Ervaringen Octavia PHEV

lsp

Forumguru
Ik ben hard zoekende voor mijn total loss verklaarde Octavia 3 naar een vervanger..

wie heeft er ervaring met een 1.4 PHEV (liefst combi) qua:
  • Rij comfort
  • Laden
  • Km elektrisch
 

Henrik

Forumguru
Bedoel je de O4 1.4 PHEV (vRS toch?)?
Die ervaringen zullen nog wel eens beperkt kunnen zijn hier...
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

lsp

Forumguru
De O4 is in alle uitvoeringen leverbaar met de 1.4 en elektromotor (PHEV) volgens de configurator..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Henrik

Forumguru
Ah, oke. Dus niet voorbehouden aan 1 uitvoering. Ben benieuwd of, en zo ja hoeveel, mensen er al ervaring met deze combi hebben.
 

SNARFB

Senior Member
Ik heb een Combi Business Edition Plus 1.4 TSI iV PHEV 150kW/204pk 6 versn. DSG.

Rijcomfort is prima. De auto heeft standaard een ´slecht wegdekpakket´. Dit betekent dat hij aan de onderkant allerlei afdekbeplating heeft en een extra bodemvrijheid van 15mm. Dit geeft meer veercomfort maar is optisch iets minder fraai, vind ikzelf. Motorisch ben ik erg tevreden, zowel volledig elektrisch als ook Hybride. In de hybride stand haal ik met gemak een gemiddelde van 1:26.
Laden kan via een laadpaal of via de meegeleverde portable lader die via een standaard 230v wcd gebruikt kan worden. Het laden van 0 naar 100 % duurt met deze lader 4,5 uur en met een reguliere laadpaal 3,5 uur. Snelladen is niet mogelijk.
Afhankelijk van de buitentemperatuur kun je 50 á 60 km volledig elektrisch rijden. Ik heb ook wel eens 70 km kunnen rijden.
 

coppe218

Senior Member
Ik heb een Combi Business Edition 1.4 TSI iV PHEV 150kW/204pk 6 versn. DSG. met Comfort, Travel en Functiepakket.

Ik laad zoveel mogelijk thuis en op het werk en ook als ik ergens in een stad ben probeer ik bij te laden. Hierdoor heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 40 op benzine. Ik rijd woon/werk bijna altijd volledig elektrisch en heb een actiradius tussen de 40 km in de winter en 60 km nu. Hierbij rijd ik 70 procent van de afstand snelweg 110 wat niet bevorderlijk is voor de actieradius. Hij rijdt heerlijk soepel en in elektramodus (maar ook met de motor aan) heerlijk stil. Met de caravan rijden is pas echt een genot. Instant koppel bij wegrijden en voldoende vermogen daarbuiten.
Ik ben daarom ook blij deze auto gekozen te hebben. Helaas is het met de elektronicabetrouwbaarheid op dit moment nog huilen met de pet op. Dit zorgt vooral voor ergernis en geen betrouwbaarheidsproblemen met de inzet. Op dit moment 20.000 km ervaring met de auto.
 

CASB

Nieuw lid
Ik rij in een Seat Leon hatchback e-hybrid. Zelfde aandrijflijn als de Octavia. Ik heb hem nu 4 weken en inmiddels ruim 4000 km gereden. Ik ben uiterst tevreden en qua comfort erg goed. Ik rij altijd in sport want ik hou van een wat sportievere afstelling. Ik kan mij voorstellen dat de Octavia wat comfortabeler is.

Prestaties vind ik buitengewoon goed. Ik ben er van overtuigd dat de auto beter presteert qua acceleratie dan opgegeven door de fabriek.

Laden is vergelijkbaar met de Octavia. Aan de laadpaal meestal rond de 4 uur als hij helemaal leeg is. Ik heb laatst volledig elektrisch gereden van Zeist naar Almere, 47 km. Meer ik heb ik niet gehaald. Wel helemaal over de snelweg. Dus zeker niet ontevreden. Ik rij veel hybrid door de grotere afstanden, met een gecombineerd verbruik van 1 op 26.

