Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

Skoda-MAN

Forumguru
Met schakel auto's heb ik ook altijd al geschakeld bij 2000 toeren...... Maar ja, ik ben een "ouwe lul" van bijna 56 hé. :wavecry:
Wij, ouwe lullen, zouden er meer moeite mee moeten hebben omdat wij opgegroeid zijn met motoren die op lage toeren niets of niet veel deden. Zolang niet alles staat te schudden of te trillen is het goed.
 

cortrans

Forumguru
Ik ervaar zelf geen enkele hinder van de toeren die de motor standaard draait. Ook versnellen, waarbij de dsg terug schakelt, gaat probleemloos. Maar misschien is het voor de mechanica niet optimaal. In de file zet ik de bak nog wel eens in S om langer in de 1 en 2 te kunnen blijven rijden.
Maar als het voor de mechanica niet goed zou zijn, waarom stellen ze hem dan zo af???
 

0ri0n88

Forumguru
Maar als het voor de mechanica niet goed zou zijn, waarom stellen ze hem dan zo af???
Met name voor je koppeling is het niet goed.
Emissie normen zijn de grootste factor.
Milieu gaat boven behoud van de techniek in dit geval.
In mijn geval duidelijk waarneembaar dat de 1e koppeling bijna niks te lijden had gehad en de 2e koppeling zo goed als versleten na 100k wat gewoonweg veel te kort is.
Laagtoerig rijden en het te snel schakelen naar de 2e versnelling met name in files dragen daar niet positief aan bij.
 

0ri0n88

Forumguru
@Tuur71 grootste verbetering vind ik trouwens na de update dat de denkmomentjes van de bak een stuk minder zijn. Bijvoorbeeld afrijden op een rood stoplicht dus remmen, stoplicht gaat op groen dus je wil weer versnellen. Met de oude software zat hier echt een denkmoment en na de update gaat dit veel vloeiender en fijner.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Als je onder je turbodruk begint te rijden(zeer laag in toeren) is de samenstelling van het mengsel slecht.
Laag oke,maar niet juist boven stationaire toerental of moet zijn dat je turbo al van 1200Tr/min zen max koppel heeft.
Compressor is iets anders.
 

Okki

Donateur
Ondanks aanpassing software gaat de bak bij file rijden vrij snel naar 2. In file zet ik hem daarom in de manuele stand.
Bij gewoon optrekķen schakelt de bak wel later naar de 2.
 

Tuur71

Senior Member
@0ri0n88 heb vandaag nog eens een testje gedaan door langzaam met de cc elke keer een KM sneller te gaan. Pas bij 80 schakelde mijn dsg naar 7. Zal toch een andere sw versie zijn. Ik heb een o3 modeljaar 2015. Ik heb een tijdje met een externe ecu tuning gereden en op zich beviel dat prima. Alleen worden alle onhebbelijkheden van de oorspronkelijke motor sw, zoals schakelschokjes, abrupte versnellingen bij iets te enthousiaste beroering van het gaspedaal rond schakelmomenten uitvergroot. Soms reeds het super soepel en soms te agressief. Daarom ben ik benieuwd naar hoe de combi van obd en dsg tuning van tvs voor een 140 pk tsi met dsg7 uit gaat pakken. Vind het wel fijn als er ook nog gewoon soepel/rustig gereden kan worden zonder een fluwelen voet nodig te hebben. En of het ook verstandig is ivm rijden met een CV ivm extra belasting van motor, koppelingen, vliegwiel etc. Er zit bij mij al de 3e koppeling set in de auto ivm een vreemd piepend geluid bij optrekken in 1e versnelling bij warme motor. De laatste set zit er nu 25k in en zou een nieuw verbeterd type moeten zijn welke dit, bekende, probleem niet meer zou moeten laten horen.
 

