu zo'n 3 jaar.

Mijn waterpomp is vervangen en mijn koppeling (+ software update voor de automaat).

Eigenlijk heb ik geen klachten en ben heel tevreden met mijn Rapid.

Hij mag nog 2 jaar, lease is over 5-jaar, en daar zie ik geen problemen mee.
 
Bovenaan Onderaan