Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

CDK

Forumguru
hierbij ook nog mijn review van mijn Chiptuning en DSG 'upgrade' bij TVS Engineering / DSG Dokter.

het is ondertussen al weer even geleden, maar ik heb naast het (chip)tunen van mijn atmosferische 6 pitter ook mijn DSG laten aanpassen (flashen)

wat is er allemaal aangepast?

1)wegrijden in 2 bij weinig gasgeven (afhankelijk van stuur/hellingshoek)

2)terugschakelfunctie is aangepast (pas terugschakelen bij 70% of meer indrukken gaspedaal ivm beschikbaarheid van hoog en vlak koppel)

3)afremmen op de motor bij volledig liften gas in S

4)D en S laten customizen (tikkeltje later opschakelen in D om koppelingsslip te verminderen en S bruikbaarder laten maken terugschakelen tot begin max koppel (3000rpm) en niet extreem hoog in de toeren)

5)koppelbegrenzer laten verhogen (naar 450Nm zodat het extra koppel verkregen door de chiptuning probleemloos verwerkt kan worden)

6)maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen (dmv de schakeldruk te verhogen, waardoor er minder slip op treedt)

7)schakelsnelheid/tijd verkorten (maximaal maar nog steeds comfortabel)

8)maximaal schakelmoment van DSG laten verhogen (van 6500 naar 7000rpm)

9)launchcontrol laten aanpassen van 3000 naar 4500rpm

qua motor is er een winst behaald van 32pk en 22Nm, dat lijkt niet overdreven veel, maar voor een ongeblazen motor is dat een zeer goed resultaat, de motor is merkbaar soepeler én zuiniger geworden (2L/100km) ook loopt hij minder rauw, vooral bij een koude start.

ik ben meer dan dik tevreden met de behaalde resultaten, het is nu nóg meer genieten van elke meter die ik in m'n budget limo rij :)

voor tuning:
6u8udeqy.jpg

na tuning:
yvuvesup.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver wat is de reden van het wegrijden in 2? Heeft dat te maken met makkelijker wegkomen in de winter bij gladheid, of andere reden? Gezien het alleen bij weinig gas is, zal het niet zijn om sneller te accelereren.

Overigens zijn je acceleratietijden in S nu ook langzamer geworden? (gezien het feit dat je nu bij bereiken max koppel al opschakeld, betekent dus dat je nooit je max. koppel gebruikt, alleen in de hoogste versnelling)
 

CDK

Forumguru
@Cordoba,
1)van 1 naar 2 was altijd 'voelbaar' van nieuw af aan, zoals het nu is is het comfortabeler.

2)dat is alleen als ik onder het rijden van D naar S switch dat hij naar 3000rpm gaat, geef ik vervolgens meer dan 70% pedaaldruk gaat hij wél hoger in de toeren, ook als ik in S wegrij en het pedaal vloer is dat niet meer van toepassing, alleen bij 'rustig' rijden in S
beter kan ik het niet uitleggen, hopelijk komt de boodschap over ;)
 

Cordoba

Forumguru
Zit dus complexer in elkaar Corné. Ik had gewoon te simpel gedacht. Overigens ook bij de Caddy's op het werk een paar keer gemerkt, als je bijna stil staat en je geeft gas lijkt ie in eerste instantie soms nauwelijks te reageren, om er dan ineens met piepende banden er vandoor te gaan. Ik weet niet of je dat soort incidenten minder hebt als je vaker met een auto rijdt, maar viel mij wel op, die enkele keer dat ik er mee op pad moest.
 