Ik heb mijn auto geimporteerd uit Duitsland. Voor PHEV's zeer interessant daar ze een subsidie hebben 6750 euro. De auto moet wel minimaal een half jaar oud zijn. Voor dit soort auto's kun je makkelijk rekenen met 1000 euro afschrijving per maand. Dus mijn auto heb ik voor bijna 14000 euro onder nieuwprijs gekocht daar. Zit nagenoeg geen BPM (600 euro rest bpm) + importkosten --> 31000 euro op kenteken. Octavia is iets duurder maar zeker een stuk goedkoper dan in NL.
 

Rallye

Forumguru
En hoe bevalt het rijden als de accu leeg raakt en dus de ondersteuning wegvalt? Dan heb je opeens veel minder kracht, toch? Of zijn daar oplossingen voor?

Ik herinner mij een filmpje van Autoweek, dat niet erg vleiend was. Met name de accu achterin zou nogal invloed hebben op het rijgedrag. Kortom: een proefrit is aan te raden!
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

CASB

Nieuw lid
Ja, hij is dan inderdaad wat trager. Overigens door die 1.4 is het nog steeds een meer dan vlotte auto.

Ik kan mij gedeeltelijk vinden in de conclusies van Autoweek. Het rijgedrag verandert eigenlijk niet. Want of de accu nou vol is of leeg, de auto is net zo zwaar. Alleen met accelereren merk je verschil. En ook pas echt als je full power vraagt. Anders niet. Maar dat is mijn ervaring.

Een proefrit moet je echt sowieso doen. En dan aangeven bij de dealer dat de accu ook vol zit. Handigste moment is begin van de middag. Verkopers rijden de auto vaak als demo en dan is hij leeg als ze aankomen bij de dealer. En dan heb jij een vertekend beeld. Je wilt toch de elektrische stand ervaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Alleen met accelereren merk je verschil.
Hoewel ik momenteel niet in de markt ben voor iets nieuws intrigeert deze opmerking me wel een beetje. Is dat niet heel vervelend op het moment dat je bijvoorbeeld op een drukke snelweg wilt invoegen, of iemand wil inhalen? Als je een auto hebt met weinig vermogen moet je dat toch een beetje plannen, met een auto met veel vermogen heb je wat meer mogelijkheden. Daar wen je wel aan. Maar als je de ene keer meer vermogen hebt dan de andere keer kun je misschien toch wel eens een lelijke vergissing begaan (zelf wel eens een beetje geschrokken van het gebrek aan acceleratie in een huurauto, toen ik dacht nog wel voor een aankomende auto met caravan te kunnen invoegen op de Duitse autobahn). Of is dat verschil niet zo groot dat dat een rol speelt?
 

coppe218

Senior Member
Dat is echt een misverstand. Je kunt het zelfs zo instellen dat je bijvoorbeeld 10% capaciteit in de accu laat. Dan heb je altijd vol vermogen beschikbaar met de kickdown. Geen probleem dus. Zelfs in de auto hybride stand is er voor kort accelereren met kickdown nog accucapaciteit beschikbaar. Je hebt echt nooit het gevoel vermogen te kort te komen. Ook niet als de accu leeg is. Dan is het nog altijd een hybride de recupeert met remmen en de motor bij lage belasting gebruikt om de accu een beetje bij te laden voor als het vermogen wel nodig is. Ik kan me hooguit voorstellen als je niet hierop hebt geanticipeerd in de bergen met de caravan en onderaan met een lege accu start je niet tot boven het volledige vermogen hebt, maar ook dat is met 150pk en 250nm niet perse onderbemeten.
 

CASB

Nieuw lid
Hoewel ik momenteel niet in de markt ben voor iets nieuws intrigeert deze opmerking me wel een beetje. Is dat niet heel vervelend op het moment dat je bijvoorbeeld op een drukke snelweg wilt invoegen, of iemand wil inhalen? Als je een auto hebt met weinig vermogen moet je dat toch een beetje plannen, met een auto met veel vermogen heb je wat meer mogelijkheden. Daar wen je wel aan. Maar als je de ene keer meer vermogen hebt dan de andere keer kun je misschien toch wel eens een lelijke vergissing begaan (zelf wel eens een beetje geschrokken van het gebrek aan acceleratie in een huurauto, toen ik dacht nog wel voor een aankomende auto met caravan te kunnen invoegen op de Duitse autobahn). Of is dat verschil niet zo groot dat dat een rol speelt?
Ja die snap ik inderdaad.