0ri0n88

Forumguru
Er zit bij mij al de 3e koppeling set in de auto
De 3e al :bloos: mag de sofware wel anders zijn, maar dat klinkt toch niet best.
Externe tuning kan ik niks over zeggen, maar de meeste hier zijn er niet positief over.
Zou je toch aanraden naar TVS te gaan en de boel op maat af te laten stellen alvorens je voor een 4e koppeling moet gaan.
Dat met cc naar 80 is niet wat ik bedoelde.
In mijn geval ging die bij gewoon optrekken zonder cc bij 57 naar 7, beroerde je het pedaal om sneller op te trekken dan ging die idd pas veel later naar 7. Dit alles is te regelen met je rechtervoet.
Met de huidige software rij ik 57 in zijn 5 en stel je cc in dan schakelt die naar 6.
Maar 3 koppelingen in 88k is best veel :nailbiting:
Mede forummers als @ertromp en @Corné de Kluijver beschikken ook over meer technische kennis en ik denk dat die je ook adviseren naar TVS te gaan.
Ik was ook sceptisch maar erg blij toch geweest te zijn..
 

CDK

Forumguru
@Tuur71, serieus je 3e koppeling al binnen 90k km? Zo dramatisch heb ik het zelfs nog nooit gehoord :pieker:
Maar aanpassing van de dsg kan ik je echt van harte aanbevelen :jaja:
En je twijfelt over motortuning..., laat het er op zetten bij TVS en test het, als je het vraagt is testen geen probleem, bevalt het niet dan krijg je kosteloos je oude software weer terug.
 

Tuur71

Senior Member
Ik ben niet de enige die dit geluid heeft gehad. Kijk hier maar eens https://www.skodaforum.nl/forum/i/raar-geluid-bij-optrekken.26422/#post-510336. Overigens schakelde de bak nog prima maar het leek er op dat er toch wel eea aan her slijten was. Volgens Skoda kon het geen kwaad en was het een soort van kosmetisch probleem veroorzaakt door een van de assen van de koppelingen. Desalniettemin is er de eerste keer onder garantie een nieuwe in gezet. Een jaar later weer tijdens de vakantie met cv kwam het geluid weer terug. Langzaam optrekken in 1 bij de peage. Geluidsfragmenten gemaakt en aan dealer laten horen. En wederom is er een nieuwe set geplaatst maar nu was het een nieuw gebeterd type. Om herhaling te voorkomen zit ik er dus aan te denken, nu de garantie afloopt, om eens bij TVS langs te gaan. Extra koppel en pk's zijn natuurlijk ook fijn ivm CV trekken mits er geen extra problemen te verwachten zijn.
 

0ri0n88

Forumguru
@Tuur71 Je kan bij TVS alles naar wens af laten stellen.
Je kunt dus ook je D stand laten zo die is en de S stand anders af laten stellen voor je CV en nog veel meer.
Na een stage1 obd tuning rij je niet ineens in een formule1 auto maar je koppel en pk's zijn sneller en vloeiender beschikbaar zeker icm met dsg tuning omdat je dan iets minder laagtoerig rijdt dus de bak niet weer 1 of 2 verzetten terug moet schakelen met de denkmomenten erbij genomen gaat dat minder vloeiend als met verbeterde software.
Kortom gewoon rustig rijden is geen enkel probleem met aangepaste software.
En zoals @Corné de Kluijver zegt het proberen is geheel vrijblijvend ook voor de dsg tuning.
 

Tuur71

Senior Member
Vandaag is de derde longlife beurt uitgevoerd. Er werd verteld dat er ivm met een terugroep actie DSG SW update was uitgevoerd. Ben benieuwd of ik er nog iets (positiefs?) van ga merken. Zal eens kijken of ik binnenkort tijd vrij kan maken om eens bij TVS langs te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Luc fiekers

Nieuw lid
Helemaal mee eens! Wij zijn eveneens goed geholpen bij dit bedrijf. Snelle diagnose en snelle oplossing. Ook wij hadden een schokkende versnellingsbak. Bleek dat dit een softwareprobleem was. Andere bedrijven zouden je een nieuwe versnellingsbak of koppelingsplaten aansmeren. Super tevreden!! Dank je wel TVS engineering (DSG-dokter)
 
Bovenaan Onderaan