CDK

Forumguru
Natuurlijk moet je ook aan een DSG wennen net als aan zoveel andere nieuwe dingen, maar 't is vrij simpel te doseren hoor, piepende bandjes heb ik nooit hoor ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een enkele keer overkomt me wat Cordoba beschrijft ook. Ontlokt me dan de volgende monoloog: "wat krijgen we nou"?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Neptukker

Forumguru
wat: DSG optimalisatie

bij: DSG 7 (Skoda Superb 1.8 TSI, 66.015 km)

wanneer: tijdens forum meeting 28 september 2013


Recent een Skoda Superb 1.8 TSI occasion aangeschaft, een heerlijke auto voorzien van een DSG 7 versnellingsbak. Voor aanschaf had ik mij verdiept in het verschijnsel DSG met zijn vele sterke punten en een aantal zwakkere. Een DSG blijkt net zo betrouwbaar als een 'gewone' automaat maar een handbak kent duidelijk minder probleemgevallen. Als je de pech hebt problemen te treffen dan komt een dealer vaak niet verder dan het vervangen van de bak of complete onderdelen daarvan (megatronic, tandwielenstelsel, koppeling).

Volgens TVS Engineering (ook wel DSG dokter) zijn veel klachten die kunnen optreden te verklaren en in veel gevallen te voorkomen. Vroegtijdig overlijden van de koppeling komt door de hoge mate van slip (en bijbehorende overhitting) bij het vroege opschakelen naar de tweede versnelling. De koppeling heeft dan bijvoorbeeld bij fileverkeer overmatig slip omdat de snelheid dan eigenlijk nog te laag is voor zijn twee. De software ander programmeren waardoor de bak langer in zijn een blijft en de koppeling minder mag/kan slippen vergroot de levensduur. Ook het wat harder op elkaar duwen van de koppelingsplaten moet de levensduur vergroten. Een ander optredend probleem ten gevolge van de DSG is overmatig slijtage aan het vliegwiel. Door het rijden in te lage toeren moet het vliegwiel te veel trillingen in het motorblok opvangen met gevolgen voor de levensduur. Het wat meer toeren laten maken van het motorblok (iets later opschakelen door de DSG) is hier de oplossing. Behalve het voorkomen van problemen is TVS in staat om de boel naar wens van de gebruiker aan te passen. Vaak wordt bijvoorbeeld de S stand minder wild gemaakt.

Mijn wensen waren het verhogen van de levensduur (er waren geen aanwijzingen voor reeds aanwezige problemen), het bruikbaarder maken van de S stand, meer afremmen op de motor als je manueel terugschakelt en het vergroten van het te verwerken koppel zodat motortuning (chiptuning) zonder restricties door JD Engineering uitgevoerd kan worden. Dit laatste is ook een van de competenties van TVS, de bak kan hierna zo claimen zij probleemloos 350 Nm verwerken.

De eerste indrukken van de aanpassingen zijn positief. Omdat er voorheen geen klachten waren is het verschil niet gigantisch. Het meeste verschil is merkbaar bij het schakelen tussen de eerste vier versnellingen. Het lijkt er allemaal net iets doortastender aan toe te gaan. Het aanpassen van de S stand is een grote verbetering en de manuele stand heeft nu meer nut gekregen omdat je o.a. meer controle hebt als je wilt afremmen op de motor, er is meer effect.
 
Laatst bewerkt:

Neptukker

Forumguru
Eerder klant geweest bij JD en dat was tot volle tevredenheid. Ze hebben daar erg veel ervaring in chiptuning. TVS was voorheen meer gespecialiseerd in VR6 motoren en DSG bakken, met chiptuning hebben ze een kortere trackrecord. Dat wil absoluut niet zeggen dat ze geen vakkundige chiptuning doen maar ik kies toch voor 'vertrouwd'.

Het is slim geweest van TVS om voor onze forumleden chiptuning voor een aantrekkelijke prijs aan te bieden zodat zij ook voor chiptuning een mooie trackrecord kunnen opbouwen. Tevreden gebruikers is de beste reclame.

JD bied ook DSG diensten aan maar daarvoor heb ik nou weer het beste gevoel bij TVS.
 

Neptukker

Forumguru
Zo, je bent snel te overtuigen Rosinfield. Als je een vrouw was had je nu 18 kinderen ;)
Zonder gekheid: mooi dat je tevreden bent. Kun je proberen het verschil in gevoel te omschrijven?
 
Bovenaan Onderaan