Ervaring Fabrieksupdate

Beste Forum leden,

Heb een Scala 95PK benzine motor. Deze zou ik graag willen voorzien van een fabrieksupdate bij vagtechniek wie heeft er ervaring mee en voelt de auto beter aan? Nu staat er 115pk en 200koppel maar wat is de ervaring want zag een filmpje van een scala op youtube die beduidend meer vermogen en koppel had. Zal deze fabrieksupdate ook niet iets meer zijn?
 

EdK

Forumguru
Heb dit uitgevoerd met mijn Fabia 3 bij VAG Techniek.
Word er zeker geen racewagen door, maar de wagen rijder wel soepeler door en is ook net ff pittiger met optrekken en inhalen.
Voor het geld een aanrader mijn inziens

En we stellen het als active leden zeer op prijs als je je even voorstelt in de " meet en greet " op groene link klikken
 
edk jij hebt dus de fabrieksupdate gedaan en dit ook bij vagtechnniek naar de 115 en 200koppel?

Rijdt dus even wat soepeler zeg je. Dat is fijn om te horen maar wat is jou gevoel zal die wel iets meer hebben dan 115 en 200koppel? Ben beetje op zoek naar ervaringen

en hoe ging dat bij vagtechniek? kreeg he ook een cd mee met je eigen software en gingen ze ook test rijden.
 

EdK

Forumguru
edk jij hebt dus de fabrieksupdate gedaan en dit ook bij vagtechnniek naar de 115 en 200koppel?
Yep zelfde pk's en Nm

En hoe gaat het, je maakt de afspraak je rijd er naar toe en je meld je.
Zij rijden de wagen naar binnen en zetten de andere software erin, maken een proefritje om te controleren of alles klopt volgens hun eisen en je krijgt de sleutels weer na betaald te hebben.
Bevalt het niet dan kun je altijd nog de oude software terug laten zetten.
Ben je je update na een update bij de dealer kwijt dan zetten ze hem 1x gratis terug.
Maar ik heb bij me dealer aangegeven dat er een software update ( tuning ) is uitgevoerd.
Dus ik word nu gewaarschuwd als dit de fabrieks update zou overschrijven

En dus geen CD, en of het meer is dan de 200Nm, tsja dat weet ik niet want dan zou die de rollerbank op moeten en dat bedrag heb ik er niet voor over.
Met de update vind ik hem net iets pittiger rijden en ook wat soepeler dan met de standaard 95Pk.

Ik heb er zeker geen spijt van en stuk goedkoper dan een stage 1 2 3 tuning.

Maar volgens mij heeft @Cordoba ook de fabrieks update gedaan en kan hij ook zijn ervaringen hier ventileren...
 
Ja op die manier dankjewel voor het uitgebreid delen van je ervaring. Zag bij stage 1 dat je een cd met standaard software meekrijgt die ze eraf halen dat is dus bij fabrieksupdate niet zo? Als filmpjes op youtube bekijk iets autoweek rollerbank dan heeft die scala en Octavia zeker meer vermogen dan 115 en 200koppel.

ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van cordoba
 

VAG-man

Forumguru
@Fries_Skoda Vag-Techniek is natuurlijk niet de enige die kan tunen. Weet niet waar je woont (Friesland?), maar je kunt ook naar VVT in Marum, JB- Autoservice in Dieverbrug.
 

EdK

Forumguru
@Fries_Skoda Vag-Techniek is natuurlijk niet de enige die kan tunen.
Vag Man we praten niet over tunen !!
We hebben het over fabrieks update ! en zover ik weet is VAG Techniek één van de weinige die dit doet.
Fabrieks update houd in dat de software van de Polo ( zover ik weet ) met 115Pk opgegeven door fabriek in de 95Pk wagen word gezet.
Niet meer en niet minder !
Dus verder geen vermogens uitdraai of weet ik wat tov tunen.
 

Cordoba

Forumguru
@VAG-man Vagtechniek is niet de enige goede tuner, maar zover ik weet wel de enige die ook de variatie aanbied dat je originele software krijgt van de Vaggroep uit een andere uitvoering met dezelfde motor met meer vermogen. Toen ik een paar weken terug bij een in Vag- gespecialiseerde garage was, wist deze ook direct te vertellen dat dit bij Vagtechniek gebeurd was.

Mijn Fabia heeft zo'n 20% extra koppel en vermogen gekregen, en dit rijdt echt wel een heel stuk beter. Origineel liep het koppel met het toerental op tot bij 1500 rpm, en vanaf daar was het koppel begrensd, na de update loopt het vermogen volgens dezelfde lijn op en gaat dit door tot 1800 rpm, en is vanaf daar op die waarde begrensd. Dit is dus originel VW-software uit een Polo met hetzelfde motorblok, dus ook volgens VW kan het blok dit zonder problemen aan. Bedenk wel als er ooit een issue komt met garantie, dat de dealer altijd kan achterhalen dat er andere software in de auto zit (dealer moet verplicht de auto aan de testkast hangen, en dan verbinding maken met de computer van VAG/Pon)
 
@VAG-man Vagtechniek is niet de enige goede tuner, maar zover ik weet wel de enige die ook de variatie aanbied dat je originele software krijgt van de Vaggroep uit een andere uitvoering met dezelfde motor met meer vermogen. Toen ik een paar weken terug bij een in Vag- gespecialiseerde garage was, wist deze ook direct te vertellen dat dit bij Vagtechniek gebeurd was.

