Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

ertromp

Forumguru
Update van mijn ervaringen na de TVS meeting:
Nu 2 weken verder met de DSG aanpassingen aan mijn Octavia 1.4 TSI kan ik alleen maar zeggen dat het top gedaan is door TVS. Wat een kennis en kunde. Tja dat er foutcodes niet gewist zijn dan kan gebeuren tijdens zo'n hectische dag maar ook dat kan gefixt worden :D.

De DSG schakelt nu subliem en het overtreft zelfs m'n verwachtingen. De motor gaat nu verder in de toeren alvorens er een hogere versnelling gekozen wordt door de mechatronic en waarbij de dubbele koppeling merkbaar minder te verduren krijgt dan de af fabriek situatie waarbij bij lage toeren al doorgeschakeld wordt. Gelukkig heb ik zelf geen problemen ondervonden maar ik kan me voorstellen dat dit funest is voor de koppelingsplaten.
Eigenlijk is het jammer dat de fabriek op basis van emissies zoveel genot om zeep moet helpen.
Rustig het gaspedaal intrappen en de bak schakelt nu 1 versnelling terug wat voldoende is met het hogere koppel om een goede inhaalsprint te maken.
Geinig vind ik zelf dat de motor bij gebruik van alleen gaspedaal (dus zonder cruise) langer in een versnelling blijft rijden en wanneer je de cruise aanzet er gelijk een versnelling opgeschakeld wordt.
Dus eerst zat ik bij gebruik gaspedaal zo tussen de 50 - 60 km/h in de 6e versnelling en dat is nu bij alleen gaspedaal de 5e versnelling geworden. Schakel je dan de cruise in dan wordt er wel weer gelijk naar de 6e versnelling doorgeschakeld.
Het verbruik is iets hoger als je alleen het gaspedaal gebruikt (dus niet op de cruise rijdt). Maar dat verbruik daar liggen mijn prioriteiten niet. Ik vind een stuk techniek wat lekker loopt (DSG in combinatie met de motor) vele malen belangrijker dan verbruik/emissie. Laten we maar zeggen ieder zo z'n gebrek. :D

De prijs wat ik uiteindelijk moest betalen voor de tuning en DSG aanpassingen vind ik super want ten eerste is m'n rijplezier ondanks dat ik die in de originele situatie ook al had toch weer toegenomen en ik ben ervan overtuigd dat m'n DSG preventief aangepakt is voordat je echt de rekeningen gepresenteerd krijgt.
Al met al super tevreden en voor degen die twijfelen: TVS is echt aan te raden!

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van degenen die hun auto hebben laten tunen en/of de DSG hebben laten aanpassen door TVS Engineering. Laat wat van je horen!
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Bedankt voor het delen, ik vind dat er maar weinig DSG software/tuning ervaringen geplaatst worden. En ik zwerf al een tijdje rond op internet.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooie review en fijn dat je zo tevreden bent. Het lijkt me echter sterk dat de dsg af fabriek zo is ingesteld dat de platen gevaar lopen. Mij bevalt de standaard instelling prima, ook in combinatie met de jd tuning. Later laten opschakelen kan ik door de s stand te selecteren. Maar ik voel eigenlijk nooit die behoefte
 

Blacky

Forumguru
Nou bij deze mijn update. Moet zeggen dat de trekkracht onderin zeer verbeterd is. Zonder soms echt terug te moeten schakelen reageert hij nu veel beter. Toen ik van de meeting thuis kwam merkte ik dat als de auto stationair draaide hij te schudden stond. Heb toen een mail gestuurd en ben toen telefonisch benaderd voor een afspraak.
Ben daarvoor vandaag terug geweest en het probleem is opgelost. Voor het tunen was het probleem namelijk niet. Men heeft eerst uitgelezen of er fout codes waren en die waren er niet, toen de originele software terug geplaatst om te kijken of daar geen fouten in zaten, rondje gereden en alles was goed. Daarna software aangepast en terug geplaatst. Hebben de inspuiting(tijd) iets veranderd waardoor dat schudden verholpen is. 2.5 uur later was ik weer op weg met dank aan Joey. Moest nog even boodschappen doen bij onze oosterburen dus meteen een stukje autobahn genomen en ondanks de regen moet ik zeggen TOP. :D:D:D In Duitsland zouden ze zeggen Preis/Leistung ist oké. :thumbsup:

Voor degene die nog twijfelen TVS is echt een aanrader.
 

ertromp

Forumguru
Mooie review en fijn dat je zo tevreden bent. Het lijkt me echter sterk dat de dsg af fabriek zo is ingesteld dat de platen gevaar lopen.
Helaas zijn er te veel voorbeelden en die zijn zeker terug te vinden op Nederlandse maar zeker ook buitenlandse forums die het tegendeel bewijzen.
Zeker zullen er ook tig bakken zijn die gelukkig een auto leven lang het goed blijven doen maar wat mij bevalt is dat het gedrag van de DSG nu meer aansluit op m'n eigen behoefte.
Ik heb een achtergrond als technicus en als hobby mag ik graag wat aan auto's doen maar zoals de DSG standaard schakelt daar werd ik bij tijd en wijle een beetje droevig van met m'n technisch hart. Ook ik heb gelukkig geen problemen gehad en er moet aardig wat gebeuren voordat ik ergens van onder de indruk ben maar hoe de bak nu schakelt klinkt me als muziek in de oren. De radio kan me gestolen worden en je zou bijna met de ramen open gaan rijden :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Voorbeelden van van platen met problemen. Waarschijnlijk toch een klein percentage op het totaal. En dan blijft natuurlijk nog de bewijs last wat betreft de vermeende relatie met de fabrieksinstelling
 

ertromp

Forumguru
Platen die gevaar lopen na miljoenen test- en ontwikkelings-uren, zeer onwaarschijnlijk.
Zoals eerder aangegeven Google maar eens op DSG problemen. En een bedrijf als TVS bestaat niet voor niets. Naïef om te denken dat er geen problemen kunnen zijn.
Neem de nokkenaskettingen en de nokkenasverstellers in de TSI motoren miljoenen test en ontwikkelingsuren zoals je zo mooi aangeeft. Problemen zeer onwaarschijnlijk??? Lees de forums er maar eens op na
 

s-line

Forumguru
Maar op de fora's lees je ook alleen maar de probleem gevallen, hoeveel tsi's rijden er wel niet rond zonder problemen! Er zijn zoveel mensen die wel tevreden zijn maar die zullen dat niet de hele tijd melden!
 

