Ervaringen Octavia PHEV

Rob.nl

Senior Member
Wat vermeld rdw voertuiggegegevens online? Als t verholpen is staat er niets, anders nog open. Maar hier heeft niemand het er (nog) over......

dvraemdo

Nieuw lid
Wat vermeld rdw voertuiggegegevens online? Als t verholpen is staat er niets, anders nog open. Maar hier heeft niemand het er (nog) over......
Ik ben Belg (bij RDW via kenteken gaat dus niet lukken) en zoeken op de VIN via website importeur levert niks op. Daarom probeer ik het probleem zo goed als mogelijk te omschrijven. Alhans zoals de verkoper mij uitgelegd heeft, wat ik vooral onthouden heb waren: versnellingsbak, olielekje, boutjes ;)

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij RDW worden, voor zover ik weet, vooral direct veiligheidsgerelateerde en op wettelijke voorschriften*) gebaseerde terugroepacties geregistreerd. Dat lijkt me hier niet het geval - even los van het feit dat dit een niet-NL auto betreft.

*) zoals bv. destijds met de sjoemeldiesels het geval was.

Jessedew

Forumguru
Ik had na aankoop, (en al bij de proefrit) de melding travel assist niet beschikbaar) en later ook de SOS niet beschikbaar. Nu is de auto terug geweest naar de dealer. Software is geupdated naar 1985 (wat ik ze voor aflevering al had gevraagd)
Dealer gaf al kleine winstwaarschuwing, want dit travel assist systeem is kennelijk gevoelig voor enige vorm van condens o.i.d. wat bij de sensor onder de voorruit zou kunnen zitten, bij bepaalde weersomstandigheden.
Geen idee of ze de 4s5 update gedraaid hebben, die verband zou houden met de travel assist (het systeem werkt wel gewoon, dus dat is het probleem niet, hij is af en toe niet beschikbaar)
Ik zie in de digitale onderhoudshistorie wel dat ze iets genoteerd hebben, maar kan daar verder niet wijs uit worden.

Wat kan ik nog voor acties ondernemen richting de dealer, die hebben er wel wat mee gedaan, maar heeft nog geen effect gehad.

Iemand enig idee hoe ik van deze meldingen af kom? Voor mijn part mag die travel assist verdwijnen, vind het niet fijn rijden.

@Antera is het bijvoorbeeld ook mogelijk dit weg te coderen? (gaat dealer niet doen zeiden ze)
vond dit namelijk op internet:

Bakkertje

Forumguru
De sensor onder voorruit is de camera en daar zit een verwarmingselement in om condens te voorkomen. Als die verwarming niet goed werkt krijg je daar een foutmelding van in vcds / obdeleven

Jessedew

Forumguru
Ah, dat is dus iets om te vermelden, of na te vragen, want dat zouden ze ook morten weten (chef werkplaats begon over condens vorming) irritant is het wel, van die harde meldingen steeds, was bijna een week weg maar nu was het weer helaas.

Bakkertje

Forumguru
Nou chef werkplaats zou dan even je auto uit moeten lezen en kijken of er een storing instaat op de verwarming van de camera.
(ik gok van niet, tenzij je ruit ooit vervangen is en de stekker niet aangesloten is o.i.d.).

Jessedew

Forumguru
Ja dat hebben ze uiteraard gedaan, was geen actuele storing toen. (Al gaf die op die dag ook die melding) t vervelende is dat het geen blijvende storingen zijn, maar kort steeds terugkerende onverwachte meldingen.

Jessedew

Forumguru
Ik ging net ff de caravan bij de stalling brengen, je kent het wel, auto ervoor zetten, ff uitstappen, aankoppelen en weer instappen, contact uit. Caravan naar de stalling, uitstappen, afkoppelen, contact weer uit. en zo nog een paar x.

Weet iemand of je hier iets aan kan doen? Ik wil gewoon dat het contact 5 minuten aan blijft.

Drive modus was elektrisch overigens. Stalling is om de hoek gelukkig.

Ja irritant is dat heh. Dat heeft de Enyaq ook. Alleen bij de Enyaq gaat het meteen uit, bij de O4 blijft het nog wel heel even aan. Bij de Enyaq heb ik gepoogd het uit te zetten, wat lukte, maar vervolgens bij wegrijden ging hij binnen de eerste paar meter vanuit D terug naar P omdat hij dacht dat er niemand in zat.. iets met een waarde wat veranderd moest worden voor de stoeldetectie. Weet het niet meer, weet wel dat ik het meteen terug heb gezet want dat werkte dus voor geen meter. Of het voor de O4 zo is weet ik niet, heb me er niet meer in verdiept na het te hebben opgegeven bij de Enyaq.

