Ervaringen Octavia PHEV

Ja als het in de Duitste kentekenpapieren staat dan moet er alleen worden zorg gedragen voor bij de import in B dat ze dan die gegevens overnemen.

Als je jaarlijks onderhoud laat doen bij de garage en ook al laat je zaken achterwege heb je volgens mij gewoon recht op de pechhulp al is die pechhulp volgens mij niets anders dan (gratis) laten afslepen naar de garage? En als dát het geval is dan dekt 9 van de 10x ook de reguliere autoverzekering dat met uitzondering vaak van in benouwde kom en of woonplaats.

Jessedew

Forumguru
Weet iemand trouwens al of het klopt dat de mrb voor een plugin hybride in 2026 naar 30% korting gaat? Want voor EV's was dat iig overal wel duidelijk, maar voor hybride kon ik geen duidelijk bericht vinden.

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...f 1 januari 2025 is,dan 50 gram per kilometer.

Knip & plak:
Vanaf 1 januari 2025 is het kortingspercentage in de motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride personenauto 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Een plug-in hybride personenauto is een personenauto met een CO2-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer maar niet meer dan 50 gram per kilometer.

Vanaf 1 januari 2026 vervalt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s. Je betaalt dan 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan.

Jessedew

Forumguru
Dat klopt volgens mij niet met de laatste berichtgeving, want EV's zouden volgens de voorjaarsnota 30% korting krijgen.

de vraag is, geldt dit dan ook voor hybride, maar ik vermoed dat het nog slechts voorstellen zijn en nog niet doorgerekend of ingevoerd en dat daarom op de rijksoverheid dit nog niet is bijgewerkt (want wat daar staat is voor nu nog wel zo, maar wordt wellicht dan nog aangepast)

Het zou mooi zijn, iets minder MRB, je wil toch een beetje beloning voor het 'stekkeren' en compensatie voor het hogere gewicht.

Slechte beredenering hoor! Een beloning? Die hoogte van de MRB is toch in zijn geheel onbelangrijk?

Ik bedoel; je rijd een EV of PHEV toch voor het millieu? Toch? Toch?! Toch..?? 1747644563781.gif

Haaa!! 1747644547635.gif 1747644547635.gif

Jessedew

Forumguru
haha, ik in elk geval niet, ik kreeg geld van de baas (keuzebudget) en deze uitvoering had alle opties en is dan goedkoper dan een mhev. (en heb zonnepanelen dusja) Nee ik rij deze zeker niet specifiek voor het milieu, als ik geen zonnepanelen en/of oprit zou hebben zou ik ook zeker geen hybride / elektrisch gaan rijden.

Dat het milieu er mogelijk iets mee geholpen is, is dan een bijkomstigheid. (al schijnt dat qua fijnstof nog wel mee te vallen) maar qua uitlaat gassen wel in de bebouwde kom.

Overigens, ik vind elektrisch rijden best comfortabel dus ik ben ook zeker niet 'tegen'.

Jessedew

Forumguru
zeker niet, daarom ben ik op zoek naar bevestiging wat er nu wel of niet onder valt.

Als er nog niets officieel bekend is, is dat het voorlopige antwoord, dan gaan we het meemaken ergens met prinsjesdag, dan zal er wel duidelijkheid zijn.

Bakkertje

Forumguru
zover ik weet vervalt de korting vanaf 2026 en komen we dan met onze PHEV's in het benzine tarief.
Er loopt nog wel een idee in Den Haag om het niet meer op basis van gewicht maar op basis van oppervalk te doen..

Bovenaan Onderaan