Ervaring additieven

technobear

Actief lid
Bij deze wil ik eens peilen wie al gebruik heeft gemaakt van additieven voor zijn motor. Ik lees extreem tegenstrijdige berichten aangaande deze materie. Voor sommige een wondermiddel, voor andere rommel dat geen meerwaarde biedt.

Wat zijn dan zo de meeste gebruikte producten? Asta3000 komt veel ter sprake, iemand ervaring mee?
 

Desperado

Forumguru
Ik gebruik wel eens Tunap voor in de tank en toevoeging aan de olie.
Bij mijn vorige werkgever hadden we daar goede ervaringen mee.
 

Noord26

Forumguru
Ik gebruik ze alleen als een motor erg lang stil gaat staan om condensvorming te voorkomen. Wat voor mij van toepassing is bij de motorfiets. Of wanneer er een dramatische kwaliteit brandstof (per ongeluk) is getankt. Anders is het weg gegooid geld en kun je beter een keer een wat hogere kwaliteit/octaangehalte brandstof tanken.
 

skodaboy

Forumguru
ik gebruik ook niet vaak additieven..
ik heb 1 product en dat is dieselspoeling (0.5l) van Bardahl.
ik gebruik het steeds voor ik naar de technisch controle ga,om een betere roetmeting te hebben..;)

vroeger in m'n 01 tdi had ik steeds Astra3000 en was daar tevreden over,
die wagen heeft 240.000km gereden,en kwam steeds van de eerste maal door de technische controle...
ondanks de 02 jonger is en minder km's heeft weten ze op de keuring wel altijd 'iets'
 

CDK

Forumguru
goede kwaliteit benzine / diesel / olie gebruiken en regelmatig eens goed de sporen geven icm goed onderhoud dan blijft je blok brandschoon ;)
 

technobear

Actief lid
Ik lees vaak dat mensen met een positieve ervaring van dergelijke producten meestal resultaat zien als hun wagen al wat leeftijd heeft. (Diesels ouder dan 15jaar).

Er bestaan ook producten die het Octaangehalte van de brandstof beweren te kunnen verhogen. Ik tank normaal steeds 95 maar denk erover na om af en toe eens 98 te tanken, wat zou dit product doen in combinatie met Euro98?
 

Noord26

Forumguru
Dat gaat geen merkbaar verschil geven. Alleen als je op circuit gaat rijden en elke tiende van de seconde telt. Als een additief wel iets doet, is dat zoals je al aan geeft, bij een wat oudere auto. En dat is dan weer terug te halen uit oude brandstof en wat achterstallig onderhoud (niet vaak genoeg olie ververst oid). Dat los je niet op met additieven. Je bestrijd daarmee het gevolg. Je moet kijken naar de oorsprong aanpakken.

Je kan je gebroken vinger wel laten helen door hem niet meer te stoten (gevolg - vermijden), maar liever zet je hem toch in het gips (oorzaak - aanpakken)?
 

technobear

Actief lid
Okay thx voor de tips. Volgende tank wordt euro98, ik zal er toch aan moeten wennen als ik hem vroeg of laat eens laat chiptunen door JD
 

leo442

Forumguru
Eens per jaar gebruik maken van een injectorcleaner is geen overbodige luxe, zeker niet voor de injectoren van een direct ingespoten benzine motor. Het inspuitbeeld van de injector knapt daar flink van op.
 

Cordoba

Forumguru
Additieven kunnen bij bepaalde zaken natuurlijk wel helpen, zoals door verschillende mensen al is aangegeven. Als het gaat over het octaangetal van je brandstof verhogen, zijn er ook simpelere oplossingen: gewoon wat bio-ethanol aan je tank toevoegen (wel in verhouding met de hoeveelheid brandstof in je tank, of als je al eerder hebt bijgemengd, in verhouding met wat je hebt getankt/gaat tanken. Fles van 1 liter is bijvoorbeeld bij Action te koop, voor een prijs die lager is als de benzine in NL. Race Eend (Mark) heeft wel eens aangegeven hoeveel je bij moet mengen om op het juiste octaangetal te komen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kan je gebroken vinger wel laten helen door hem niet meer te stoten (gevolg - vermijden), maar liever zet je hem toch in het gips (oorzaak - aanpakken)?
:pieker:(enigszins manke beeldspraak, lijkt me...)

Volgens mij moet je dan juist allebei doen:
  1. in het gips zetten is zorgen voor het onder juiste condities laten helen van de breuk
  2. de oorzaak van de breuk aanpakken (bv. zorgen dat je 'm niet meer stoot, als dit de oorzaak was) om herhaling te voorkomen.
Althans, in mijn vrij lange beroepspraktijk (veiligheids- en kwaliteitszorg) is dit toch wel de kort samengevatte hoofdlijn bij incidenten...
 

Noord26

Forumguru
@Canon-Eye:

Misschien een slecht voorbeeld natuurlijk. Maar dan deze om mijn bewering te onderstrepen van de oorzaak aanpakken ivm het gevolg bestrijden: je band op blijven pompen dagelijks vanwege een lek (gevolg); of het kleine gaatje dichten (oorzaak). Bij correct onderhoud heb je geen additieven nodig; met uitzonderingen daar gelaten waar er onbedoeld verontreiniging is opgetreden door verkeerde of verontreinigde brandstof natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
;)
Als veiligheidsman kon ik natuurlijk weinig anders doen dan deze inschieten...
Voor het overige ben ik wel met je eens trouwens.
 

Kensel

Forumguru
Enige wat ik wel eens gebruik is zo'n paars flesje met injectiereiniger (bij bijv het tankstation/Halfords/Brezan etc).
Weet niet of het echt effect heeft, maar voor mijn idee help ik zo de motor langer te leven..
 

Desperado

Forumguru
Mijn ervaring is dat het wel helpt, maar er zijn ook mensen die er anders over denken.
Echter gezien de hoeveelheid die ervan verkocht worden zal het vast geen overbodig iets zijn.
 

Kensel

Forumguru
Zo denk ik er ook over.. en zolang de auto op tijd z'n onderhoudsbeurten krijgt en niet een jaar om onderhoud moet 'zeuren', kan het zeker weinig kwaad denk ik..
 
Bovenaan Onderaan