Jessedew

Forumguru
Ik dacht eerst, misschien is het iets met de sleutel, maar zit detectie lijkt me het meest waarschijnlijk idd, want sleutel erin maakt geen verschil, deur open of docht ook niet, dus dan moet het wel aan de stoel liggen. Mm, maar ben bang dat ik het maar moet accepteren, (is alleen met caravan aankoppelen enzo, maargoed wel irritant)

Rob

Forumguru
Herkenbaar :D
Ik rij vanaf de voordeur vaak met een vuilniszak in de kofferbak naar de ondergrondse container aan de uitrit van m'n straat. Even stoppen, uitstappen, terug instappen en alles weer opstarten.. het went, maar wel vervelend.

Soortgelijks is dat ie overspannen op de handrem schiet als je met inparkeren al rollend ff de deur opendoet ivm stoeprandje o.i.d.. deed ik zeer frequent, maar hiermee dus niet meer:)

Jessedew

Forumguru
Haha, dat laatste doet mn buurman altijd, en er dan heel stoer bij kijken. Ik eigenlijk nooit omdat we een oprit hebben, of de spiegels kan verstellen maar irritant is het wel, contact steeds aan en dat soort gekkigheid. Heb geen spijt van de aankoop, maar soms denk ik wel, had ik het maar bij een O3 FL gehouden

dvraemdo

Nieuw lid
Hallo iedereen, na het lange wachten (o.w.v. de terugroepactie) ben ik nu anderhalve week in het bezit van mijn O4 Combi PHEV. Tot op heden bevalt alles me prima, en ik heb nog geen vreemde storingen. Wel heb ik moeten vaststellen dat mijn hondenbench (die perfect paste in mijn O3) nét niet in de auto past. Het is ofwel de hond met z'n bench, ofwel passagiers op de achterbank (die niet kan opklappen als de bench in de koffer staat). Klein ongemak, ik schaf me dan wel een scheidingshekje en een beschermcover voor de kofferruimte aan.

Laden gaat prima, hier weliswaar via de bijgeleverde omvormer voor in het normale stopcontact (dus traag, maar heb 's nachts voldoende tijd om de 13 kWh batterij vol te krijgen). Voorlopig heb ik vooral elektrisch gereden, aangezien de afstand woonst-werk dat perfect toestaat. Gemiddelde verbruikscijfers zullen zich nog wel beetje moeten normaliseren, eens ik wat langere afstanden doe (op verbrandingsmotor), dus na enkele maanden zal ik daar meer over weten.

Wat me wel beetje verontrust is een review op YouTube, van een Duitser met een O4 PHEV:
Die stelt dat het voordeel van z'n O4 PHEV op gebied van brandstof/elektriciteitsverbruik vrij miniem is. Ook is ie niet zo tevreden over de kostprijs van het onderhoud. En daarbij valt me vooral de laatste factuur op, zijnde meer dan €1000 voor onderhoud waarbij de olie van de DSG is ververst (+ de bougies vervangen). Blijkbaar is dat een hoge kost, en moet dit elke 60000 km gebeuren? Mijn O4 heeft er nu 47000, dus dat zou me bij de volgende beurt wel ook eens te wachten kunnen staan. Hoe zijn de ervaringen van jullie hier op dat vlak? Is het onderhoud echt zoveel duurder dan op pakweg een O3 1.0 TSI? Volgens die Duitser zou de hogere kost vooral te wijten zijn aan het feit dat er enkel door specifiek gekwalificeerd personeel mag aan gewerkt worden (door het elektrisch gedeelte), maar dat lijkt me nu ook wat ver gezocht...

Jessedew

Forumguru
Ik denk dat je qua onderhoud deels gelijk hebt, maar naarmate de auto ouder wordt kan je vast bij bijna elke garage terecht. Motorkap zit wel helemaal volgepropt dus dat is wel steeds lastiger voor garages. Of het bij mij, de meest gunstige koop is betwijfel ik, dat is een O3 FL, maargoed oog wil ook wat. Mijn dsg service en bougie service is bij aflevering gedaan. (45.000km1) Ik vond onder de laadvloer nog een afscheidngsnet. Die kan je erin vast klikken, weet niet of dat er standaard bij zit? En helaas is de kofferbak wel kleiner. Meestal geen probleem met vakantie de caravan voller stoppen. En zomervakantie (zonder caravan) maar niet teveel zooi mee.

Laatst bewerkt:

dvraemdo

Nieuw lid
@Jessedew bedankt voor je antwoord. Het is bij mij nu ook niet meteen te doen om de goedkoopste auto te hebben qua 'running costs', want dan had ik inderdaad beter een 1.0 TSI of de 1.5 TSI (afgeknepen tot 115 pk) genomen, al dan niet in mild hybrid versie. Ik ben vooral tevreden over hoe 'smooth' m'n huidige O4 PHEV nu rijdt. En als de benzinemotor en electromotor samenwerken is het best nog wel een vlotte wagen. In verhouding met PHEV's van andere merken zal deze qua onderhoudskosten wel ongeveer in de buurt liggen, neem ik aan?

Bedenk me nu net dat de olie van de DSG wel al eens zou kunnen vervangen geweest zijn toen ze die terugroepactie uitgevoerd hebben (want daarvoor moest de bak er blijkbaar zelfs uit, moet ik eens navragen dan bij de volgende beurt.