Noord26

Forumguru
Fora vertekenen beeld. Je kan over alles negatief iets vinden op internet.

TVS bestaat natuurlijk niet voor niets nee, maar mensen hebben de gewoonte alleen iets van zichzelf te laten horen als er iets niet OK is. Geen enkel product is foutloos. Alhoewel sommige merken de illusie proberen te wekken van wel.
 

ertromp

Forumguru
Dus niet "zeer onwaarschijnlijk" dat er problemen kunnen zijn.
Ik heb gelukkig geen van beide ondervonden maar ben zeer tevreden over de aanpassingen waarbij ik merkbaar verschil ondervindt tussen de eerdere en de huidige situatie.
Wellicht toch een keer naar Varsseveld gaan om er ook een goed beeld bij te krijgen?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Ik ken de firma TVS al van binnen. Mij pa heeft zijn bak er onder handen laten nemen. Ze weten wat ze doen. Mijn struikelblok was jou stelling dat er door te vroeg op schakelen koppelingsplaten vroegtijdig zouden overlijden. Dat is niet het geval.
 

ertromp

Forumguru
Ik ken de firma TVS al van binnen. Mij pa heeft zijn bak er onder handen laten nemen. Ze weten wat ze doen. Mijn struikelblok was jou stelling dat er door te vroeg op schakelen koppelingsplaten vroegtijdig zouden overlijden. Dat is niet het geval.
Dat had je kunnen horen als je bij de meeting was in Varsseveld dat vooral de 2e koppeling te lijden heeft hieronder
 

jalex_h

Forumguru
Helaas zijn er te veel voorbeelden en die zijn zeker terug te vinden op Nederlandse maar zeker ook buitenlandse forums die het tegendeel bewijzen.
Ik ben op dit gebied (helaas) een ervaringsdeskundige. Maar de problemen hebben niets met de software maar alles met een verkeerde materiaalkeuze van de koppeling. Te maken. Ik rij inmiddels al weer geruime tijd met een nieuwe, verbeterde, koppeling en heb nergens meer last van. Nog steeds schakelt de bak soepeler dan hij ooit had gedaan en is er geen verslechtering merkbaar.

Daarom geloof ik niet dat de softwarematige aanpassingen de oplossing voor dit probleem is. Het imho symptoombestrijding die ook, en ik spreek uit ervaring,met een fluwelen schoen te bereiken is. Dit neemt overigens niet weg dat het schakelgedrag an sich van de DSG van mij best wel verbeterd kan worden. Met name het vroeg opschakelen en het weifelachtige terugschakelen zijn zaken die mij wel eens storen en ik kan me voorstellen dat de fabriekssoftware op dit punt vooral met de emissienormen als uitgangspunt geschreven is.

Overigens heeft VAG het probleem met de koppeling al weer een tijdje geleden verholpen.
 

CDK

Forumguru
Ik ben het gedeeltelijk met iedereen eens, maar het meest met @ertromp, het heel vroege opschakelen is leuk voor emissies en bijtelling misschien, maar feit is wél dat datzelfde vroegtijdige schakelen extra koppelingsslip en dus onnodige extra slijtage oplevert! vandaar dat ook ik e.e.a. heb laten aanpassen, maar met mijn rijstijl gaat deze koppeling ook nog wel vervangen worden vrees ik, maar dan laat ik er bij TVS een racekoppeling inzetten die 700Nm op z'n slofjes kan verwerken, misschien tegelijkertijd ook even die Rotrex compressor er op laten schroeven dan :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn enige punt was dat die probleemgevallen slechts een fractie van het totaal vormen en dat er geen enkele evidentie is voor een verband met de "fabrieksinstellingen"
 

CDK

Forumguru
Ik ben op dit gebied (helaas) een ervaringsdeskundige

SPIJTIG

Daarom geloof ik niet dat de softwarematige aanpassingen de oplossing voor dit probleem is. Het is imho symptoombestrijding

DAT GEEFT TVS OOK AAN, HET IS GEEN OPLOSSING, MAAR UITSTEL VAN EXECUTIE.

Dit neemt overigens niet weg dat het schakelgedrag an sich van de DSG van mij best wel verbeterd kan worden.

DAT DOET TVS DUS OOK MET DE SOFTWARE AANPASSINGEN :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Toch begrijp ik het niet helemaal. Het vroeg opschakelen wordt als hinderlijk ervaren. Maar waarom dan niet de s stand gebruiken. Nu wordt toch de d stand zo geprogrammeerd. Dat lijkt me dan zonde van het geld
 

ertromp

Forumguru
De s stand vind ik af fabriek weer het andere uiterste die blijft m.i. wel erg lang in dezelfde versnelling staan.
De aanpassing levert net het aantal extra toeren op waardoor de bak niet super vroeg opschakelt maar niet dat uiterste heeft van de S stand.
Je bent altijd van harte welkom om de verschillen tussen origineel en na aanpassing eens te ondervinden in mijn auto dat zal wellicht een beter beeld scheppen
 
Bovenaan Onderaan