Ervaring Fabrieksupdate

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn Fabia 1.2 tsi heeft een 'stage 1' (van 105 naar geschat 125 pk), en ik tank maar heel zelden anders dan wat nu E-10 heet.
Maar ik neem dan aan dat hij ook op 95 gechipt is. In dat geval kan dat prima. Wanneer de auto wel gechipt is op 98, is het raadzaam die er ook altijd in te gooien. Een enkele keer 95 door omstandigheden is dan meestal geen probleem, heb ik ervaren. Je hebt dan natuurlijk niet de volledige door het chippen behaalde vermogenswinst. Maar gechipt op 98, dan ook altijd 98 er in, is het devies. Er is anders een (kleine) kans op pingelen.
 

Tees

Donateur
Dat over de ethanol zit een kern van waarheid in, maar klopt toch niet @Peter-036. Het is zo dat ethanol een hoger octaangetal heeft, dus minder kans op pingelen. Maar Euro-95 heeft gewoon octaangetal 95, ook met 10% ethanol erbij. Ze compenseren namelijk de ethanol door de resterende benzine een lager octaangetal mee te geven. E10-Euro95 en E0-95 (als die uberhaupt nog ergens verkocht wordt?) hebben dus allebei octaangetal 95, maar het benzinedeel in E10 zit ergens rond de 92, terwijl die in E0 echt 95 is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan is het helemaal geen punt. Die vermogenswinst bij chippen op 98 is idd uiterst bescheiden, 5 pk, 10 Nm bv bij een 1.0 tsi). Maar het zou natuurlijk weinig zinvol zijn hem op 98 te laten chippen om vervolgens op 95 te gaan rijden. Dat bedoelde ik eigenlijk.
 

EdK

Forumguru
goedemorgen
Welke brandstof gebruiken jullie dan want je hebt euro 95 en je hebt euro 98 en bij laatste zit minder of geen ethanol in dan moet de auto toch ook beter rijden? En z’n fabrieksupdate is dat echt een update of is dit meer een Chiptuning naar de waardes van een auto met 115 vermogen?
Maar weer even naar de vragen van de TS.

Ik gebruik gewoon euro 95 en ook daar rijd hij met de fabrieks update goed op. Dit ook omdat de fabrieksupdate software uit de 115Pk versie wagen ook op 95 gebasseerd is.
Als je op 98 gaat rijden zal de wagen dat niet erg vinden en misschien dat je zelf nog wat verbetering voelt tijdens rijden. Met de cijfertjes zou dat misschien zo zijn, ikzelf heb er niets van gemerkt toen ik een 4x achter elkaar eens 98 in tank heb gedaan

En een fabrieksupdate is geen TUNING , dit is ook gewoon te lezen op de site van VAG.
Het is niet meer en niet minder dat ze VAG software vervangen voor andere VAG software.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar het komt natuurlijk wel op hetzelfde neer. Zij het dan dat ze VAG software gebruiken(neem dat direct aan, maar is dat echt wel zo?) ipv eigen software
 

EdK

Forumguru
Ja, maar het komt natuurlijk wel op hetzelfde neer.
JA en NEE.

Wat op zelfde neerkomt is dat de software in je wagen word aangepast.
en daar blijft het bij mijn inziens.

Bij een stage 1 2 of 3 tuning word er een zelf geschreven software van de tuner ingeblazen en dmv testritten / rollerbank verder geoptimaliseerd en eventueel nog aangepast op jouw wensen.

Bij een fabrieksupdate is de software uit jouw wagen toen die ooit nog standaard was uit je wagen gehaald en in de wagen van mij geplaatst.
Niet meer en niet minder ! En men maakt even een klein proefritje om te kijken of er geen problemen na de update zijn.
Verder word er ook niets naar wens aangepast of geoptimaliseerd.
Ze doen bij VAG Techniek niets anders dan de ene VAG software vervangen voor de andere VAG software.

En voor ze ermee begonnen zijn zullen ze ongetwijfeld getest hebben met enkele wagens of dit goed gaat en geen claims hierdoor zouden krijgen omdat het blok kapot zou draaien.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ik me dus afvraag, is of zij echt originele door VAG aangeleverde software gebruiken of dat zij die zelf hebben geschreven. In dat laatste geval zie ik niet het verschil met chiptuning; de software wordt zo herschreven dat meer vermogen wordt behaald. Of dat dan exact hetzelfde niveau heeft als een auto die je met die motorvariant aanschaft, dan wel daar bovenuit stijgt, is niet relevant. Het is exact hetzelfde proces.
 

EdK

Forumguru
originele door VAG aangeleverde software gebruiken of dat zij die zelf hebben geschreven.
Is ongetwijfeld niet aangeleverd door VAG zelf.
Hebben ongetwijfeld de chip die dit regelt gekraakt en hierna de software er uit gedownload.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Is ongetwijfeld niet aangeleverd door VAG zelf.
Hebben ongetwijfeld de chip die dit regelt gekraakt en hierna de software er uit gedownload.
Dan word je denk ik wel op het verkeerde been gezet door wat zij er over schrijven op hun website. Er staat dat het geen chiptuning is, maar update naar een fabrieksversie. Maw, het mag alleen chiptuning heten, wanneer naar een vermogen wordt geschreven dat boven hetgeen ligt dat de fabrikant levert. Maar in feite gebeurt dus, zoals ik eerder aangaf, exact hetzelfde. Het lijkt me meer een verkooppraatje met het oog op garantie-fobici. En ik vraag me af, wanneer bv een turbo kapot gaat en de dealer PON moet inschakelen, of het even zo goed geen problemen kan geven wanneer wordt geconstateerd dat de sofware niet origineel is.
 

