Ervaring 1.5 TSI DSG met koude motor/bak

JeSko

Forumguru
@WillemO3

Ik beweer ook niet dat zo'n benzine blok onderdoet voor een een Diesel blok, dat zou nogal kortzichtig zijn, ik ben enkel benieuwd naar de prestaties en levensduur van zo'n jachtigere kleine Benzine in een groot voertuig na vele km's en vele jaren. De meeste grote auto's die veel km's halen zijn toch vaak diesels of grote benzine motoren. Het is niet dat de benzines mij per direct niet aanstaan, ik ben meer tegen het downsizen dat momenteel gaande is in grotere suv's en grotere auto's. Een 1.2 Benzine is ruim zat in bv een Pulsar, of een Fabia, maar een 1.5 in een Kodiaq moet ik na zoveel jaren en km's nog maar zien hoe die zich houd, zowel mechanisch als prestatiegewijs.
 
@WhiteSuperB

aha duidelijk
sorry, het worden nu 2-draadjes in een topic.. primair ging het mij om de mededeling van de update van de motor in dit topic, daarnaast gaf ik mijn reactie op het al dan niet verschil wat ik persoonlijk ervaar in de verschillen met de blokken.

Gezien je laatste reactie, had ik jouw stelling niet helemaal begrepen/zo gelezen.
Sluit mij daar wel helemaal bij aan en het is een vraag die vele "techneuten" die ik ken uit de machine- en apparatenbouw zich afvragen..:pieker:
Hoe houdt zo'n klein blok het (lang) uit in een relatief grote auto? ja de eerste 100dkm vast wel, maar wat daarna...
Immers uit aandrijftechniek leer je over het algemeen, dat het draait om de massaverhoudingen van aandrijving tov gereduceerde last op de aandrijfas. maw massatraagheid van de auto vs blok op de krukas.. (dus door de versnellingsbak heen)
Derhalve heb ik vrij snel gekozen voor een 1.4/1.5TSI blok voor een nieuwe auto omdat alle andere keuze's 1.0 of 1.2 ltr waren (met nagenoeg 140- 150pk) en ik wil toch echt mijn Caravan zonder samengeknepen billen en wat "gemak" mee kunnen nemen, waar ik heen wil :jaja:.. het "gevoel" en een klein beetje "technisch gevoel" waren daar niet mee op 1 lijn..

Back on topic, met de update vermoed ik dat dit enkel maar weer beter wordt.. ook bij koude motor en waarschijnlijk ook bij een motor op temperatuur.
 
Inmiddels is een week geleden (vrijdag 22-11) ook de update laten toepassen.
Goede nieuws is dat ik inderdaad sindsdien geen schokkerig gedrag bij koude motor meer heb ervaren en het was best wel fris de afgelopen week.

Echter mijn verbruik is wel "schrikbarend" hoger. (hiervoor gemiddeld 1:16 op rit van 225km en nu 1:13)
Nu kan je daar natuurlijk geen keiharde conclusies aan verbinden, want wind, opstoppingen ed heeft allemaal invloed, maar ik ben toch wel even benieuwd of jullie ook een dergelijke toename in verbruik zien (en ik vond 1:16 al slecht. Hioervoor een Octavia 1.4 en daar reed ik gemiddeld 1:19 mee).

PS: Ik rij op zo een rit gewoon 120 km op de teller met adaptive cruise control aan. Heb zeker geen zware voet
 
Laatst bewerkt:
Sinds de aanpassing (15-11) rijdt ik op winterbanden, maar geen significant verschil waar kunnen nemen zoals nu aangegeven..
Wel is mijn verbruik een stuk anders.. ik zat en zit tussen de 1:14,5 en 1:15.. en heb sinds de update een kleine 2500km gereden.. laatste tankbeurten meer stoelverwarming en met zware spullen rondgereden.

Lijkt er op dat ik een wat minder met fluweel ontwikkelde voet heb.. maar het is wel redelijk constant gebleven..



98b3c741d5b48be394b96782658703c7.jpg
df380657b6062e5522427e198c40240b.jpg
 
Hier ook niet echt een significant verschil in verbruik gezien, anders dan een lichte stijging door het monteren van winterbanden.

Mijn gemiddelde verbruik van het afgelopen jaar (53.000km) is 1:11,6, dus jullie doen het best netjes. Ik heb zeker wel een zware rechter voet en rijd meestal 140/150 op de cruise als ik niet in de file sta. De Superb 1.5TSI is niet echt een zuinige auto...

Overigens was het schokkerige inderdaad gelijk weg, echter deze week merk ik 's ochtends toch weer dat hij wat onrustig loopt koud... Geen idee wat dat is, maar volgende maand gaat ie voor z'n 60dkm beurt, dus dan maar even laten checken
 

Stevala

Actief lid
Moet ik ervan uitgaan dat mijn kodiaq met de nieuwste Softwareupdates afgeleverd wordt of hangt dit van de garage of of het moment dat ik klachten uit dat ze een update uitvoeren? 1.5tsi dsg.

Ik hoop ook lang (lees: veel km en vele jaren) te rijden met mijn kodiaq. Momenteel 241000km met 1.9tdi
 
Bovenaan Onderaan