Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

misschien een raar idee, maar is er geen mogelijkheid om die dsg zo te laten optimaliseren dat standje d standaard is en de alleen de sportstand
geoptimaliseerd word naar de wensen van de klant. of is dit gek??
:pieker::D
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
misschien een raar idee, maar is er geen mogelijkheid om die dsg zo te laten optimaliseren dat standje d standaard is en de alleen de sportstand
geoptimaliseerd word naar de wensen van de klant. of is dit gek??
:pieker::D
Daar zou je kunnen naar informeren bij TVS.
Er is daar veel mogelijk in persoonlijke wensen zoals ik zelf heb mogen zien tijdens de meeting
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

guitar_billy

Senior Member
Daarnet nog eens goed gelet op het schakel gedrag. S dus hooguit voor een enkele sportieve actie, maar niet om gewoon mee te rijden. In D valt het me echt niet tegen. Misschien een domme vraag van deze a techneut: zou het kunnen dat het beter werkt door de tuning? Dat hij daardoor wat anders schakelt en beter reageert op het gas?


De DSG stand D is adaptief, dat wil zeggen dat als je altijd plankgas rijdt dat hij vanzelf later opschakelt en omgekeerd. Maar aanpassen van de DSG software kan toch zeker zin hebben als je met je jouw eigen rijstijl vindt dat de bak te vroeg of te laat schakelt.

Zelf vindt ik de D stand wel okee maar de S stand veel te extreem. De S gebruik ik alleen maar om bergaf beter af te kunnen remmen op de motor, omdat je daar met hogere toeren in de versnelling blijft hangen. Dat zou ook handmatig kunnen met de + en - maar dat vindt ik niet intuitief; ik druk de hendel altijd de verkeerde kant op.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Exact zoals ik het ervaar en doe. Of als je op de snelweg op de linkerbaan voor je ineens langzaam rijdend verkeer hebt. Dan hoef je niet of minder hard te remmen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

OctaviaWest

Actief lid
Ik kan me voorstellen dat het wel afhankelijk is van een paar factoren, maar als je je motor en DSG onder handen laat nemen, op welk bedrag mag je dan rekenen?
 

Petrolhead

Forumguru
Nou dan ook maar even mijn ervaringen...
(Eigenlijk wil ik die pas over ruim twee weken met jullie delen omdat dan het verhaal afgerond is als het goed is maar dit topic is nu lekker actief dus dan nu maar alvast)

Ook mijn O2 heeft een software-optimalisatie van de DSG-7 ondergaan, de motor is ook onderhanden genomen.
Waarom heb ik dit laten doen? Vanaf aanschaf heb ik het bekende schokken en trillen ervaren tijdens het schakelen van 1 naar 2. Ik heb de eerste eigenaar kunnen achterhalen en uitvoerig met hem kunnen spreken. Hij heeft precies dezelfde klachten al in een erg vroeg stadium ervaren. De auto heeft erg vaak bij de dealer gestaan, meerdere DSG software-updates gehad zonder resultaat, nieuwe mechatronic gemonteerd zonder resultaat en is een aantal dagen uit logeren geweest bij PON zonder resultaat. De auto heeft zowel bij de eerste eigenaar als bij mij veel korte ritjes voor zijn kiezen gekregen dus ik begrijp dat slijtage daardoor groter zal zijn.

Bij TVS werd mij ook duidelijk dat de DSG-7 niet alleen zeer vaak schakelt maar ook vroeg doorschakelt naar de volgende versnelling (dat constateer je als berijder zelf ook heel snel), dus dat versleten onderdelen eerder naar boven zullen komen dan bijvoorbeeld de handgeschakelde 6 bak lijkt me begrijpelijk. De software van de mechatronic is gemaakt met in het achterhoofd lage emissie-eisen en laag brandstof verbruik. Dat dit resulteert in een minder comfortabel rijgedrag, is voor de klant niet prettig maar dat wil niet zeggen dat er iets stuk is, alles (mechatronic-dubbele koppeling-versnellingsbak) werkt goed alleen het zou veel beter (samen)kunnen werken. En daarmee bedoel ik een soepeler rijgedrag en daarmee een langere levensduur van de koppeling. Want dat de koppeling nu meer te verduren heeft is mij wel duidelijk geworden na de DSG lezing. Schakel in een handbak bij heel langzaam optrekken maar eens vlug door naar de 3e versnelling, dan begint de bak ook te protesteren/bokken/trillen.