Mijn Fabia heeft zo'n 20% extra koppel en vermogen gekregen, en dit rijdt echt wel een heel stuk beter. Origineel liep het koppel met het toerental op tot bij 1500 rpm, en vanaf daar was het koppel begrensd, na de update loopt het vermogen volgens dezelfde lijn op en gaat dit door tot 1800 rpm, en is vanaf daar op die waarde begrensd. Dit is dus originel VW-software uit een Polo met hetzelfde motorblok, dus ook volgens VW kan het blok dit zonder problemen aan. Bedenk wel als er ooit een issue komt met garantie, dat de dealer altijd kan achterhalen dat er andere software in de auto zit (dealer moet verplicht de auto aan de testkast hangen, en dan verbinding maken met de computer van VAG/Pon)

wat bedoel je precies met 1500 toeren en 1800 toeren? Maximale koppel dan bereikt op 1500 toeren en bij de fabrieksupdate dan bereikt bij 1800 toeren of is het meer dat die met de 115 pkk extra kracht blijft zetten tot 1800 toeren.

dus jullie zijn hier wle positief over. Je merkt er in ieder geval wel wat van niet dat je de fabrieksupdate hebt uitgevoerd en wegrijdtt dat je denk ik voel geen verschil dat heb je zeker weten niet?
 

Cordoba

Forumguru
Tot 1500 toeren is het gelijk, maar tussen 1500 en 1800 rpm bereik je bij de fabrieksupdate nog 20% extra koppel (en dus ook 20% extra vermogen) en dat hogere koppel hou je dus over een heel groot toerenbereik. Ik ben zelfs iets anders gaan rijden, kies er nu wat vaker voor om gas te geven om op tijd weg te zijn (bij inhaalacties of op rotondes), waar ik vroeger dan maar extra lang wachtte tot een ander ruimte maakte.
 

EdK

Forumguru
dus jullie zijn hier wle positief over. Je merkt er in ieder geval wel wat van niet dat je de fabrieksupdate hebt uitgevoerd en wegrijdtt dat je denk ik voel geen verschil dat heb je zeker weten niet?
Ik ben er positief mee, oké zoals gezegd het is geen tuning dus het word er geen racewagen van, maar het rijd allemaal wat soepeler , rotonde bv eerst in zijn 2 maar kan nu ook in zijn 3.
Inhalen op snelweg is gaspedaal indrukken en zonder terugschakelen haal je in.
Dat soort dingen verbeterd gewoon merkbaar.
Dus tsja gewoon doen !
Was het ook niet zo bij VAG techniek dat als het niet beviel je terug naar ode situatie kan en je geld terug kreeg !!??
 
Tot 1500 toeren is het gelijk, maar tussen 1500 en 1800 rpm bereik je bij de fabrieksupdate nog 20% extra koppel (en dus ook 20% extra vermogen) en dat hogere koppel hou je dus over een heel groot toerenbereik. Ik ben zelfs iets anders gaan rijden, kies er nu wat vaker voor om gas te geven om op tijd weg te zijn (bij inhaalacties of op rotondes), waar ik vroeger dan maar extra lang wachtte tot een ander ruimte maakte.

ja nu snap ik wat je bedoelt. Qua brandstof verbruik wat is jullie ervaring hiermee is dit gewoon zelfde gebleken of is het iets toegenomen omdat je meer vermogen hebt in de auto
 
Ik ben er positief mee, oké zoals gezegd het is geen tuning dus het word er geen racewagen van, maar het rijd allemaal wat soepeler , rotonde bv eerst in zijn 2 maar kan nu ook in zijn 3.
Inhalen op snelweg is gaspedaal indrukken en zonder terugschakelen haal je in.
Dat soort dingen verbeterd gewoon merkbaar.
Dus tsja gewoon doen !
Was het ook niet zo bij VAG techniek dat als het niet beviel je terug naar ode situatie kan en je geld terug kreeg !!??

ja denk dat dit ook ga doen zon stage 1 Chiptuning is iets te veel van het goede zovaak rijden we nou ook niet in de scala en anders meestal paar kilometer
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
In eerste instantie had ik het idee dat iets was toegenomen, maar dat is waarschijnlijk de winterperiode geweest (verbruik van 5.1 naar ca. 5.2 l/100km) maar gedurende de zomer had ik juist de indruk van ietsje zuiniger. Kortom het verschil in verbruik is zo klein, dat het eigenlijk niet goed is te meten in de praktijk.
 
goedemorgen
Welke brandstof gebruiken jullie dan want je hebt euro 95 en je hebt euro 98 en bij laatste zit minder of geen ethanol in dan moet de auto toch ook beter rijden? En z’n fabrieksupdate is dat echt een update of is dit meer een Chiptuning naar de waardes van een auto met 115 vermogen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is een kwestie van semantiek; in feite is het natuurlijk ook een chiptuning, naar de fabriekswaarden van de iets sterkere variant.
Vooral bij een gechipte auto is 98 aan te raden. Als hij daar ook op gechipt is, ligt het vermogen na chippen iets hoger.
In hoeverre het sowieso aan te bevelen is 98 te tanken ivm de ethanol en/of soepeler rijden, is voor mij de vraag.
 
Bovenaan Onderaan