EdK

Forumguru
Maw, het mag alleen chiptuning heten, wanneer naar een vermogen wordt geschreven dat boven hetgeen ligt dat de fabrikant levert.
Of als de originele software word herschreven zoals uiteraard gebeurt bij een stage 1 2 of 3

Bij de fabrieks update word er niets herschreven, er word alleen maar een originele software van een ander model met meer PK en Nm in de wagen weg geschreven die minder Pk en Nm heeft.

En in principe doet VAG dit zelf ook !!
Vele modellen FAB 3 , Seat en VW met hetzelfde motorblok ( 3cil, 1 liter) en met verschillende PK /Nm versies leveren !
En dit is ook bij hun een kwestie van voor hun de juiste software erin zetten.

Als ik bij de Fab 3 keek toen ik hem kocht, kon ik hem in een 95PK versie nemen (die ik heb )met 5 bak
een 110Pk versie met 6 bak en met DSG ( laatste uit hoofd even )
Maar het blok van allen is identiek, en dus alleen de software is verschillend.

En VAG techniek heeft dus niets anders dan die software gekraakt en zet men er in de 95Pk versie erin !
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat snap ik uiteraard allemaal wel. Maar waar het volgens mij niet klopt, is waar je zegt dat er niets wordt herschreven, want dat is wel degelijk het geval. Dat de resulterende waarden dan exact gelijk zijn aan die van de sterkere fabrieksversie, is niet relevant. Ze zetten er geen originele VAG software op, maar compleet eigen software. En dat noem je volgens de gangbare definitie chiptuning; het aanpassen van de software zodat meer vermogen en koppel wordt verkregen. En hoeveel meer dat dan is en of dat precies tot op het niveau van een sterkere fabrieksvariant is, is arbitrair
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar waar het volgens mij niet klopt, is waar je zegt dat er niets wordt herschreven, want dat is wel degelijk het geval.
Ze herschrijven niets zover ik toendertijd heb begrepen van VAG Techniek.

Wat ze gedaan hebben is het volgende:

Ze hebben een POLO met 115Pk op brug 1 gezet !
Ze hebben een Fabia 3 met 95 PK op brug 2 gezet !

Ze zijn met de laptop naar brug 1 gelopen en hebben de software gekraakt en uit de polo gekopieërd en opgeslagen.

toen zijn ze met die laptop naar brug 2 gelopen en hebben de 95Pk software overschreven met de 115Pk versie !
Niet meer en niet minder !!!

En uiteraard zal de eerste keer dat de softwareversie uit wagen van brug 1 naar wagen van brug 2 werd overschreven , hierna het één en ander getest hebben of wat ze dachten dat kon ook werkelijk zo zou zijn !
Een gerenommeerd bedrijf gaat hier niet blind van uit dat iets wat men denkt dat dit ook werkelijk zoiets is.

En ga je bv stage 1 tunen, dan is in begin ook jouw software gekraakt en hierna herschreven En hiervan is de basis de VAG software maar geheel naar inzicht van de tuner herschreven !
En dat laatste word dus geheel NIET gedaan bij een fabrieks update !

Daar is het simpel het overzetten van de ene VAG software voor de andere VAG software.
En hoe ze daar aangekomen zijn verder is bijzaak.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar de andere VAG software is dus niet de ene VAG software. Het is niet de originele VAG software, maar software die ze hebben gekraakt. Hoe dan ook, het is simpelweg het aanpassen/overschrijven van de software. En of je daarvoor nou de kopie gebruikt van een sterkere fabrieksversie, of een kopie waarbij je naar een hoger vermogen hebt getuned, lijkt me niet fundamenteel anders.
 

EdK

Forumguru
Het is niet de originele VAG software, maar software die ze hebben gekraakt.
JA VAG SOFTWARE uit de brug 1 auto !!!
Wat is daar niet meer orgineel aan als die is gekraakt ??

Hoe lang heeft het geduurd voor men de software uit corné zijn wagen uit de chip hebben gekraakt ?

VAG die beveiligt zijn chips , en de tuners zijn alleen maar bezig om die chips te kraken om er verder wat mee te kunnen doen !
En dus in een fabrieks update alleen maar om ORGINELE VAG software te plaatsen in een 95 Pk versie zodat het een 115Pk versie word....
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij allemaal semantische marketinghaarkloverij. Als de fabrieksaf geleverde software in de ECU (a.k.a. "chip") wordt overschreven met andere software, dan wordt er aan die chip geklooid.
Dan kun je dus m.i. foutloos spreken over chiptuning... :pardon:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ze moeten natuurlijk altijd de originele software kraken om te kunnen tunen. Ze plaatsen geen originele software terug, maar gekraakte software van een sterkere versie.
Of je het nu chiptuning noemt of een fabrieksupdate (om moverende redenen) lijkt me dus een puur semantische kwestie.
Btw, het overmatig gebruik van kapitalen en uitroeptekens voegt niets toe aan je argumentatie ;)
 

EdK

Forumguru
Tsja en als je het nu ook nog even in normaal nederlands neerzet Menno dan begrijpt een ieder je laatste tekst !
 

EdK

Forumguru
Tsja kraken van software van een ander is een actie die in principe niet mag.
En dus in principe gestolen software.
Maar hij rijd er een stuk fijner door....:D
 
Bovenaan Onderaan