Alhoewel hij wel merkbaar trager is, gaat niet om enorme vermogensverschillen (gevoelmatig). Je hebt nog steeds 150 pk onder je rechtervoet. Het is niet echt behelpen als minder elektropower hebt. Hij is een fractie trager zijn dan jouw 1.5 (mits niet getuned natuurlijk).

Ik weet bijvoorbeeld wel dat een Renault Megane of een Kia Niro een atmosferische 1.6 motor hebben in hun PHEV's. Dan heb je ineens maar 100 pk en veel minder koppel beschikbaar zonder elektropower. Daar is het verschil een stuk groter denk ik.
 

CharlesTucker

Forumguru
Waar ik me zorgen over maak is juist het feit dat het elke keer anders kan zijn. Weinig vermogen vind ik op zich niet zo'n probleem. Een paar weken terug nog met 65PK in een Citigo naar Hongarije geweest en terug, maar dat weet je dan ook, daar ben je aan gewend en hou je rekening mee. Maar goed om te weten dat de verschillen bij die Skoda niet zo dramatisch zijn. Maar wel iets om bij de keuze rekening mee te houden, temeer gezien je opmerkingen over de Renault Megane en de Kia Niro.
 

CASB

Nieuw lid
Ja, als het zover is dan zou ik zeker een proefrit maken. En dan vooral ook wat langer. Dan kun je zelf bepalen of je het storend vindt of niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske

Forumguru
Een topic dat ik graag zal volgen :)

Als het goed is komt er een O4 RS iV in Velvet Red volgende maand in bestelling, ZONDER te kunnen testrijden want dat kan men mij blijkbaar gewoonweg niet aanbieden in België.. zeer jammer want ik wou graag eens idd ook het verschil met en zonder volle accu weten. Rij zelf nu de O3 1.4tsi dus daar heb ik wel wat ervaring mee, benieuwd hoe de O4 gaat bevallen. de 03 is me steeds goed bevallen.

Zal een eigen topic openen in "mijn auto"
 

CASB

Nieuw lid
Bijzonder, ik weet niet waar je precies woont, maar ik zou gewoon even bellen met een Nederlandse dealer of je even mag rijden, kan vast wel als je even uitlegt dat het in België niet kan.
 

Joske

Forumguru
Dat is misschien wel een idee @CASB vraag me alleen af waarom een NL dealer me dat zal "toestaan". Kan dan denken dat ik een racepiloot ben :cool: die eens wil testen. Kan natuurlijk wel mijn Belgische offerte meebrengen als "bewijs".

edit: er zit er blijkbaar 1 in Terneuzen, dat is niet zo gek ver voor mij.
 

CASB

Nieuw lid
Ik heb zelf 10 jaar bij autodealers gewerkt. Er zijn veel mensen die willen proefrijden zonder dat ze de waarheid vertellen waarom ze het willen. Maar als ik iemand in de showroom kreeg die op voorhand vertelde dat hij niet bij mij ging kopen, maar wel wilde rijden omdat het elders om een of andere reden niet kon, dan had ik er weinig moeite mee om hem mee te geven. Eerlijkheid duurt het langst. Als je gewoon zegt dat je een gaat bestellen in België maar ze daar geen proefrit faciliteren denk ik dat het geen probleem is. Desnoods kun je voorstellen dat je hem weer afgetankt terugbrengt o.id.i. Rijbewijs kan een probleem zijn, maar wellicht dat ze iets kunnen met een onderpand ofzo. Maar dat zou je even met de dealer moeten overleggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske

Forumguru
@CASB zeker een idee, jammer genoeg zie ik nu dat Terneuzen een service punt is en geen dealer. Nog maar even verder zoeken dus, maar dat klopt zeker wat je zegt. Ben zelf ook zo ingesteld ;)
 
Bovenaan Onderaan