Ervaring additieven

sliderke

Senior Member
hier moet wel een serieuze voetnoot bijgeplaatst worden alvorens alle forummers dit in hun blokjes gaan gieten!

dit is enkel en alleen te overwegen bij oudere diesels van voor het bouwjaar 2007 om de heel eenvoudige reden dat sindsdien roetfilters hun weg gevonden hebben naar de moderne wagens.. deze 2 takt olie kan en zal je roetfilter naar de verdoemmenis helpen.

het is niet voor niets dat wagens uitgerust met een roetfilter verplicht worden om op volsynthetic te gaan rijden. Er kan altijd wat olie verbruikt worden en bij gebruik van andere oliën is dit nefast voor de filter.
Ik zal dan ook mijn voetnoot vervolledigen.
Voor wagens zonder roetfilter volstaat 2 takt olie met code jaso FB . Voor die met roetfilter moet je jaso FC hebben. En nooit vol synthetische.
Geloof me vrij ik heb hier echt mee bezig geweest alvorens te beslissen om dit in mijn wagens te kappen. De beste test was de roetmeting op de jaarlijkse keuring. Na gebruik van de 2takt was de waarde serieus gedaald. En de garagisten van verschillende merken hebben me bevestigd dat dit werkt. Maar ze mogen dit niet officieel zeggen. Ik heb dit al getest op verschillende merken met roetfilters en zonder. Zowel Opel, Audi, vw en range rover. En allemaal draaiden ze stiller en stoten ze minder roet uit. Beste voorbeeld was onze vw. Touareg V10 TDI. Die was een echt roetkanon. Bij kickdown zag de achterligger niks meer. Na gebruik van de olie was dit bijna nihil geworden.
Maar iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken.
 

Joske

Forumguru
bedankt voor je uiteenzetting, ik heb de gegeven kwaliteitsnormen eens opgezocht en dat ziet er redelijk goed uit. Maar ik blijf er bij dat het niet goed kan zijn voor je roetfilter.

Maar ik geloof je als je zegt dat jij daar wel goede resultaten mee behaalt hoor ;)
 

sliderke

Senior Member
bedankt voor je uiteenzetting, ik heb de gegeven kwaliteitsnormen eens opgezocht en dat ziet er redelijk goed uit. Maar ik blijf er bij dat het niet goed kan zijn voor je roetfilter.

Maar ik geloof je als je zegt dat jij daar wel goede resultaten mee behaalt hoor ;)
Waarom zou het niet goed zijn? Je stoot minder roet uit dus je filter moet minder regenereren. We hebben nu op onze Audi A8 180.000 km staan. En bij die km stand lezen ze de Interne vervuiling uit van de dpf. En die van ons was nog zeer laag. Dus zal allemaal wel samenhangen denk ik. OK ben overtuigd. Maar iedereen is zelf baas over zijn auto natuurlijk.
Thnx voor de feedback.
 
Bovenaan Onderaan