In de praktijk: de DSG-aanpassing is een verademing, geen spoor meer van trillen, dreunen of wat dan ook. Duidelijk merkbaar dat er langer in de eerste versnelling wordt doorgereden voordat er naar de volgende versnelling wordt geschakeld. Ook de S-stand is veel minder nerveus en nu WEL bruikbaar om veel vlotter op te trekken zonder dat de toerenteller zwaar in het rood komt. (heeft met deze TSi motor ook helemaal geen zin gelet op de koppelkromme).
De motor-aanpassing is voelbaar maar omdat bij mij helaas de tweede koppeling is overleden tijdens de rollenbankrun kan ik daar op dit moment niet echt van genieten, even versnellingen zijn op dit moment erg onrustig bij vlotter optrekken. De bak zoekt naar de even versnellingen omdat hij die hij regelmatig kwijt raakt.
Rustig rijden als een bejaarde was het advies tot het moment van vervanging van de koppeling omdat de auto anders in noodloop zou kunnen schieten.
De testrun met Ronald (om het probleem met de koppeling goed vast te kunnen stellen) was in de derde versnelling erg indrukwekkend op het gebied van trekkracht, vergelijkbaar met de testrun met Jeroen Dik in mijn toenmalige Leon 1.8 20VT. Volgende week gaat de auto retour naar TVS voor een nieuwe koppeling en wordt de motortuning verder geoptimaliseerd, er was nog een sterker programma beschikbaar tov de 207 pk en 309 Nm wat er nu uitkomt. Stationair loopt hij nog niet helemaal regelmatig dus ik zal vragen of ze daar ook nog even naar kijken, naast het wissen van eventuele foutcodes.

De koppeling is dus na ruim 4 jaar met 80k km versleten, heeft niets te maken met tuning of rollenbak. Door de nieuwe DSG software hoop ik de nieuwe koppeling veel langer dan 80k km mee te laten gaan en bovendien tijdens die km's nog veel meer te genieten van de DSG.
Dus preventief je DSG-7 onder handen laten nemen zou ik iedereen willen adviseren.
Het was in mijn geval erg prettig dat er een mooie actie was via dit prachtige forum en TVS. (zeker nu er een dikke factuur achteraan komt...)

Over een paar weken volgt hopelijk het laatste hoofdstuk van mijn kant over de DSG optimalisatie!
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Goed om te horen dat de DSG rammels verleden tijd zijn @Petrolhead! Waarschijnlijk zal je koppel ook nog wel wat omhoog gaan, 309nm is niet echt veel voor een 1.8tsi, maar waarschijnlijk kwam er niet meer uit door koppelingsslip op de bank.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Leuk om te lezen en ik krijg er steeds meer zin in.

Neem aan dat bij een dsg software update van de dealer de zaak weer opnieuw moet.?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Leuk om te lezen en ik krijg er steeds meer zin in.

Neem aan dat bij een dsg software update van de dealer de zaak weer opnieuw moet.?
TVS raadt aan om de dealer mede te delen dat je geen updates wilt. Mocht het onverhoopt gebeuren dan is mij gezegd dat ik kosteloos langs kan komen. Maar aan mijn auto geen fabrieksupdates meer voor de DSG :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jalex_h

Forumguru
wat @Cordoba zegt klopt helemaal, dealer vervangt de complete bak bij problemen
Huh????? En waar haal je die wijsheid vandaan?
Voor het probleem met de trillende koppeling is "gewoon" een modificatieset met een nieuwe koppeling en nog wat bijbehorende onderdelente bestellen bij Pon. Die is er bij mij ook in gegaan. Meer krijgt de dealer, in geval van garantie, trouwens ook niet vergoed van Pon.
 

CDK

Forumguru
Huh????? En waar haal je die wijsheid vandaan?
iets genuanceerder, voor dealer / PON bestaan er 3 onderdelen mechatronic, versnellingsbak en koppeling, deze kunnen afzonderlijk vervangen worden, alleen zijn er al zoveel foute diagnoses gesteld én problemen na korte tijd weer teruggekomen dat er veelvuldig een complete nieuwe DSG met alle componenten gemonteerd wordt à +/- €7500,-
 

Cordoba

Forumguru
Foute diagnoses als het over DSG gaat, schijnt bijna vaker voor te komen dan een goede diagnose. Tekenent hiervoor de opmerking van Ronald tijdens de lezing: TVS heeft ongeveer 75% van de diagnoses goed, dus 1 op de 4 is ook niet goed. Dat schijnt binnen de DSG-wereld een exceptioneel goede score te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Huh????? En waar haal je die wijsheid vandaan?
Voor het probleem met de trillende koppeling

Huh???? Trillende koppeling? Een trillende koppeling bestaat niet. Koppelingen kunnen hooguit niet goed aangrijpen wat als trillen ervaren wordt. Het probleem bij de DSG2009-2011 bakken is het lage motortoerental in combinatie met de schakeldrukken gestuurd door de ventielen in de mechatronic.
Daardoor kunnen (Hoeft niet altijd velen hebben geluk :D) de koppelingen vroegtijdig slijten / verkeerd aangrijpen.
Hopelijk ben je er van af maar voor mij persoonlijk zou ik zeker de DSG update doen indien je auto uit de bouwjaren 2009-2011 is. Zie hier onder meerdere topics over de dealers die het zoeken in de gemodificeerde koppelingsplaten wat niet altijd de oplossing blijkt.
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/nieuwe-koppeling-in-dsg.15487/
http://www.vwforum.nl/golf-iv-v-vi-bora-jetta-touran-problemen-f14/dsg-schakelprobleem-t103350.html
http://www.motor-talk.de/forum/probleme-mit-7-gang-dsg-t4555191.html
 
Bovenaan Onderaan