Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

Kempes

Forumguru
Ben ik het niet mee eens.. aan de vermogens kromme kun je meer zien dan alleen het maximumvermogen..als de kromme niet krom is dan kun je als leek vrij snel zien dat de status van de tuning foute boel is..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat klopt in theorie. Je kunt er aan zien of er ergens een dipje zit. Maar de kans dat dat zich voordoet en ook nog in de praktijk merkbaar is, is in het geval van een uit en te na beproefde stage 1 tuning bij een gerenommeerd bedrijf verwaarloosbaar klein.
 
Het verschil tussen stage 1 en 2 is niet alleen die 100 euro , of wat het ook is ..
Dan zal er ook echt iets als uitlaat , luchtinlaat of dpf delete , verandert moeten zijn aan de wagen ..
 

B.Stuurder

Forumguru
Op de site van TVS geven ze voor een 1.8 standaard 215 pk op, stage 1 getuned. Maar bij JD staat 215 pk aan de wielen en 240 pk op de motor. Ik vraag me af wat TVS bedoeld, anders is het slimmer om de DSG bij TVS te doen en de motor bij JD.
 

0ri0n88

Forumguru
Mijn ervaringen met TVS zijn erg positief.
Eerst geweest voor een dsg tuning aangezien de 2e koppeling niet lekker oppakte.
Gelijk ook een standaard chip erop laten zetten voor net dat beetje extra koppel.
Hun standaard dsg optimalisatie is erg fijn en schakelt merkbaar beter en logischer (geen 57km meer in de 7e versnelling).
Helaas was mijn 2e koppeling al te ver versleten zo om en nabij de 75% dus het slippen naar oneven versnellingen keerde helaas snel weer terug wat gewoonweg zeer oncomfortabel rijd.
Had nog wel een jaartje door gekund maar heb geen automaat om als een soort gup in de rondte te rijden waarvan het lijkt alsof die niet kan schakelen.
Opnieuw TVS (mischa) benaderd en binnen no time kon ik terecht en is de de koppelingsset vernieuwd en de software opnieuw ingeleerd en dit alles voor een redelijke prijs aangezien ik de software al had.
Keurig op de hoogte gehouden dmv whatsapp en bij ophalen stond de auto netjes gewassen klaar.
Wat een verschil met deze nieuwe set en volgens hun kan die er weer een lekkere poos tegen aan zeker met de verbeterde software.
Al met al erg te spreken over TVS en hun werkwijze en kan het iedereen aanraden voor als je met je dsg iets hebt of wilt dat je er prima terecht kunt en erg netjes geholpen wordt hetzij voor tuning of reparatie.
Thanx to @ertromp en @Corné de Kluijver die me op het forum overtuigd hebben en ik er zeker geen spijt van heb.
 

Tuur71

Senior Member
@0ri0n88 welke motor heb jij? Bij welke km stand heb je dit allemaal laten doen? Is na tuning het rijdracht nog steeds soepel? Geen aan uit auto? BV makkelijk doseerbaar in de file? Ik heb een 1.4 Tsi 140 pk met dsg7 en ervaar wisselend schakelgedrag. De ene keer, meestal als hij goed warm is, boter zachte schokvrij gangwissels en de andere keer duidelijk merkbare schakel schokjes, ergste dan van 3 naar 2. Ik kan mij voorstellen dat door de tuning van de motor deze duidelijker merkbaar gaan worden. Ik heb op zich geen klachten over de momenten van schakelen en snap ook dat de door de fabriek gekozen momenten brandstof besparend zijn. Ik haal meestal rond de 1/17 bij voornamelijk snelweg kilometers tijdens de spits.
 

0ri0n88

Forumguru
@Tuur71
Mijne is gedaan bij 110k en het betreft de 122 pk versie.
Zou als ik jou was sws langsgaan bij TVS.
Ze lezen hem uit tijdens een proefrit en meestal is het euvel (vreemd schakelgedrag) softwarematig te verhelpen en verleng je de levensduur van je koppeling aanzienlijk.
Schakelmomenten komen anders te liggen waardoor je in de stad ietsje meer verbruik hebt maar veel meer comfort, zeker geen aan uit auto.
In de file is het veel fijner want je heb gewoon weer een 1e versnelling.
Motor tuning vind ik heel fijn dat extra koppel, maar zit nu op hetzelfde niveau als jou 1.4 tsi met 140 pk.
Je kan er gewoon mee test rijden bij hun en vind je het niks doe je het niet.
Motor is beslist niet rumoeriger of iets, eerder soepeler.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Gr
Edit mijn verbruik ligt/lag op snelweg zo rond de 1 op 15 bij 125 km
Bij 100km per uur is 1 op 17/18 ook haalbaar.
 