Ik zal eens kijken voor het scheidingsnet, maar vrees dat het er bij mij niet in zit. Ik dacht dat het verschil tss de O3 en de O4 (PHEV) vooral zat in het feit dat de laadvloer nu vlak aansluit bij de laaddorpel. Bij m'n O3 was de vloer lager, maar ik moest m'n hondenbench toch hoger zetten (dmv zelf gefabriceerde blokjes), omdat het poortje anders niet open kon draaien over de laaddorpel. Daarom dacht ik dus dat het nu geen probleem zou geweest zijn (zonder die blokjes onder). De bench past net door de laadopening, maar als ik ze dus te ver naar achteren zet, gaat de laadklep niet meer dicht.

Ach ja, is op te lossen, ik vond die bench achteraan in de auto eigenlijk al een last, want het limiteert dan de laadruimte (en m'n hond rijdt zelden mee). 'k Zal sowieso nog wat bijkomende kosten hebben: Hapro dakdragers van de O3 passen niet meer (open vs nu gesloten langsliggers), en een trekhaak moet er ook nog op gezet worden... Hoort er bij zeker? ;)

Edit: net even gezocht, en er zit inderdaad een degelijk scheidingsnet onder de laadvloer. Heb het gemonteerd, en ik ga het voorlopig hier mee proberen. @Jessedew bedankt voor de tip!

Laatst bewerkt:
Vorig jaar;
1 - Kleine onderhoudsservice: 260,45
2 - APK keuring i.c.m. onderhoud: 33,06
3 - Schuifdak waterafvoer controleren: 14,46
4 - Interieurfilter vervangen: 81,71
5 - Schuifdak schoonmaken: 28,91
6 - Petromark injector reiniger: 12,35

Totaal ex btw: 430,94. BTW: 90,50. Totaal incl. BTW: 521,44

Nummer 2 komt natuurlijk om het jaar en nr. 1 en 4 (mits je een pano dak hebt ook 3 en 5) komt jaarlijks terug. Nummer 6 is niet echt veel duurder dan een flesje online, en kan geen kwaad dus daar maak ik nooit een discussie van afgezien dat ik wil dat ze m in de deur zetten; want dan pleur ik het erin zodra de tank leeg is. En dan heb je uiteraard om het jaar nog de remvloeistof, en eens in de 3 jaar (die valt niet onder regulier onderhoud) de airco. Volgens de skoda site kost airco onderhoud 149 euro (in de btw).

Daarnaast idd eens in de zoveel tijd (elke 60.000km) de olie van de DSG bak en bougies.
Die bougies zou je ook nog wel zelf kunnen mits je handig bent. Luchtfilter van de motor ook. Die is bij mij (nog) niet gedaan, weet niet wanneer die aan de beurt is. Maar die doe ik tzt waarschijnlijk ook zelf want wat ze voor die filters rekenen is echt schandalig.. Dat interieurfilter heb ik ook destijds zelf gedaan: 81,71 ex btw voor een interieurfilter, dat mann filter kost geloofik in de btw iets van 2 tientjes en daar rekenen zij dan bijna 100 euro voor. Luchtfilter idem. En montage is echt easypeasy (eenvoudiger dan in de O3 met dat onhandige dempertje in het dashboard kastje) dus dat doe ik mooi zelf.

en een trekhaak moet er ook nog op gezet worden
Heb jij wel trekgewicht op het kentekenbewijs staan van je O4 Phev? je zal de eerste niet zijn die daar na de aaschaf pas achter komt. En als dat het geval is dan kan ik kort zijn: jammer dan joh. Dat gaat niet, nooit, never ever, gewijzigd kunnen worden.

dvraemdo

Nieuw lid
@Disaster-Master, bedankt voor het overzicht van de onderhoudskosten. Dat lijken me op zich te verwachten prijzen, niet bepaald goedkoop, maar nu ook niet ontzettend duur. Dat een DSG sowieso duurder is dan een manuele in onderhoud, daar had ik me ook wel een beetje aan verwacht. 'k Zou op zich inderdaad wel zelf wat aan onderhoud kunnen doen, zeker de eenvoudige dingen (zoals luchtfilter vervangen), maar ik veronderstel dat ik zaken zoals 'gratis' pechverhelping moet laten vallen, van zodra ik ervoor kies om mijjn auto niet jaarlijks op onderhoud te doen bij een erkende Skoda garage? 't Is mogelijks iets dat ik moet afwegen van zodra mijn jaar waarborg verstreken is.

Wat de trekhaak betreft: toen ik voor de eerste keer naar m'n O4 ging kijken bij de verdeler, had ik het specifiek nagevraagd of er een trekhaak op mocht, en de verkoper kon me bevestigen van wel. Op het (Duitse) gelijkvormigheidsattest staat er inderdaad onder 18.3 'Zentralachsanhängers (kg)' = 1500 en 18.3 'Ungebremsten Anhängers' (kg) = 750. Waar kan ik op het kentekenbewijs deze waarden terugvinden?

Bovenaan Onderaan