Ervaringen Skoda Rapid Spaceback 2016

Okki

Donateur
Jij mag niet meer meepraten @fireben ...jij bent er tussenuit gepiept :deuk:

maar inderdaad...ik weet niet hoeveel km @i2Paq heeft gereden....maar dan al een nieuwe koppeling?
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ja exact daarom laat vrijwel iedereen op dit forum de software aanpassen. Met name de DQ200 (7 bak met droge koppeling) is berucht. Kan zelfs met 20000km 1 van de 2 koppelingen opgerookt hebben :jaja:
 

i2Paq

Senior Member
Klopt, mijn koppeling slipte al na 10k aan kilometers maar ik dacht dat het zo hoorde.

Vlak voordat de garantie er op zat toch maar even gemeld en toen bleek er een serieus probleem.

Nu, na de nieuwe koppeling en software-update, rijd hij al ruim 50K zonder een centje pijn.
 

Okki

Donateur
Vandaag even bij de bandenboer geweest.
Na 77.000 km voorbanden 2.3 en 2.1mm, achterbanden 4.3 en 4.2 mm

Voor de vakantie toch maar 2 nieuwe rubbertjes monteren
 

Okki

Donateur
Volgens de bandenboer kunnen de achterbanden nog wel 30.000 à 40.000 km mee. Maar omwille van de veroudering banden achter naar voor en voor 2 verse.

Ik sta er ook versteld van...auto is natuurlijk niet zo zwaar, maar ik vind het wel leuk om rap(id) een bocht te nemen (hard rechtuit kan iedereen)

Zelfs met de heftige regenval van de afgelopen weken nog steeds een veilig gevoel met de bandjes. All Season Vredenstein Quatrac 5.

Het is niet zo'n brede band (185) dus warmte ontwikkeling en slijtage zijn daardoor ook minder dan bij een bijv. 225 band.
 

Okki

Donateur
Zaterdag met een Octaivia 1.0 DSG gereden. Heerlijke auto, op de niet aangepaste DSG na. Echt een klasse hoger dan de Rapid en ook de motor is een stuk feller dan mijn 1.2.

Wat mij opviel was het Start-Stop systeem. Toen ik een keer bij @Antera was zei hij al dat het SS systeem de auto al af liet staat als hij "bijna" stilstaat. Ik heb daar bij mijn Rapid geen last van. Je moet echt eerst helemaal stilstaan en dan duurt het nog een klein moment eer de auto echt afslaat. Je kan dat omzeilen door de rem maar een heel klein stukje in te drukken, dan slaat de motor niet af.

HOE ANDERS bij de Octavia. Je kom aanrijden bij een verkeerslicht en inderdaad, nog voordat je daadwerkelijk stil staat slaat de motor al af.

Vreemd dat het systeem in beide auto's dus op een hele andere manier werkt. Ik ben blij met hoe het in mijn auto werkt, maar zoals het in de Octavia werkt ....daar zou ik ook gek van worden.
 

servies

Forumguru
Vreemd dat het systeem in beide auto's dus op een hele andere manier werkt. Ik ben blij met hoe het in mijn auto werkt, maar zoals het in de Octavia werkt ....daar zou ik ook gek van worden.
Dat vind ik niet raar. de Octavia is wat jonger en het start/stop systeem is vermoedelijk verder uitgewerkt/verbetert.
Wat ik wel raar vind is bijvoorbeeld dat in de Citigo die ik vorige week als leenauto meehad de cruisecontrol weer op de oude manier werkt, dwz: als je schakelt dan is de cruisecontrol weer uit ipv. dat deze actief blijft...
 

Okki

Donateur
Betrouwbaarheid Skoda goed aanwezig in Duitse test. Rapid op nr. 1 bij de compacte modellen...

IMG_20190831_180937.png
 

Okki

Donateur
Hoera....auto vandaag precies 3 jaar im bezit. A.s.woensdag gaat hij voor een verlate 90k beurt (inmiddels al op 92k)

Naarmate ik de auto langer heb gaat hij steeds meer bevallen (lees: ik zou geen andere auto in deze prijsklasse met zoveel ruimte/stilte en zuinigheid weten te noemen, vergelijkbaar met de Rapid)
 
Mijne staat nu op 79000, in circa vijf en half jaar. Problemen: 1 keer remschijven vervangen ivm trillen.....en dat was het dan.:thumbsup: oh ja, en een keer de aircoleidingen bevroren op een snikhete dag, airco vol aan en koelde blijkbaar te veel in één keer, verder normaal onderhoud en bij ca. 30k getuned.
 
Bovenaan Onderaan