Laatst bewerkt:

Tuur71

Senior Member
@0ri0n88 bedankt voor je info. Ervaar jij nu helemaal geen schakelschokjes meer? Mijn auto heeft nu bijna 88k gelopen en verlengde garantie tot 100k. Schakel schokjes heb ik altijd al wel afwisselend gehad, dus ik weet niet of dit gewoon een product eigenschap is of niet. Volgende week krijgt hij weer een beurt, eens kijken hoe het daarna rijd. Wellicht op de 100k toch maar eens naar tvs.
 

0ri0n88

Forumguru
@Tuur71 wacht niet te lang ermee. Bij mij deed die op 88k ook soepel schakelen en na de 100k kon ik ineens nieuwe koppeling monteren.
Van 1 naar 2 schakelen is idd "voelbaar", maar niet meer of minder als met originele software. Voor de rest schakelt die gewoon top en vooral logischer, met name in de stad rij je niet zo laagtoerig meer.
Dus 40 in 4, 50 in 5 ipv 40 in 5 en bij 57 al in 7e versnelling.
Wellicht heb je voldoende aan alleen een dsg upgrade en laat je de tuning van de motor voor wat die is.
Zoals ik al zei je kunt bij hun perfect terecht voor diagnose en proefrijden en alles is mogelijk qua afstellen van de dsg!
 

Tuur71

Senior Member
Ja zal het in de gaten houden maar ivm garantie mag er geen andere sw in de bak of ecu. Daarom eerst nog wachten tot na de komende buurt. Overigens schakelt mijn dsg7 pas boven de 80 op naar 7. Hij zakt wel ruim onder de 80 voordat hij terug gaat naar 6. Lijkt toch op andere afstelling tussen de 122 en 140 pk versie af fabriek.
 

0ri0n88

Forumguru
Zou goed kunnen en de fabrieksafstellingen zijn ook geupdate ed. Ook is het frictie materiaal van de koppelingen verbeterd.
Maar bij originele software en je rijdt heel rustig op naar 60 denk ik dat die hem ook in 7 zet.
 

cortrans

Forumguru
@Tuur71 wacht niet te lang ermee. Bij mij deed die op 88k ook soepel schakelen en na de 100k kon ik ineens nieuwe koppeling monteren.
Van 1 naar 2 schakelen is idd "voelbaar", maar niet meer of minder als met originele software. Voor de rest schakelt die gewoon top en vooral logischer, met name in de stad rij je niet zo laagtoerig meer.
Dus 40 in 4, 50 in 5 ipv 40 in 5 en bij 57 al in 7e versnelling.
Wellicht heb je voldoende aan alleen een dsg upgrade en laat je de tuning van de motor voor wat die is.
Zoals ik al zei je kunt bij hun perfect terecht voor diagnose en proefrijden en alles is mogelijk qua afstellen van de dsg!
Waarom hebben sommige toch zo'n moeite met die lage toeren???? Ik vindt die lage toeren geen slechte eigenschap hoor. En ja, hij is zuiniger. Met schakel auto's heb ik ook altijd al geschakeld bij 2000 toeren...... Maar ja, ik ben een "ouwe lul" van bijna 56 hé. :wavecry:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben een nog oudere lul met precies die cijfers omgekeerd. Maar ik vind iets later opschakelen wel zo prettig, evenals een echte 1e versnelling. Het is meer zoals je zelf met de hand zou schakelen. Wel vrij vlot opschakelen (dat gebeurt nog steeds met aangepaste dsg), maar niet zo overdreven. Bij mijn vorige auto (Yeti 1.2) ging de boel zelfs resoneren wanneer je zeer laagtoerig in de 7 zat
 

Tuur71

Senior Member
Ik ervaar zelf geen enkele hinder van de toeren die de motor standaard draait. Ook versnellen, waarbij de dsg terug schakelt, gaat probleemloos. Maar misschien is het voor de mechanica niet optimaal. In de file zet ik de bak nog wel eens in S om langer in de 1 en 2 te kunnen blijven rijden.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik deed hem zelfs in manual want ook in s schakelde die al heel snel naar 2
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan